Kotiäidit, mitä OIKEASTI teette päivän aikana kotona? Ei kait se koko päivä kulu siihen lapsen hoitamiseen ja kotitöiden tekemiseen?
Toki voi mennäkin jos on useampi lapsi ja paikat jatkuvasti hujan hajan.
Mutta onko se oikeasti kotiäideillä pelkkää lastenhoitoa ja kotitöiden tekemistä vai kerkeättekö tekemään ja puuhastelemaan muutakin sen aikana kun puoliso on töissä ja te lasten kanssa kotona?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ex-koti-isänä: Luin/opiskelin, urheilin, nukuin, katselin leffoja, kuuntelin musaa jne. Tietysti peruskotityöt, mutta ei mitään raatamista tai neuroottisen pikkutarkkaa puunaamista. Hyvin jää aikaa.
Mitä se sun lapsi silloin teki?
Mummo hoiti sitä.
Olen ollut yli vuoden työttömänä, ei ole miestä eikä lapsia, ei edes lemmikkejä, enkä käy juuri missään, ja hyvin kuluu aika. Yritän käydä kerran päivässä lenkillä, teen ruoat itse ja kotitöitä niin että paikat on suht kunnossa. Yritän seurata uutisia ja luen minihesaria ja ip-lehtiä netistä. Luen jonkin verran romaaneja. Kerran pari kuussa käyn jossain päiväreissulla, alle 100 km päässä. Hyvin on aika mennyt.
Nyt en ole varma tajusinko.. siis meinaat, että päiväkodin työntekijät tekisi verkko opintoja samalla, kun pitäisi tehdä töitä? Mitäs ku niitten pitää niitä lapsiaki vissii vähä hoitaa ja leikittää? Vai esim syöttää ja vahtii kymmentä lasta ja kirjottaa samalla koulujuttuja? Ulkona antaa lasten tehä mitä vaan ja missä vaan, ku tekee ite omii juttui? Retkellä köyttää lapset puuhun ja alkaa tekee läppäril vähä tehtävii? :D onko joku vähä lukenu ittensä liian viisaaks samal ku asuu vanhempiensa luona?
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ex-koti-isänä: Luin/opiskelin, urheilin, nukuin, katselin leffoja, kuuntelin musaa jne. Tietysti peruskotityöt, mutta ei mitään raatamista tai neuroottisen pikkutarkkaa puunaamista. Hyvin jää aikaa.
No hei, mun mies on kotona 1 ja 3 -vuotiaiden lastemme kanssa ja miettisin kyllä, missä lapset ovat, jos hän kertoisi viettävänsä päivänsä tuolla tavalla :D ja huom. itsehän olen myös ollut kotiäiti ja mm. opiskellut siinä samalla, mutta ei voi sanoa, että siihen jäi hyvin aikaa.
Kultalusikka kirjoitti:
Nyt en ole varma tajusinko.. siis meinaat, että päiväkodin työntekijät tekisi verkko opintoja samalla, kun pitäisi tehdä töitä? Mitäs ku niitten pitää niitä lapsiaki vissii vähä hoitaa ja leikittää? Vai esim syöttää ja vahtii kymmentä lasta ja kirjottaa samalla koulujuttuja? Ulkona antaa lasten tehä mitä vaan ja missä vaan, ku tekee ite omii juttui? Retkellä köyttää lapset puuhun ja alkaa tekee läppäril vähä tehtävii? :D onko joku vähä lukenu ittensä liian viisaaks samal ku asuu vanhempiensa luona?
Päiväkodin hoitajien ei tarvi edes käydä ruokakaupassa, tehdä ruokaa, tiskata, pyykätä tai siivota ym. Saavat vaan parhaat palat päältä. No, joo mutta ironiaahan alkuperäinenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti-isänä meni päivä leppoisasti. Aamulla vaunulenkki, sisälle tekeen ruokaa, lapsi päiväunille, kotityöt, kahvia rauhassa, päikkärit ehkä, lapsi herää niin ulos, välipalaa, leikkimistä, ruokaa, kotitöitä, iltatoimet, nukkumaan. Koko ajan tekee vähän niin ei ole koskaan kiire tai stressiä. Lapsen takia siellä kotona ollaan, se on silloin työ. Asiat voi hoitaa hyvin tai huonosti. Tärkeintä on tuntea itsensä ja pitää huolta omasta jaksamisestaan, loppu meneekin sitten melkein kuin automaattisesti.
Niin. Hetkellisesti. Yks pien liikkumaton vauva.
Ihan koska vain. Olen nykyään yhisä ja en ymmärrä valitusta raskaasta lapsiarjesta. Elämänhallinta ei ole kunnossa jos ei pärjää.
Joo sä olet se yks mulkku joka paasaa täällä aina. Kuka on valittanut ettei pärjää?
En myöskään ole se mulkku vaan ihan tavallinen isä. Jos lapsiarki ottaa koville niin jossain on vikaa. Miksi en saa todeta näin? Onko se väärin että olen mies ja elämäni lasten kanssa sujuu mallikkaasti.
Kyse nyt ei ollutkaan siitä, onko lasten kanssa leppoisaa vai raskasta, vaan aloittaja ihmetteli miten ohessa ei muka ehdi itse harrastaa ja puuhailla. Ja vastaus on koska niitä lapsia pitää vahtia ja huomioida lähes koko ajan. Voisin toki alkaa lukemaan vaikka kirjaa, mutta se että joudun keskeyttämään lukemisen 2min välein ei nyt ihan vastaa sitä mukavaa lukuhetkeä mistä nautin.
Etkö osaa ajatella itse? Lue päiväunien aikaan ja tee jotakin muuta silloin kun lapset ovat hereillä. Hyvin ehtii tekemään kaikenlaista.
Voi hyvä luoja :D alkuperäinen kommenttini juuri oli että päiväuniaikaan eli tunnin päivässä ehdin kyllä tekemään omia juttuja, muuten olen pääasiassa kiinni lapsissa. Toki kotityöt ja ruuat teemme yhdessä, mutta en nyt laske sitä siksi omaksi ajakseni.
Ja sen päiväunien ajan, joka yleensä on 0,5-1,5h menee helposti lapsen pyykinkäsittelyyn, ruuan valmistamiseen tai sen ajan voi ottaa ihan itselle, jotta jaksaa olla vireämpi ja parempi vanhempi, joka lisää lapsen hyvinvointia ja kehitystä.
Uskomaton keskustelu, kun täällä ylpeillään mitä itse kukin ehtii päivän aikana tehdä, eikä ne liity lapsen hoitoon millään tavalla.
Tämä ketju on oiva viesti poliittisille päättäjille, kuinka tarpeellisia perhevapaat ovat ja mihin niitä käytetään ja edistetäänkö niillä lapsen hyvinvointia ja kehitystä, kun ne maksavat yhteiskunnalle maltaita.
Päivähoito maksaa noin kolme kertaa enemmän yhteiskunnalle.
Totta, mutta sekin on pieni hinta, jos lapsen kehitystä ja perustarpeita tuetaan, joka näkyy myöhemmin opiskelussa, työelämässä ja lapsen tasapainoisessa elämässä.
Kannatan lapsen kotihoitoa 2-3v asti, mutta vain silloin, kun jompi kumpi vanhempi on sitoutunut lapsen hoitoon ja kehitykseen 100%, eikä lisätääksen vanhempien vapaa-aikaa ja hyvinvointia, jota nurmikon ajaminen ja kotitöiden tekeminen lapsen valveilla olosta on.
Jos ajattelee lapsen parasta ja hoitaa lapsensa hyvin, siinä ei päivällä alle 3v lapsen kanssa jää aikaa kotitöille ja nurmikon ajolle vaan päivät menevät lapsen kanssa.
Silti se kotivanhempi antaa päivän mittaan jakamatonta huomiota sille lapselle sata kertaa enemmän kuin vaihtuva hoitaja jolla on ryhmässä 30 lasta.
Onko sinusta moraalisesti ok. kun perhevapaita käytetään vanhempien vapaa-ajan ja hyvinvoinnin lisäämiseksi, kun lapsen valveilla oloajasta osa käytetään ruohon leikkaamiseen, kotitöiden tekemiseen jne. ja se aika on tietenkin lapselta pois?
Kun senkin ajan voisi käyttää lapsen sylittelyyn, hellittylyyn, leikkimiseen, lukemiseen, siisteyskasvatukseen ja muihin virikkeisiin. Ja ulkoilua ei ole koskaan liikaa.
Sehän on siisteyskasvatusta parhaimmillaan, kun yhdessä lapsen kanssa siivotaan ja järjestellään paikkoja. Samalla jutellaan, nimetään ja lasketaan asioita ja lapsi saa virikkeitä leikkiinsä. Pihatöistä voi tehdä leikin ja lisätä samalla liikuntaa päivään: haravoidaan vaikka yhdessä iso lehtikasa, johon on hauska hyppiä. Lumikolan kyytiin mahtuu lumen lisäksi parikin lasta, joista on hauskaa tulla kipatuksi lumen mukana lumikasaan. Kasvimaata yhdessä hoitaessa on nyt varmaan ilmiselvää, mitä oppia lapsi siinä saa.
Ei näe moraalisesti mitään väärää siinä, että perhevapaat toimivat vanhempien hyvinvoinnin lisääjänä. Kuka hyötyy siitä, jos vanhemmat voivat huonosti? Ei ainakaan lapsi.
Ei aina jaksa vain ja ainoastaan siivota ja leikittää lapsia. Esimerkiksi tänään ollaan lapsen kanssa pääasiassa vaan pelattu pleikkaria päiväkodin jälkeen. Pyykinpesuun ja ruoanlaittoon tietysti menee vähän aikaa. Tiskejä en jaksanut laittaa tänään, tai muutenkaan hirmuisesti siivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti-isänä meni päivä leppoisasti. Aamulla vaunulenkki, sisälle tekeen ruokaa, lapsi päiväunille, kotityöt, kahvia rauhassa, päikkärit ehkä, lapsi herää niin ulos, välipalaa, leikkimistä, ruokaa, kotitöitä, iltatoimet, nukkumaan. Koko ajan tekee vähän niin ei ole koskaan kiire tai stressiä. Lapsen takia siellä kotona ollaan, se on silloin työ. Asiat voi hoitaa hyvin tai huonosti. Tärkeintä on tuntea itsensä ja pitää huolta omasta jaksamisestaan, loppu meneekin sitten melkein kuin automaattisesti.
Niin. Hetkellisesti. Yks pien liikkumaton vauva.
Ihan koska vain. Olen nykyään yhisä ja en ymmärrä valitusta raskaasta lapsiarjesta. Elämänhallinta ei ole kunnossa jos ei pärjää.
Joo sä olet se yks mulkku joka paasaa täällä aina. Kuka on valittanut ettei pärjää?
En myöskään ole se mulkku vaan ihan tavallinen isä. Jos lapsiarki ottaa koville niin jossain on vikaa. Miksi en saa todeta näin? Onko se väärin että olen mies ja elämäni lasten kanssa sujuu mallikkaasti.
Kyse nyt ei ollutkaan siitä, onko lasten kanssa leppoisaa vai raskasta, vaan aloittaja ihmetteli miten ohessa ei muka ehdi itse harrastaa ja puuhailla. Ja vastaus on koska niitä lapsia pitää vahtia ja huomioida lähes koko ajan. Voisin toki alkaa lukemaan vaikka kirjaa, mutta se että joudun keskeyttämään lukemisen 2min välein ei nyt ihan vastaa sitä mukavaa lukuhetkeä mistä nautin.
Etkö osaa ajatella itse? Lue päiväunien aikaan ja tee jotakin muuta silloin kun lapset ovat hereillä. Hyvin ehtii tekemään kaikenlaista.
Voi hyvä luoja :D alkuperäinen kommenttini juuri oli että päiväuniaikaan eli tunnin päivässä ehdin kyllä tekemään omia juttuja, muuten olen pääasiassa kiinni lapsissa. Toki kotityöt ja ruuat teemme yhdessä, mutta en nyt laske sitä siksi omaksi ajakseni.
Ja sen päiväunien ajan, joka yleensä on 0,5-1,5h menee helposti lapsen pyykinkäsittelyyn, ruuan valmistamiseen tai sen ajan voi ottaa ihan itselle, jotta jaksaa olla vireämpi ja parempi vanhempi, joka lisää lapsen hyvinvointia ja kehitystä.
Uskomaton keskustelu, kun täällä ylpeillään mitä itse kukin ehtii päivän aikana tehdä, eikä ne liity lapsen hoitoon millään tavalla.
Tämä ketju on oiva viesti poliittisille päättäjille, kuinka tarpeellisia perhevapaat ovat ja mihin niitä käytetään ja edistetäänkö niillä lapsen hyvinvointia ja kehitystä, kun ne maksavat yhteiskunnalle maltaita.
Päivähoito maksaa noin kolme kertaa enemmän yhteiskunnalle.
Totta, mutta sekin on pieni hinta, jos lapsen kehitystä ja perustarpeita tuetaan, joka näkyy myöhemmin opiskelussa, työelämässä ja lapsen tasapainoisessa elämässä.
Kannatan lapsen kotihoitoa 2-3v asti, mutta vain silloin, kun jompi kumpi vanhempi on sitoutunut lapsen hoitoon ja kehitykseen 100%, eikä lisätääksen vanhempien vapaa-aikaa ja hyvinvointia, jota nurmikon ajaminen ja kotitöiden tekeminen lapsen valveilla olosta on.
Jos ajattelee lapsen parasta ja hoitaa lapsensa hyvin, siinä ei päivällä alle 3v lapsen kanssa jää aikaa kotitöille ja nurmikon ajolle vaan päivät menevät lapsen kanssa.
Silti se kotivanhempi antaa päivän mittaan jakamatonta huomiota sille lapselle sata kertaa enemmän kuin vaihtuva hoitaja jolla on ryhmässä 30 lasta.
Onko sinusta moraalisesti ok. kun perhevapaita käytetään vanhempien vapaa-ajan ja hyvinvoinnin lisäämiseksi, kun lapsen valveilla oloajasta osa käytetään ruohon leikkaamiseen, kotitöiden tekemiseen jne. ja se aika on tietenkin lapselta pois?
Kun senkin ajan voisi käyttää lapsen sylittelyyn, hellittylyyn, leikkimiseen, lukemiseen, siisteyskasvatukseen ja muihin virikkeisiin. Ja ulkoilua ei ole koskaan liikaa.
Sehän on siisteyskasvatusta parhaimmillaan, kun yhdessä lapsen kanssa siivotaan ja järjestellään paikkoja. Samalla jutellaan, nimetään ja lasketaan asioita ja lapsi saa virikkeitä leikkiinsä. Pihatöistä voi tehdä leikin ja lisätä samalla liikuntaa päivään: haravoidaan vaikka yhdessä iso lehtikasa, johon on hauska hyppiä. Lumikolan kyytiin mahtuu lumen lisäksi parikin lasta, joista on hauskaa tulla kipatuksi lumen mukana lumikasaan. Kasvimaata yhdessä hoitaessa on nyt varmaan ilmiselvää, mitä oppia lapsi siinä saa.
Ei näe moraalisesti mitään väärää siinä, että perhevapaat toimivat vanhempien hyvinvoinnin lisääjänä. Kuka hyötyy siitä, jos vanhemmat voivat huonosti? Ei ainakaan lapsi.
Olisi lisäksi todella outoa, jos perheVAPAAT vähentäisivät vanhempien VAPAA-aikaa, ts. sitoisivat vanhempia entistä enemmän töihin.
Tehokas tyttäreni oli 2-vuotiaan ja vauvan kanssa kotona ja aikansa kuluksi suoritti yliopistoon verkko-opintoja. Halusi käyttää yläpäätäänkin äitiysloman aikana. Tenttiin lukemisen aikaan isä toki syötti vauvaa yöllä. Hyvin meni. Paremmin kuin olisi mennyt pelkästään lapsia hoitaen. Vauvalla ei ollut koliikkia ja pullomaitokin kelpasi. Ilman tätä opiskelua tyttäreni olisi kuulema masentunut ja ollut huono äiti!
Vierailija kirjoitti:
Tehokas tyttäreni oli 2-vuotiaan ja vauvan kanssa kotona ja aikansa kuluksi suoritti yliopistoon verkko-opintoja. Halusi käyttää yläpäätäänkin äitiysloman aikana. Tenttiin lukemisen aikaan isä toki syötti vauvaa yöllä. Hyvin meni. Paremmin kuin olisi mennyt pelkästään lapsia hoitaen. Vauvalla ei ollut koliikkia ja pullomaitokin kelpasi. Ilman tätä opiskelua tyttäreni olisi kuulema masentunut ja ollut huono äiti!
Ne oli varmaan jotain sosionomiaa tai terveystiedettä tai jotain muuta huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne oli varmaan jotain sosionomiaa tai terveystiedettä tai jotain muuta huuhaata.
Kauppatieteellisessä johtamiskoulutusta ja espanjan jatkokurssia ja markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteellisessä johtamiskoulutusta ja espanjan jatkokurssia ja markkinointia.
Eli huuhaata.
Kauppatieteellinen ei ole yliopisto. Se on korkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli huuhaata.
Ainakin se oli hänelle helppoa. Mutta antoi älyllisiä virikkeitä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Turun yliopistoon ne tentittiin.
Mua jotenkin ärsyttää tämä yhteiskunta jossa yhä äitien pitäisi muuttua lapsen tulon jälkeen kuin roboteiksi jotka elävät vain lapsilleen. Ei saisi olla päiviä jolloin ei vain jaksa tehdä asioita, ei saisi jättää pyykkiä ja tiskejä tekemättä heti jos niitä on. Pitäisi olla jatkuvasti menossa ja tekemässä. Ei saisi olla lainkaan omaa rauhaa, omia menoja, lepoaikaa, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun yliopistoon ne tentittiin.
No se selittää paljon.
Vauva heräsi yöllä noin 10 kertaa eli noin tunnin välein, se oli hänen luonteva unirytminsä. Imetin 4 kertaa yössä. Lopullisesti hän heräsi klo 7, jolloin tehtiin aamutoimet, imetystä, aamupalaa minulle ja puuroa vauvallekin sitten sen ikäisenä. 2-vuotias heräsi noin klo 8-9. Heti esikoisen aamupalan jälkeen lähdettiin puistoon, tässä vauva nukkui. Puiston jälkeen syötiin lounas ja sitten taas vauvan imetystä jne. Tässä välissä laitettiin pyykkiä, tiskiä, leikittiin jne, sitten taas välipalaa. Vauvan mentyä nukkumaan laitoin 2-vuotiaalle puolen tunnin ohjelman, tuolloin nollailin itse netissä. Esikoinen ei nukkunut päiväunia enää ollenkaan vauvan synnyttyä. Sitten päivällinen ja sen jälkeen lähdettiin taas ulos. Ulkoilun jälkeen iltapalalle ja esikoisen iltatoimet ja nukutus. Mies saattoi tulla töistä näihin aikoihin eli noin klo 21 ja nukutti vauvan imetettyäni hänet. Tällöin laitoin itse seuraavan päivän ruokaa, siivosin keittiötä, vein roskia jne ja sen jälkeen hetki telkkaria.
Vuosi oli aika rankka ja univelka vuoden jatkuvan heräilyn jälkeen jäätävä, mutta siitä selvittiin. Omaa rauhallista aikaa oli siis noin 30 min päivässä, ei olisi tullut mieleen siinä alkaa opiskella. Toki kaikilla ei ole näin huono tilanne miehen töiden suhteen, mutta jos hän olisi ollut enemmän kotona, olisin toivonut siltä ajalta perheen yhteistä aikaa. Toki olisi ollut enemmän aikaa olla kotona, jos emme olisi ulkoilleet niin paljon, mutta se oli minulle henkireikä: päivän ainoa tilaisuus keskustella aikuisen kanssa eli siis muiden vanhempien kanssa puistossa. Nyt lapset jo nukkuvat täydet yöt ja itsekin olen töissä.
No, minun nyt on vain pakko olla aina eri mieltä ja toteuttaa perunankuorinnan himoani lapsen edusta piittaamatta. Rauhoitan omaatuntoa antamalla jälkeläisellekin sitä muussia.