Kysy aspergerilta
Kommentit (103)
Olen myös muodista ja kauneudesta kiinnostunut, rakastan meikkaamista ja kampaajakäyntejä ja nuorempana kirjoitin jotain muotiblogia, jota tosin nykyään häpeän todella paljon. Olen kiinnostunut myös kulttuurista ja historiasta.
Ap
Onko sinulla muita oireita kuin sosiaaliset ongelmat?
Ääniyliherkkyys ja erityisesti misofonia, kipuherkkyys, ibs, lieviä pakkoliikkeitä, hahmottamisen vaikeuksia. Tuskin ibs liittyy aspergeriin muuten kuin stressin ja ahdistuksen vuoksi, mutta tuntuu olevan monilla asseilla vatsavaivoja kun olen joskus asiasta lukenut.
Ap
Millaisia pakkoliikkeitä sinulla on?
Niiskutusta, "virkayskä", koko kropan nykiminen ja "kylmät väreet". Näitä tulee erityisesti ahdistuneena ja migreenikohtauksen aikana ja sen jälkeen.
Ap
Seurustelen, mutta suhteemme on hieman erilainen kuin normaalisti. :D Vietämme paljon aikaa yhdessä, mutta en halua hänen koskevan minuun enkä kaipaa mitään fyysistä kontaktia. Haliminen riittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Seurustelen, mutta suhteemme on hieman erilainen kuin normaalisti. :D Vietämme paljon aikaa yhdessä, mutta en halua hänen koskevan minuun enkä kaipaa mitään fyysistä kontaktia. Haliminen riittää.
Ap
Miten löysit kumppanin ja millainen hän on? En oikein ymmärrä, että et halua fyysistä kontaktia mutta haliminen riittää. Tykkäätkö mistään kosketuksesta? Halitko vain toisen takia?
Miksi pelkäät toisia ihmisiä, siis mikä pelottaa? Arvaamattomuus? Yritätkö jotenkin siedättyä tai oppia kanssakäymään vai vältätkö vaan mieluummin ihmisiä?
Kuinka vakavaa aspergerisi on tai onko sen syvyyttä jotenkin mitattu, määritelty tai kuvailtu?
Halin vain poikaystävän takia ja siitä on tullut ihan siedettävää. Tapasimme eräässä tapahtumassa. Ihan normaali, huumorintajuinen ja mukava söpö poika. Ei ole itse assi. En tykkää mistään kosketuksesta.
Pelkään muita ihmisiä, koska minun on vaikea ymmärtää heitä ja tulkita heidän kehonkieltään tai tunnetiloja tai muutakaan.
Pakotan itseni silti siedättymään.
Oireet ovat helpottaneet iän myötä paljon, mutta vieläkin on hankaluuksia. Taidan olla "keskitason tapaus".
Ap
Millaisia ohjeita antaisit opettajillesi erityispiirteisiisi liittyen?
1. Anna tehdä ryhmätyöt yksin, jos mahdollista. Näin säästät assin turhalta stressiltä.
2. Tarjoa itse apua ja ole tukena.
3. Anna asuin istua erillään muista, jos se helpottaa hänen oloaan.
4. Anna lupa käyttää korvatulppia jos tunnilla ei tarvitse erityisesti kuunnella opetusta, kuten vaikka lukiessa ja tehtäviä tehdessä.
Ap
Oletko ollut ihan tavallisessa luokassa perusopetuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Halin vain poikaystävän takia ja siitä on tullut ihan siedettävää. Tapasimme eräässä tapahtumassa. Ihan normaali, huumorintajuinen ja mukava söpö poika. Ei ole itse assi. En tykkää mistään kosketuksesta.
Pelkään muita ihmisiä, koska minun on vaikea ymmärtää heitä ja tulkita heidän kehonkieltään tai tunnetiloja tai muutakaan.
Pakotan itseni silti siedättymään.
Oireet ovat helpottaneet iän myötä paljon, mutta vieläkin on hankaluuksia. Taidan olla "keskitason tapaus".
Ap
Miksi poikaystävä haluaa olla kanssasi? Anteeksi jos kysymys on tyly :) tarkoitan, että onko teillä antoisa keskusteluyhteys tai hengenheimolaisuus, jos fyysinen puoli enimmäkseen puuttuu eikä haittaa kumpaakaan.
Voisitko seurustella nörtin kanssa?
Olemme yhdessä, koska nautimme toistemme seurasta, meillä on yhteisiä harrastuksia ja intohimoja, rakastamme toisiamme ja viihdymme erittäin hyvin yhdessä. Henkinen yhteys on vahva. En tiedä, olisiko minulla ja "perinteisellä nörtillä" juurikaan yhteistä.
Ap
Aspergerikaan ei huoli kilttimiestä :(
Miksi pitäisi vain huolia? Mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vain huolia? Mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.
Ap
Juuri näin. Olen niin iloinen puolestasi että olet löytänyt vahvaa rakkautta elämääsi ❤️
:DD