Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"

Vierailija
06.09.2018 |

Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".

Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.

Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.

Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.

Kommentit (276)

Vierailija
41/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun polttareissa oli hermoratahierontaa, kasvohieronta, sauna & uinti sekä meikkaus & kampaus toteutettuna siten, että oltiin yhden kaverin taloyhtiön sauna/allasosastolla. Yksi kavereistani on kampaaja ja meikkaaja ja teki kasvohieronnan, meikin ja kampauksen. Toinen kaveri tunsi hermoratahierojan ja teki homman asevelihintaan.

Illallinen oli toisen kaverin kotona.

Päivä alkoi samppanja-aamiaisella kivassa ravintolassa, jonne kolmannen kaverin pikkujulkkis-tuttava haki veljeltään lainaamassa avoautossa.

Kuoharia oli tarjolla koko ajan, oletettavasti oli Tallinnasta haettu.

Sit illalla mentiin neljännen kaverin tuttavan omistamaan striptease-ravintolaan, jossa oli oma sali polttariporukoille, jossa yksi tanssityttö opetti mulle tankotanssia. Siinä vaiheessa kaikki oli jo sen verran kännissä, että oli yksinomaan hauska ohjelmanumero.

Sit mentiin mun lempibändini keikalle.

Kaikin osin onnistunut ilta siis, ja mun toiveesta ei mitään pukeutumisjuttuja tai muuta vastaavaa. Ja vaikka tuossa oli nytkin maksettavaa, niin aika kustannustehokkaasti kuitenkin kai päivä sujui.

Ideoi, mitä voitte tehdä itse, mitä voitte tuttaviltanne hankkia pikkurahalla / alennuksella ja niin edelleen. Tuommoinen hemmottelupäivä on tosi helppo tehdä vaikka ihan keskenäänkin. Joku jolla on tilava kylpyhuone voi sen järkätä tai just taloyhtiön osastolla. Hankitte erilaisia naamioita esim. Tai jos saatte jostain hierontapöydän, niin siinähän tekee vaikka vartalokuorinnan.

Skumppa ei maksa niin kauheasti, jos sitä juottaa vaan päätähdelle ja muut juo sidukkaa / kaljaa ja niin edelleen.

Kivan kuuloiset polttarit kyllä sulla, mutta meidän 25euroa per pää ei kyllä taida ihan riittää tällaiseen :D

Esim. jo shampanja-aamiainen ravintolassa veisi kevyesti puolet budjetistamme.

Siis ainoastaan minä olin tän pikkujulkkiksen kanssa aamiaisella :D siinä paikassa aamiainen maksaa tällä hetkellä kuohuviinilasillisen kanssa 20e. Ja sieltä tämä mies ajoi mut kaverin taloyhtiön pihaan, hän söi muttei juonut skumppaa.

T. Se edellinen. Sori kun selitin huonosti. Mut pääpointti oli siis ideoida sellaisia juttuja, jotka voisi tehdä itse tai edullisesti tuttavankauppana :)

Vierailija
42/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 22-23v tekee gradua?

Helposti. Veljeni teki jopa miehenä (armeijan suorittaneena) gradun 23v niin että valmistui viikkoa ennen 24 syntymäpäiväänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei, jos pääsee yliopistoon heti kirjoitusvuonna eli silloin kun täyttää 19? Silloin on toki tehty kaikki aikataulussa vähintään.

Vierailija
44/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran pakko puolustaa morsianta, että hän on oikeasti ihan mukava ihminen. Saako ajatus häistä joillekin naisille päälle jonkun prinsessa-vaihteen?

ap

Kyllä sitä ensimmäisellä kerralla ja nuorena varsinkin tulee ajateltua, että kerranhan sitä naimisiin vain mennään ja kaikki pitää olla viimeisen päälle, tai kiukkua pukkaa. Olin itsekin tuollainen kun menin ekan kerran naimisiin 21-vuotiaana. Sitten toisella kierroksella 29-vuotiaana tajusin jo, että ei ne häät ole se juttu, vaan se että löytää vierelleen sopivan kumppanin. Toisella kertaa menin maistraatissa naimisiin ja olin helpottunut, että sulhanenkaan ei kaivannut hääjuhlaa.

Mitä enemmän tätä mietin, sitä vahvemmin tulee veikkaus että tässä morsian on niin siinä hääfiiliksessä, että perusmatematiikka unohtuu.  Hänellä oli selvästi sellainen asenne, että "nyt voidaan tehdä kaikkea kivaa ja ihanaa mihin muuten ei oo varaa kun eihän siitä paljoa tule maksettavaksi per henkilö". Mutta jos hänelle esittäisi laskun tyyliin brunssi kuohuviinillä 25e/hlö, morsiamen osuus brunssista 2.5e/hlö, osuus kasvohoidosta/hlö 12e, osuus hieronnasta/meikistä/yms./hlö 10e, teatterilippu 30e/hlö, morsiamen osuus teatterilipusta 3e/hlö, kuohuviinit (jos halpaa) 8e/hlö, naposteltavat arviolta 8e/hlö ja mahdollinen illallinen ravintolassa 25e/hlö, josta morsiamen osuus 2,5e. Tämä laskettuna yli-opitimistisesti siten, että polttareissa olisi yhteensä 10 ihmistä + morsian, vaikka ihan realistista on, että paikalla on lähinnä 8 ihmistä + morsian. Kymmeneen vieraaseen mitoitettuna noilla laskelmilla kokonaiskustannukset olisi 126 euroa eli meidän tulotasoihin nähden ihan kohtuuton summa. Jos tuon summan kertoisi morsiamelle, voi olla että hän hahmottaisi vaatimustensa järjettömyyden. Mulle 120 euroa on muuten aika lailla kolmen viikon ruoat!

ap

Vierailija
45/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän kerjätään kaikkea. Laittakaa Facebookiin jokin sydäntä raastava ulina ja pyytäkään jotakuta tekemään hoito ilmaiseksi tai opiskelijabudjetilla. Sitä voi sitten paikkailla noilla itse tehdyillä hoidoilla.

Vierailija
46/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun polttareissa oli hermoratahierontaa, kasvohieronta, sauna & uinti sekä meikkaus & kampaus toteutettuna siten, että oltiin yhden kaverin taloyhtiön sauna/allasosastolla. Yksi kavereistani on kampaaja ja meikkaaja ja teki kasvohieronnan, meikin ja kampauksen. Toinen kaveri tunsi hermoratahierojan ja teki homman asevelihintaan.

Illallinen oli toisen kaverin kotona.

Päivä alkoi samppanja-aamiaisella kivassa ravintolassa, jonne kolmannen kaverin pikkujulkkis-tuttava haki veljeltään lainaamassa avoautossa.

Kuoharia oli tarjolla koko ajan, oletettavasti oli Tallinnasta haettu.

Sit illalla mentiin neljännen kaverin tuttavan omistamaan striptease-ravintolaan, jossa oli oma sali polttariporukoille, jossa yksi tanssityttö opetti mulle tankotanssia. Siinä vaiheessa kaikki oli jo sen verran kännissä, että oli yksinomaan hauska ohjelmanumero.

Sit mentiin mun lempibändini keikalle.

Kaikin osin onnistunut ilta siis, ja mun toiveesta ei mitään pukeutumisjuttuja tai muuta vastaavaa. Ja vaikka tuossa oli nytkin maksettavaa, niin aika kustannustehokkaasti kuitenkin kai päivä sujui.

Ideoi, mitä voitte tehdä itse, mitä voitte tuttaviltanne hankkia pikkurahalla / alennuksella ja niin edelleen. Tuommoinen hemmottelupäivä on tosi helppo tehdä vaikka ihan keskenäänkin. Joku jolla on tilava kylpyhuone voi sen järkätä tai just taloyhtiön osastolla. Hankitte erilaisia naamioita esim. Tai jos saatte jostain hierontapöydän, niin siinähän tekee vaikka vartalokuorinnan.

Skumppa ei maksa niin kauheasti, jos sitä juottaa vaan päätähdelle ja muut juo sidukkaa / kaljaa ja niin edelleen.

Kivan kuuloiset polttarit kyllä sulla, mutta meidän 25euroa per pää ei kyllä taida ihan riittää tällaiseen :D

Esim. jo shampanja-aamiainen ravintolassa veisi kevyesti puolet budjetistamme.

Siis ainoastaan minä olin tän pikkujulkkiksen kanssa aamiaisella :D siinä paikassa aamiainen maksaa tällä hetkellä kuohuviinilasillisen kanssa 20e. Ja sieltä tämä mies ajoi mut kaverin taloyhtiön pihaan, hän söi muttei juonut skumppaa.

T. Se edellinen. Sori kun selitin huonosti. Mut pääpointti oli siis ideoida sellaisia juttuja, jotka voisi tehdä itse tai edullisesti tuttavankauppana :)

No joo tässä voisi olla ideaa. Eli jos joku vieraista haluaisi mennä morsiamen kanssa brunssille ja muut vieraat olisivat sillä aikaa vaikka mun luona nyyttäribrunssilla. En myöskään (ei varmaan morsiankaan) tajunnut sitä mitä joku kirjoitti, että teatterit ja musikaalit ovat tosiaan kesällä kiinni. Myönnän että helpottavaa :D

ap

Vierailija
47/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi kannattaisi kasvaa vielä hetki ennen kun ajatteleekin mitään noin aikuista, kuin naimisiinmeno tuolla asenteella.  Polttarit eivät myöskään ole pakolliset järjestää.

Vierailija
48/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän loppuvuodesta 23 ja mulla alkoi nyt neljäs vuosi yliopistolla. Alan tekemään loppuvuodesta gradua. Ihan normaalisti olen edennyt.

Vierailija
49/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse skippaisin koko lystin vedoten rahatilanteeseen ja olishan noi polttarit sanalla sanoen aivan tappavan tylsät, mikäli morson toiveita noudatettaisiin. Kaverit selaisivat älyluurejaan samalla kun morsian lilluu turvekylvyssä. Fantastisen kivaa yhdessäoloa...

Vierailija
50/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoharibrunssi on helppo järkätä itse. Myös hotelleissa on kesäisin halpoja aamupaloja.

Hoitoja pystyy tekemään itse; tai pyytäkää jotakin puolituttua auttamaan.

Uimahalliin pääsee aika halvalla; siellä joku yhteinen juttu esim. snorkkelikokeilu (joltain liikenee kamat lainaan)

Menette johonkin tv-ohjelman tms. nauhoitukseen, niihin pääsee ilmaiseksi.

Otatte yhden hotellihuoneen (vkl saa halvalla) ja menette kaikki sinne saunaan. Morsian sitten jää muutaman tyypin kanssa yöksi sinne.

Aika paljon pystyy pk-seudulla tekemään halvalla.

Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo.. 

Vierailija
51/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei 25 euroa ole paljoa polttaribudjettiin eli tässä tapauksessa käytettävissä oleva kokonaissumma olisi ollut ehkä noin 250 euroa. Mutta ihan hyviä ideoita täällä olikin esim. piknik, nyyttäribrunssi, itsetehdyt kasvohoidot, harrastelijateatterit jne. Toisaalta voin kuvitella, että nämä eivät olleet morsiamen toivelistalla, joten ettei tule pettymystä, varmaan hyvä tosiaan varoittaa siitä että toivomansa jutut voivat toteutua hieman toisessa mittakaavassa. Lamaannuin alkuun tuosta "ei pelejä, leikkejä, urheilua yms."-listasta, koska siinä oli paljon sellaisia juttuja joita periaattessa olisi voinut tehdä pienelläkin budjetilla ulkosalla.

Sen verran pakko puolustaa morsianta, että hän on oikeasti ihan mukava ihminen. Saako ajatus häistä joillekin naisille päälle jonkun prinsessa-vaihteen?

ap

Sulle taitaa olla ongelma just toi "ei pelejä, ei leikkejä" -juttu. Ymmärräthän ettei kaikki halua riekkua kaupungilla kännissä nolattavana, vaikka se olis kavereista kuinka kivaa. Musta pienelläkin budjetilla kaverin toivomukset on täytettävissä. T. Opiskelija itsekkin

Vierailija
52/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan kuulostaa just hyvältä, mukaan vaan

Vierailija
53/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yksi hoito riitä? Brunssi vaikka jonkun kotona tai piknikillä? En tiedä mitä teatteriliput maksaa stadissa mutta jos budjetti ei enää taivu niin leffaan tai sitten jotain muuta.

