Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....
Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?
Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
Peltonen työskentelee psykiatrisessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.
Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.
Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.
”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.
Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.
Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?
Sinusta siis hoitajia ei tarvita? Noniin, sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.
Voihan ne olla Tokmannilta itseliimautuvat tekoripset, n. 5,90 €.
Tulevaisuutta katsoen, on järkevää maksaa omaa asuntoa. Mutta vuokraan hän saisi asumistukea. Tai saa omaankin, jos yhtiövastike ja yhtiölaina tarpeeksi suuri. Se helpottaisi, mutta monet haluaa sen oman asunnon mielummin. Vähän kuin vuokrahääpuku vs ostettu hääpuku.
Ratkaisuehdotuksia Tytin tilanteeseen:
1) Ei ilmeisesti tee vuorotyötä, koska palkassa ei puhuttu lisistä? Etsi uusi työpaikka, jossa mahdollisuus tehdä kolmea vuoroa. Tämä on hoitajalle helppoa, hyvistä tekijöistä on kauhea pula. Haali yövuoroja ja sunnuntaivuoroja yms arkipyhävuoroja. Lapset ovat jo niin isoja, että tämä onnistuu hyvin. Näkyy tilipussissa heti huomattavasti parempana palkkana.
2) Jos ei missään nimessä halua vaihtaa duunipaikkaa, tee keikkaa muualle esim. viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Suuri osa hoitajista tekee. Tuo kivasti lisää sisältöä tilipussiin.
3) Asunto ja asuinpaikka? Löytyisikö edullisempaa? Onko pakko asua Helsingissä, jossa asuminen on järjettömän kallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.
Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.
Pitikö sinun laskea niitä senttejä?
Vieläkö joku uskoo tuohon luomuun? :D Terveellistä ruokaa saa ihan parilla sadalla, kun vähän käyttää mielukuvitusta. Esim. hakee tiloilta kakkoslaadun kasviksia, munat yms..
- Taas näitä... Siinä sitten Helsingissä autoa tankkaamaan, ja suunta kohti maaseutua, jotta pääsee keräilemään tiloilta munat ja kasvikset kerran viikossa. - Taitaa tulla lähikaupan luomutiski halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle miehenä ihan outo ajatusmaailma lähtökohtaisesti. Kun mietin mitä alaa alan opiskelemaan, karsin pois alipalkatut alat.
Jos naiset eivät yksinkertaisesti hakeutuisi hoitajiksi, olisi pakko palkkoja korottaa. Nyt te itse olette kusseet homman koska koko ajan koulutetaan lisää sairaanhoitajia, joten oikeaa työvoimapulaa ei tule. On vain alimiehitettyä jokaisessa paikassa ja alipalkattua.
Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.
Erittäin fiksua. Ja tätä ajattelua olen opettanut myös omalle tyttärelleni. Hänellä on taiteellinen puoli, tykkäsi jossain välissä kauheasti kirjoittamisesta ja haaveili siitä uraa. Jossain toisessa kohtaa haaveili, että voisi tehdä töitä piirtämisen parissa. Molempia harrastuksia olen tukenut mutta samalla puhunut järkeä, että kun ei hänessä ole sellaista palavaa intohimoa kumpaankaan, niin ehkä parempi etsiä joku toinen kiinnostuksen kohde, jolla voisi leipänsäkin tienata. Ja rahoittaa nämä muut harrastukset (käsityötarvikkeisiin, pianotunteihin ja taiteilijatarvikkeisiin on mennyt rahaa rutkasti) joilla saa sitten elämäänsä iloa vapaa-aikana.
Luojan lykky hänestä kuoriutui yläasteella kelpo nörtti, ja tätäkin harrastusta olemme tukeneet. Kun on matemaattisesti lahjakas, ilman muuta se kannattaa hyödyntää. Tyttö kävi nörttilukion ja aloittelee nyt Aallossa it-opintoja. Ei varmasti tarvitse tuskailla pientä palkkaa eikä murehtia, mistä rahat neulelankoihin ja piirrustusvehkeisiin. Ja uskon että ihan tyydyttävää elämää voi elää tälläkin reseptillä. Työ jotain mielenkiintoista, mutta hyvin palkattua, sitten harrastuksena niitä omia intohimon kohteita, joilla ei kuitenkaan pysty leipäänsä tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle miehenä ihan outo ajatusmaailma lähtökohtaisesti. Kun mietin mitä alaa alan opiskelemaan, karsin pois alipalkatut alat.
Jos naiset eivät yksinkertaisesti hakeutuisi hoitajiksi, olisi pakko palkkoja korottaa. Nyt te itse olette kusseet homman koska koko ajan koulutetaan lisää sairaanhoitajia, joten oikeaa työvoimapulaa ei tule. On vain alimiehitettyä jokaisessa paikassa ja alipalkattua.
Tietenkin olen sitä mieltä että hoitajien palkat pitäisi olla noin 1,5x nykyisestä, mutta tekijöitä silti riittää joten turha korottaa palkkoja.
Erittäin fiksua. Ja tätä ajattelua olen opettanut myös omalle tyttärelleni. Hänellä on taiteellinen puoli, tykkäsi jossain välissä kauheasti kirjoittamisesta ja haaveili siitä uraa. Jossain toisessa kohtaa haaveili, että voisi tehdä töitä piirtämisen parissa. Molempia harrastuksia olen tukenut mutta samalla puhunut järkeä, että kun ei hänessä ole sellaista palavaa intohimoa kumpaankaan, niin ehkä parempi etsiä joku toinen kiinnostuksen kohde, jolla voisi leipänsäkin tienata. Ja rahoittaa nämä muut harrastukset (käsityötarvikkeisiin, pianotunteihin ja taiteilijatarvikkeisiin on mennyt rahaa rutkasti) joilla saa sitten elämäänsä iloa vapaa-aikana.
Luojan lykky hänestä kuoriutui yläasteella kelpo nörtti, ja tätäkin harrastusta olemme tukeneet. Kun on matemaattisesti lahjakas, ilman muuta se kannattaa hyödyntää. Tyttö kävi nörttilukion ja aloittelee nyt Aallossa it-opintoja. Ei varmasti tarvitse tuskailla pientä palkkaa eikä murehtia, mistä rahat neulelankoihin ja piirrustusvehkeisiin. Ja uskon että ihan tyydyttävää elämää voi elää tälläkin reseptillä. Työ jotain mielenkiintoista, mutta hyvin palkattua, sitten harrastuksena niitä omia intohimon kohteita, joilla ei kuitenkaan pysty leipäänsä tienaamaan.
Ongelma onkin siinä kohtaa kun ei omaa mitään sellaista erityistä taitoa (esim. sitä matemaattista lahjakkuutta), joka edesauttaisi saamaan sen hyväpalkkaisen ammatin, joka myös työllistää. Ei ole vain ja ainoastaan valinnasta siinä kohtaa kiinni, kun ihmisestä ei yksinkertaisesti ole esim. vaikka sinne it-alalle.
Tytin tilanne on kyllä ajan myötä helpottumassa. Lapset ovat nyt kalleimmassa iässä, toinen lukiossa ja toinen aloittamassa opintojaan, jolloin vielä tarvitsee ajoittain tukea. Mutta jo viiden vuoden päästä tilanne on helpompi ja ehkä sen kolmionkin voi vaihtaa kaksioon tai yksiöön, jos asuntolainaa on vielä jäljellä. Edessä häämöttää ehkä muutama vuosi, jolloin voi asua maksaen pelkkää yhtiövastiketta ja säästää palkasta eläkepäivien varalle. Eläkkeellä pärjää kyllä, kun ei tarvitse maksaa vuokraa eikä asuntolainaa.
Yksinhuoltajan elämä on vääjäämättä niukempaa kuin jos niitä pienituloisia elättäjiä olisi edes kaksi. Tämä pitäisi ehkä pitää mielessä silloin, kun ollaan vielä onnellisesti ydinperheessä ja mietitään lapsilukua. Onko tärkeää saada se toinen tai kolmas lapsi, jos sen hintana on, että mahdollisen eron jälkeen elämä on yhtä taistelua ja kituuttamista?
Vierailija kirjoitti:
1) Ei ilmeisesti tee vuorotyötä, koska palkassa ei puhuttu lisistä? Etsi uusi työpaikka, jossa mahdollisuus tehdä kolmea vuoroa. Tämä on hoitajalle helppoa, hyvistä tekijöistä on kauhea pula. Haali yövuoroja ja sunnuntaivuoroja yms arkipyhävuoroja. Lapset ovat jo niin isoja, että tämä onnistuu hyvin. Näkyy tilipussissa heti huomattavasti parempana palkkana.
2) Jos ei missään nimessä halua vaihtaa duunipaikkaa, tee keikkaa muualle esim. viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Suuri osa hoitajista tekee. Tuo kivasti lisää sisältöä tilipussiin.
3) Asunto ja asuinpaikka? Löytyisikö edullisempaa? Onko pakko asua Helsingissä, jossa asuminen on järjettömän kallista?
Hänhän tekee lisävuoroja ja muuta keikkaa kuten siivoaa varastoja ja on mallinakin. Eikä hän asu Helsingissä vaan Espoossa omassa kolmiossa, josta on vielä lainaa jäljellä.
Et siis lukenut edes juttua, mutta piti vaan kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.
Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.
Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...
Kyllä se on ihan valtio, mikä tarjoaa mahdollisuuden opiskeluun.
Pojalle löytyy asunto, opintotuki ja opintolainaa tarvittaessa, kuten tuhansille muillekin opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Jutussakin mainittiin, että 900 euroa on kolmiosta hyvin kohtuullinen. Maksaisi saman verran vuokraa kolmiosta kuin nyt maksaa omasta vastiketta+lyhennystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.
Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.
Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...
Kyllä se on ihan valtio, mikä tarjoaa mahdollisuuden opiskeluun.
Pojalle löytyy asunto, opintotuki ja opintolainaa tarvittaessa, kuten tuhansille muillekin opiskelijoille.
Vanhin poikahan ei asu enää kotona vaan opiskelee ja varmasti saa opintotukeakin. Miksi edes epäilit, ettei saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin siinä kohtaa kun ei omaa mitään sellaista erityistä taitoa (esim. sitä matemaattista lahjakkuutta), joka edesauttaisi saamaan sen hyväpalkkaisen ammatin, joka myös työllistää. Ei ole vain ja ainoastaan valinnasta siinä kohtaa kiinni, kun ihmisestä ei yksinkertaisesti ole esim. vaikka sinne it-alalle.
Itse en ole matemaattisesti lahjakas ja kirjoitin vain lyhyen matikan, mutta kas, nautin IT-hommissa 4500 e/kk palkkaa. Ei tässä mitään matskua tarvita
Vierailija kirjoitti:
Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
Peltonen työskentelee psykiatrisessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.
Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.
Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.
”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html
19 vuotias poika vaan ulos kämpästä ja omilleen. Alta vuodessa myös toinen lähtee omilleen.
Yksin tuolla palkalla elää hyvin.
Sitä varten opiskellaan. Ei ole mitään mystisiä lahjakkuuksia vaan se on ihan kovaa työtä tulla hyväksi asiassa x. Toki kiinnostus asiaa kohtaan auttaa suunnattomasti.
Siis Tytti on taidemallinakin?? Siis ilmeisesti alastonmallina? Miksi pitää käydä kampaajalla,jos hiukset eivät edes kasva paljon ja osa on vedetty siiliksi? Ripset kyllä ovat halvat tekoripset,että niihin ei ole tuhlannut.Enpä tiedä,en kyllä menis alasti minnekään maalattavaksi.Pitäisikö antaa pisteitä Tytille tuosta vai kauhistella? Varmaan pisteitä. Kyllä tuollainen pärjää,kun on noin kova tahto pärjätä ja rohkea.
"Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään"
No olisi sitten vi**u valinnut sen toimistotyön vai eikö älykkyys riittänyt? Turha olla kateellinen muille.
Vierailija kirjoitti:
"Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään"
No olisi sitten vi**u valinnut sen toimistotyön vai eikö älykkyys riittänyt? Turha olla kateellinen muille.
Tulee mieleen, että onkohan Tytillä aiemmin juuri ollut tuollainen kuvailemansa "helppo" toimistotyö kun siis kertoi jutussa, että yt-neuvotteluiden seurauksena sai kenkää. Eli huomasiko kenties johto, että lafkassa on henkilö, jota ei tarvita mihinkään eli tyyppi istuu toimistossa tekemättä mitään. Nyt veetuttaa, että rahan eteen pitää tehdä töitäkin?
Noh mene ja tiedä, tuo tulee itselle mieleen ihmisestä, joka puhuu työstä, jossa ei tarvitse tehdä juuri mitään ja palkka juoksee. Johonkinhan tuon laudahduksen luulisi perustuvan.
Miten ihmeessä ay-liike aiheuttaa sen, että teidän hakijat hinnoittelee työnsä eri tavoin? Ylipäätään vähän voisi perustella tarkemmin tämän ay-liikkeen roolin...
Ja jos tässäkin on taas kyse siitä vanhasta valitusvirrestä, että minä kyllä osaisin neuvotella itselleni paremman palkan kuin ay-liike, jos vaan olis paikallinen sopiminen, niin tässä uutinen: tes ei kiellä neuvottelemasta itselle korkeampaa palkkaa kuin siinä määritelty minimi. Että siitä vaan neuvottelemaan.
t. Ay-liikkeeseen kuulumaton työntekijä alalta, jolla saa neuvotella niin paljon kuin haluaa ja olla onnellinen, jos edes sen tes:in mukaisen palkan onnistuu saamaan (ei hoitoala)