Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??
Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.
Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!
Kommentit (359)
Joten veruketta on se, että heinäkuussa olisi muka pakko pitää lomaa.
Mitkään joustot puolin ja toisin eivät koskaan tyydytä kaikkia. Eivätkä ne suinkaan toimi vastavuoroisesti niin, että se joka joustaa jossain elämänvaiheessa, saisi osakseen parempaa kohtelua myöhemmin. Moni hyvistä loma-ajoista nauttinut ei suostu luopumaan enää saadutetuista eduista, vaikka elämäntilanne ei enää sellainen olisikaan, että loma on " pakko" pitää heinäkuussa(onko se edes koskaan oikeasti).
Kaikkein selvin ja tasapuolisin on systeemi, jossa lomat kiertävät kaikilla samanlaisen systeemin mukaisesti riippumatta kenenkään elämäntilanteesta.
Olin työpaikassa, jossa lapsettomat sinkut nimenomaan pitivät lomansa joko toukokuussa tai syyskuussa. Ja nämä lapselliset pitivät lomansa aina heinäkuussa. Ja sitten oli ryhmä muut, joiden piti saada loma kesä-heinä-elokuussa " kun miehelläkin on silloin" jne... No otin loparit ja sanoin hyvin suoraan lähtiessäni, että tämä oli yksi osa syy. Sittemmin ovat siirtyneet sielläkin kiertävään systeemiin oli lapsia, miehiä tms. tai ei.
mutta tyhmyys kylläkin. Lapsettomien pitää joustaa koska " se käy heille ihan hyvin ja he voivat pitää juhannusta vaikka syyskuussakin" . No entäs jos se sama sinkku-työkaveri, joka voi hyvin väistyä sinun lomasi tieltä, tuokin iltaisin pikkusisarensa aina teille leikkimään, koska teillä riehuu jo 3 omaa lasta muutenkin niin se yksi menee siinä sivussa. Sinulle ei ole yhdestä lisälapsesta mitään vaivaa ja huolta, sinkulle sen sijaan yksi lisälapsi tarkoittaa lastenvahti-iltaa vaikka olisi muutakin menoa.
Mahtaisiko joustohaluja olla tällöin äidillä? Sanotaan nyt että tätä kestäisi samat 4 viikkoa kun kesälomaakin.
Vierailija:
Ihan kuin lapsettomat eivät viettäisi joulua ikinä. On lapsettomillakin perheet, vaikkei lapsia olisikaan.
Vierailija:
toukokuussa tai elokuussa, kun lapset on koulussa? en minä ainakaan!
niin vaihdoin siitä yhden viikon ja saan syyskuussa viikonlomaa ja tää toinen saa heinäkuussa viikon kun hänen loma on vasta syyskuussa. se on typerää koska ei syyskuu oo enää kesää... siis kyllä mulle kelpaa lomaviikko syksylläkin, mut että koko kesäloma ois kaveril ollu sykysllä :( surkeeta... kierto ja vaihtelut pelaa! hiphei
Vierailija:
Kyllä ne nyt syntyvät lapset on sullekin tärkeä asia sitten, kun makaat vanhana kroonikkosairaalassa vaipoissasi.Kukin joustakoot vuorollaan. Tuommoinen kitinä " mulla on oikeus lomailla aina koska haluan" on ärsyttävää ja ennen kaikkea lapsellista.
Kaikkeen ei voi itkeä kuntaa apuun, joskus on pakko yrittää sumplia lomat niin, että voi itsekin hoitaa lapset loma-aikana.
Ap tuntuu lähtevän siitä, että LAPSETTOMILLA ON OIKEUS LOMAILLA HEINÄKUUSSA, LAPSETTOMILLA EI LAINKAAN.
Minä olen joustanut ihan tarpeeksi useiden vuosien ajan. Viime kesäloma kuppi täyttyi, kun olin toukokuun lopusta juhannukseen lomalla. Muistat ehkä millaiset säät silloin olivat? Kylmää ja sateista. Kyllä nyt on perheellisten aika joustaa. Enkä minä vaadi, että saan lomailla, silloin kun haluan, toisin kuin perheelliset. Vaadin vain, että lomien myöntämisessä käytetään reilua ja tasa-arvoista menetelmää eli kiertoa. Eiköhän nyt ole minun vuoroni olla juhannuksesta neljä viikkoa lomalla.
Jos ei kunta auta, niin ei tosiaankaan ole työkavereidesi asia järjestää lomiaan niin, että sinä saat perheesi kanssa lomailla.
Vierailija:
Musta se on ainakin päivänselvää, että joskus voi joustaa. Lapsiperheelliset puolestaan tekee kaikki uudetvuodet, vaput ja juhannukset meidän duunissa, koska ne eivät hinkua bilettämään!Me lapsiperheelliset voitaisiin alkaa nurina siitä, että " ON SE VÄÄRIN, KUN EI PÄÄSE DOKAAMAAN VAPPUNA IKINÄ..."
Ei meillä vaan noissa aatoissa lapsiperheelliset jousta yhtään! Sitä paitsi uudenvuodenaatto ja vappuaatto ovat yleisiä työpäiviä (ellei osu pyhäpäivälle tai lauantaiksi) ja aina heidän pitää saada työajanlyhennykset silloin otettua.
Vierailija:
Eikä sinne yleensä " kylmiltään" mennä, vaan järjestetään lapsille ja vanhemmille mahdollisuus päästä tutustumaan varahoitopaikkaan etukäteen, ja lisäksi tutusta päiväkodista siirtyy tuttua henkilökuntaa mukaan. T. " tarhan täti"
Kyllähän nyt " tarhan tädin" pitäisi tietää, miten hankala tilanne joissakin paikoissa on!
vanhempien lomat on aina olleet melkein kokonaan eri aikaan. Ovat viettäneet vain viikon yhteistä lomaa, jolloin on reissattu kauempana. Lapset on saaneet olla kotona siis melkein kaksi kuukautta. Mun mielestä hieno systeemi, luulen että itsekin haluaisin tehdä noin kun se aika koittaa.
usein jännitetään sitä, halutaanko lapsi laittaa vieraaseen tarhaan kuukaudeksi. Vaihtoehtojahan on....
Vierailija:
vanhempien lomat on aina olleet melkein kokonaan eri aikaan. Ovat viettäneet vain viikon yhteistä lomaa, jolloin on reissattu kauempana. Lapset on saaneet olla kotona siis melkein kaksi kuukautta. Mun mielestä hieno systeemi, luulen että itsekin haluaisin tehdä noin kun se aika koittaa.
Ainahan ne mammat valittaa, että paras paikka lapselle on koti. No, nythän saisi lapsi olla kotona tuollaisella järjestelyllä kokonaiset kaksi kuukautta ja viettää kunnon loman hoidosta.
että jollet saa tiettyyn aikaan kesästä lomaasi et:
a) vietä sitä miehesi ja lastesi kanssa samaan aikaan
b) saa lapsillesi hoitopaikkaa
c) et vietä mitään lomaa, sillä kaikki rahat menivät yksityisen hoitajan palkkaamiseen siksi ajaksi, kun olet töissä kesällä, kun joku omaan napaan tuijottava sinkkubeibe vaati saada sen tietyn osan kesästä lomaksi vedoten mahtavaan ulkomaanmatkaan, jolle se sinkku ei lähtenytkään, vaan makasi perse homeessa kerrostaloyksiössään
päistä erillään ja keskeltä kaksi yhdessä... 6 viikkoa lapselle lomaa.!:)
ajoittuu usein yhteisen kesäloman aikaan!
Vierailija:
että jollet saa tiettyyn aikaan kesästä lomaasi et:a) vietä sitä miehesi ja lastesi kanssa samaan aikaan
c) et vietä mitään lomaa, sillä kaikki rahat menivät yksityisen hoitajan palkkaamiseen siksi ajaksi, kun olet töissä kesällä, kun joku omaan napaan tuijottava sinkkubeibe vaati saada sen tietyn osan kesästä lomaksi vedoten mahtavaan ulkomaanmatkaan, jolle se sinkku ei lähtenytkään, vaan makasi perse homeessa kerrostaloyksiössään
Oikeudenmukaisuus ei nähtävästi ole muodissa mammojen keskuudessa. No, olen se kyllä jo huomannut. Ei tule yllätyksenä varmaankin, että miehen kanssa EMME aina pysty viettämään lomia yhdessä, sillä miehen pikkufirmassa kaikki lomailevat heinäkuun. Hoitopaikka järjestyy, johan siitä on täällä jo puhuttukin. Kunta on sen velvollinen järjestämään.
Vierailija:
Eikö siinä ole tarpeeksi, että niska limassa raadamme mammojen hommia, kun he hoitavat sairaita lapsiaan?
Ja hei, lapsettomillakin ON puolisoita, kyllä heistäkin olisi kiva lomailla joskus samaan aikaan...
Kyllä muakin tympii hommata niitä hoitajia lapselle, mutta en silti katso että se olisi MUIDEN ongelma. Musta on itsestään selvää, että kukin vuorollaan, oli sitten sinkku, lapseton tai perheellinen.
Vierailija:
että jollet saa tiettyyn aikaan kesästä lomaasi et:a) vietä sitä miehesi ja lastesi kanssa samaan aikaan
Vierailija:
Ei kukaan ainakaan mun töitä tee, kun hoidan sairaita lapsiani kotona. Jos on kiirettä, niin haen läppärin kotiin ja teen etänä työni
Taisit lukea sitä mitä halusit, etkä sitä mitä tekstissä todella luki...