Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v10kk imetys, kaikki käskevät lopettamaan

Vierailija
12.09.2018 |

Niin imetän vielä 1v10kk ikäistä lastani ja tuttuni, mieheni ym pitävät sitä outona ja sanovat vähän väliä ettei ole normaalia imettää enää tuon ikäistä. Onko täällä muita jotka imettäneet yli vuoden? Olisin mielelläni jatkanut vielä muutaman kuukauden kun lapsellekin niin tärkeää.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää, mikä se HYÖTY on? Tyydyttää äidin läheisyyden kaipuuta?

Niin kyllä se on ihmislapsen normaalimpaa ja terveellisempää ruveta juomaan teollisesti tuotettua toisen nisäkäslajin maitoa, kuin oman äitinsä maitoa, jota lapsi itsekin haluaisi juoda!

Muuten on aihettakin sukulaisten kahvipöydässä kritisoida, lehmävauvoille tarkoitettua maitoa samalla itse siemaillen.

: D

Vierailija
122/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tavallaan. Itse ajattelin odotusvaiheessa, että taatusti imetän lastani ainakin parivuotiaaksi. Vuoden iässä alkoi tuntua, että ehkä voisi lopettaa, koska olin koko ajan alakuloinen ja yliherkkä. Limakalvot olivat kuivat ja lapsi heräili monta kertaa yössä imemään rintaa.

Pitkän henkisen kamppailun jälkeen päätin lopettaa ja minulle se sopi. Mieli piristyi, limakalvot alkoivat parantua, seksiäkin alkoi haluttamaan ja ennen kaikkea, vauva alkoi nukkumaan yöt.

Kaivoi kuitenkin kauan aikaa jälkeen päin vielä, että olin huono äiti, kun en jaksanut sinnitellä ja imettää vielä vuotta ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te voitte ihan rauhassa alapeukuttaa näitä, mutta pitkä imetys todella suojaa rintasyövältä ja että rinta on muutakin kuin ravinnonlähde, ja että imetys saa jatkua niin kauan kuin äiti ja/tai lapsi haluaa. 

MITEN joku voi olla eri mieltä?

Voi lapsi kulta, kun mikään ei suojaa siltä rintasyövältä jos se on tullakseen. Rinta tosiaan on muutakin...hyödyke, jolla tyydytettään niitä omia itsekkäitä tarpeita ja omaa mukavuuden halua. Jos imetys on este taaperon oman identiteettin ja erillisyyden tunteen kehitykselle sitä ei pidä jatkaa vaikka kuinka haluaa.

Miten joku kehtaa olla minun kanssa eri mieltä?

Imetys ei ole este tälle mitenkään päin. Eikä kyse ole äidistä, vaan siitä lapsesta. Ainoastaan sellainen, joka on pitkään imettänyt tietää, että siinä on kyse lapsesta, ei mistään äidin mukavuudenhalusta eikä todellakaan mistään itsekkäistä tarpeista (mitä ne edes olisi?!)

Luulen että näillä pitkää imetystä vaahdoten vastustavilla on imetysasiasta joku syyllisyys itsellä, tai jopa kateus, tai sitten jotain muita komplekseja.

Eihän se muiden imetys nyt muuten niin paljon ketään kiinnostaisi.

Vierailija
124/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetän vielä 1 v 7 kk -ikäistä lastamme, nukumme perhepedissä ja tyttö nukahtaa myös päikkäreille rinnalle. Elämä on näin todella helppoa, tyttö ei ole itkenyt ikinä nukuttaessa kun taas esikoinen, jota imetin vain puoli vuotta, huusi aina jonkin aikaa ennen päikkäreitä. Ja imetys on muutenkin lähentänyt suhdetta lapsee, kun väsynyt lapsi saa olla turvallisesti sylissä eikä tarvitse heijailla ja rauhoitella tms. Jatkaisin siihen asti kunnes luonnollisesti loppuu, mutta odotan nyt kolmattamme enkä halua tandemimettää taaperoa ja vauvaa eli vieroitus edessä. Muutenkin tuntuu, ettei tätä maitoa enää oikeasti edes tule kuin korkeintaan pari desiä päivässä kun ei erossa ollessa pakkaannut mitään rintoihin, mutta on imetyksessä muustakin kyse kuin ravinnosta.

Olen itsekin kohdannut ehkä vähän kummastelua esim. appivanhemmilla kun anoppini imetti omiaan vain pari kuukautta (sairastelun vuoksi), mies häpesi imetystä myös kun 1,5 v tuli täyteen ihan vaan koska naiset usein "kaappi-imettävät" tämän ikäisiä koska joillakin on vähän kieroutunut käsitys siitä miksi äidit haluavat imettää "pitkään". Miehellähän ei myöskään ole kokemusta imettämisestä ja mieltää tissit helposti vain seksuaalisesti jne...

Jostain luin, että 2,5 vuoden maissa lapset yleensä vieroittuvat luonnostaan, harmi että pitää nyt itse vieroittaa vaikka lapsi vielä haluaakin olla rinnalla. En kuitenkaan halua, että tyttö yhdistää vieroituksen myöhemmässä vauvassa vauvaan.

Vierailija
125/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa kannattaa kuunnella isänkin mielipidettä imtyksestä, vaikkapa lapsen täyttäessä 1 v.

Lapsi on tärkeämpi. Isä voi lähteä kalppimaan muualle, jos ei ymmärrä, että voi pari vuotta pitää näppinsä erossa tisseistä ja ymmärtää, että ne on lasta varten sen aikaa, eikä häntä.

Vierailija
126/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalaiset imetys- ja allergiatilastot voisivat olla myös mielenkiintoista luettavaa. Meillä imetetään pisimpään ja sairastetaan yleisemmin ruoka-allergioita. Kummallinen ja mielenkiintoinen sattuma.

Vierailija
127/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää, mikä se HYÖTY on? Tyydyttää äidin läheisyyden kaipuuta?

Meillä imetetty lapsi ei ole ollut kertaakaan kipeänä, vaikka muu perhe on sairastellut flunssaa, noroa jne. Varmaan siitä imetyksestä joku hyöty tuossa on.

Meillä on useampi lapsi ja esikoisen imetys epäonnistui täysin ja joutui pullolle 3kk iässä. Muita pystyin imettämään pitkään.

Jos teoriasi pitäisi paikkaansa, esikoisen pitäisi olla se, joka sairasti eniten. Mutta miten kävi. Hän on 22vuotias ja oli se, joka ei sairastunut oksennustauteihin,vaikka muut sairasti. Pari korvatulehdusta, kun muilla oli niitä todella paljon. Ainoa, kenellä ei ole allergioita, eikä atooppista ihoa. Eli on ollut tervein koko porukasta, vaikka häntä ei imetetty, kuin 3 kuukautta.

Vierailija
128/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te voitte ihan rauhassa alapeukuttaa näitä, mutta pitkä imetys todella suojaa rintasyövältä ja että rinta on muutakin kuin ravinnonlähde, ja että imetys saa jatkua niin kauan kuin äiti ja/tai lapsi haluaa. 

MITEN joku voi olla eri mieltä?

Voi lapsi kulta, kun mikään ei suojaa siltä rintasyövältä jos se on tullakseen. Rinta tosiaan on muutakin...hyödyke, jolla tyydytettään niitä omia itsekkäitä tarpeita ja omaa mukavuuden halua. Jos imetys on este taaperon oman identiteettin ja erillisyyden tunteen kehitykselle sitä ei pidä jatkaa vaikka kuinka haluaa.

Miten joku kehtaa olla minun kanssa eri mieltä?

Imetys ei ole este tälle mitenkään päin. Eikä kyse ole äidistä, vaan siitä lapsesta. Ainoastaan sellainen, joka on pitkään imettänyt tietää, että siinä on kyse lapsesta, ei mistään äidin mukavuudenhalusta eikä todellakaan mistään itsekkäistä tarpeista (mitä ne edes olisi?!)

Luulen että näillä pitkää imetystä vaahdoten vastustavilla on imetysasiasta joku syyllisyys itsellä, tai jopa kateus, tai sitten jotain muita komplekseja.

Eihän se muiden imetys nyt muuten niin paljon ketään kiinnostaisi.

Juu ei kiinnosta, mutta kai silti mielipiteensä voi tuoda esille, eikä se auttamatta tarkoita että paheksuisin jonkun tapaa toimia.

Vierailija
129/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa kannattaa kuunnella isänkin mielipidettä imtyksestä, vaikkapa lapsen täyttäessä 1 v.

Lapsi on tärkeämpi. Isä voi lähteä kalppimaan muualle, jos ei ymmärrä, että voi pari vuotta pitää näppinsä erossa tisseistä ja ymmärtää, että ne on lasta varten sen aikaa, eikä häntä.

Nyt tuli ainakin näytettyä toteen, että imettäminen tyhmentää. Jos kasvava lapsi ei saa äidin syömästä ruoasta kaikkea tarvitsemaansa, ravinteet otetaan äidin kehosta esim. rasvahapot aivoista.

Vierailija
130/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja äitien määrästä päätellen näin on tainut käydä kerran, jos toisenkin. Kun täällä vedotaan noihin tilastoihin yms näissä tapauksissa se voittaja ei löydy äideistä ja lapsista. Heillähän ei mene tilastollisesti hyvin.

Vierailija
131/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se tutti on ok? Se vahingoittaa hampaitakin. Se vasta mukavuudenhalua on, kun tungetaan lapselle tutti suuhun sen sijaan, että siedettäisiin itkua yms.

Äidin­maitokin voi yllä­pitää lap­sen suus­sa hap­pamia olo­suh­teita, mi­kä suo­sii ka­riesta aiheut­tavia baktee­reita ja reikiin­ty­mis­vaara kas­vaa.

Imetys lisää myös niitä ruokailukertojen määrää, jos lapsi on normaalilla ruualla ja tämä lisäksi häntä vielä erikseen imetetään ja jokainen meistä tietää mitä se tekee hampaille.

Et sitten lukenut yle juttua tuosta linkistä?

Vierailija
132/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se tutti on ok? Se vahingoittaa hampaitakin. Se vasta mukavuudenhalua on, kun tungetaan lapselle tutti suuhun sen sijaan, että siedettäisiin itkua yms.

Äidin­maitokin voi yllä­pitää lap­sen suus­sa hap­pamia olo­suh­teita, mi­kä suo­sii ka­riesta aiheut­tavia baktee­reita ja reikiin­ty­mis­vaara kas­vaa.

Jos englanti sujuu, kannattaa selailla tätä juttua: https://www.laleche.org.uk/breastfeeding-dental-health/ Siinä kerrotaan, että rintaruokituilla lapsella on huomattavasti vähemmän kariesta kuin pulloruokituilla, ja että tutkimuksissa on tehty löydöksiä, joiden mukaan ihmisen maidolla voi olla vaikutuksia, jotka torjuvat reikiä aiheuttavia bakteereja.

Vierailija
133/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalaiset imetys- ja allergiatilastot voisivat olla myös mielenkiintoista luettavaa. Meillä imetetään pisimpään ja sairastetaan yleisemmin ruoka-allergioita. Kummallinen ja mielenkiintoinen sattuma.

Ihmettelen miten sairaita ja allergisia lapset nykyisin ovat verrattuna esim.70 -lukuun, jolloin imetys oli usein huomattavasti lyhyempää, äitiysloma 3 kk ja sitten töihin.

Vierailija
134/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee imetystä 2-vuotiaaksi, kerro se kommentoijille.

Vierailija
135/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten sairaita ja allergisia lapset nykyisin ovat verrattuna esim.70 -lukuun, jolloin imetys oli usein huomattavasti lyhyempää, äitiysloma 3 kk ja sitten töihin.

En osaa sanoa, miten sairaita lapset olivat tuolloin verrattuna nykyiseen, mutta mitä allergioihin tulee, tunnen kyllä todella paljon 70-luvulla syntyneitä allergikkoja. Tuolloin ruoka-aineallergioita ei tietenkään välttämättä tunnistettu.

Vierailija
136/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä imetettiin vain 1-vuotiaaksi ja siitä huolimatta ei ole koskaan ollut kipeä, allerginen tms.

Voihan hänestä nyt tietysti sitten kasvaa vähemmän älykäs jne.

Minua ei henkilökohtaisesti häiritse kenenkään pitkä imetys, jos äiti ja lapsi sitä haluavat. Itse en halunnut.

Vierailija
137/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen väitteen kuulin tässä taannoin, että gynekologit eivät suosittele naisille pitkää imettämistä. Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti johonkin tuolla alapäässä. Tietääkö joku tästä enemmän?

Vierailija
138/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietia vieroituksesta kun sitä tarvitset, mutta on ihan sinun ja lapsen välinen juttu kuinka pitkään imetät, ei kenenkään muun.

Vierailija
139/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen väitteen kuulin tässä taannoin, että gynekologit eivät suosittele naisille pitkää imettämistä. Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti johonkin tuolla alapäässä. Tietääkö joku tästä enemmän?

En ole kuullut. Mä sain vain gyneltä kommentin "oikein hyvä", kun hän kysyi rintojen tutkimisen yhteydessä imetyksen kestoa (2 vuotta ja 1,5 vuotta).

Vierailija
140/168 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tietia vieroituksesta kun sitä tarvitset, mutta on ihan sinun ja lapsen välinen juttu kuinka pitkään imetät, ei kenenkään muun.

niin tietoa ja tässä se linkki https://www.laleche.org.uk/thinking-of-weaning/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi