Miten teet oman täydellisen jauhelihakastikkeesi spagetille?
Kommentit (250)
Sipulia
raastettua porkkanaa
raastettua juuriselleriä
valkosipulia
naudan jauhelihaa
> paistetaan pannulla
> lisätään suolaa, sokeria, mustapippuria, oreganoa
> haudutetaan
> lisätään loraus kermaa
> tarjoillaan spagetin ja parmigiano reggiano raasteen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Sipulia
raastettua porkkanaa
raastettua juuriselleriä
valkosipulia
naudan jauhelihaa
> paistetaan pannulla> lisätään tomaattimurskaa reilusti, suolaa, sokeria, mustapippuria, oreganoa
> haudutetaan
> lisätään loraus kermaa
> tarjoillaan spagetin ja parmigiano reggiano raasteen kanssa
Olennainen jäi :)
Ykskään näistä resepteistä ei ole sen eläimen elämän arvoinen. Eläimen joka saa "elää" vain pienen osan luonnollisesta elinkaarestaan ja senkin kidutettuna. Lopussa vielä tuskainen pelon täyttämä kuolema.
Itse olen tehnyt nyt 3 vuotta spagetin kastikkeeksi linssibolognesen jne. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ykskään näistä resepteistä ei ole sen eläimen elämän arvoinen. Eläimen joka saa "elää" vain pienen osan luonnollisesta elinkaarestaan ja senkin kidutettuna. Lopussa vielä tuskainen pelon täyttämä kuolema.
Itse olen tehnyt nyt 3 vuotta spagetin kastikkeeksi linssibolognesen jne. Suosittelen.
Suksi kuuseen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuuseen!!
Etkö kestä totuutta siitä mistä liha tulee lautaselle? Se on kuollut sinun takia. Niin kauan kun on kuluttaja, on myös "tuote". Olen pahoillani mutta näin se on. 20 v olin myös sekasyöjä joten tiedän millaista se on elää sumussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuuseen!!
Etkö kestä totuutta siitä mistä liha tulee lautaselle? Se on kuollut sinun takia. Niin kauan kun on kuluttaja, on myös "tuote". Olen pahoillani mutta näin se on. 20 v olin myös sekasyöjä joten tiedän millaista se on elää sumussa...
Suksi kuuseen!!
Kärtsää jauhis, mausta helkutin hyvin siten kun haluat, päälle kerma johon vähän sinappia, paljon ketsuppia, anna hautua ja avot. Helppoa, nopeaa arkiruokaa ja joka ikinen syönyt lapsesta aikuiseen haluaa lisää ilman turhia hifistelyjä. Bologneset sitten erikseen.
Italiassa Bolognesekastiketta myydään TURISTEILLE, oikeasti sen niiden jauhelihakastikkeen nimi on ragu :)
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että mielestäni jauhelihakastike on kauhein kastike pastalle. Oikeastaan ainoa joka ei pahemmin herätä ruokahalua.
Suosin gorgonzola-pekonikastiketta, tomaatti-pekoni-pecorinokastiketta, valkotryffeliöljy-kermakastiketta tai tonnikala-kapris-tomaatti-oliivi-valkosipulikastiketta tai sitruuna-parmesaani-basilikakastiketta koska pidän siitä että kastikkeesta löytyy makua.
Sama täällä, jauhelihassa kun ei ole mitään makua, ja inhoan sitä kun siitä lihasta nousee rasvalänttejä kastikkeen pintaan vaikka sitä hauduttaisi 2 tuntia.
Jos laitatte ruokakermaa italialaiseen ruokaan niin joku mamma tulee sieltä sekunnissa keittiöönne ja vetaisee päin näköä! :DD
Oikeaa kermaa saa laittaa vähäsen mutta ruokakerma (teollinen rasva+säilöntäaine+vesi) on suurin synti Italiassa.
t. Firenzessä opiskellut ja asunut
>paista huoneenlämpöinen jauheliha pannulla ja siirrä ne kattilaan
>samassa pannussa paista 3rkl voita ja lisää lopulta jauhoja 3rkl
>lisää vesi
>oh shit,tuli paakkuja,kriisi
>painele paakkuja lastalla,lisää vettä
>kastikkeesi on nyt rasvaista vettä jossa lilluu kypsiä jauhopalloja
>kaada kastike jauhelihojen sekaan,peitä ketsupilla ja kermalle
>keitä niin kauan että jauhopalloja ei huomaa
>tarjoile
Onnistuu joka kerta
Kaikille tiedoksi, että lihaliemi/luuliemi/kasvisliemi on todella helppo ja halpa valmistaa ihan itse. Ja voin kertoa että maussa on todella suuri ero näihin valmiisiin liemiin tai varsinkin niihin kamaliin kuutioihin verrattuna. Ihan oikeasti. Ainekset kattilaan ja vettä perään, ei ole sen vaikeampaa. Liemen voi pakastaa pienissä erissä.
