Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kutsut miestäsi isännäksi? Oletko maatalon emäntä vai orja?

Vierailija
14.09.2018 |

Hölmön kuulosta kun joku puhuu isännästä, tuntuu olevan yleistä ainakin wt:n keskuudessa täällä maalla. Vaikka eivät siis ole mitään maatalon emäntiä, jotka näin sanovat.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että hölmöys on kuulijan korvissa?

Vierailija
2/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilan emäntä ja kanssani tilaa hoitaa isäntä. Minua ei ole koskaan häirinnyt näiden sanojen käyttö, vaikkei joillain nyt sitä tilaa olisikaan. Ihan hyviä suomalaisia sanoja ne on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut. Äly hoi älä jätä. 

Vierailija
4/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa minunkin korvaani ja maatiloja ei ole sanojilla, eli ovat piikoja tai orjia sitten. Oikeasti tällaiset kliseet eivät vain enää oikein iske.

Vierailija
5/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tilan emäntä ja kanssani tilaa hoitaa isäntä. Minua ei ole koskaan häirinnyt näiden sanojen käyttö, vaikkei joillain nyt sitä tilaa olisikaan. Ihan hyviä suomalaisia sanoja ne on.

Ei muakaan häiritse jos oikea emäntä puhuu miehestään isäntänä, kuten sinä.

Mutta ei ne sanat kyllä kuulu ihmisille joilla ei ole maatilaa, tai jos nainen ei ole miehen omaisuutta. Koirilla on "isäntä" tai "emäntä", mutta ei ihmisellä, ellei puheessa juri tarkoiteta tilallisia.

Vierailija
6/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että hölmöys on kuulijan korvissa?

Kyllä se tässä asiassa on sanojan suussa.

Vierailija
7/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa minunkin korvaani ja maatiloja ei ole sanojilla, eli ovat piikoja tai orjia sitten. Oikeasti tällaiset kliseet eivät vain enää oikein iske.

Heh, niinkuin muka olisi sinulla elämänkokemusta.

Vierailija
8/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"isäntä anto luvan*

*oksennus*

Vierailija
9/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh, se on niin ärsyttävää kun ei-tilalliset käyttää noita isäntä/emäntä juttuja..  #myötähäpeä

Vierailija
10/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole emäntä mutta mies on maatalomme isäntä.

Vierailija
11/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti puhutaan juhlien emännästä tai isännästä. Joku isännöi/emännöi isoja juhlia eli tarjoaa, laittaa, järjestää ystäväpiirilleen juhlat. Täysin luontevaa! Voi ihme teitä valittajia. Wt haisee teistä kilometrien päähän.

Vierailija
12/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä on koko ajan roolileikki?

Vierailija
13/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla noi sanonnat ei viittaa mihinkään omistussuhteisiin. Ei maatilan omistaminen tee kenestäkään isäntää tai emäntää. Kyllä nimitykseen sisältyy myös se että on tilalla päätösvaltaa ja osallistuu tilan hoitamiseen.

Vierailija
14/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isäntä talossani, -revi siitä.

Vierailija
15/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällaiset asiat ovat joillekin ongelma ja ärsytyksen lähde, voin todeta, etteivät nämä tyypit ole kohdanneet oikeita ongelmia elämässä.

Vierailija
16/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla teini tytöt kutsuvat itseään akoiksi. Eikä siinä ole mitään alistavaa.

Vierailija
17/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiihottavaa ajatella miestäni isäntänä, joka kouluttaa tällaista pikkuemäntää.

Vierailija
18/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa puhua. Ei varmaan mitään sen kummempaa.

Ihmettelen akka-sanan käyttöä, koska sana on mielestäni herjaava. Osalle sanna on normaalia kieltä, jota he käyttävät.

Ihmiset ovat erilaisia. 

Vierailija
19/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapa puhua. Ei varmaan mitään sen kummempaa.

Ihmettelen akka-sanan käyttöä, koska sana on mielestäni herjaava. Osalle sanna on normaalia kieltä, jota he käyttävät.

Ihmiset ovat erilaisia. 

Sana, ei sanna. :)

Vierailija
20/55 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan kyllä olla vähän sekä että. Näitä avoemäntiä on täällä muitakin. Elanto hankitaan muualta, ehkä vähän sille toisellekin, mutta talkoina jeesataan silti herra isäntää. Eikä uskalleta jutella keskenämme luultavasti siksi, ettei alkaisi pänniä vielä lisää. Jos sitä nyt ehtisikään, monella pitkät työmatkat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi