Mitä voi tehdä, kun henkilö, jota moitit syystä sanoo "mulle tuli paha mieli siitä mitä sanoit"
Siis aaarrghht, aivan kuin alkaisimme siinä nyt sitten hempeillä sitä, miltä hänestä tuntuu. Miten ilmaista se, että minua ei nyt kiinnosta, mille hänestä tunuu?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kissojenruokintapalkalla saa asua meillä ilmaiseksi, niin ei luulisi olevan liikaa vaadittu. Eikä sekään ollut vaatimus. Mutta en kieltämättä alkanut kyselemään häneltä, että haluaako eläimiä sinne, vaan oletin, että sanoo itse, jos se ei käy. Koska ei voi olla liian paljon toivottu.
ApAsumisesta kissojenruokintapalkalla sovitaan erikseen. Tämä on ihan normaali käytäntö kissojen omistajilla esimerkiksi lomamatkojen aikana, että joku sukulainen tai kaveri tulee asuntoon asumaan ja nimenomaan kissojen hoitajaksi isäntäväen lomamatkan ajaksi. En ole koskaan kuullut ettei tuolloin olisi sovittu, että kaverin on tarkoitus nimenomaan huolehtia eläinten tarpeista. Monesti kaverille on vielä maksettu vaivan palkkaakin, tosin tämä tuskin on tarpeen, jollei kissojenhoitajalla olisi muutakaan asuntoa jossa olla sinä aikana.
Meillä on tällaisia eläintenhoitajia ohjeistettu tuulettamisesta sen verran, että jättää tuuletusikkunat niin pienesti rakoselleen, ettei kissat mahdu raosta ulos. Terassille johtavaa ovea saa pitää vapaasti auki, koska kissat saavat oleskella terassilla eivätkä pääse sieltä karkuun. Muuten on kyllä tuulettamiset ihan kissanhoitajan oman harkinnan varassa. Ei minulle tulisi mieleenkään alkaa kieltämään tuulettamista tai määräämään mihin kellonaikaan ja mistä ikkunasta saa tuulettaa. Älytön ajatuskin.
Joo no sä voit vaikeilla kissojesihoidosta ihan niin paljon kuin haluat, meillä on luotettu tuttaviemme omaan älyyn asioissa. Todella nöyryyttävää vaatia keneltäkään hoitamaan kissoja "kuten minä haluan", kun kyse ei mistään kissojen hoidosta edes ollut, vaan siitä, että ne nyt vain sattuivat kuulumaan pakettiin ja ihminen hyväksyi sen. Ei ole noin vaikeaa.
Ap
Jos sinua kiinnostaisi ne kissasi ja niiden hyvinvointi, niin silloin olisi vähintäänkin noin vaikeaa. Kukaan oikeasti lemmikistään välittävä omistaja ei jätä sitä muiden hoitoon vähintäänkään kysymättä ensin, että ne ihmiset oikeasti ruokkii ja tarvittaessa ulkoiluttaa sen. Tuo kertoo ainoastaan sinusta omistajana, jos et osaa edes mainita että eläintenhoito kuuluu sitten asumisehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän harmituksesi asiaan, mutta tilanteessa on hieman omaakin syytäsi. Tarkoitan siis sitä ettei koskaan voi olettaa että toinen ihminen ymmärtää asiat kertomatta. Itselläni ei ole ikinä ollut kotieläimiä enkä todellakaan osaisi varmaankaan hoitaa "oikein" kaverin kissoja, koiria tai lintuja. En tiedä ruokitaanko niitä kerran päivässä, kolme kertaa päivässä vai kerran viikossa. Enkä sitä ovatko ne taipuvaisia karkailemaan vai ei. Nämä asiat pitää selvittää eläintenhoitajalle aina perinpohjaisesti, mieluiten kirjoitetussa muodossa (vaikka lapulla).
Jopa hyvien ystävien kanssa voi tulla riitaa koska tavat ovat niin erilaiset. Jonkun mielestä on täysin normaalia herätä aamulla kello kuusi (tai viimeistään seitsemältä), kun taas toinen nukkuu mielellään puoleen päivään asti. Näissä tavoissa ei ole oikeata tai väärää, vaikka ne voivatkin ärsyttää toista. Samaten tuuletustavat ja siivoustavat voivat ärsyttää ihmistä joka hoitaa ne eri lailla.
Mikäli ette ole sopineet selkeästi muuttoehdoista, et valitettavasti voi olettaa että vieraasi tietäisi miten toimia. Et voi edes olettaa että hän maksaa vuokraa, ellei siitä ole sovittu. Asioita ei yksinkertaisesti voi olettaa koska tapoja on niin monenlaisia eri perheissä. Ehdotankin että käytte nämä "säännöt" läpi yhdessä, jonka jälkeen selkenee onko asunnossa asuminen mahdollista vieraallesi vai kannattaako hänen muuttaa paikkaan missä hän saa toimia täysin eri lailla kuin sinä toivot.
Toivottavasti asia selviää!
Mitä sä oikein lässytätä, että toivottavasti asia selviää? Se selviää ihan sillä, että tuollaisista mielen pahoittajista päästään eroon. Sillä se selviää. Hänelle minä uhrasin paljon enemmän energiaani ja aikaani, kuin hän minulle, ei hän tule viemään minulta yhtikäs mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kissojenruokintapalkalla saa asua meillä ilmaiseksi, niin ei luulisi olevan liikaa vaadittu. Eikä sekään ollut vaatimus. Mutta en kieltämättä alkanut kyselemään häneltä, että haluaako eläimiä sinne, vaan oletin, että sanoo itse, jos se ei käy. Koska ei voi olla liian paljon toivottu.
ApAsumisesta kissojenruokintapalkalla sovitaan erikseen. Tämä on ihan normaali käytäntö kissojen omistajilla esimerkiksi lomamatkojen aikana, että joku sukulainen tai kaveri tulee asuntoon asumaan ja nimenomaan kissojen hoitajaksi isäntäväen lomamatkan ajaksi. En ole koskaan kuullut ettei tuolloin olisi sovittu, että kaverin on tarkoitus nimenomaan huolehtia eläinten tarpeista. Monesti kaverille on vielä maksettu vaivan palkkaakin, tosin tämä tuskin on tarpeen, jollei kissojenhoitajalla olisi muutakaan asuntoa jossa olla sinä aikana.
Meillä on tällaisia eläintenhoitajia ohjeistettu tuulettamisesta sen verran, että jättää tuuletusikkunat niin pienesti rakoselleen, ettei kissat mahdu raosta ulos. Terassille johtavaa ovea saa pitää vapaasti auki, koska kissat saavat oleskella terassilla eivätkä pääse sieltä karkuun. Muuten on kyllä tuulettamiset ihan kissanhoitajan oman harkinnan varassa. Ei minulle tulisi mieleenkään alkaa kieltämään tuulettamista tai määräämään mihin kellonaikaan ja mistä ikkunasta saa tuulettaa. Älytön ajatuskin.
Joo no sä voit vaikeilla kissojesihoidosta ihan niin paljon kuin haluat, meillä on luotettu tuttaviemme omaan älyyn asioissa. Todella nöyryyttävää vaatia keneltäkään hoitamaan kissoja "kuten minä haluan", kun kyse ei mistään kissojen hoidosta edes ollut, vaan siitä, että ne nyt vain sattuivat kuulumaan pakettiin ja ihminen hyväksyi sen. Ei ole noin vaikeaa.
ApJos sinua kiinnostaisi ne kissasi ja niiden hyvinvointi, niin silloin olisi vähintäänkin noin vaikeaa. Kukaan oikeasti lemmikistään välittävä omistaja ei jätä sitä muiden hoitoon vähintäänkään kysymättä ensin, että ne ihmiset oikeasti ruokkii ja tarvittaessa ulkoiluttaa sen. Tuo kertoo ainoastaan sinusta omistajana, jos et osaa edes mainita että eläintenhoito kuuluu sitten asumisehtoihin.
Ei kissat kiinnostakaan kovin paljoa.
Ap
Pääasia, että kissat pysyvät hengissä, eivätkä karkaisi.
Ap
Ja kissoista oli sanottu, että asuvat talossa vielä. Minä siirryin sieltä sinä päivänä pois kun hän saapui Suomeen.
Ap
Tähän sopii hyvin se meemi, että
"Hetken aikaa siinä tummailtuani huomasin,
että sehän meni yllättävän nopeasti vituiksi"
Niih... huoh.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mä laitoin hänelle siihen tuollaisen vastauksen. Nyt popparit esiin, saa nähdä, miten reagoi. Emme ole koskaan aikaisemmin ottameet yhteen yhtään mistään :(
Pistin, että mä puolestani toivon, että hän alkaa miettiä muita majoitusvaihtoehtoja tai että jos palaa meille takaisin, niin vuokra on käypä markkinahinta sitten ja soppari tulee tehdä alkaen viim. 1.10. :(( Tunnen itseni hiukan roistoksi, mutta minun mieleni pahoittaminen maksaa :((
ApJa jostakin syystä sä kuvittelet vielä että hän tulisi kanssasi asumaan.
Minä tuskin vastaisin sinulle enää koskaan. Senkun syöt popparisi.Kanssani? Asunnossa ei asu kukaan juuri nyt. Katsotaan, mitä vastaa. Nyt hänellä ei ole asuntoa, mihin palata ellei tule tuohon.
ApAsuntoja markkinoilta löytyy. Jos vaihtoehtoina on maksaa markkinahinta sinulle tai jollekin muulle, niin mitä luulet....? Ps. Onko sulla muuta tekemistä kuin velloa tätä asiaa? Suosittelen elämän hankkimista. Saatat huomata, että sillä on myönteisiä vaikutuksia.
Niin, hän katselikin jo yhtä 4h ja keittiö asuntoa 1000e/kk. Ihan sopiva työttömälle yhden lapsen yh:lle, joka ei halua syödä omaisuuttaan :D Mutta se ei sitten käynyt siksi, että olisi pitänyt sitoutua 12kk.
Ap
Mistä toi on? Vuokrasin omaa kaksiota päälle 900 euron kuukauteen, eikä edes mistään keskustaseuduilta. Voisin kyllä harkita muuttoa neliöön jos se on kerran saman hintainen?
Se, että talossa oli eläimiä, joiden hoitaminen auttoi meitä hieman teki vain sen, että hänen kiitollisuudenvelkansa olisi jäänyt pienemmäksi. Niinkin sen olisi voinut joku ottaa. Mutta ei hän. Siitä en juuri pidä ihmisessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kissoista oli sanottu, että asuvat talossa vielä. Minä siirryin sieltä sinä päivänä pois kun hän saapui Suomeen.
Ap
Siinäkin oli sellaista entiijaamista hänen puoleltaan ennen tuloaan, kun oli ollut puhe, että menee sinne meidän talolle, kun saapuu, niin alkoikin hetkeä ennen arvelemaan, ettei haluakaan sinne yksin heti ja kyseli, saisiko majoittua miehen ja lasten luokse. No, se sopi. En varautunut siis heti itse siirtymään pois, mutta kun he tulivat, niin sitten tulikin mieleensä, että kyllä he kuitenkin voisivatkin mennä vaikka heti sinne talolle. Aaarght. No, ei se sitten ihan samana iltana käynyt. Hän osaa pitää kaikkia muita sellaisessa Stand by -asennossa, että mitenköhän minä seuraavaksi haluaisin tämän asian tehdä, ja sitten hän romahtaa tai pettyy, jos se miten hän asian haluaa ei oikein ole mahdollista. Siksi sitä ensin koittaa tehdä asioita hänen hyväkseen ja itse joustaa, mutta ajan kanssa se, että oma elämäkin menee siihen alkaa veeetuttaa. Tätä eri muodoissaan oli siinä pohjalla ennen kuin lintukin sairastui.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä ihmettä sinä sitten valitat, että on tuuletettu väärin ja lintu on sairastunut ja kissa ollut yön yli yksin, jos koet että ystäväsi nimenomaan saa toimia eläintesi suhteen kuten itse haluaa, etkä sinä ole halunnut "nöyryyttää" häntä sopimalla tai edes ohjeistamalla etukäteen asioista? Eikö hän nyt ole sitten toiminut juuri kuten toivoitkin, eli oman harkintansa mukaan, kun ei mitään muutakaan ole pyydetty saati sovittu?
En minä siitä suuttunut, vaan siitä, että hän rupesi komentelemaan MINUA siinä, miten MINUN tulee elää, kun hän itse ensin tulee asumaan MEILLE ilmaiseksi ja sairastuttaa epänormaaliudellaan linnun. Häpeäisi sitä vaan, ettei osaa elää, kuin ihmiset, eikä osaa ajatella keitään muita, kuin itseään.
ApKoko ketju täynnä sinun valitustasi tuulettamisesta ja linnun sairastuttamisesta ja nyt väität, ettet näistä ole suuttunut. No, whatever. Annoitko muuten linnun hoitoon ohjeita vai oletitko hänen jotenkin itsestään tietävän, että lintu sairastuu tuulettamisesta?
Eipä tullut mieleen antaa ohjeita, kun lintu on elänyt 10 vuotta kanssamme talossa vilustumatta kertaakaan. En suoraansanoen muistanut, että sellainen riski olisi olemassakaan – tai tajunnut. Ongelma ei ole niinkään se, että lintukin sairastui, vaan se, miten hän sen suhteen käyttäytyi. Eli ei halunnut auttaa siinä yhtään.
Ap
No niin, mitäpä tähän sanoisi. Sinä laiminlöit eläintesi hoitajan ohjeistuksen ja laiminlyöntisi seurauksena lintusi sairastui. Vieläkö koet, että eläinten hoidosta erikseen sopiminen ja ohjeistaminen olisi ollut turhaa "vaikeilua" ja "nöyryyttämistä"?
Jospa tuttavasi olisi paremmin mieltänyt olevansa vastuussa niistä eläimistä ja näin ollen olisi kokenut olevansa vastuussa auttamaan sinua myös sairaan linnun kanssa, jos olisitte selkeästi sopineet tästä kuviosta etukäteen ja hän olisi saanut sinulta selkeät ohjeet siitä, kuinka toivot hänen eläimiäsi hoitavan? Minua kyllä kieltämättä hämmästyttää, kuinka et tunnu näkevän omaa osuuttasi tässä kuviossa ollenkaan. Syytät tuttavaasi toistuvasti lintusi sairastuttamisesta, vaikka se sairastui siksi, että sinä laiminlöit riittävien hoito-ohjeiden antamisen.
Pahin tai paras oli se, kun hän ilmoitti miehelle, että lähtee lapsen kanssa kävellen tulemaan, matkaa on muutamia kilometrejä, ja kysäisi, että jos väsyvät matkalla, niin voiko mieheni tulla heitä hakemaan autolla? No, mies lupasi. Puolesta välistä tulee sitten soitto, että nyt tarttisi apua, on tilanne, etteivät voi enää edetä, pääseekö mies hakemaan, no toki, mies lähtee hakemaan. Niin miehen ollessa vielä matkalla sinne tuleekin soitto, että ei me tarvitakaan kyytiä, kyllä me nyt kuitenkin tullaan kaksistaan. Että noin paljon arvosti sitä, että mies käytti häneen aikaansa. Eli ei yhtään.
