Kamalin auto, millä olet ajanut?
Ex-anopin Mitsu Colt 80-luvun kieppeiltä. Aivan hirveä oli ajaa. Ohjaus puolsi, kaikki epätasaisuudet tiellä tuntui ratissa ja se kytkin. Moottoritiellä suorastaan pelotti. Never again.
Kommentit (755)
Toyota Corolla 1.9DD vm. 2010. Tällä tuli ajettua pariinkin kertaan. 1. kerralla "Onko ohjaus rikki??", ohjausvaste oli aivan olematon, ei mitään tuntoa. Sitten tajusin, että se kuuluu ominaisuuksiin, ei ollut bemari todellakaan. 2. kerralla 200km jälkeen alkoi selkää särkemään ihan niiden penkkien takia. Ei siinä mitään, mutta kun matkaa oli 250km jäljellä, niin ei sitä kyllä enää halunnut toistaa. Tämä siis aivan uusi auto. Keulapainoinen, ei ohjaustuntumaa ja huonot penkit.
2010 Skoda Octavia 1.9Tdi. Muuten ihan kiva, mutta nopeusmittari liioitteli reilusti yli 10%, sisämelu oli järkyttävä ja jos ei ollut pahvia jäähdyttimen edessä, niin kone ei pysynyt käyntilämpöisenä. Uusi auto.
Käytetyt ovat vähän kunnossapitonsa summa, ei ehkä ole reilua listata vanhojen pikkuautojen ajokelpoisuutta, jos ei ole jousia vaihdettu, puslat menneet jne, tai että renkaat ovat jotkut äärihalvat kiinankumit. Toisaalta, tässä piilee yksi syy miksi vanhat bemarit ovat suosiossa. Jos vain moottori on OK, niin kun alusta laitetaan kuntoon, ihan vaikka vain alkuperäiskuntoon, on auton ajettavuus edelleen erinomainen.
Autokoulussa 70-luvulla Volvo kuorma-auto (ei tietoa mallista). Ajotunnin jälkeen oli aina kuuma ja kytkinjalka tärisi koska ei ollut teostimia ja selän takana piti olla tyyny että ylsi kytkimelle. Ei sinällään auton vikoja, kuskiksi opettelevana tyttönä olin vain 157 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
BMW 316i vm.1990, jonka menin ostamaan 20 vuotta sitten 2900 euron osarilla ja perävalotakuulla. Tottahan sitä sitten korjailtiin enemmän kuin mitä sillä ajettiin. Aivan paska auto ja aivan hirvittävä kokemus. Todellinen korjaamon onni.
Pakko lisätä vielä, että olen nimennyt kyseisen, jo kauan sitten paaliin laitetun, kärryn ihmeauto Shitiksi. Ihmeauto S.H.I.T. (Shit Happens Industries Today).
Ford Mondeo. Hitonmoinen ruosteongelma, joka eteni todella nopeasti, aivan mätä.
Skoda Octavia, karsea kaalilavetti
Nissan Micra(muistaakseni 00-luvun alkupuolelta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lada 1200 LS. Ratin halkaisija lähes metrin, koska jostainhan sitä ohjaustehostinta on pakko saada, eli vipuvarresta. Vastaavasti, koska ratista oli pakko tehdä iso, materiaalia säästettiin tekemällä siitä noin sentin paksuinen. Kynnet pureutuivat kämmenlihaan ohjauspyörää pidellessä.
Mulla oli noita kaksi peräkkäin uutena. Hyvä niillä oli ajaa, äijämiehenä. Voimaa olisi kyllä saanut olla enemmän.
Ai sinulla vai autolla?
Datsun 100A, kamalin auto jolla en sitten ajanutkaan kun vaihdekepin tilalla oli hulvaton joystick jolla oli mahdotonta löytää mitään vaihteita. Oli kyllä ihan katsastettu liikenteessä oleva yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Nissanin Quahqai. Autoa ajaneet tietää. Ei tarvitse tarinaa.
Enpä ole tuollaisesta Quahqaista kuullutkaan. Voi olla huonokin ajettava.
Qashqai sen sijaan on aivan mainio.
Uudet Volkswagen Golfit, kun niissä on jotain ihmeen hipaisupainikkeita ratissa ja kojelaudassa. En ainakaan minä osannut käyttää katsomatta niitä tarkkaan (vaikka uloskin autosta piti katsoa). Penkin etureuna oli epämukava ja liian kova. Oli vaihtoehtona työsuhdeautoksi, mutta koeajon jälkeen päätin, että ei kiitos.
Uutisen mukaan ovat Volkkarilla tajunneet lopultakin asian ja uudemmissa autoissa olisi taas ihan oikeita painikkeita kosketus- ja hipaisupainikkeiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nissanin Quahqai. Autoa ajaneet tietää. Ei tarvitse tarinaa.
Enpä ole tuollaisesta Quahqaista kuullutkaan. Voi olla huonokin ajettava.
Qashqai sen sijaan on aivan mainio.
Kyllä ihminen tyytyy vähään, jos Qashqai tuntuu mainiolta.
Kaks Citikkaa (2003) olen omistanut, en ole tykännyt ajaa. Ovat niinkuin löysä kädenpuristus ja täysin tunnottomia. Ehkä uudemmat Citikat on parempia. Mutsin Renault Megane 1997 ei ollut kauheen kiva, mut sillä pääs eteen ja taaksepäin.
Quasqaita olen ajanut, oisko joku 2018 vm, ihan okei, ei mikään Wau, mutta enpä ole itse uudempaa autoa omistanut. Motarilla en ole kokeillut. Onhan se eri asia ajaa tollasta SUVia, kuin jotain matalaa urheiluautoa.
Oma Ford Focus (03) oli hyvä, mut liian paljon tuntui jokainen pieni kivikin ratissa asti. Jotkut tykkää toiset ei.
Goggomobil. Niin pieni, että hirvitti ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaks Citikkaa (2003) olen omistanut, en ole tykännyt ajaa. Ovat niinkuin löysä kädenpuristus ja täysin tunnottomia. Ehkä uudemmat Citikat on parempia. Mutsin Renault Megane 1997 ei ollut kauheen kiva, mut sillä pääs eteen ja taaksepäin.
Quasqaita olen ajanut, oisko joku 2018 vm, ihan okei, ei mikään Wau, mutta enpä ole itse uudempaa autoa omistanut. Motarilla en ole kokeillut. Onhan se eri asia ajaa tollasta SUVia, kuin jotain matalaa urheiluautoa.
Oma Ford Focus (03) oli hyvä, mut liian paljon tuntui jokainen pieni kivikin ratissa asti. Jotkut tykkää toiset ei.
Mistä te aina tuon U-kirjaimen Qashqaihin lisäätte?
Vuonna 2002 autoni oli huollossa ja sain huollon ajaksi käyttööni Ford KA:n
Vuodenaika oli sydäntalvi ja länsiväylää ajaessani stadiin kovassa talvimyrskyssä oli etenkin Lauttasaaren sillalla fiilis että koko vehje lähtee tuulenmukana ilmaan.
Auto oli käytössäni yli viikonlopun, mutta en sillä paljoa kyllä sen perjantaisen työmatkan jälkeen ajanut kuin vasta maanantaina hakemaan omaani huollosta takaisin.
Nissan Urvan. Motarilla järkyttävä meteli. Vieressä istuvalle piti huutaa naama punaisena että kuuli metelin yli. Tuolla ajaessa tunsi itsensä 2. maailmansodan pommikoneen lentäjäksi...
Ford Zephyr 6, suoralla kutosella ja kevyellä perällä 1960-luvulla!
Jokainen voi halutessaan säästää ja hankkia paremman auton.
Ja jos on itse halunnut elämässään jäädä kerjäläisen asemaan, eikä ole kouluttautunut paremmin/hankkinut parempipalkkaista työtä, niin sit on turha valittaa.