Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
281/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja. kirjoitti:

Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.

Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!

Miksi ihmeessä et ole jo lähtenyt? Itse en hetkeäkään tekisi mitään huonostipalkattua töitä, jos työ itsessään vielä olisi rankkaa. Tällä hetkellä palkka n. 3500€ ja sellaista "helppoa toimistotyötä", mutta tarkoitus on kohta vaihtaa yli 4000€ töihin. En todellakaan ymmärrä näitä palkasta valittajia; jos palkka on huono, niin silloin valittamisen sijaan vaihdetaan!

No itseasiassa olenkin lähtemässä ja on uusi ala suunnitteilla 😊 Niin on moni muukin lähtenyt. Niinkuin uutisista voi lukea; tilalle koulutetaan nyt hoitajia 4 päivän perehdytyksellä 😂

Viiminen sammuttakoon valot. Minä en aio viiden vuoden päästä hoitaa enää yhtään ketään muuta kuin korkeintaan oman perheeni jäseniä.

Eiköhän tulevaisuudessa hoitajat korvata roboteilla. Kuitenkin paljolti sellaista hommaa, joka on helppo robotin tehdä.

No sama uhka se on koodauspuolellakin. Robotit koodaa ja automaattiset testausohjelmat testaa Muutamat huipputyypit kuvaavat tehtävät roboteille. Itsekin pilotoin jo ohjelmaa, joka tekee koodit kun asetan ruksit kohdilleen. Vielä minua tarvitaan, mutta kuinkahan kauan.

Vierailija
282/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee auttamatta liikaa rahaa.

Ihmiset eivät oikeasti osaa ollenkaan säästää ruuassa.

Itse olen pärjännyt 10 eurolla kaksi viikkoa ja ei ollut nälkä.

Joku avustaja pitäisi tuollaisille ihmisille saada sinne kauppaan.

Jos on ihan mahdotonta, niin aluksi voi kokeilla, että ottaa käteistä 5 euroa ja jättää pankkikortin himaan.

Menee sinne kauppaan ja kiertelee ja ihmettelee mitähän tällä saisi.

Jos ei ihan numerosokea idiootti ole, niin kyllä sieltä kaupasta pitäisi alle puolessa tunnissa suoriutua ulos kassi täynnä monipuolista ruokaa.

Kerto ihmeessä mitä kaikkea sisältää täysi vitosen kassi monipuolista ruokasa.

Ja se monipuolinen kassillinen ruokaa on epäilemättä myös terveellistä ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistän nyt tähän väliin Keskon keräyksen. Todella paskaa työtä, mutta suht kevyttä tietyillä alueilla. Ei ole henkisesti tai fyysisesti raskasta jos kestää monotonisen työn. Liksa 40 tuhatta vuodessa. Aivan varmasti vähemmän kuluttavaa kuin hoitotyö.

Tarkoitatko niitä, jotka keräävät nettiostoksia kaupoissa? Ainakin viime kerralla, kun Helsingin Kaaren Prismaan etsittiin keräilijöitä, vaatimuksena oli "hyvä fyysinen kunto". 

Minä en ole päässyt kauppoihin, kun aina niillä on hakijoina vähintään sata muuta, joilla on jo kokemusta kauppatyöstä. Eivät siis suostu opettamaan esim. kassan käyttöä. Tai ehkä nuoret pääsevät, mutta minä olen kohta viisikymppinen. 

Ei, kerätään Keskon varastolla tavaroita jotka lähtevät kauppojen hyllyille. Mitään koulutusta ei tarvita, ainoastaan tavallinen fyysinen kunto. Ei kassan käyttöä, ei asiakaspalvelua, ei mitään. Pelkkää monotonista tavaroiden nostelua. Ei tarvitse edes puhua kenellekkään töissä jos ei huvita.

Tajusinkin kommenttini lähettämisen jälkeen, että ehkä tarkoitit tavallisissa varastoissa työskenteleviä. Yritin pari kertaa päästä varastotyöhön. Se oli jotain kevyempää hommaa, ei trukilla ajoa tms. Se sama paikka ilmoitettiin auki muistaakseni kolme tai neljäkin kertaa noin puolen vuoden aikana. Laitoin rekryfirmaan hakemuksen. Laitoin toisenkin. Meilasin perään ja kysyin, ettetkö voisi harkita minua? Tulisin mielelläni. Pyörittelivät vain sanoja. Kuulemma prosessi vielä kesken, palaamme asiaan ja "jos sinulla on jotain kysyttävää, niin ota reippaasti yhteyttä sähköpostiin se-ja-se". Eivät sitten koskaan kuitenkaan antaneet mitään infoa asiasta, saati että olisin päässyt haastatteluun. 

Että näin helppoa on päästä varastotöihin. Kiitos, että kerroit. 

Taidat olla yli-ikäinen. Puhuttelen tässä uusia hoitajia ja naisia yleensäkin ettei sotkeennu hoitoalalle ennen kuin palkka on kohdillaan. Ei kukaan ota yli 35-vuotiasta varastotyöntekijää.

Ihan varmasti olenkin yli-ikäinen, ja lisäksi liian pienikokoinen. Ei voi mitään. Onneksi viihdyn työttömänäkin. 

Olisiko kannattanut kouluttautua? Jos ei fyysiset rahkeet riitä tarvitaan jotain erityisosaamista. En pidä loisista.

Pari sukulaispoikaa on Keskon ja Inexin varastoilla kerääjinä, toinen jopa siellä pakastevarastolla. Molemmat kertovat, että keräystavoitteet ovat kovat ja jos ei niihin pääse koeaikana niin hyvästi. Toki sielläkin herrat panostaa täysautomaattisiin keräyslinjoihin.

Vierailija
284/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla joku kehui joskus, että heidän viisihenkisen perheen ruokakulut olivat jotain 500 e/kk.

Jossain kyllä vippaa.

Vierailija
285/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto ja lapset tehtynä. Kehtaakin vielä valittaa. Eikö mikään riitä.

Vierailija
286/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Niin ja näin. Kuka sinunkin perseesi pyyhkisi sitten vanhana, jos kaikki ajattelisivat ja tekisivät noin. Asiat ole niin mustavalkoisia kuitenkaan. Suuri osahan nykyajan työstä on ns. paskaduunia, keksimällä keksittyä duunia, jonka poistolla yhteiskunta ei menettäisi mitään paitsi usean turhan paperinpyörittelijän.

Jos työ on luonteeltaan sellainen, jota ilmankin maailma pärjäisi ja vielä paremmin niin silloin se on turhaa paskaduunia, jota tehdään vain, jotta suuret massat pysyvät jokseenkin tyytyväisinä, eivätkä nouse barrikadeille ja yhteiskuntarauha säilyy.

Vierailija
287/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

273:lla on hyviä pointteja ja kommentti oli varmaan tarkoitettu jollekin muulle kuin jutun Tytille. Huomauttaisin vain, että eikös taloyhtiön hallituksella ole kuitenkin vastuu tehdyistä päätöksistä ja sen mukana jopa jonkinlainen korvausvelvollisuus? 

No ei varsinaisesti. En ole ollut yhdessäkään yhtiökokouksessa jossa ei hallitukselle oltaisi myönnetty vastuuvapautta. Käytännössä isännöitsijä hoitaa taloyhtiötä ja hallitus on se joka katsoo päältä mitä isännöitsijä huseeraa. Isommat päätökset (putki-, julkisivuremontit yms.) sitten viedään yhtiökokoukseen kuitenkin.

Korvausvelvollisuuteen pitäisi sitten jo ihan systemaattisesti ja tahallisesti tehdä vahinkoa ja vohkia toisten rahat, ym. Tämä ei nyt oikein onnistu kun siellä on useita jäseniä ja homma hoidetaan kokoussääntöjen mukaan.  

Vierailija
288/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto ja lapset tehtynä. Kehtaakin vielä valittaa. Eikö mikään riitä.

Olisko ne lapset pitänyt tappaa vuonna 2005 kun hän jäi vakituisesta työstään työttömäksi.

Näin voi käydä sinullekin.

Omistusasunto on myöskin tässä tapauksessa vain ja ainoastaan järkevää.

Et ilmeisesti ole lukenut juttua, ainoastaan aloituksessa olleen lyhyen pätkän. Minusta hän ei edes ihan kauheasti valittanut.

Vierailija
289/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku kokoomuslainen poliitikko ollut sitä mieltä, ettei palkalla tarvitsekaan tulla toimeen?

Vierailija
290/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti nykyajan työnantajat kattelee työntekijää joka ei tee mitään, ihan varmasti. Voi hoitajaraasua, ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.

Vierailija
291/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Tytin ns. bruttopalkka on 2150€ niin työnantaja itseasiassa maksaa Tytin työstä noin 3000€. Siitä sitten alkavat erilaiset välistävetäjät ottamaan eriä niin että tilille lopulta tupsahtaa 1600€. Minun mielestä Tytin ongelma ei ole palkan pienuus (3000€) vaan välistävetäjien osuuksien suuruus

Vierailija
292/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Tytti kouluttaudu hyvin palkattuun ammattiin ja menesty?

Vierailija
293/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan Tytti kiinnittää huomiota ulkonäköönsä ja päästä hyviin naimisiin.

Vierailija
294/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan Tytti etsiä toisen työn tuohon lisäksi niin rahat riittäisi koko kuukauden.

Vierailija
295/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joku kokoomuslainen poliitikko ollut sitä mieltä, ettei palkalla tarvitsekaan tulla toimeen?

Jep, asia koski sitä, että pitääkö sosiaaliturvaa vastaan tehdä edes jotain työtä. Jos asiaa katsotaan pelkästään periaatteellisena, niin mielestäni terveen ja työkykyisen pitää osallistua ainakin osittaisella panostuksella sosiaaliturvan kattamiseen. Pitää muistaa, että sosiaaliturvan hakeminen on vapaaehtoista. Omilla rahoillaan jokainen toki tehköön mitä huvittaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokainen terve ja työkykyinen tekee jotain ja jos siitä saatava korvaus ei riitä toimeentuloon, niin sitten on oikeutettu täydentävään sosiaaliturvaan. Mielestäni tämä on paljon oikeudenmukaisempi malli kuin oikeus toisten ihmisten rahoihin kattoon räkimällä ja napaa kaivamalla.

Vierailija
296/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ollut taas mitään päätä ja häntää koko jutussa. Ensin puhutaan että palkka pitää riittää kolmelle mutta oikeasti taloudessa on vain 2 hlö. Ja sopivasti taas unohtui tuon kotona asuvan lapsilisä ja elari tosin jos 17v. niin ei lapsilisää tipu mutta pitäisi tulla 17v. opintoraha 100€ ja elari 150€. Ja onko varma että ei saa asumistukea yhtään? Oikeasti tulot on 1600€ plus 250€ eli 1850€ ja siitä vuokra 900€ ja ruoka 500€, 1400€ eli jää 450€ laskuihin ja muihin.

Vierailija
297/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä juttu. Asumistuki jäi mainitsematta.

Vierailija
298/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assi kirjoitti:

Täällä eivät läheskään kaikki ole viitsineet lukea juttua. Kommenttia sen sijaan pukkaa. Tyttihän tekee nimenomaan extratöitä, että on esim. kustantanut lukio-opinnot lapsilleen ja muutakin sellaista mitä nyt lapset tavallisesti tarvitsevat. Ja jutusta käy ilmi, että molemmat pojat käyvät koulun ohessa töissä. Ja niillä itse tienatuilla lisärahoilla saa kai laittaa vaikka ripset, jos tahtoo. Ei liene suuri synti. Lisäksi säästäväisyyttä on löytynyt myös omistusasuntoon. Ilman suunnatonta taloudellisuutta ja ahkeruutta tämä kaikki ei onnistu. Pointti oli, että kokopäivätyöstä maksettava palkka ei riitä elämiseen. Toivotan tälle rohkealle naiselle paljon onnea ja valoa elämäänsä.

On joo hyvin järjestetty asiat. Mutta jos talouteen tulee rahaa extratöistä niin miksi sitten moinen ulina siitä että rahaa on vain 1600€ netto (missä muut tulot ja missä esim. muut tuet, elatustuki ja opintotuki? Miksi riittää vaan kahdeksi viikoksi.

Vierailija
299/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla on oikeutettu asumistukeen, mutta jättääköhän mamma jotakin kertomatta.. normaalia valittamista kun ei viitsi ottaa edes selvää oikeuksistaan.

Vierailija
300/308 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Sä et olekaan valittamassa palkasta lehdessä.

Jos omaan palkkaan on tyytymätön, voi alkaa tehdä sen eteen töitä, jotta pääsee paremmille palkoille. Valittaminen ja uhriutuminen ei auta, opiskelu ja työnteko auttaa. Harva hyville palkoille kohonnut on ilman pidempää uurastusta päässyt palkoillensa ja siihen tuo tytti ilmeisesti ole halukas. Haluaa toisten palkan, mutta ei heidän työmääräänsä.

Lähihoitajan palkka ei nouse vaikka työtä tekisi kuinka. Joka tapauksessa, joku tekee lähihoitajan työt, tulevaisuudessa vielä pienemmällä palkalla, kiitos soten. Mutta ne ovat asioita, jotka eivät sinne sinun kaltaistesi "älykkäiden ja kouluttautuneiden sekä ahkerien" ihmisten päähän ei tunnu menevän. Viisautta siltä päästä tunnu löytyvän.

Luetunymmärtäminen...En puhunut, että tekee samaa työtä, vaan opiskelee ja tekee töitä, jotta pääsee haluamilleen palkoille. KTM, juristien, dippa-inssien koulutus on 5 vuotta ja päälle saat satojen kanssa tapella yhdestä työpaikasta, ja koko ajan tehdä työtä, jotta jonain päivänä tienaisi sen verran palkkaa, että ne tulottomat opiskeluvuodet olisi kannattaneet.

Tottakai joku lähihoitajien työt tekee jatkossakin. Huomaa, ettet ymmärrä lukemaasi. Suomessa on massoittain työttömänä väkeä, ja lisää tulijoita löytyy rajojen ulkopuolelta. Lähihoitajiksi löytyy myös ihmisiä, jotka tykkäävät työstään. Aina löytyy myös ihmisiä, joiden älykkyys ei riitä akateemikon uralle. Jos palkka on niin tärkeä valintakriteeri, silloin on parempi menemättä lähihoitajaksi. Jotkut silti menevät, mutta ovatko nämä katkerat valittajat niitä lahjattomia, jotka ovat kateellisia muille siitä, mihin heistä ei ole, vai hölmöjä, kun eivät nyhjäämään "tyhjää" 3500 euron palkalla? Kun se niin helppoa ja tyhjän tekemistä on... 

Ois mielenkiintoista kuulla Tytin ja häntä puolustavien laskelmat siitä, mistä rahat otettaisiin lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkkojen korotuksiin? Kuinka paljon olisi tarpeeksi? Oletteko ajatelleet, pitäisikö silloin nostaa myös laitoshoitajien, lääkäreiden (tuskinpa lähes samalla palkalla ja aivan eri vastuulla ja työtahdilla tekisivät enää lääkärien töitä), lastenhoitajien, lastentarhanopettajien, sihteerien, opettajien ja vaikka kuinka monen ammattikunnan palkkoja? Mitä rahan arvolle tapahtuisi palkkojen nostojen jälkeen? Entä työllisyystilanteelle? Entä työtahdille? Entä verotus?

Pikkuvinkki, ojasta allikkoon olisi matka. Kyllä mä oikeasti haluaisin, että kaikki saisivat yhtä paljon rahaa, mutta kun se ei vaan ole mahdollista.

Kokkare avautuu :D Puhu nyt vielä ihmisroskista. Ai sä ihan oikeasti haluaisit, että kaikki saisivat yhtä paljon rahaa.....uskoo ken haluaa.