Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....
Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?
Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
Peltonen työskentelee psykiatrisessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.
Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.
Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.
”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te sitä juttua ollenkaan? Tämä nainenhan tekee montaa työtä, koska peruspalkka ei riitä elämiseen pääkaupunkiseudulla korkeiden asumismenojen vuoksi.
Minä ainakin ihailen sitä, kuinka hän jaksaa lähteä vielä 55v toiseen työhön, eikä jää valittamaan.Mä en ainakaan pääse lukemaan kun en ole tilaaja
No miksi sitten kommentoit? Jutun ideahan oli se, että Suomessakin on monen tehtävä kahta tai kolmea työtä - kuten tämä nainen tekee - pystyäkseen elämään kunnollista elämää.
Yhdysvalloissa tämä on monelle ihan välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt te kaikki, jotka kehoitatte hoitajia vaihtamaan alaa, koska ovat typeriä kun tekevät raskasta työtä pienellä palkalla.
Kertokaa mikä on se helppo toimistotyö, josta maksetaan reilu 3000e ja avoimia työpaikkoja riittää? Ja ihan nyt konkreettisia esimerkkejä siitäkin, mitä se hyväpalkkainen ja helppo toimistotyö pitää sisällään käytännössä, millaisia työtehtäviä?
Mene vaikka kerääjäksi Keskolle? Saan helposti 3000 bruton joka kuukausi. Pakkasvarastossa saisin vielä enemmän. Saati sitten yövuorossa.
Työ on sitä että nostelet laatikoita isolta lavalta rullakkoon. Mitä paremmin teet sitä enemmän saat lisää. Maksimissaan n 800 euro kuussa lisää. Peruspalkka 2088 euroa /kk. :) Siihen vuorolisät, olosuhdelisä ja mahdolliset ylityöt. Eipä ole koskaan alle 40 tuhannen alle jääneet vuosiansiot.
Kiitos, pidän ihan tosissani tämän mielessä kun palaa käämi nykyiseen työhön.
Älä pidä. Keräilijöitä ei enää tarvita kun kone hoitaa. Yksi ihminen vaan katsoo robotin perään että kaikki toimii ja huolto pelaa.
Ihme että Keskolla vielä on edes mitään keräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.
Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.
Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?
Oikeasti voiko joku ilmeisesti koulujakin käynyt olla noin tyhmä?
Jokainen pieni palkkainen lähihoitaja lähtee kouluttautumaan parempi palkaiseen työhön? Se on sinun ratkaisusi? Just, suosittelen nobelin taloustieteen palkintoa.No sinä se tyhmä olet.
Eihän tässä koko yhteiskunnan ongelmia ratkota vaan tuon tyhmän akan. Kun se parempipalkkaista työtä niin sen ongelmat ratkeaa. Siis pieni liksahan sen ongelma on.Ja jos niin tekee jokainen tässä maassa niin palkat asettuu oikeisiin uomiin.
Turha muuten valittaa, että kuka tekee ne ja nämä työt. On työnantajan homma saada työt tehtyä. Ja jos ei tekijöitä löydy niin sitten vois esimerkiksi nostaa palkkaa.
Ihan yhtä pieni palkka niillä muillakin hoitajilla on. Ei se muuksi muutu, vaikka tämän yhden ongelma ratkaistaan. Kuvittelitko, että tämän jutun tarkoitus oli ainoastaan tämän yhden ihmisen ongelma? Kyllä näissä yleensä viitataan kaikkiin samassa tilanteessa oleviin.
Ja sinäkö sinisilmäisesti kuvittelet, että palkka nousee, kun tarvitaan työntekijöitä? Julkisella hoitoalan puolella ei todellakaan nouse. Siellä sitten vain yritetään pärjätä vähemmällä väellä. Elätkö tynnyrissä, vai miten et tätä tiennyt?
Kuinka tuo Tytin palkka on tuossa iässä noin pieni? Hän on laitoshuoltaja? Lähäri esimerkiksi tienaa selvästi enemmän pelkässä päivätyössä, kun kaikki määrävuotiskorotukset pitäisi olla jo kasassa.
Ei varmasti ole ylimääräistä tuossa taloudessa, mutta vanhempi lapsista kai voi saada jo opintotukea ja nuorempikin rippeitä. Elarit ainakin nuoremmasta? 500 Euroa ruokaa kuulostaa edulliselta, kun syömässä on kaksi nuorta miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te sitä juttua ollenkaan? Tämä nainenhan tekee montaa työtä, koska peruspalkka ei riitä elämiseen pääkaupunkiseudulla korkeiden asumismenojen vuoksi.
Minä ainakin ihailen sitä, kuinka hän jaksaa lähteä vielä 55v toiseen työhön, eikä jää valittamaan.Mä en ainakaan pääse lukemaan kun en ole tilaaja
No miksi sitten kommentoit? Jutun ideahan oli se, että Suomessakin on monen tehtävä kahta tai kolmea työtä - kuten tämä nainen tekee - pystyäkseen elämään kunnollista elämää.