Ap
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä ihmettä sinä sitten valitat, että on tuuletettu väärin ja lintu on sairastunut ja kissa ollut yön yli yksin, jos koet että ystäväsi nimenomaan saa toimia eläintesi suhteen kuten itse haluaa, etkä sinä ole halunnut "nöyryyttää" häntä sopimalla tai edes ohjeistamalla etukäteen asioista? Eikö hän nyt ole sitten toiminut juuri kuten toivoitkin, eli oman harkintansa mukaan, kun ei mitään muutakaan ole pyydetty saati sovittu?
En minä siitä suuttunut, vaan siitä, että hän rupesi komentelemaan MINUA siinä, miten MINUN tulee elää, kun hän itse ensin tulee asumaan MEILLE ilmaiseksi ja sairastuttaa epänormaaliudellaan linnun. Häpeäisi sitä vaan, ettei osaa elää, kuin ihmiset, eikä osaa ajatella keitään muita, kuin itseään.
ApKoko ketju täynnä sinun valitustasi tuulettamisesta ja linnun sairastuttamisesta ja nyt väität, ettet näistä ole suuttunut. No, whatever. Annoitko muuten linnun hoitoon ohjeita vai oletitko hänen jotenkin itsestään tietävän, että lintu sairastuu tuulettamisesta?
Eipä tullut mieleen antaa ohjeita, kun lintu on elänyt 10 vuotta kanssamme talossa vilustumatta kertaakaan. En suoraansanoen muistanut, että sellainen riski olisi olemassakaan – tai tajunnut. Ongelma ei ole niinkään se, että lintukin sairastui, vaan se, miten hän sen suhteen käyttäytyi. Eli ei halunnut auttaa siinä yhtään.
ApNo niin, mitäpä tähän sanoisi. Sinä laiminlöit eläintesi hoitajan ohjeistuksen ja laiminlyöntisi seurauksena lintusi sairastui. Vieläkö koet, että eläinten hoidosta erikseen sopiminen ja ohjeistaminen olisi ollut turhaa "vaikeilua" ja "nöyryyttämistä"?
Jospa tuttavasi olisi paremmin mieltänyt olevansa vastuussa niistä eläimistä ja näin ollen olisi kokenut olevansa vastuussa auttamaan sinua myös sairaan linnun kanssa, jos olisitte selkeästi sopineet tästä kuviosta etukäteen ja hän olisi saanut sinulta selkeät ohjeet siitä, kuinka toivot hänen eläimiäsi hoitavan? Minua kyllä kieltämättä hämmästyttää, kuinka et tunnu näkevän omaa osuuttasi tässä kuviossa ollenkaan. Syytät tuttavaasi toistuvasti lintusi sairastuttamisesta, vaikka se sairastui siksi, että sinä laiminlöit riittävien hoito-ohjeiden antamisen.
"Paremmin mieltänyt olevansa vastuussa??" Mitenköhän on vaikeaa mieltää olevansa niistä vastuussa, jos asuu paikassa, jossa ne eläimet ovat, eivätkä ne ole siellä mitenkään vahingossa?
Ap
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo niin, mitäpä tähän sanoisi. Sinä laiminlöit eläintesi hoitajan ohjeistuksen ja laiminlyöntisi seurauksena lintusi sairastui. Vieläkö koet, että eläinten hoidosta erikseen sopiminen ja ohjeistaminen olisi ollut turhaa "vaikeilua" ja "nöyryyttämistä"?
En minä syytä häntä siitä, että lintu sairastui, vaikkakin hänen epänormaali elämäntyylinsä sen aiheuttikin, en olisi ikimaailmassa osannut kieltää tuulettamista, koska yleensä ihmiset tekevät sen normaalisti. Vaan syytän siitä, ettei hän halunnut auttaa minua, kun se oli sairastunut, vaan hän kuvitteli, että minulla on velvollisuus mahdollistaa hänelle sellainen eläminen, mitä hän halusi elää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiinäkin oli sellaista entiijaamista hänen puoleltaan ennen tuloaan, kun oli ollut puhe, että menee sinne meidän talolle, kun saapuu, niin alkoikin hetkeä ennen arvelemaan, ettei haluakaan sinne yksin heti ja kyseli, saisiko majoittua miehen ja lasten luokse. No, se sopi. En varautunut siis heti itse siirtymään pois, mutta kun he tulivat, niin sitten tulikin mieleensä, että kyllä he kuitenkin voisivatkin mennä vaikka heti sinne talolle. Aaarght. No, ei se sitten ihan samana iltana käynyt. Hän osaa pitää kaikkia muita sellaisessa Stand by -asennossa, että mitenköhän minä seuraavaksi haluaisin tämän asian tehdä, ja sitten hän romahtaa tai pettyy, jos se miten hän asian haluaa ei oikein ole mahdollista. Siksi sitä ensin koittaa tehdä asioita hänen hyväkseen ja itse joustaa, mutta ajan kanssa se, että oma elämäkin menee siihen alkaa veeetuttaa. Tätä eri muodoissaan oli siinä pohjalla ennen kuin lintukin sairastui.
Ap
No jos tuo henkilö on tuollainen hankala jahkailija ja spontaanisti mieltään muuttava luonteeltaan muutenkin, niin sitä suuremmalla syyllä kaikki asumiskuviot ja eläinten hoidot pitäisi sopia etukäteen ja tosi tarkasti, mieluiten vielä kirjallisena. Sitten voisi ainakin vedota sopimukseen, kun hän alkaa omin päin vähän "joustamaan" sieltä täältä.
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiinäkin oli sellaista entiijaamista hänen puoleltaan ennen tuloaan, kun oli ollut puhe, että menee sinne meidän talolle, kun saapuu, niin alkoikin hetkeä ennen arvelemaan, ettei haluakaan sinne yksin heti ja kyseli, saisiko majoittua miehen ja lasten luokse. No, se sopi. En varautunut siis heti itse siirtymään pois, mutta kun he tulivat, niin sitten tulikin mieleensä, että kyllä he kuitenkin voisivatkin mennä vaikka heti sinne talolle. Aaarght. No, ei se sitten ihan samana iltana käynyt. Hän osaa pitää kaikkia muita sellaisessa Stand by -asennossa, että mitenköhän minä seuraavaksi haluaisin tämän asian tehdä, ja sitten hän romahtaa tai pettyy, jos se miten hän asian haluaa ei oikein ole mahdollista. Siksi sitä ensin koittaa tehdä asioita hänen hyväkseen ja itse joustaa, mutta ajan kanssa se, että oma elämäkin menee siihen alkaa veeetuttaa. Tätä eri muodoissaan oli siinä pohjalla ennen kuin lintukin sairastui.
ApNo jos tuo henkilö on tuollainen hankala jahkailija ja spontaanisti mieltään muuttava luonteeltaan muutenkin, niin sitä suuremmalla syyllä kaikki asumiskuviot ja eläinten hoidot pitäisi sopia etukäteen ja tosi tarkasti, mieluiten vielä kirjallisena. Sitten voisi ainakin vedota sopimukseen, kun hän alkaa omin päin vähän "joustamaan" sieltä täältä.
Ei kiinnosta. Jos ei ihminen osaa tulla toimeen muiden kanssa ilman tarkkoja kirjallisia sopimuksia, niin on halveksittava raukka. Mulle ois ainakaan kenenkään turha esitellä mitään sopimuksia, jos haluaa antaa apuaan. Mutta katsoisin kyllä, etten tuota pettymystä ja mielipahaa.
Ap
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo jos tuo henkilö on tuollainen hankala jahkailija ja spontaanisti mieltään muuttava luonteeltaan muutenkin, niin sitä suuremmalla syyllä kaikki asumiskuviot ja eläinten hoidot pitäisi sopia etukäteen ja tosi tarkasti, mieluiten vielä kirjallisena. Sitten voisi ainakin vedota sopimukseen, kun hän alkaa omin päin vähän "joustamaan" sieltä täältä.
Enkä todellakaan jaksaisi kuunnella sitä ininää ja uhriutumista, jos olisin sitten ilkeä, enkä joustaisi säännöistä.
Ap
Ja jos hänelle alkaa asettelemaan ehtoja, niin hän "halvaaantuu" eikä pysty sitten mihinkään. Aivan naurettava ehdotus koittaakaan sopia tuon ihmisen kanssa mistään mitään. Sitten tämä homma ois kaatunut jo siinä :D Katson kuitenkin sen olleen hänelle hyvä asia, että pääsi tulemaan tänne ja sai kirjansa tänne, koska sitä halusi. Autoimme siinä joustavuudellamme. Tai mieshän se meistä se joustamisen osaava on. Mutta ei mieskään oikein tuota ymmärtänyt, ettei voi yhtä päivää suojella lintua vedolta. Mies ei päässyt lintua hakemaan mitenkään myöskään.
Ap
Entäpä jos vilpittömästi pyydät anteeksi aiheuttamaasi pahaa mieltä. Kerrot ettet osannut muutoin asiaa ilmaista ja että tarkoituksesi oli saada hänet ymmärtämään oma loukkaantumisesi hänen toimistaan. Jospa jatkossa myös kertoisit itse enemmän tunteistasi kun tulee erimielisyyttä. Se voi auttaa toista suhtautumaan empaattisesti sanomiseesi. Tällöin vaikeiden asioiden puhuminen ihmissuhteessa sujuu takentavammassa hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos vilpittömästi pyydät anteeksi aiheuttamaasi pahaa mieltä. Kerrot ettet osannut muutoin asiaa ilmaista ja että tarkoituksesi oli saada hänet ymmärtämään oma loukkaantumisesi hänen toimistaan. Jospa jatkossa myös kertoisit itse enemmän tunteistasi kun tulee erimielisyyttä. Se voi auttaa toista suhtautumaan empaattisesti sanomiseesi. Tällöin vaikeiden asioiden puhuminen ihmissuhteessa sujuu takentavammassa hengessä.
En pyydä, vaikka myönnänkin, etten ole ylpeä siitä, että itsekin pahoitin hänen mielensä. En pyydä siksi, että haluan suunnata valoni ja energiani ja auttamisresurssini ihmisiin, joiden kanssa minun ei tarvitse heiltä pyytää anteeksi, kun he ovat pahoittaneet mieleni ja loukkaantuvat siitä kuullessaan.
Puhuin tämän ihmisen äidin kanssa, hän tietenkin ymmärsi mielipahani syyt, mutta sanoi, että toivottavasti hänen tyttärensä saa kuitenkin tulla meille vielä hetkeksi, koska "kai minä nyt ymmärrän, ettei hän voi mihinkään hotelliinkaan mennä". Aivan kuin se olisi minun ongelmani. Mutta jos kehtaa vielä naamaansa näyttää täällä päin, niin voihan hän hetkeksi tulla, vieraana. Ei vuokrasopimuksella.
Että on pahaa mieltä aiheuttava sukulaiskaksikko! En kyllä kehtaisi jos minun lapseni olisi pahoittanut jonkun mielen vielä edellyttää, että lapsi saa majoittua heille, koska ei halua tai voi tai kykene hankkimaan muutakaan. Tuolla asenteella lapsen (aikuisen) ei ikinä tarvitsekaan oppia.
Ap
Ei ole ilmaistu mitään väärää minun tehneen. Laita tähän, mitä mä tein väärin häntä kohtaan? Mistä hän siis sanoi minulle? Mikä oli se vääryys?