Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen ei suostunut väistämään rattaiden tieltä vaatekaupassa

Vierailija
03.09.2018 |

Kiertelin oman 1-vuotiaani kanssa vaatekauppaa rattailla. Tiedättehän, kun vaatekaupoissa jotkin nurkat on ängetty niin täyteen vaatteita, että pääset juuri ja juuri tietyistä paikoista menemään. Itse olin mennyt tällaiseen nurkkaan ihastelemaan yhtä paitaa. Nurkasta ei ollut kuin yksi ulospääsy ja sen edessä seisoikin sitten tosi ärsyyntyneen näköinen 20-vuotias tyttö (itse olen 24). Muutaman minuutin siinä törötin, kunnes anteeksipyynnön saattelemana huikkasin tytölle josko pystyisi hiukan siirtymään, että pääsisin väliköstä pois. Tyttö tokaisikin, että "Oota hetki". No odotin, mutta se hetki olikin ikuisuus. Ja kun liikkeelle siitä lähti niin teki sen erittäin hitaasti.

En odota erityiskohtelua, koska minulla on lapsi, mutta toi tuntui jo jotenkin törkeältä.

Kommentit (264)

Vierailija
81/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakspiippunen juttu, pärjääkö ilman vaatteiden katselua/ostamista siihen asti kun hoito löytyy vai menetkö oman mielen mukaan ottaen riskin että sinä juuri tukit siellä käytäviä ja olet hankala. Itse en menisi vaikkakin kyllä syyttäisin muita omasta virheestäni.

Eli pienissä liikkeissä liikuntarajoitteiset ja apuvälineitä tarvitsevat ovat ei-toivottuja asiakkaita joiden pitää pysyä poissa, koska haittaavat kohtuuttomasti muita asiakkaita. Vai onko liikuntavammaisen edestä hetkeksi väistäminen vaivattomampaa kuin lastenvaunujen edestä?

Ap:lle ehdotettiin apuvälineiden käyttöä (valjaat). Miksi hän ei kokeile tuota ratkaisua ahtaissa tiloissa?

No onko ap sitten sanonut, että ei aio jatkossa kokeilla esim. niitä valjaita?

Eli hän sanoi kokeilevansa sitä ensi kerralla? Asia selvä. Mennyt näköjään ohi. 

Vierailija
82/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakspiippunen juttu, pärjääkö ilman vaatteiden katselua/ostamista siihen asti kun hoito löytyy vai menetkö oman mielen mukaan ottaen riskin että sinä juuri tukit siellä käytäviä ja olet hankala. Itse en menisi vaikkakin kyllä syyttäisin muita omasta virheestäni.

Eli pienissä liikkeissä liikuntarajoitteiset ja apuvälineitä tarvitsevat ovat ei-toivottuja asiakkaita joiden pitää pysyä poissa, koska haittaavat kohtuuttomasti muita asiakkaita. Vai onko liikuntavammaisen edestä hetkeksi väistäminen vaivattomampaa kuin lastenvaunujen edestä?

Ap:lle ehdotettiin apuvälineiden käyttöä (valjaat). Miksi hän ei kokeile tuota ratkaisua ahtaissa tiloissa?

Miksi pitäisi? Miten se valjaissa riekkuva ja törmäilevä taapero on kanssaihmisille pienempi riesa kuin astua hetkeksi sivuun?

Valjaissa lapsi pysyy nimenomaan siinä vierellä eikä pääse riekkumaan ja törmäilemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja miksei rollaattorimummot ota apuvälineeksi kainalosauvoja, parempi ratkaisu ahtaissa tiloissa. Apuväline sekin.

Rollaattorimummoille pitää kustantaa verovaroin selkäreppusuihkumoottorit, joilla voivat lennellä muiden ylitse. Säästää lonkkia kuten saa roikkua röhnöttää ilmassa. 

Ja tämä on taas tätä palstalle tyypillistä överi-pilkkaus-argumentointia, kun ei haluta yhtään ymmärtää muita näkökulmia. No, eipähän tarvitse taas(kaan) yrittää keskustella asiasta järkevästi. "Elän omassa kuplassani enkä halua ymmärtää muiden ihmisten mielipiteitä tai näkökulmia."

Vierailija
84/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eihän liikuntavammaiset mitään vaatteita tarvitse. Voivat puneutua vaikka jätesäkkiin 🤯

Minäminäminun pitää päästä kulkemaan ilman häiriöitä. Kaikki vammaiset, vanhukset ja lapset täytyy siksi pitää kodeissaan. Eikä sieltä sitten ulos lähdetä, saatana.

Liikuin jonkin aikaa kävelykeppien kanssa, ja tosiaan sain valitettavasti huomata miten törkeästi osa ihmisistä käyttäytyy.

Esim. kauppakeskuksessa yritettiin töniä sivuun päästäkseen nopeammin, vaikka hyvin näki kepit. Bussissa taas eräs matami ryntäsi ottamaan vapaan istumapaikan nenäni edestä itselleen. Suojatiellä tietä ylittäessä parikin kertaa meinasi tapahtua yliajo, kun kiirekiire -kuski ei muka ehtinyt odottaa linkkaamistani tien yli.

Ja turha itkeä, miksi olin liikkeellä: kävin töissä.

Sairaaksi on maailma mennyt. Vaunuilla taas liikun nyt vaikka väkisin läpi, jos muuten ei väistetä. Liika kohteliaisuus kun mallini näkemän mukaan ei enää kuulu nykymaailmaan.

Vierailija
85/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttavinta on, jos pitää tunkea sinne kauppaan juuri ryysiksen aikaan. Kyllä ne vaunuilijatkin voivat ajatella muita eikä lähteä pahimpaan aikaan tukkeeksi.

Ps. Väistämiskulttuuri on kadonnut Suomessa. Monet talsivat keskellä väylää eivätkä tee elettäkään väistääkseen niin, että molemmat mahtuu. Nämä itsekkäät tien tukkoilijat ovat saaneet hermot niin kireälle, että en muuten väistä minäkään sellaista. Pieni kyynärpääkosketus ohi kulkiessa on ilmeisesti ihan ok näille ihmisille.

Vierailija
86/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja miksei rollaattorimummot ota apuvälineeksi kainalosauvoja, parempi ratkaisu ahtaissa tiloissa. Apuväline sekin.

Eli sunko mielestä nuo ovat tosiaan verrattavissa? Mummu, joka on liikuntarajoitteinen ja tarvitsee tietynlaisen apuvälineen selviytyäkseen arjesta vs. äiti, joka on täysin toimintakykyinen ja voi valita mitä apuvälineitä eri tilanteessa käyttää hyödykseen? 

Kyllä. Rollaattori on mummolle ideaali apuväline ja lastenvaunut äidille ideaalia puväline. Nyt kermap*rselumihiutaleet vaativat, että pitää tyytyä vähemmän hyvään ratkaisuun, ettei tarvi p*rsettään hinata sivuun yhtään ylimääräistä senttiä.

Ei ollut tuossa tilanteessa. Ap itsekin valitti, kuinka ahdasta ja hankalaa liikkuminen kyseisessä liikkeessä oli vaunujen kanssa ja hän onnistui saartamaan itsensä nurkkaan, josta ei päässyt pois. 

Vierailija
87/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Miten se valjaissa riekkuva ja törmäilevä taapero on kanssaihmisille pienempi riesa kuin astua hetkeksi sivuun?

Valjaissa lapsi pysyy nimenomaan siinä vierellä eikä pääse riekkumaan ja törmäilemään.

Joo ehkä, jos valjaiden "remmin" liikkumavara on 30 cm. Mutta jos äippä samalla plärää vaaterekkejä, voit olla varma että vilkas lapsi pyörii siinä metrin säteellä. Eli vie saman tilan kuin vaunut.

