Mitä maustetta käytät kaikkein eniten?
Ja mitä se mielestäsi kertoo sinusta?
Minä esimerkiksi käytän aromisuolaa ja minusta se kertoo vain, että tykkään vähän voimakkaammin maustetusta ruuasta kuin suomalaiset keskimäärin.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Carry on mun lemppari.
Tarkoitat varmaan carrieta. Minäkin tykkään carriesta ja kirkumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili, joko tuoreena, hippuina, jauhettuna, savustettuna..., mustapippuri, maustepippuri, valkopippuri, juustokumina, korianteri jauhettuna ja yrttinä, basilika tuore ja kuivattu, oregano kuivattu, Provencen yrttiseos, rosmaarini tuore, timjami kuivattu, paprikajauhe, laakerinlehti, tilli tuore, kardemumma, kaneli (aito), Garam masala, inkivääri tuore ja jauhettu, kurkuma tuore ja jauhettu, viismauste jauhettu. Em. käytössä jatkuvasti erilaisina yhdistelminä tai yksittäin ruuasta riippuen. Tässä oli ns. kuivamausteet ja yrtit, mutta nesteitä en luetellut. Voin nekin luetella. Tumma siirappi, sambal oelek, kasvisliemi, Worcestershire-kastike, sesamiöljy, balsamiviinietikka, punaviinietikka, sinappi, tomaattipyre, soijakastike.
luettelit sitten kaikki mitä käytät. oman elämän natalia tolmatsova?
Vastasin mitä kysyttiin eli näitä käytän kaikista eniten. Laitan ruokaa kolmekin kertaa päivässä, joten hyvin ehtii maustevalikoimaa käyttää. Pitää vaan osata käyttää mausteita.
Tuore chili ja valkosipuli ovat ruuan ainesosia, ei mausteita.
Luultavasti eniten käytän paprikajauhetta, mustapippuria ja timjamia. Sitten tulee rosmariini, salvia, liperi, valkopippuri ja inkivääri. Rakuunaa menee kerralla paljon, jos on uuniporkkanoita.
No jos ei suolaa ja mustapippuria lasketa niin eniten käytän provencen yrttisekoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili, joko tuoreena, hippuina, jauhettuna, savustettuna..., mustapippuri, maustepippuri, valkopippuri, juustokumina, korianteri jauhettuna ja yrttinä, basilika tuore ja kuivattu, oregano kuivattu, Provencen yrttiseos, rosmaarini tuore, timjami kuivattu, paprikajauhe, laakerinlehti, tilli tuore, kardemumma, kaneli (aito), Garam masala, inkivääri tuore ja jauhettu, kurkuma tuore ja jauhettu, viismauste jauhettu. Em. käytössä jatkuvasti erilaisina yhdistelminä tai yksittäin ruuasta riippuen. Tässä oli ns. kuivamausteet ja yrtit, mutta nesteitä en luetellut. Voin nekin luetella. Tumma siirappi, sambal oelek, kasvisliemi, Worcestershire-kastike, sesamiöljy, balsamiviinietikka, punaviinietikka, sinappi, tomaattipyre, soijakastike.
Vastasin mitä kysyttiin eli näitä käytän kaikista eniten. Laitan ruokaa kolmekin kertaa päivässä, joten hyvin ehtii maustevalikoimaa käyttää. Pitää vaan osata käyttää mausteita.
miten jaksat kokata monesti päivittäin?
Suola, pippuri, piri, ym. purkista
Sipulit ja muut vihannekset tuoreena
Rosmariinia.. ahhhh, porsaankyljys höystettynä tuoreella rosmariininoksalla ja voissa paistettuna. Ja rosmariinipaistinperunat. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja en ikinä käytä sipulijauhetta ja valkosipulijauhetta, koska niistä tulee tunkkainen maku ruokaan. Käytän tuoreena.
Mä en ole huomannut, että valkosipulijauheesta tulisi tunkkainen maku :O Mä taas itse en pidä niin paljoa tuoreesta valkosipulista, murskaa joskus vähän pizzan päällä. Se on aika väkevä omaan makuun.
Suola,sitruunapippuri,grillimauste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten jaksat kokata monesti päivittäin?
Ei kai siinä ole mitään jaksamista, eikä kaikkien ruokien tarvitse olla kovin monimutkaisia, mutta siitä huolimatta voi mausteita käyttää.
Mustapippuri, valkosipuli, sipulijauhe
Inhoan currya ja sitruunapippuria
Suola, mustapippuri, rosmariini (tuore), currytahna, chili (tuore tai kuivattu hippu), valkosipuli (tuore), salvia (tuore), kurkuma, lipstikka ja savupaprika. Siinä pyhä kymmenys, paljon muutakin löytyy. Yrtit kasvatan itse
Mitään aromisuolaa tai "grillimaustetta" en käytä vaan sekoitan nekin itse tarvittaessa
Merisuolaa ja chilliä. Mitä se kertoo? Terveyssyistä käytän suolaa runsaasti ja rakasran tulista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Chilimaustetta itse kasvatetuista ja kuivatetuista chilistä ja mustapippuri. Ajattelin tehdä paprikamaustetta, jahka (ja toivottavasti) nuo paprikat vielä kypsyy.
Suolaa en laita koskaan ruokaan.
Saako kysyä, että miksi et laita ruokaan suolaa?
Vierailija kirjoitti:
Suolaa, pippurisekoitusta, savustettua paprikaa, lipstikkaa, currya, oreganoa, sitruunaa, timjamia, chiliä.
Muuten samat paitsi chili ei käy miehen vatsalle, lisäksi rakuuna.
Suolan lisäksi pippurisekoitus myllystä, maustepippurijauhe. Timjami ja rosmariini.
Laitan aina jauhelihaan maustepippurijauhetta ja usein muihunkin liharuokiin. Muut ei ilmeisesti tee näin?
Aromisuola sisältää hurjan määrän natriumglutamaattia, jonka haittavaikutuksista on toitotettu vuosikymmenten ajan jo. Uskomatonta että yhä vaan sitä saa myydä.
Mun suosikkimausteeni on valkosipuli.
Merisuola