Miksi kutsut miestäsi isännäksi? Oletko maatalon emäntä vai orja?
Hölmön kuulosta kun joku puhuu isännästä, tuntuu olevan yleistä ainakin wt:n keskuudessa täällä maalla. Vaikka eivät siis ole mitään maatalon emäntiä, jotka näin sanovat.
Kommentit (55)
Tietty jokainen saa kutsua kumppaniaa miksi tahansa......
Itse en voi sietää isäntä ja emäntä nimityksiä ! Jo ajatuksena ja toisten kuulemana on tuo nimi ärsyttävintä
mitä tiedän.
En ole, enkä halua olla "emäntä", koska en ole maatilan emäntä. Heille nimi on kunnia ja heille se nimitys kuuluukin. Minut saa äkäiseksi jos mieheni edes aikoisi kutsua minua "emännäksi" .
Samoin "isäntä"....... . Maatilan miehelle nimi sopii ja on ilmanmuuta paikallaan kutsua isännäksi, kun on kerran isäntä. Muuten kutsumana isännäksi on niiiin alkukantaista.
Samoin kuin myös "siskotyttö" tai "velipoika", oooh miten särähtää korvaan. No, no, no, ei ikinä.
Tätä siitä seuraa, kaiken yliseksualisoimisesta. Nähdään ihan tavalliset sanat ja termit jotenkin seksin kautta. Alistamista, roolileikkejä, sitä ja tätä...kuten tässäkin ketjussa näiden perinteisten sanojen kautta, taas kerran. Hakeutukaa apuun kaiken seksin kautta näkevät. Muita ei jaksa edes kiinnostaa vikinänne.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla teini tytöt kutsuvat itseään akoiksi. Eikä siinä ole mitään alistavaa.
Minä olen liki nelikymppinen akka P-Pohjanmaalta ja olen sanonut miehelleni, että kutsu minua akaksi, sillä inhoan sitä että minua sanotaan emännäksi. Miehen kaveripiirissä on tällainen emäntä-nimittely yleistä ja sieltä kai se hänellekin on tullut. Minä en ole koskaan sanonut miestäni isännäksi ja minua ei saa sanoa emännäksi. Siitä vaan nousee karvat pystyyn ja oksennus kurkkuun, en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
maatalon emäntähän oli tavallisen kansan keskuudessa sosiaalisessa hierarkiassa korkealla
Aivan, miten liittyy asiaan?
Pointti on, että miksi ihminen joka ei ole maatalon emäntä, kutsuu miestään isännäksi, tai miksi se mies kutsuu vaimoaan emännäksi.
Helvetin typerän kuulosta, varsinkin parikymppisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla teini tytöt kutsuvat itseään akoiksi. Eikä siinä ole mitään alistavaa.
Minä olen liki nelikymppinen akka P-Pohjanmaalta ja olen sanonut miehelleni, että kutsu minua akaksi, sillä inhoan sitä että minua sanotaan emännäksi. Miehen kaveripiirissä on tällainen emäntä-nimittely yleistä ja sieltä kai se hänellekin on tullut. Minä en ole koskaan sanonut miestäni isännäksi ja minua ei saa sanoa emännäksi. Siitä vaan nousee karvat pystyyn ja oksennus kurkkuun, en tiedä miksi.
Onneksi täällä on älylläkin varustettuja ihmisiä. Kiitos. Juuri näin.
Akka on hauska sana, emännäksi/isännäksi kutsuminen taas todella mautonta.
Isäntä on liian agraarinen sana tänne kaupunkiin, joten meillä käytetään johtaja-nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Isäntä on liian agraarinen sana tänne kaupunkiin, joten meillä käytetään johtaja-nimitystä.
Johtaja-sana puheessa on pelkkää vittuilua. Vaikka se nimen perässä papereissa lukeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jos ei pidä nimityksestä. Se on suotavaa lopettaa. Tämä taas on yksi AV historian typerimmistä ketjuista ja se sanoo jo paljon. Tästä tulee mieleen, että AP on Helsinkiläinen ja ei ymmärrä murteita tai muutakaan paitsi jotain Maria Veitolan blogia. Kieltämättä minunkin korvaa särähtää, kuin kuulin lapin miehen kutsuvan tyttöystäväänsä emännäksi. Minusta se on ihan hyvä termi, jos nainen on myös ok sen kanssa tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset onkin kermaperseitä, junttieinarit ja kassialmat esittää olevansa hienopieruja.
Nyt kuulostaa aivan siltä, kuin nämä isäntä-sanaa inhoajat jotenkin kuvittelisivat, että isäntä sanana alistaisi naista. Onko heidän mielestään isäntä jotenkin sovinistinen tai jotenkin korkeammalla, kuin esim. emäntä. Tai vaimo, tai rouva. Kun oikeastihan isäntä ei kerro mitään arvoasteikosta, se vaan sattuu olemaan titteli. Eikä vain maatilan isäntä, vaan myös talon. Talon isäntä, tai talon emäntä. Minusta ne ovat kyllä hauskoja sanoja, minua saisi sanoa emännäksi =). Akaksi ei todellakaan. Tai ämmäksi! Akka on minun mielestäni vanha ja ruma. Emäntä taas sellainen arvostava ja viittaa että ko. nainen hallitsee taloa, ehkä tiluksia, taloutta ja... kaikkea. Vieläpä vähän enemmin kuin isäntä. Emäntä on topakka ja emännän silmille ei hypitä.
Mieheni käyttää minusta sanaa "vaimo", ei mitään muuta. Koskaan ei ole akaksi tai muijaksi, ainakaan minun kuullen, sanonut. Onneksi niin, koska en voi sietää niitä nimityksiä. Emäntää en pidä pahana, enkä isäntää, sitähän me ollaan kun omaa taloa omistamme, vaikka tilallisia emme ole.
Siis niin tyhmää on kutsua puolisoaan emännäksi tai isännäksi ! Todella ällöttävää.
En tunne ketään kaupunkilaista joka näin kutsuisi kumppaniaan. Onneksi !
Samaa ihmettelen, kun joku puhuu kaupungissa "meidän poika" ja kaikki tietää, että siltä on mennyt poikuus aikaa sitten, neljännessä avoliitossa jo. Todella naurettavaa, mutta WT-piireissä yleistä.
Ennen vanhaan emännällä on päätösvalta kodin asioihin ja koti on hänen vaikutusaluettaan, isännän alue on taas kodin ulkopuolella.
Mies on talon isäntä ja piste. Myös tuli tällainen viisaan miehen sanonta mieleen:
Kyllä ihminen on viisas mies.
Sattuu myös korvaan, jos parikymppinen junnu puhuu emännästä, "meillä emäntä" sitä tai tätä! Eikä todellakaan edes maalla olla!
Meillä mies puhuu kiintiöhenkilöstä. Se on neutraali, sukupuoleton termi.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ainakin ennen kutsuivat itseään muijiksi.
maatalon emäntähän oli tavallisen kansan keskuudessa sosiaalisessa hierarkiassa korkealla