Vierailija
88/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi puhua käytöstavoista. Se pätee molempiin suuntiin. Jos ap haluaa olla kohtelias muille, niin hän miettii asiaa myös muiden kannalta. Vai onko eri vaihtoehtojen kokeileminen, jos se kuitenkin mahdollista on, liian paljon vaadittu?

Okei. Mietitäänpä tilannetta muiden kannalta. Vastaan tulee ahtaalla käytävällä lapsenrattaita työntävä henkilö ja sanoo "anteeksi, pääsisinkö ohi?". Vastaan "Toki!" ja astun hetkeksi syrjään. Helppoa, kohteliasta ja ei kohtuuttoman hankalaa kenellekään. Paitsi lumihiutaleille.

Oma kokemus.

Kaupassa oli pariskunta ostoskärryjen kanssa valloittanut käytävän sitten, ettei ohi pääse mitenkään.

Sanoin heille "anteeksi, pääsisinkö ohi".

Vastasivat naureskellen "saat anteeksi". Eivät väistäneet.

Minulla ei ollut vaunuja eikä lasta. Ei ollut edes ostoskärryä, sillä vähäiset ostokset sain kannettua käydessäni.

Muutaman kerran kun näitä tulee vastaan, niin ei tee mieli avata suutaan tuntemattomille ihmisille.

Ei kiinnosta arpoa, että onko tuossa nyt sellainen tyyppi, jolle pitää puhua, vai sellainen joka alkaa vittuilemaan jos hänelle puhuu.

Ihan oma lajinsa ovat nämä tähänkin ketjuun kirjoittaneet, jotka alkavat kouluttamaan sinua jos et käyttäydy niinkuin he, kuninkaat ja kuningattaret, haluavat.

Olen asunut nuorena joitakin vuosia eri Euroopan maissa. Saksassa niitä kouluttajia ol jostain syystäi selvästi enemmän kuin Suomessa.

Muissa länsimaissa en ole väistämisingelmiin törmännyt.

Vierailija
89/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ehkä, jos valjaiden "remmin" liikkumavara on 30 cm. Mutta jos äippä samalla plärää vaaterekkejä, voit olla varma että vilkas lapsi pyörii siinä metrin säteellä. Eli vie saman tilan kuin vaunut.

Mutta valjaissa olevan lapsen kanssa on helpompi päästä sieltä ahtaasta nurkasta pois. Vaunujen kanssa tämä ei onnistunut. Eikö se ollut ongelma ap:n tilanteessa? Hän ei pystynyt liikkumaan liikkeessä kunnolla vaunujen kanssa, koska se oli niin ahdas.

Vierailija
90/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan tilanne; Olen laittamassa maitohyllystä useita tuotteita ostoskärryyni. Pitääkö minun keskeyttää lastaamiseni ja siirtyä ostoskärryineni sivuun, jotta lastenvaunut pääsevät kulkemaan esteettömästi ja pysähtymättä ohi? Vai voinko ottaa hyllystä kerralla kaiken tarvitsemani, jolloin vaunut joutuvat odottamaan sen aikaa?

Vierailija
91/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit ostaa vaatteesi hypermarketeista kuten muutkin äidit. Niissä on leveät käytävät vaunuille 🤔

Eli äidit siis eivät osta, eivät saisi ostaa, muotiliikkeistä? Ostaako niistä vain ei-äidit?

Jos et provoile niin täytyy sanoa, että naiset te olette _sairaita_ (toisillenne). Oikeasti teillä on pahemman laatuinen vamma aivoissa joka luo naisvihaa.

T. M 39v

Vierailija
92/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunut ovat ostoksilla ideaaliset, koska penska ei rieku ympäriinsä ja sinulla on _molemmat_ kädet vapaat. Nyt ongelma oli tien tukkiva ihminen. Jos se oli vaunuillaan päässyt nurkkaan, pääsi aloittaja sieltä poiskin, kunhan kanssaihmiset vähän joustaisivat, mutta sehän on liikaa vaadittu, kun _minä_ juuri nyt plärään jotain lasten tekemää rättiä.

Mutta valjaissa olevan lapsen kanssa on helpompi päästä sieltä ahtaasta nurkasta pois. Vaunujen kanssa tämä ei onnistunut. Eikö se ollut ongelma ap:n tilanteessa? Hän ei pystynyt liikkumaan liikkeessä kunnolla vaunujen kanssa, koska se oli niin ahdas.

Vierailija
93/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi puhua käytöstavoista. Se pätee molempiin suuntiin. Jos ap haluaa olla kohtelias muille, niin hän miettii asiaa myös muiden kannalta. Vai onko eri vaihtoehtojen kokeileminen, jos se kuitenkin mahdollista on, liian paljon vaadittu?

Okei. Mietitäänpä tilannetta muiden kannalta. Vastaan tulee ahtaalla käytävällä lapsenrattaita työntävä henkilö ja sanoo "anteeksi, pääsisinkö ohi?". Vastaan "Toki!" ja astun hetkeksi syrjään. Helppoa, kohteliasta ja ei kohtuuttoman hankalaa kenellekään. Paitsi lumihiutaleille.

Oma kokemus.

Kaupassa oli pariskunta ostoskärryjen kanssa valloittanut käytävän sitten, ettei ohi pääse mitenkään.

Sanoin heille "anteeksi, pääsisinkö ohi".

Vastasivat naureskellen "saat anteeksi". Eivät väistäneet.

Minulla ei ollut vaunuja eikä lasta. Ei ollut edes ostoskärryä, sillä vähäiset ostokset sain kannettua käydessäni.

Muutaman kerran kun näitä tulee vastaan, niin ei tee mieli avata suutaan tuntemattomille ihmisille.

Ei kiinnosta arpoa, että onko tuossa nyt sellainen tyyppi, jolle pitää puhua, vai sellainen joka alkaa vittuilemaan jos hänelle puhuu.

Ihan oma lajinsa ovat nämä tähänkin ketjuun kirjoittaneet, jotka alkavat kouluttamaan sinua jos et käyttäydy niinkuin he, kuninkaat ja kuningattaret, haluavat.

Olen asunut nuorena joitakin vuosia eri Euroopan maissa. Saksassa niitä kouluttajia ol jostain syystäi selvästi enemmän kuin Suomessa.

Muissa länsimaissa en ole väistämisingelmiin törmännyt.

Ja kuinka monta kertaa tuo kyseinen tilanne on sinulle sattunut?

(Vai oletko heitä, jotka yleistävät yhden tilanteen kattamaan kaikkia suomalaisia ja unohtaa ne lukuisat kerrat, kun suomalaiset tosiaan huomaavaisesti ovat antaneet tietä?)

Tarkoitatko "kouluttajilla" sitä, että joku näkee myös ap:n käytöksessä pohdittavaa?

Eli "kuningas ja kuningatar" on siis hän, joka perää vastavuoroisuutta eikä ap ja kaltaisensa, jotka eivät halua miettiä asiaa toisten ihmisten näkökulmasta. Hieman ristiriitaista logiikkaa sinulla, mutta ok...

Vierailija
94/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit ostaa vaatteesi hypermarketeista kuten muutkin äidit. Niissä on leveät käytävät vaunuille 🤔

Eli äidit siis eivät osta, eivät saisi ostaa, muotiliikkeistä? Ostaako niistä vain ei-äidit?

Jos et provoile niin täytyy sanoa, että naiset te olette _sairaita_ (toisillenne). Oikeasti teillä on pahemman laatuinen vamma aivoissa joka luo naisvihaa.

T. M 39v

Totta kai saa ostaa. Tässä oli nyt pohdittu, sitä, että olisiko ap itse voinut toimia tilanteessa huomaavaisemmin ja käytännöllisemmin. Esim. ensi kerralla hän voisi kokeilla noin ahtaassa putiikissa niitä valjaita. Niiden kanssa on helpompi liikkua pienen lapsen kanssa, jos vaunut olivat liian suuret eikä hän pystynyt niillä ahtaissa väleissä kääntymään. 

Vierailija
95/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan tilanne; Olen laittamassa maitohyllystä useita tuotteita ostoskärryyni. Pitääkö minun keskeyttää lastaamiseni ja siirtyä ostoskärryineni sivuun, jotta lastenvaunut pääsevät kulkemaan esteettömästi ja pysähtymättä ohi? Vai voinko ottaa hyllystä kerralla kaiken tarvitsemani, jolloin vaunut joutuvat odottamaan sen aikaa?

Miksi ne ostoskärryt pitää asettaa siten, etteivät muut asiakkaat mahdu ohi kulkemaan?

Nykyään ostoskärryt ovat vähintään yhtä leveitä kuin vaunut tai rattaat.

Siksi oletan, että jos vaujen kanssa ei mahdu ohi, niin silloin ei mahdu ostoskärryjenkään kanssa.

Vierailija
96/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ostoskärryt pitää asettaa siten, etteivät muut asiakkaat mahdu ohi kulkemaan?

Nykyään ostoskärryt ovat vähintään yhtä leveitä kuin vaunut tai rattaat.

Siksi oletan, että jos vaujen kanssa ei mahdu ohi, niin silloin ei mahdu ostoskärryjenkään kanssa.

Toisella puolen käytävää on henkilökunta lavan kanssa latomassa hyllyjä täyteen. Toisella puolella toisen asiakkaan ostoskärryt. Oletatko, että ostoskärryjen pitää väistää vaunujesi tieltä, vai odotatko vuoroasi ja annat hänen ottaa hyllystään tarvitsemansa tuotteet?

Vierailija
97/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun rattailla pitää änkeä joka paikkaan ja sitten kiukutellaan kun on ahdasta.

Ärsyttää se minuakin,rattaidentyöntäjää,ihan yhtälailla. Vaan jos sulla on pieni lapsi tai vauva,tarvitset niitä rattaita liikkuaksesi ulkona. Onko koskaan käynyt mielessä, että kukaan ei niitä rattaita puhtaasta ilosta käytä,vaan niillä on joku tarkoitus?

Vierailija
98/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein sulle :D Rattaat vaatekaupassa on ehkä ärsyttävintä ikinä. Muiden maksavien asiakkaiden täytyy väistää pershedelmäsi tieltä.

Vierailija
99/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se valjaiden "liikkumavara" taitaa olla noin puolesta metristä metriin riippuen siitä onko remmi kiinni valjaissa molemmista päistään vai vaan toisesta. Eli toki lapsi liikkuu silloin noin metrin säteellä jollei pidä remmiä tiukemmalla.

Mutta pointti on se, että jos joku tulee ahtaalla käytävällä vastaan, niin valjaissa oleva lapsi on helppo vaikka vetää aikuisen viereen, jolloin tilaa ei mene paljon yhtään. Tai vaikkei niin tekisikään, niin sitä valjaissa olevaa lasta on silti helpompi väistää kuin koko käytävän tukkivia rattaita.

Vierailija
100/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä "äidit pois kaupoista" -jutusta tuli mieleen.

Olin taaperoni kanssa kerran meikkiliikkeessä, kävin siis pikaisesti ostamassa muutaman kosmetiikkatuotteen ja maksamaan. Lapsi kulki käsikädessäni kiltisti koko tuon ajan.

Vaan silti tuli vihaisia mulkoiluja muilta asiakkailta.

Myöhemmin luin palstalta päivittelyjä, miten lapselle ehdottomasti pitäisi hankkia hoitaja siksi aikaa jos äiti käy meikkiostoksilla 👍

Eli hoitaja olisi pitänyt hommata lapselle siksi alle viideksi minuutiksi, kun nopeasti kävin ostamassa muutaman täsmäostoksen 😂😂

Ja ei ollut tosiaan vaunuja mukana, lapsi kulki siivosto vietelläni, eikä päästänyt ääntäkään koko liikkeessä. Katseli vain ujosti ympärilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän