Miksi kutsut miestäsi isännäksi? Oletko maatalon emäntä vai orja?
Hölmön kuulosta kun joku puhuu isännästä, tuntuu olevan yleistä ainakin wt:n keskuudessa täällä maalla. Vaikka eivät siis ole mitään maatalon emäntiä, jotka näin sanovat.
Kommentit (55)
Olen tilan emäntä ja kanssani tilaa hoitaa isäntä. Minua ei ole koskaan häirinnyt näiden sanojen käyttö, vaikkei joillain nyt sitä tilaa olisikaan. Ihan hyviä suomalaisia sanoja ne on.
Saman huomannut. Äly hoi älä jätä.
Ottaa minunkin korvaani ja maatiloja ei ole sanojilla, eli ovat piikoja tai orjia sitten. Oikeasti tällaiset kliseet eivät vain enää oikein iske.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilan emäntä ja kanssani tilaa hoitaa isäntä. Minua ei ole koskaan häirinnyt näiden sanojen käyttö, vaikkei joillain nyt sitä tilaa olisikaan. Ihan hyviä suomalaisia sanoja ne on.
Ei muakaan häiritse jos oikea emäntä puhuu miehestään isäntänä, kuten sinä.
Mutta ei ne sanat kyllä kuulu ihmisille joilla ei ole maatilaa, tai jos nainen ei ole miehen omaisuutta. Koirilla on "isäntä" tai "emäntä", mutta ei ihmisellä, ellei puheessa juri tarkoiteta tilallisia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että hölmöys on kuulijan korvissa?
Kyllä se tässä asiassa on sanojan suussa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa minunkin korvaani ja maatiloja ei ole sanojilla, eli ovat piikoja tai orjia sitten. Oikeasti tällaiset kliseet eivät vain enää oikein iske.
Heh, niinkuin muka olisi sinulla elämänkokemusta.
Uuh, se on niin ärsyttävää kun ei-tilalliset käyttää noita isäntä/emäntä juttuja.. #myötähäpeä
En ole emäntä mutta mies on maatalomme isäntä.
Monesti puhutaan juhlien emännästä tai isännästä. Joku isännöi/emännöi isoja juhlia eli tarjoaa, laittaa, järjestää ystäväpiirilleen juhlat. Täysin luontevaa! Voi ihme teitä valittajia. Wt haisee teistä kilometrien päähän.
Jos niillä on koko ajan roolileikki?
Vierailija kirjoitti:
Minulla noi sanonnat ei viittaa mihinkään omistussuhteisiin. Ei maatilan omistaminen tee kenestäkään isäntää tai emäntää. Kyllä nimitykseen sisältyy myös se että on tilalla päätösvaltaa ja osallistuu tilan hoitamiseen.
Olen isäntä talossani, -revi siitä.
Jos tällaiset asiat ovat joillekin ongelma ja ärsytyksen lähde, voin todeta, etteivät nämä tyypit ole kohdanneet oikeita ongelmia elämässä.
Pohjanmaalla teini tytöt kutsuvat itseään akoiksi. Eikä siinä ole mitään alistavaa.
Minusta on kiihottavaa ajatella miestäni isäntänä, joka kouluttaa tällaista pikkuemäntää.
Tapa puhua. Ei varmaan mitään sen kummempaa.
Ihmettelen akka-sanan käyttöä, koska sana on mielestäni herjaava. Osalle sanna on normaalia kieltä, jota he käyttävät.
Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tapa puhua. Ei varmaan mitään sen kummempaa.
Ihmettelen akka-sanan käyttöä, koska sana on mielestäni herjaava. Osalle sanna on normaalia kieltä, jota he käyttävät.
Ihmiset ovat erilaisia.
Sana, ei sanna. :)
Minä taidan kyllä olla vähän sekä että. Näitä avoemäntiä on täällä muitakin. Elanto hankitaan muualta, ehkä vähän sille toisellekin, mutta talkoina jeesataan silti herra isäntää. Eikä uskalleta jutella keskenämme luultavasti siksi, ettei alkaisi pänniä vielä lisää. Jos sitä nyt ehtisikään, monella pitkät työmatkat.
Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että hölmöys on kuulijan korvissa?