Täällä on muutamia ihan hyvän kuuloisia ohjeita. Itse vaihtaisin kuitenkin tomaattimurskat tuoreisiin kaltattuihin tomaatteihin, ja keittelisin niistä paksun tomaattimössön. Tulee varmasti vielä maukkaampi!
Jauheliha, sipuli, valkosipuli, paseerattu tomaatti, basilika, suola, pippuri (+ sokeria tuomaan makeutta ja tasoittamaan makua) ja itse lisään vielä chilikastiketta tuomaan vähän potkua. Keitetään hitaasti.
Liian monimutkaisia reseptejä ihmisillä, vaikka toki kaikkein eniten naurattaa nämä valmiskastikkeita tekevät uusavuttomat.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitatte ruokakermaa italialaiseen ruokaan niin joku mamma tulee sieltä sekunnissa keittiöönne ja vetaisee päin näköä! :DD
Oikeaa kermaa saa laittaa vähäsen mutta ruokakerma (teollinen rasva+säilöntäaine+vesi) on suurin synti Italiassa.
t. Firenzessä opiskellut ja asunut
Suomalaiset mammat pelkää aitoa ja puhdasta ruokaa. Teollista sontaa sen olla pitää :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuuseen!!
Suksi kuuseen!!
Kylläpä sulla on huono omatunto lihansyönnistäsi.
3-5 valkosipulinkynttä, 1 pieniksi pilkottu sipuli ruskistetaan öljyssä, päälle jauheliha. Muttia, paljon pizzamaustetta ja sopivasti mustapippuria. Suolan ja umamin tuo soijakastike. Haudutellaan. Hullun hyvää.
oregano antaa tosi hyvän maun. Mun resepti: ensin freesaan sipuleja vähän aikaa, sitten jauhelihan, ketsuppia, pippuria, vähän sinappia, sokeria ja oreganoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida että mielestäni jauhelihakastike on kauhein kastike pastalle. Oikeastaan ainoa joka ei pahemmin herätä ruokahalua.
Suosin gorgonzola-pekonikastiketta, tomaatti-pekoni-pecorinokastiketta, valkotryffeliöljy-kermakastiketta tai tonnikala-kapris-tomaatti-oliivi-valkosipulikastiketta tai sitruuna-parmesaani-basilikakastiketta koska pidän siitä että kastikkeesta löytyy makua.
Sama täällä, jauhelihassa kun ei ole mitään makua, ja inhoan sitä kun siitä lihasta nousee rasvalänttejä kastikkeen pintaan vaikka sitä hauduttaisi 2 tuntia.
Miten jauhelihakastikkeen saa sellaiseksi ettei noita pintarasvarinkuloita syntyisi??? Pitääkö sitä pintaa sivellä talouspaperilla padassa tai pannulla, niin kauan että ne lähtee pois?
Porkkana, sipuli, valkosipuli ja selleri kuuluvat ilman muuta bologneseen. Lisäksi pekonia ja ehkä myös kananmaksaa makua antamaan. Kermaa tai maitoa voi laittaa ihan pienen lorauksen, kuten joku jo aikaisemmin sanoikin.
Myös viiniä tarvitaan bologneseen. Jauhelihan laadullakin on väliä, sikanautaa en käyttäisi. Tomaattimurskan tulee olla hyvälaatuista (esim. Mutti). Mausteiksi suolaa, mustapippuria, valkopippuria, timjamia, oreganoa, basilikaa, ja mahdollisesti muitakin yrttejä.
Italiassa bolognesekastikkeen kanssa syödään yleensä tagliatelle-pastaa, mutta suomessa spaghetti on suositumpaa. Parmesan-juusto tietysti kuuluu myös olennaisena osana kokonaisuuteen.