Yhdysvalloissa tämä on monelle ihan välttämätöntä.
Luulen, että jossakin muualla kuin pääkaupunkiseudulla tämäkin rouva pystyisi elämään parempaa elämään yhdelläkin työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.
Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.
Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...
Opiskelun ohessa voi käydä myös töissä. Ihan kokemuksesta tiedän.
Miksi 19-vuotias ei nosta opintolainaa? Jos on valmistunut jo, niin saa sen peruspäivärahan, noin 550 Euroa nettona kuussa, jos ei ole töissä. Vai eikö sitä lasketa, kun jätkä saa käyttää rahat itseensä kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi 19-vuotias ei nosta opintolainaa? Jos on valmistunut jo, niin saa sen peruspäivärahan, noin 550 Euroa nettona kuussa, jos ei ole töissä. Vai eikö sitä lasketa, kun jätkä saa käyttää rahat itseensä kokonaan?
19v ylioppilas on juuri aloittanut opiskelut ja muuttanut pois kotoa.
Miksi täällä pohditaan perheen asioita, kun Hesarin jutussa puhuttiin pienipalkkaisista, jotka joutuvat tekemään kahta työtä, kun palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.
Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.
Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...
Opiskelun ohessa voi käydä myös töissä. Ihan kokemuksesta tiedän.
Ihan kokemuksesta tiedän, että kaikille ei niitä töitä opiskelun lomassa löydy. Tai no puhelinmyyntiä kyllä, mutta sillä ei välttämättä tienaa yhtään mitään, kun ihmiset vihaa puhelinmyyjää ja lyö sille luurin korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.
Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.
Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?
Onpa kerrassaan typerä kommentti. Mitä luulet suomalaiselle terveydenhuollolle käyvän tuolla asenteella että "järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla"? Kuka siis hoitaa sairaat jos ksikki lähtevät alalta it-hommiin? Hoitoalalla tehdään äärimmäisen tärkeää, arvokasta ja korvaamatonta työtä. Pöyristyttävää että joku arvostaa alan työntekijöitä noin vähän!!!
Missä kohtaa kirjoittaja sanoi, ettei arvosta hoitajien työtä? Mulle lause, jollain alalla ei ole pakko olla, tarkoittaa sitä, että ammatin pitäisi olla valintakysymys ja palkkatason ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Esim itse unohdin unelmani arkeologin työstä, kun kuulin kuinka vähän Suomessa on töitä. Päädyin sitten nyt jo parjatulle it-alalle ja olen yhdessä vaiheessa elämääni koodannut ohjelmia, joita ne hoitajat työssään käyttivät.
Yhtäkään ammattia ei pitäisi arvostella vähemmän tärkeäksi kun toista, jos et tiedä mitä toinen tekee.
Se on kuitenkin ihan fakta, että Suomessa on paljon ammatteja, joiden tuloilla ei elä tai eläminen on tiukkaa.
Mutta ylläri, se voi olla sitä paremmillakin tuloilla, kaikki maksut korkeat, työpaikka saattaa vaatia esim parempaa pukeutumista ja huoliteltua ulkonäköä, jolloin näihin adioihin joutuu rahallisestikin panostamaan ihan toisella lailla.
Minä olen omaan työhöni tyytyväinen, siisti, mutta vaativa ja stressaava työ. Mutta jos ei olisi sitä, en viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Jätkä taisi asua omillaan ja hän saa käyttää rahat tietysti itse.
Ja muutes peruspäivärahassa on sellainen kiva leikkuri, että kotona asuvalta täysi-ikäiseltä lapselta, sitä leikataan 50 %, jos vanhempien bruttotulot ylittää 1700 euroa. Käteen tulee siis reilu 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mennyt 17 vuotiaana työelämään vakituisesti, ja heti piti maksaa kotiin ruokarahaa, tosin ensimmäisen palkan sain pitää, muutin kotoa pois lopullisesti 19 vuotiaana, ja äitini oli kahden lapsen yksinhuoltaja. Nyt olen 51 vuotias ja vielä on työelämää jäljellä yli noin 14 vuotta, ja olen itsekin pienipalkkainen, ja olen ollut työuran aikana työttömänä vain 2 kuukautta. Ja oma äitini ei olisi suostunut elättämään aikuisia lapsia.
Minä muutin kotoa 15 vuotiaana ja montaa markkaa sen jälkeen ei kotoa saanut. Joten itse olen mielelläni auttanut lapsia ja ostanut täysikäisille lapsille lukiokirjat ja antanut ruokarahaa, ettei tarvitse opintolainaa ottaa. Mutta jokainen tavallaan
Jos ei ole varaa opiskeluun, niin SITTEN MENNÄÄN TÖIHIN ja säästetään ne rahat.
Juuri näin.Lapsiin pitää satsata rahallisesti vain siinä vaiheessa, kun voi ostaa niille kivoja, sävysävyyn muotivaatteita, moloja ja muita merkkijuttuja, jotta voi esitellä tätä uutta kodinsisustusihmettä facebookin sivuilla ystävilleen. Kun se kasvaa ja siitä tulee epämiellyttävä, joka ei suostu enää äidin näyttelyesineeksi, se joutaa tulemaan toimeen omillaan.
Harmi, kun niitä ei voi lopettaa, kuin kotieläimiä, kun niistä ei enää ole hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Tytti tänne minun toimistoon olematta tekemättä mitään.
Tai palstailemaan vaihtoehtoisesti av:llä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuo Tytin palkka on tuossa iässä noin pieni? Hän on laitoshuoltaja? Lähäri esimerkiksi tienaa selvästi enemmän pelkässä päivätyössä, kun kaikki määrävuotiskorotukset pitäisi olla jo kasassa.
Ei varmasti ole ylimääräistä tuossa taloudessa, mutta vanhempi lapsista kai voi saada jo opintotukea ja nuorempikin rippeitä. Elarit ainakin nuoremmasta? 500 Euroa ruokaa kuulostaa edulliselta, kun syömässä on kaksi nuorta miestä.
Missä haavemaailmassa elät. Ei ikälisät ole kuin muutaman centin. Yleiskorotukset ei ole olleet kuin muutaman kymmenen centtiä. Mitään liukumia ei ole saatu enää 90-luvun laman jälkeen. Sen jälkeiset kaksi nousukautta eivät näkyneet tavallisen työntekijän rahapussissa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti voiko joku ilmeisesti koulujakin käynyt olla noin tyhmä?
Jokainen pieni palkkainen lähihoitaja lähtee kouluttautumaan parempi palkaiseen työhön? Se on sinun ratkaisusi? Just, suosittelen nobelin taloustieteen palkintoa.No sinä se tyhmä olet.
Eihän tässä koko yhteiskunnan ongelmia ratkota vaan tuon tyhmän akan. Kun se parempipalkkaista työtä niin sen ongelmat ratkeaa. Siis pieni liksahan sen ongelma on.Ja jos niin tekee jokainen tässä maassa niin palkat asettuu oikeisiin uomiin.
Turha muuten valittaa, että kuka tekee ne ja nämä työt. On työnantajan homma saada työt tehtyä. Ja jos ei tekijöitä löydy niin sitten vois esimerkiksi nostaa palkkaa.
Ihan yhtä pieni palkka niillä muillakin hoitajilla on. Ei se muuksi muutu, vaikka tämän yhden ongelma ratkaistaan. Kuvittelitko, että tämän jutun tarkoitus oli ainoastaan tämän yhden ihmisen ongelma? Kyllä näissä yleensä viitataan kaikkiin samassa tilanteessa oleviin.
Ja sinäkö sinisilmäisesti kuvittelet, että palkka nousee, kun tarvitaan työntekijöitä? Julkisella hoitoalan puolella ei todellakaan nouse. Siellä sitten vain yritetään pärjätä vähemmällä väellä. Elätkö tynnyrissä, vai miten et tätä tiennyt?
Jos palkka on liian pieni niin sitten kaikki vaan häipyy siltä alalta eikä uusia tule. Mitä vaikeaa tässä on?
Jos se on tärkeää työtä niin sitten työnantaja maksaa siitä sen verran, että tekijöitä löytyy. Ja jos julkinen sektori ei tätä pysty koordinoimaan niin sitten joku yksityinen yrittäjä haistaa bisneksen ja perustaa samanlaisen palvelun, ja palkkaa siihen työntekijät sellaisella palkalla että tekijöitä löytyy.
Näin se palkka asettuu oikeisiin uomiin automaattisesti eikä kenenkään tarvitse valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.
Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.
Meinaat että vauva syö vähintään 300€ kuussa :D
En usko että vauvan osuus on 300€/kuussa. Mutta toivottavaa olisi, että muksu kasvaisi jossain vaiheessa ihan aikaiseksi asti. Näin ainakin meillä. Ja murrosikäistä ei kehtaa enää pelkällä rintamaidolla kasvattaa. Ja kuten puhuin, niin tarkitus kasvattaa ruokabudjettia kyseiseen summaan. Talouden hyvä suunnittelu on kaiken a ja o, koska loput rahat voi sitten huoletta sijoittaa.
Kulujen minimointi on se kysymys joka hänen tulee itselleen esittää.
Olisi ostanut oman asunnon ajoissa niin ei tarvitsisi työntää köyhän vähiä rahojaan rikkaalle vuokraisännälle.
Kivempi maksaa 100 €/kk vastiketta kuin 800 €/kk vuokraa.
No sinä se tyhmä olet.
Eihän tässä koko yhteiskunnan ongelmia ratkota vaan tuon tyhmän akan. Kun se parempipalkkaista työtä niin sen ongelmat ratkeaa. Siis pieni liksahan sen ongelma on.
Ja jos niin tekee jokainen tässä maassa niin palkat asettuu oikeisiin uomiin.