Olimme lapsemme kanssa metsäretkellä, vastaan tuli nainen irti olevan ison koiran kanssa ja koira tuli luoksemme
Omistajan koettamattakaan estää. Näin heti ettei koira ollut vihainen, annoin käden haisteltavaksi ja poikakin taputti koiraa. Mutta omistajan käytöstä en ymmärrä ! On koirapelkoisia ihmisiä, jotka tulisivat hysteerisiksi jo irti juoksevasta Mopsista saati Berhnandinkoirasta.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koirapelkoinen lapsi. Miksi? Koska hänen ollessaan 2-vuotias kävin hakemassa lumilyhdylle kynttilää lapsen odottaessa ovella. Samaan aikaan kun tulin takaisin, tuli naapuri lenkiltä ja päästi kaksi dobermannia vapaiksi rappuun. Molemmat syöksyivät ovellemme lapseni luo, toinen haukkui ja murisi, toinen hyppäsi päin ja lapseni kaatui. Syöksyin nappaamaan lapseni pois tuosta sirkuksesta, mutta omistaja vain nauroi ja sanoi, etteivät nämä koirat mitään tee. Minä koiraihmisenä en ollut siitä murinasta ja haukkumisesta yhtään samaa mieltä ja lapsi itki aivan paniikissa. Molemmat koirat olivat lapseni korkuisia eli siis aika pelottavia tuon kokoiselle.
Olisiko mahdollista, että niitä koiria, ei isoja eikä pieniä, päästetä vapaina minnekään eikä varsinkaan paikkoihin, missä voivat aiheuttaa traumoja lapsille? On turhauttavaa yrittää saada koirakammoa pois vain, koska koiranomistajiin kuuluu niitä, joiden mielestä hänen ei tarvitse välittää muiden saamista traumoista.
Todellisuus:"murina" oli hengitystä ja lapsesi kaatui ihan itse. Jos olisi hyökännyt olisi purrut suoraan.
Mitä sitten? Luulet ettei traumaa pienelle lapselle jää jos koirat eivät tarkoittaneet pahaa? T. 2 vuotiaana kiltin, mutta leikkisän ison koiran alle jäänyt ja vieläkin pelkään kuollakseni isoja koiria näin 30 vuotiaana.
Vanhemman pelottelu tuon on aiheuttanut eiei koira.
Mitä...?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koirapelkoinen lapsi. Miksi? Koska hänen ollessaan 2-vuotias kävin hakemassa lumilyhdylle kynttilää lapsen odottaessa ovella. Samaan aikaan kun tulin takaisin, tuli naapuri lenkiltä ja päästi kaksi dobermannia vapaiksi rappuun. Molemmat syöksyivät ovellemme lapseni luo, toinen haukkui ja murisi, toinen hyppäsi päin ja lapseni kaatui. Syöksyin nappaamaan lapseni pois tuosta sirkuksesta, mutta omistaja vain nauroi ja sanoi, etteivät nämä koirat mitään tee. Minä koiraihmisenä en ollut siitä murinasta ja haukkumisesta yhtään samaa mieltä ja lapsi itki aivan paniikissa. Molemmat koirat olivat lapseni korkuisia eli siis aika pelottavia tuon kokoiselle.
Olisiko mahdollista, että niitä koiria, ei isoja eikä pieniä, päästetä vapaina minnekään eikä varsinkaan paikkoihin, missä voivat aiheuttaa traumoja lapsille? On turhauttavaa yrittää saada koirakammoa pois vain, koska koiranomistajiin kuuluu niitä, joiden mielestä hänen ei tarvitse välittää muiden saamista traumoista.
Minulla on kanssa koirapelkoinen lapsi. Hänkin oli kaksivuotias, ja leikki rauhassa taloyhtiön hiekkalaatikolla, kun naapurin kaksi Irlanninsusikoiraa pääsi vapaaksi. Siis kaksi jättiläistä tulee kohti haukkuen, ja minä nappaan lapsen syliini, käännän selkäni ja tunnen, kun koiran tassut osuu minuun. Pysyin pystyssä, ja tässä vaiheessa naapuri vasta kutsuu koiriaan pois.
Ei anteeksipyyntyä, ei mitään muuta kuin naurahdus että "ei ne mitään tee". Voi vee, että olin vihainen. Sama sitten toistui, jolloin lapseni alkoi huutaa aivan hysteerisenä. Sama homma taas, ei ne mitään tee ja sättimiset minulle, että "ei pitäisi tartuttaa omia pelkojaan lapseen".
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, ei kukaan kyllä voi elää elämäänsä varautuen aina siihen, että ympärillä olevilla ihmisillä on ties mitä pelkoja. Mun mielestä naurettavia nää "no entäs jos olisin ollut koirapelkoinen" -kommentit. No jos jos jos.
Kyllä se lemmikin omistajana on varauduttava siihen ettei ympäröivä maailma kuljekaan turren navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löin kerran suksisauvalla koiraa, joka ilmestyi kuin mikäkin baskervillen koira hämärän keskeltä ja tuli lähelle hampaitaan näytellen . Kun hus hus! huutelu ei tehonnut, puolustin itseäni sauvalla ensin huitomalla ja lopulta löin ,kun muu ei saanut sitö häipymään. Epäilen, että tuli lähitalosta ja piti pururataa reviirinään.
Koirat avaavat suunsa myös, että voisivat hengittää paremmin. Lyötkä ihmisiäkin jos avaavat suunsa?
No kyllä, jos irvistelevät ja murisevat ja juoksevat ympärillä eivätkä häivy kehotuksesta huolimatta!
Ai koirat ovat sinulle irvistelleet? Huomauttivatko myös siitä, että jätit lääkityksen ottamatta aamulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset pelkäävät muita ihmisiä. Mihin se raja vedetään kuinka paljon muiden peloille annetaan valtaa ja miksi?
Joo, vetäisin rajan vähintään samaan kuin koirakammoisten kohdalla. Vieraiden ihmisten ei sallita juoksevan kohti, nuolevan käsiä, purevan lahkeesta eikä nylkyttävän säärtä. Tuntuuko sulle vaikealta hillitä?
Lenkkipolulla vastaan tulevaa ihmistä saa kyllä juosta kohti. Lahkeesta pureminen on harvinaista ja nuo muut taas ovat koiralle tyypillisiä, vaikka nylkyttäminen olisi hyvä kouluttaa pois.
Joo ei saa - vapaana. Lopeta piskisi jos et jaksa hoitaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, ei kukaan kyllä voi elää elämäänsä varautuen aina siihen, että ympärillä olevilla ihmisillä on ties mitä pelkoja. Mun mielestä naurettavia nää "no entäs jos olisin ollut koirapelkoinen" -kommentit. No jos jos jos.
Kyllä se lemmikin omistajana on varauduttava siihen ettei ympäröivä maailma kuljekaan turren navan ympärillä.
Ihmisen on varauduttava siihen, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset pelkäävät muita ihmisiä. Mihin se raja vedetään kuinka paljon muiden peloille annetaan valtaa ja miksi?
Joo, vetäisin rajan vähintään samaan kuin koirakammoisten kohdalla. Vieraiden ihmisten ei sallita juoksevan kohti, nuolevan käsiä, purevan lahkeesta eikä nylkyttävän säärtä. Tuntuuko sulle vaikealta hillitä?
Lenkkipolulla vastaan tulevaa ihmistä saa kyllä juosta kohti. Lahkeesta pureminen on harvinaista ja nuo muut taas ovat koiralle tyypillisiä, vaikka nylkyttäminen olisi hyvä kouluttaa pois.
Joo ei saa - vapaana. Lopeta piskisi jos et jaksa hoitaa sitä.
Lain mukaan ei saa, mutta poliisi tuskin vaivautuu ja jostain kuolleet pykälät alkavat. Lenkittäminen on nimenomaan hoitamista.
" Ei se pure! Ihan kiltti se on !" Tätä virttä lauloi entinen naapuri, jonka sakemannia pelkäsivät kaikki mutta akka vain jankutti koiran kiltteydestä vaikka tämä syöksyi suu vaahdossa vastaantulijoita päin ja rähisi parvekkeella. Kerran koira sitten pääsi karkuun ja iski hampaat autoaan penkovan naapurin rouvan ahteriin, kuulostaa hassulta mutta ei ollut varmaan tästä naispolosta. Etsit jotain autosta ja äkkiä Cujo on kiinni takamuksessa...en tiedä mitä koiralle kävi, kai se lopettiin kun ei sen jälkeen näkynyt!
Omistaja on kai tänäkin päivänä sitä mieltä, että koiransa oli kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Omassa metsässä retkeillessän minulla on aina mukana karamellivärillä värjättyä etikkavettä pienessä suihkupullossa. Kun jonkun idiootin koira kulkee irrallaan ja tulee haistelemaan, niin suihkautan siitä. Sen jälkeen tiedustelen koiran omistajalta, että onko hänellä mitään käsitystä metsästyslaista.
Onko siellä sitten tosi paljon koiria irti? Mun on vaikea uskoa, että joku ihan oikeasti lähtisi retkeilemään suihkupullo kädessä.
Vierailija kirjoitti:
" Ei se pure! Ihan kiltti se on !" Tätä virttä lauloi entinen naapuri, jonka sakemannia pelkäsivät kaikki mutta akka vain jankutti koiran kiltteydestä vaikka tämä syöksyi suu vaahdossa vastaantulijoita päin ja rähisi parvekkeella. Kerran koira sitten pääsi karkuun ja iski hampaat autoaan penkovan naapurin rouvan ahteriin, kuulostaa hassulta mutta ei ollut varmaan tästä naispolosta. Etsit jotain autosta ja äkkiä Cujo on kiinni takamuksessa...en tiedä mitä koiralle kävi, kai se lopettiin kun ei sen jälkeen näkynyt!
Yksi tuttu mies täältä meidän kylältä ampui naapurinsa saksankoiran (ei ihan lähinaapuri, tuolla päin ei ole kuin pari taloa), kun se alkoi hänen äidilleen murisemaan. Kuoppasi salaa eikä puhunut mitään. Mun mielestä teki ihan oikein. Tämä mies on itse koiraihminen, samoin minä, mutta v tuttaa ne, jotka antavat vaarallisten koirien lonnia ympäriinsä.
On se kumma kun laki koskee kaikkia muita paitsi meidän Murrea. Kun se on kato niin kiltti eikä tekisi hyttysellekään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistajan käytös on törkeää. Tosi moni pitää koiria irti metsissä ja pururadoilla, eikä niihin siksi uskalla koiria pelkäävät mennä.
Lahdessa Tapanilan ja Messilän lenkkipoluilla olen kauhulla katsellut kun koirat ryntäilee vapaana ja pyöräilijät painaa alamäkiä satalasissa. Kerran yhdellä oli Flexi kun ansalanka viritetty tien yli ja se oli lähellä ettei pyöräilijä lentänyt pöpelikköön. Sinne jäivät äijät huutamaan kurkkusuorana kun koiranulkoiluttajan mielestä pitäisi polkea hiljempaa ja pyöräilijän mielestä koirankusettajan huomioida muitakin ulkoilijoita.
Asun myös Lahdessa, täällä läntisellä puolella. Olen vuosia lenkkeillyt siellä täällä ja väitän, että koirien määrä on lisääntynyt älyttömästi, ja samalla se, miten niiden kanssa saa varoa.
Kerran juoksin jalkakäytävällä, ja näin että edessä on kaksi isohkoa koiraa ja omistaja, ja jalkakäytävä tukossa heidän takiaan. Koirat haukkuivat jotakin ja omistajalla oli aika työ pitää ne aisoissa. Ajattelin, etten ainakaan ala suuntaa vaihtamaan, että juoksen autotiellä heidän ohitseen. Vielä mitä, toinen koirista näki minut, alkoi haukkua ja hyppiä kohti. Meni hermot ja sanoin omistajalle, että kouluttaisi koiransa. Omistaja haistatteli takaisin.
Toisen kerran juoksen maantien vieressä olevalla pyörätiellä, jolla on muuten paljon myös kilpapyöräilijöitä. Jostain pellolta jalkoihini juoksee terrieri, joka haukkuu eikä mene pois. Näen omistajan, ja huudan (hän sen verran kaukana että pakko huutaa), että hakisi koiransa pois. Omistaja nauraa eikä tee mitään! Huudan sitten, että olen allerginen koirille, hae se pois. Hymy hyytyy, ja omistajalle tulee kiire. Ei anteeksipyyntöä. Oikeasti en ole allerginen, mutta on se kumma kun ei muu auttanut.
Kolmannella kerralla jälleen terrieri, juoksee yllättäen metsästä pururadalle ja hyppii päin. Vaatteeni sotkeutuivat siinä, ja häädin koiran pois. Takaisin tullessa näen saman koiran kytkettynä, ja kysyn omistajalta että oliko tämä koira äsken vapaana. Omistaja myönsi, jolloin näytin vaatteitani (niissä oli myös koirankakkaa) ja sanoin että koiransa teki tämän. Sanoin, että koirat pitäisi pitää kiinni. Sain vastaukseksi haistatteluja.
Ihan oikeasti! Nämä on ne räikeimmät kerrat, toki on niitä kun koira yrittää päästä luokse, tai haukkuu ja rähisee kohdalla. Ne on niin ärsyttäviä! Itsekin pidän eläimistä ja jopa koirista, mutta en niistä joita ei ole osattu kouluttaa. Voisiko joku omistaja vastata tähän, että miten tällaiset muka on ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on virkakoira, joka on ajoittain vapaana. Töissä tai koulutustarkoituksissa. Jos menette mätkäisemään sitä kepillä tai kivellä päähän, saatte syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Eikä tämä ole vitsi.
Jos koirasi tulee kimppuuni, se on voivoi. Ihmisillä on oikeus puolustautua,
Koirani ei tule sinun kimppuusi, ellet tee jotakin sellaista, että minun täytyisi kehottaa sitä tekemään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu mies täältä meidän kylältä ampui naapurinsa saksankoiran (ei ihan lähinaapuri, tuolla päin ei ole kuin pari taloa), kun se alkoi hänen äidilleen murisemaan. Kuoppasi salaa eikä puhunut mitään. Mun mielestä teki ihan oikein. Tämä mies on itse koiraihminen, samoin minä, mutta v tuttaa ne, jotka antavat vaarallisten koirien lonnia ympäriinsä.
Eikä ole ainoa. ”Meidän koira katosi!”
Ajatella.
AV-palsta on oivallinen katsaus kansaan. 90% on aivan sekaisin, ylihysteerisiä, neuroottisia, agressiivisia ja -tyhmiä.
Tuo koiraviha on jotenkin sairasta, aina ollaan hakkaamassa koira jos sellaisen jossain näkee. Ja olen myös sitä mieltä, että lasten koirapelko on täysin vanhempien aikaansaamaa. Lapsi ei lähtökohtaisesti pelkää eläintä. Joskus eläin voi yllättää (sherlock!), ja siitä saattaa joku pelästyä. Mutta on vanhempien tehtävä purkaa tuo tilanne ja saada lapselle terve suhtautuminen eläimiin. Hysteerinen koirapelko kertoo vanhemmista enemmän kuin riittävästi.
Meillä on useampi tuttavaperhe, joiden lapset (lähinnä tytöt) ovat hysteerisesti pelänneet koiria. Ja vain koska äitinsä pelkäävät. Pari kertaa tytöt ovat meillä käyneet tutustumassa koiriin, eivätkä ole enää sen jälkeen pelänneet. Että niin syvällä tuo kauhea "koirapelko" on. Nyt sujuvasti silittävät naapurienkin koiria ja jopa ulkoiluttavat.
Äitien terapiaan en puutu.
k9-unit kirjoitti:
On se kumma kun laki koskee kaikkia muita paitsi meidän Murrea. Kun se on kato niin kiltti eikä tekisi hyttysellekään pahaa.
Se ei koske keneenkään. Kyseessä on kuollut pykälä.
Muutama xylitolipastilli ei tee etenkään keskikokoiselle tai isommalle koiralle yhtään mitään. Iso annos laskee verensokeria mutta jos koira syö jotain muuta, verensokeri nousee kyllä. Koiralle voi antaa vaikka hunajaa muutaman kerran illan mittaan. Eli mikään äkkitappokonsti tämä ei kyllä ole...
Vierailija kirjoitti:
Iso tai muuten voimakas koira otetaan aina pelotteeksi toisia ihmisiä vastaan.
Miksi siis omistaja päästää koiran irti yleisellä paikalla, kun se on pelote ?
Sama kun pitäisi puukkoa paljaana esillä yleisellä paikalla; pääsisi saman tien poliisin kanssa tekemisiin.
Jos koira yrittää purra niin luultavasti onnistuukin. Jos sinua on useamman kerran "koira yrittänyt purra" niin luultavasti ei ole kertaakaan vaan tulkitset vainoharhaisesti.