Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
241/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mennyt 17 vuotiaana työelämään vakituisesti, ja heti piti maksaa kotiin ruokarahaa, tosin ensimmäisen palkan sain pitää, muutin kotoa pois lopullisesti 19 vuotiaana, ja äitini oli kahden lapsen yksinhuoltaja. Nyt olen 51 vuotias ja vielä on työelämää jäljellä yli noin 14 vuotta, ja  olen itsekin pienipalkkainen, ja olen ollut työuran aikana työttömänä vain 2 kuukautta. Ja oma äitini ei olisi suostunut elättämään aikuisia lapsia.

Jep, oliko vähän eriajat silloin kun sinä pääsit töihin, tätä samaa lausetta jankkaa kaikki vanhemmat ihmiset ”silloin kun minä olin nuori”

Jos et oo huomannut niim TÄNÄ PÄIVÄNÄ niitä töitä ei ole, hirveä tuuri saa käydä että saa jonkun osa-aikaisen työn.

Nyt historiankirja käteen ja selvittämään  millon olikaan se 90-luvun lama ja matikankirja käteen ja yhteenlaskua suorittamaan.

Vierailija
242/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä paskaa. Lyhyt tukka on naisella on merkki varallisuudesta ja ainakin itse pidän sitä jossain määrin statussymbolina. Pakko leikata usein, vaatii rahaa että pysyy siistinä, vaikea leikata itse tai ainakin halvalla.

Oikeasti köyhällä ei ole varaa käydä kampaajalla kerran kuussa. Nyt oikeasti, tätäkö on köyhyys Suomessa 2018? Samalla rahalla poika saisi pari lukiokirjaa maksettua joka kuussa kun Tytti vaan antaisi tukkansa kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

ne on niitä välttämättömiä menoja.

Miksi köyhän pitää näyttää ladonseinältä?

Vierailija
244/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan palkat eivät mene suhteessa työn raskauteen. Kuitenkin, jos palkka on pieni, asumismuoto täytyy valita sen mukaan. On oma valinta asua 900e/kk asunnossa.

Vierailija
245/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.

Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.

Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...

Nimenomaan! No kateelliset täällä vinkuvat kun eivät itse kykene tai viitsi moiseen.

No eipä tyttikään kykene kun piti ihan lehteen mennä valittamaan ettei rahat riitä.

Osoittaa realismia ja viisautta myöntää tilanteensa kuin teeskennellä että kaikki on hyvin.

Vierailija
246/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän siis tarvitsee 3200 EUR kk käteen että rahat riittäisivät koko kuukaudeksi (1600 riittää vain puoleksi kuukaudeksi). Tuohon vaaditaan reippasti yli 5000 EUR brutto. Varmasti ei ole ollenkaan omaa syytä..

Miksi täällä on täsmälleen samoja kommentteja kuin Hesarin kommenttiketjussa?

Vierailija
247/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän noiden poikien isä on?

Vierailija
248/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että täällä ei ole ymmärretty sitä, että kyse ei ole köyhästä yhteiskunnan tukien varassa elävästä ihmisestä, vaan ahkerasti töitä tekevästä ihmisestä, joka määritelmällisesti on silti köyhä. Kyllä minusta palkkauksessa on jotakin mätää, jos ei töissä käyvällä ihmisellä ole varaa kampaajaan - tai teidän mukaan ei saisi olla.

Vierailija
249/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eivät läheskään kaikki ole viitsineet lukea juttua. Kommenttia sen sijaan pukkaa. Tyttihän tekee nimenomaan extratöitä, että on esim. kustantanut lukio-opinnot lapsilleen ja muutakin sellaista mitä nyt lapset tavallisesti tarvitsevat. Ja jutusta käy ilmi, että molemmat pojat käyvät koulun ohessa töissä. Ja niillä itse tienatuilla lisärahoilla saa kai laittaa vaikka ripset, jos tahtoo. Ei liene suuri synti. Lisäksi säästäväisyyttä on löytynyt myös omistusasuntoon. Ilman suunnatonta taloudellisuutta ja ahkeruutta tämä kaikki ei onnistu. Pointti oli, että kokopäivätyöstä maksettava palkka ei riitä elämiseen. Toivotan tälle rohkealle naiselle paljon onnea ja valoa elämäänsä.

Vierailija
250/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Sä et olekaan valittamassa palkasta lehdessä.

Jos omaan palkkaan on tyytymätön, voi alkaa tehdä sen eteen töitä, jotta pääsee paremmille palkoille. Valittaminen ja uhriutuminen ei auta, opiskelu ja työnteko auttaa. Harva hyville palkoille kohonnut on ilman pidempää uurastusta päässyt palkoillensa ja siihen tuo tytti ilmeisesti ole halukas. Haluaa toisten palkan, mutta ei heidän työmääräänsä.

Lähihoitajan palkka ei nouse vaikka työtä tekisi kuinka. Joka tapauksessa, joku tekee lähihoitajan työt, tulevaisuudessa vielä pienemmällä palkalla, kiitos soten. Mutta ne ovat asioita, jotka eivät sinne sinun kaltaistesi "älykkäiden ja kouluttautuneiden sekä ahkerien" ihmisten päähän ei tunnu menevän. Viisautta siltä päästä tunnu löytyvän.

Luetunymmärtäminen...En puhunut, että tekee samaa työtä, vaan opiskelee ja tekee töitä, jotta pääsee haluamilleen palkoille. KTM, juristien, dippa-inssien koulutus on 5 vuotta ja päälle saat satojen kanssa tapella yhdestä työpaikasta, ja koko ajan tehdä työtä, jotta jonain päivänä tienaisi sen verran palkkaa, että ne tulottomat opiskeluvuodet olisi kannattaneet.

Tottakai joku lähihoitajien työt tekee jatkossakin. Huomaa, ettet ymmärrä lukemaasi. Suomessa on massoittain työttömänä väkeä, ja lisää tulijoita löytyy rajojen ulkopuolelta. Lähihoitajiksi löytyy myös ihmisiä, jotka tykkäävät työstään. Aina löytyy myös ihmisiä, joiden älykkyys ei riitä akateemikon uralle. Jos palkka on niin tärkeä valintakriteeri, silloin on parempi menemättä lähihoitajaksi. Jotkut silti menevät, mutta ovatko nämä katkerat valittajat niitä lahjattomia, jotka ovat kateellisia muille siitä, mihin heistä ei ole, vai hölmöjä, kun eivät nyhjäämään "tyhjää" 3500 euron palkalla? Kun se niin helppoa ja tyhjän tekemistä on... 

Ois mielenkiintoista kuulla Tytin ja häntä puolustavien laskelmat siitä, mistä rahat otettaisiin lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkkojen korotuksiin? Kuinka paljon olisi tarpeeksi? Oletteko ajatelleet, pitäisikö silloin nostaa myös laitoshoitajien, lääkäreiden (tuskinpa lähes samalla palkalla ja aivan eri vastuulla ja työtahdilla tekisivät enää lääkärien töitä), lastenhoitajien, lastentarhanopettajien, sihteerien, opettajien ja vaikka kuinka monen ammattikunnan palkkoja? Mitä rahan arvolle tapahtuisi palkkojen nostojen jälkeen? Entä työllisyystilanteelle? Entä työtahdille? Entä verotus?

Pikkuvinkki, ojasta allikkoon olisi matka. Kyllä mä oikeasti haluaisin, että kaikki saisivat yhtä paljon rahaa, mutta kun se ei vaan ole mahdollista.

Vierailija
251/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään"

No olisi sitten vi**u valinnut sen toimistotyön vai eikö älykkyys riittänyt? Turha olla kateellinen muille.

Tulee mieleen, että onkohan Tytillä aiemmin juuri ollut tuollainen kuvailemansa "helppo" toimistotyö kun siis kertoi jutussa, että yt-neuvotteluiden seurauksena sai kenkää. Eli huomasiko kenties johto, että lafkassa on henkilö, jota ei tarvita mihinkään eli tyyppi istuu toimistossa tekemättä mitään. Nyt veetuttaa, että rahan eteen pitää tehdä töitäkin?

Noh mene ja tiedä, tuo tulee itselle mieleen ihmisestä, joka puhuu työstä, jossa ei tarvitse tehdä juuri mitään ja palkka juoksee. Johonkinhan tuon laudahduksen luulisi perustuvan.

Et sitten jaksanut lukea koko juttua, osissa 15. sivulla

Vierailija
252/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhien åitäisi saada näyttää samalta kuin rikkaat ja hyvinvoivat ihmiset? Merkkivaattret, kampaajat, meikit jne on kalliita luksustuotteita eikä köyhillä ymmärtääkseni pitäisi olla varaa turhiin ylellisyyksiin kun rahaa on niukasti ja talous tiukalla. Sille samalle rahalle on muutakin paljon järkevämpää käyttöä.

Vierailija
253/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sen netto voi muka olla noin pieni... outoa.

Vierailija
254/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Jaa. No, minä olin IT-alalla, tykkäsin kyllä, mutta ei nyt 55-vuotiaana enää töitä löydy. Olen kyllä opiskellut työn myötä ja ohessa aina lisää. Mitä suosittelisit? Mikä teknologia esim. kannattaisi oppia, jotta pääsee sinne teille töihin? Työvoimakoulutuksiin en ole päässyt, mutta voihan sitä muutenkin opiskella.

Turha kuvitella, että jollain koodaustaidolla automaattisesti töitä saisi. Lähihoitajalla voi olla pieni palkka, mutta on se sentään varma.

Vierailija
255/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on paljon lähihoitajia, jotka ovat säästäneet oman asunnon, eivätkä siis maksa asumisesta 900 euroa kuussa. Rahat riittää myös hoitajilla, jos osaa ajatella, miten niitä käyttää.

Vierailija
256/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sen netto voi muka olla noin pieni... outoa.

Ei ole outoa. Veroprosentti on 15 - 16 ja muut palkasta pidätettävät maksut ovat 9,75 %.

Vierailija
257/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.

Pitikö sinun laskea niitä senttejä?

Vieläkö joku uskoo tuohon luomuun? :D Terveellistä ruokaa saa ihan parilla sadalla, kun vähän käyttää mielukuvitusta. Esim. hakee tiloilta kakkoslaadun kasviksia, munat yms..

Kaupungissa asuvalle pienituloiselle voi tulla aikamoiset bensakulut sinne tiloille munia hakemaan.

Vierailija
258/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhien åitäisi saada näyttää samalta kuin rikkaat ja hyvinvoivat ihmiset? Merkkivaattret, kampaajat, meikit jne on kalliita luksustuotteita eikä köyhillä ymmärtääkseni pitäisi olla varaa turhiin ylellisyyksiin kun rahaa on niukasti ja talous tiukalla. Sille samalle rahalle on muutakin paljon järkevämpää käyttöä.

Hiusten leikkuukin on nykyään jo keskiluokalle ylellisyyttä. Paras olisi kun ainoat köyhälle sallitut olisivat ajo koneella lyhyelle sängelle mallia vangintukka tai poninhännällä kurissa pidetyt rasvaiset ja likaiset pitkät hiukset. Vaatteet on oltava aina kirpputorilta ja liian pienet tai isot. Suihkussa saa käydä kerran viikossa että köyhä haiseekin aidolta. Kaiken kruununa reikäiset hampaat joista puolet on tippunut jo nelikymppisenä:D

Vierailija
259/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no teinipojat syö kuin hevoset mutta kohta he asuvat jo omillaan.

Vierailija
260/308 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yh ja sairaanhoitaja. Olen päivätyössäja hommia teen joka päivä ilman kunnon taukoa ja palkasta jää käteen 1800 e. Vuokra on 900 ja lasten harrastukset ja ruoka vievät loput rahat. Lapsilisää toki saan korotettuna, sillä ostamme jotain mukavaa lapsille. Nyt taas ahdistaa kun pitää ostaa syysvaattet ja kengät kun eipä enää mahdu lapsille entiset. Kirpparilla onneksi on paljon nättejä vaatteita.

Usein kyllä ahdistaa iltaisin niin paljon etten meinaa saada unta. Jos tulee jokin odottamaton lasku niin se tarkoittaa sitä että syömme vain puuroa. Kampaajalla en käy koskaan. Töissä kuuntelen joka päivä kun hienot rouvat kertovat matkoistaan ja joogasta ja shoppailuista, jotka heidän miehensä kustantavat. Minulle vähän naureskellaan kun kerron kirppariostoksistani.

Toivon vaan että lapsiani ei aleta kiusaamaan köyhyyden takia.