Panostakaa yhteen juttuun ja muissa sitten pienellä budjetilla.

Oman kaveripiirin polttareissa on kulut pidetty järkevinä ja polttarit on olleet aina yllätyksinä eikä tuleva morsian ole osallistunut polttareiden suunnitteluun millään lailla.

Vierailija
54/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ensi heinäkuussa, joten pilttarit aikaisintaan ensi kesäkuussa? Siihen on melkein vuosi aikaa ja morsian ehtii jo vähän aikuistua.

Kesälläei ole mitään musikaaleja tai teatteriesityksiä jotain kesäteattereita lukuunottamatta. Oppilaitokset ovat kiinni, joten hemmotteluhoidot pitää hoitaa muuten kuin alan oppilaitoksissa. Kesällä voi järjestää Helsingissä vaikka mitää kivaa edullisesti. Merenrantabrunssi ulkona piknikillä, morsian kasvohoitoon ja meikkiin, sitten yhdessä vaikka Suomenlinnan kesäteatteriin, jos ensi kesän ohjelma tuntuu kivalta. Tai joku muu elämys. Ihan kiva muualta tulleillekin.

Googlailin 2018 kesän Suomenlinnan kesäteatterin hintoja ja näytti olevan opiskelijahinta 20 euroa eli suoraan sanottuna yli meidän budjetin. Kun pitkämatkalaisille tulee lisäksi matkakuluja joten en usko että tässä taloudellisessa tilanteessa he innostuisivat teatterista. Yksi kaveri maalta totesi, että hänelle elämykseksi riittää jo ratikka- ja metroajelutkin sekä ihan kävely kaupungilla ja meren rannalla :)

ap

Vierailija
55/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette itse brunssin nyyttärimeiningillä. Vohveleita, kermavaahtoa ja mansikoita, patonkia ja juustoja, jotain viinirypäleitä jne. Kuohuviniiininiä myös. Sitten teette jotain kivaa yhdessä, käykää vaikka linnanmäellä. Sitten hoidatte hemmottelut itse, kasvonaamiota, hierontaa ja samalla joku morsiustaika tai muu naimisiinmenoon liittyvä hömppä. Illalla baariin.

Vierailija
56/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositeltu opiskeluaika on kai yhä suunnilleen 4 vuotta + päättötyö, eli jos menee yliopistoon heti 18-vuotiaana niin 22-vuotiaana aloitetaan gradu (jos kaikki menee kuten elokuvissa). Eli silloinhan sitä helpostikin tehdään, jos ei ole käynyt ennen opiskeluja tai niiden aikana esim. intissä tai höhhäillyt muuten vaan. Itse aloitin diplomityön 23-vuotiaana ja tein sitä reilun puoli vuotta. Valmistuin 24-vuotiaana.

Vierailija
57/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 eurolla ei kyllä kummoisia polttareita saa, taitaa prinsessa pettyä.

Monet ravintolabrunssit maksavat ihan yksinään 20 - 25 euroa/hlö. Jos jokaisella polttareihin osallistuvalla on rahaa laittaa tuo 25 euroa, saa juuri ja juuri yhden halvemmanpuoleisen brunssin kustannettua. Mitään muuta sitten ei saakaan.

Jos budjetti oikeasti on noin pieni, pitää tehdä itse: ostaa herkulliset brunssiainekset ja kuoharia, kokata ja syödä yhdessä, tehdä esim. vartalokuorinta ja hiusten öljyhoito itse luonnontuotteilla ja mennä illalla baariin, jossa livemusiikkia. Tuollakin reseptillä kuluu yli 25 euroa/hlö, jos baariin/yökerhoon on sisäänpääsy- ja/tai narikkamaksu ja morsiamelle olisi tarkoitus tarjota juomat. Elokuviin meneminen tulisi vähän halvemmaksi. Tiukille menee joka tapauksessa.

Vähän kyllä ihmettelen noin superniukkaa budjettia. Minulla ei ollut kuusi vuotta sitten opiskellessani rikkaita vanhempia eikä suhteilla saatua asuntoa. Kävin kesätöissä ja lukuvuoden työajan vain opiskelin. Kesätyösäästöt ja opintotuki riittivät niin hyvin, että oli varaa käydä elokuvissa, opiskelijahintaisissa konserteissa ja teatterissa. Oli jopa varaa matkustaa. En tarvinnut lainaa. Tietenkin tilanteeseeni vaikutti se, että asuin aina kämppiksen kanssa. Jos asuu yksin yksiössä, talous menee helpommin todella tiukille. Sitten on vielä tiukempaa, jos on lapsia.

Vierailija
58/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette itse brunssin nyyttärimeiningillä. Vohveleita, kermavaahtoa ja mansikoita, patonkia ja juustoja, jotain viinirypäleitä jne. Kuohuviniiininiä myös. Sitten teette jotain kivaa yhdessä, käykää vaikka linnanmäellä. Sitten hoidatte hemmottelut itse, kasvonaamiota, hierontaa ja samalla joku morsiustaika tai muu naimisiinmenoon liittyvä hömppä. Illalla baariin.

Lintsin lippu maksaa yli 25 euroa/hlö.

Vierailija
59/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoharibrunssi on helppo järkätä itse. Myös hotelleissa on kesäisin halpoja aamupaloja.

Hoitoja pystyy tekemään itse; tai pyytäkää jotakin puolituttua auttamaan.

Uimahalliin pääsee aika halvalla; siellä joku yhteinen juttu esim. snorkkelikokeilu (joltain liikenee kamat lainaan)

Menette johonkin tv-ohjelman tms. nauhoitukseen, niihin pääsee ilmaiseksi.

Otatte yhden hotellihuoneen (vkl saa halvalla) ja menette kaikki sinne saunaan. Morsian sitten jää muutaman tyypin kanssa yöksi sinne.

Aika paljon pystyy pk-seudulla tekemään halvalla.

Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo.. 

Morsian erityisesti kielsi kaikki yhteiset urheilujutut (johon snorklailun lasken), eikä halunnut yhdessä saunaan.

Vierailija
60/276 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei 25 euroa ole paljoa polttaribudjettiin eli tässä tapauksessa käytettävissä oleva kokonaissumma olisi ollut ehkä noin 250 euroa. Mutta ihan hyviä ideoita täällä olikin esim. piknik, nyyttäribrunssi, itsetehdyt kasvohoidot, harrastelijateatterit jne. Toisaalta voin kuvitella, että nämä eivät olleet morsiamen toivelistalla, joten ettei tule pettymystä, varmaan hyvä tosiaan varoittaa siitä että toivomansa jutut voivat toteutua hieman toisessa mittakaavassa. Lamaannuin alkuun tuosta "ei pelejä, leikkejä, urheilua yms."-listasta, koska siinä oli paljon sellaisia juttuja joita periaattessa olisi voinut tehdä pienelläkin budjetilla ulkosalla.

ap

Sulle taitaa olla ongelma just toi "ei pelejä, ei leikkejä" -juttu. Ymmärräthän ettei kaikki halua riekkua kaupungilla kännissä nolattavana, vaikka se olis kavereista kuinka kivaa. Musta pienelläkin budjetilla kaverin toivomukset on täytettävissä. T. Opiskelija itsekkin

En todellakaan tarkoita mitään nolausta tai kännissä kaupungilla riehumista. Lähinnä ajattelin esim. brunssia puistossa/rannalla, jossa voisi samalla pelata vaikka mölkkyä, rantalentistä yms. Tai tehdä jonkun temppuradan, jossa kilpaillaan joukkueissa. Mietin myös retro-mielessä että oltaisiin voitu piknikin jälkeen pelata samoja pihaleikkejä mitä meidän lapsuudessa. Tiedän, ehkä vähän noloa ja lapsellista mutta olisi voinut olla tavallaan hauskaa.  Vaihtoehtoisena ideana mietin että illaksi oltaisiin voitu mennä vaikka mun luokse, nyyttäriperiaatteella ruokaa, kirjastosta lainattuja seurapelejä esim. Alias, Pictionary, Rappakalja, Trivial pursuit jne. Noilla kustannuksilla oltaisiin ehkä saatukin joku hemmotteluhoito morsiamelle siihen 25e/hlö budjettiin, sisältäen ruoat ja juomat kaikille.

ap taas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme