Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
T: vuosia elokuussa lomansa pitänyt
Jos se ei nykyoloissa onnistu, ei voine pienten lasten äitinä palata työelämään. Onko kukaan varahoidon valittaja ja heinäkuun vaatija ollut missään yhteydessä kotikuntaansa kertoakseen ettei homma toimi ja se aiheuttaa ongelmia työelämässä, joka ei ole vastuullinen päivähoidosta? En usko että kukaan.
Kohdistakaa vaatimuksenne oikeisiin tahoihin. Vaikka helpoin on tietty vaatia työkaverilta kun soittaa oikein virkapuhelu tai tehdä enemmänkin. Kunnat vierittävät mielellään ongelmanratkaisuvastuun päivähoidosta työelämälle, jos se lomajärjestelyin vain onnistuu ja ovat onnellisia, jos toiset työntekijät koetaan velvollisiksi joustamaan sen sijaan että kunta täyttäisi lakisääteisen velvollisuutensa. Palstan esimiesesimerkit ovat osoittaneet, että työnantaja ei todellakaan jaksa ottaa vastuuta perheen ja työn yhteensovittamisesta vaan se kaatuu tavallisille työntekijöille. Palstalle kirjoittaneet esimiehet eivät ole esittäneet yhtään mitään muuta ratkaisua asiaan kun sen että hankkikaa itsellennekin esimiesasema, niin voitte toimia miten teille parhaaksi on. Hyvin ammatillista ja realistista.
Vierailija:
T: vuosia elokuussa lomansa pitänyt
Minäminäminä ja minun perheeni, minun lomani, minun laatuaikani - et sit 55 koskaan ole edes yrittänyt ajatella asiaa muiden kannalta?
Lapsia saa tehdä, jos ne eivät hidasta muuta elämää. On heikkoutta, jos lapsi hidastaa menoa. Tämä yhteiskunta on tehty lapsettomille.
Surullista, että kulttuurimme on tällainen :(
heinäkuun 2 ekaa viikkoa, 2 vikaa ollaan KOKO perhe lomalla YHTÄAIKAA. Katson, että meilläKIN on siihen oikeus ja nimenomaan oikeus YHTEISEEN lomaan. Sitten mies on vielä elokuun 2 vikaa viikkoa lomalla kuopuksen kanssa, saattamassa ekaluokkalaista koulutaipaleen alkuun. Niin että älkää lapsettomat vinkuko niin hirveesti, kun lasten kanssa on kaikenlaista järjestettävää miljoona kertaa enemmän kuin teillä lapsettomilla.
Vierailija:
Minusta se ON oikeudenmukaista, että työelämä tosiaan joustaa työntekijän elämäntilanteen mukaan. Kun MINÄ olin lapseton, pidin lomat silloin, kun perheelliset eivät pitäneet. En juuri koskaan ollut talvilomalla viikolla 8, lomailin useimmiten elo-syyskuussa ja se kaikki sopi minulle oikein hyvin.
Oikeudenmukaisinta on lomien kierto. Näin KUKAAN ei pääse inisemään, että " silloin kun minä olin lapseton..." Kenellekään ei jää epäselväksi lomien sijoittuminen. Tuollaisella mentaliteetilla lapsettomat eivät koskaan saa lomiaan haluamaansa aikaan, sillä aina tulee uusia työntekijöitä, jotka vinkuvat tuota samaa mantraa. Ja lapsettoman pitäisi joustaa. Paskat.
ap
Vierailija:
Minusta se ON oikeudenmukaista, että työelämä tosiaan joustaa työntekijän elämäntilanteen mukaan. Kun MINÄ olin lapseton, pidin lomat silloin, kun perheelliset eivät pitäneet. En juuri koskaan ollut talvilomalla viikolla 8, lomailin useimmiten elo-syyskuussa ja se kaikki sopi minulle oikein hyvin.
Oikeudenmukaisinta on lomien kierto. Näin KUKAAN ei pääse inisemään, että " silloin kun minä olin lapseton..." Kenellekään ei jää epäselväksi lomien sijoittuminen. Tuollaisella mentaliteetilla lapsettomat eivät koskaan saa lomiaan haluamaansa aikaan, sillä aina tulee uusia työntekijöitä, jotka vinkuvat tuota samaa mantraa. Ja lapsettoman pitäisi joustaa. Paskat.
ap
Vierailija:
Lapsia saa tehdä, jos ne eivät hidasta muuta elämää. On heikkoutta, jos lapsi hidastaa menoa. Tämä yhteiskunta on tehty lapsettomille.Surullista, että kulttuurimme on tällainen :(
muiden syy, että päiväkodit ovat kiinni. Lapset eivät ole syy parhaaseen loma-aikaan.
Koululaisen kanssa ei voi lomailla elokuussa, koska koulut alkaa. Jos päiväkoti kiinni heinäkuun, on luonnollista, että vanhemmat haluaa loman silloin.
Vierailija:
Työnantaja/esimies viime kädessä päättää loman ajankohdan ja voi suosia perheellisiä:)
Työnantaja päättää viime kädessä loman ajankohdan, mutta työlaki velvoittaa työnantajaa kohtelemaan kaikkia työntekijöitään tasa-arvoisesti. Ketään ei saa syrjiä. Jos työnantaja jatkuvasti suosii lomien sijoittelussa perheellisiä, hän syyllistyy syrjintään.
ap
ja jos perheelliset ihmiset vaativat lomansa tiettyyn aikaan joka vuosi siksi, että lapset voidaan hoitaa niin heidän perheessään ei lapset kyllä ole etusijalla.
Meillä on esimerkiksi tänä vuonna vain viikko yhteistä lomaa miehen kanssa, jotta lapset saavat olla kotona mahdollisimman kauan kesäajasta (ei siis ole vielä koululaisia joilla " pakollista" lomaa 2,5kk vaan leikki-ikäisiä joiden päivähoito" loma" on 1kk). Näillä näkymin lapset saavat olla kotona 8-9 viikkoa, koska mummu sijoittaa vielä kesälomansa meidän kanssa osittain eri aikaan. Ovat siis lomalla jo kesäkuun puolen välin paikkeilla ja menevät takaisin hoitoon vasta elokuun loppupuolella!
Toki ensi kesänä toivoisin saavani loman heinäkuussa (olen itse nyt osan lomasta kesäkuussa, osan elokuussa) yhtäjaksoisesti ja on miehen vuoro osittaa ja pitää eri aikaan lomansa, lapsen parasta ajatellen.
Tässä yhteiskunnassa on nykyään muitakin kuin lapsiperheitä (ennen muinoin vähemmän, nykyään aika paljon) ja muut on otettava huomioon.
Ärsyttävää tosiaan kun lapsiperheet ovat jyräämässä lapsettomia (jotka aina tuntuvat olevan niitä ryyppääviä sinkkuja joilla ei ole muuta elämää), etenkin näissä loma-asioissa.
Kiertävä systeemi olisi kaikille yhtä reilu!
Vierailija:
Vierailija:Työnantaja/esimies viime kädessä päättää loman ajankohdan ja voi suosia perheellisiä:)
Työnantaja päättää viime kädessä loman ajankohdan, mutta työlaki velvoittaa työnantajaa kohtelemaan kaikkia työntekijöitään tasa-arvoisesti. Ketään ei saa syrjiä. Jos työnantaja jatkuvasti suosii lomien sijoittelussa perheellisiä, hän syyllistyy syrjintään.
ap
Mutta on hupaisaa, miten joidenkin on pakko dramatisoida kaikkea. Kohta varmaan väitetään, että poliisi tulee ja hakee esimiehen, lyö hänelle käsiraudat ja sanoo: kaikkea sanomaasi voidaan käyttää sinua vastaan...
Vierailija:
Mutta on hupaisaa, miten joidenkin on pakko dramatisoida kaikkea. Kohta varmaan väitetään, että poliisi tulee ja hakee esimiehen, lyö hänelle käsiraudat ja sanoo: kaikkea sanomaasi voidaan käyttää sinua vastaan...
Ei ole tarpeen millekään jenkkilinjalle lähteä. Totean vain, että Suomessa on tasa-arvolaki, jota myös työnantajien on noudatettava. Viime kesä oli viimeinen, kun mammat meidän työpaikalla jyräsivät tahtonsa läpi.
t. ap
Onneksi me voimme tehdä tälläisen järjestelyn. Minä aloitan lomani aina vapulta (siis palkatontonta vapaata toukokuu), siitä juhannukseen asti vuosilomaa. Ja loput ylimääräiset päivät pidän satunnaisina päivinä pitkin syksyä.
Mieheni aloittaa vuosilomansa viikkoa ennen juhannusta, 4 viikkoa. Ja sitten pitää vielä palkatonta kunnes koulut alkavat.
Tällä järjestelyllä saa päivähoitoikäisemmekin pitkän kesäloman ja koululaisilla on aikuinen kotona koko kesäloman.
Koko perhe lomailee reilun viikon yhdessä.
IHANASTI on toiminut jo kolmatta vuotta...:)
siitä,että lomat kiertäviksi!!!
Ja se että pk on kiinni heinäkuussa,ei tosiaan ole
mikään syy.
Kaikki päiväkodit eivät ole heinäkuussa kiinni,aina
on näitä päivystäviä jotka ovat auki koko kesän.
Ja sieltä omasta päiväkodista menee aina muutama
tuttu hoitaja sinne päivystävään päiväkotiin
hoitamaan niitä " omia" lapsia...
asia on kesäloma ja talviloma. Talviloma on 1 viikko, ja itselleni on aikalailla sama, milloin sen pidän. Eli käytännössä annan mielihyvin koulujen lomaviikon pois. Mutta kesäloma 4vk on hieman eri asia pitää heinäkuussa ja syyskuussa. Joten kesälomiin kiertävä systeemi on ainoa oikeudenmukainen systeemi..
Elokuussa paikat eivät ole täynnä kaljaa kittaavia suomalaisturisteja, elokuussa on usein todella lämpimät päivät, marjat ovat kypsyneet ja erilaisia matkoja saa edullisemmin.
Ja kun en pitänyt talvilomaa sillä tyypillisellä hiihtolomaviikolla, saatoin ajoittaa talviloman pääsiäisen ympärille, jolloin tuli melko pitkä putki vapaata.
Omat lapseni eivät vielä ole koululaisia, mutta ne, joilla on perheessä pieniä koululaisia, saavat minun puolestani pitää talviloman silloin, kun koulut ovat lomalla.