Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen ei suostunut väistämään rattaiden tieltä vaatekaupassa

Vierailija
03.09.2018 |

Kiertelin oman 1-vuotiaani kanssa vaatekauppaa rattailla. Tiedättehän, kun vaatekaupoissa jotkin nurkat on ängetty niin täyteen vaatteita, että pääset juuri ja juuri tietyistä paikoista menemään. Itse olin mennyt tällaiseen nurkkaan ihastelemaan yhtä paitaa. Nurkasta ei ollut kuin yksi ulospääsy ja sen edessä seisoikin sitten tosi ärsyyntyneen näköinen 20-vuotias tyttö (itse olen 24). Muutaman minuutin siinä törötin, kunnes anteeksipyynnön saattelemana huikkasin tytölle josko pystyisi hiukan siirtymään, että pääsisin väliköstä pois. Tyttö tokaisikin, että "Oota hetki". No odotin, mutta se hetki olikin ikuisuus. Ja kun liikkeelle siitä lähti niin teki sen erittäin hitaasti.

En odota erityiskohtelua, koska minulla on lapsi, mutta toi tuntui jo jotenkin törkeältä.

Kommentit (264)

Vierailija
41/264 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaa voi vain kerran.

Vierailija
42/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäädä töröttämään mielenosoituksellisesti rattaiden kanssa ja olettaa että muut ovat ajatustenlukijoita? Reippaasti sanot ystävällisesti hymyillen ”anteeksi!” ja ohi. Sen pituinen se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulikin minulle lapsettomana parikymppisenä uutena tietona, ettei lastenvaunuja työntävät yksinhuoltajat ole tervetulleita ihmisten ilmoille. Uskomatonta vihamielisyyttä lapsiperheitä kohtaan.

Nyt ihan oikeasti järki käteen. Kohteliaiden käytöstapojen puute on todella junttia.

Vierailija
44/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tuota samaa töissä. Nuoria ei voi pyytää tekemään työtehteviään (käskyttämistä en kokeillut, kerroin pomolle). Vastaus oli "emmä jaksa". Kyseessä ei ollut millään tavoin onneton tapaus, vaan ammattiin valmistunut ja fiksu nuori.

Vierailija
45/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenrattaat on VIP-kortti. Kaikkien pitää väistää ja HETI. Eihän lapsen, ja varsinkaan uuden kansalaisen maailmaan saattaneen kunniakansalaisen tarvitse odottaa sekuntiakaan. Tulee mieleen se linja-auton kaappauselokuva jossa linjuri räjähtää jos pysähtyy. 

Vierailija
46/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulikin minulle lapsettomana parikymppisenä uutena tietona, ettei lastenvaunuja työntävät yksinhuoltajat ole tervetulleita ihmisten ilmoille. Uskomatonta vihamielisyyttä lapsiperheitä kohtaan.

Nyt ihan oikeasti järki käteen. Kohteliaiden käytöstapojen puute on todella junttia.

"Kohteliaiden käytöstapojen puute on todella junttia" . 

Niin on. Koskee myös lastenvaunuja työntäviä. 

Vierailija
47/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti vaan ärsyttää jo valmiiksi "rataskansa", kun käytävällä parkkeerataan vaunut toiseen reunaan ja sitten itse tukitaan toinen reuna, ettei kukaan pääse ohi. Itsekin olen rattaitten kanssa viitisen vuotta liikkunut, ja jos hankkiuduin "ansaan", niin sitten odotin, että tie vapautuu, enkä ruvennut vaatimaan muilta.

Vierailija
48/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat lapsen mukaan ahtaaseen vaatekauppaan?

Kotiinko se pitäisi jättää? Ei ole yksinhuoltajana kauheasti vaihtoehtoa. 

Miten nopeasti perheesi oikein on hajonnut, kun 1-vuotiaalle olet yksinhuoltaja?

Näin 6kk vanhan yh:na ja leskenä 11kk olleena tekis mieli vetää herne nenään tästä kommentista. Helvetin yksioikoinen ajattelutapa.

Tuo on todella ikävää, mutta huomattavan harvinaista. Suurin osa näistä yh:ista ei ole mitään traagisen puolison kuoleman läpikäyneitä. Voihan ap toki korjata, jos näin onkin.

Ohis

Vierailija
49/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että rattaita ei väistetty, kyllä pitää toiset ihmiset päästää ohi ja olla kohtelias puolin ja toisin.

Itse tein lupauksen vielä ollessani lapseton, että mihinkään hulluille päiville tms. en vaunujen kanssa tule änkeämään, mikäli lapsia joskus saan. Nyt olen kahden lapsen äiti ja lupaus on pitänyt. Ei olisi kivaa minulla, lapsilla tai kanssashoppailijoilla, jos änkisin ehdoin tahdoin kaikkiin avajaisiin ja muihin ruuhkahuippuihin. Mutta ihan tavallisena arkena pyörin mielelläni kaupungilla ja ostoksilla, ei niiden lasten kanssa tarvitse kotiin lukkiutua.

Kyllä minä menin ja menen edelleen. Yhteiskunnassa on monia erilaisia jäseniä, joista osa kulkee pyörillä jossain vaiheessa elämänkaarensa aikana ja siihen pitää myös muiden sopeutua. Tämä on jotenkin suomalaisille kynnyskysymys. Kyllä lasten kanssa tulee myös päästä liikkumaan, samoin kuin rullatuolipotilaiden tai rollaattorivanhusten.

Kohta voi olla teilläkin edessä sellaiset ajat ja tuskin haluatte kotona kökkiä kaiket päivät. Minä olen iloinen, kun näen, että esim vanhukset liikkuvat ihmisten ilmoilla, kun niin moni jää kotiin yksin.

Vierailija
50/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä kommentointi, mutta ei kai teiltä muuta voi odottaakaan. 😂

Omasta mielestäni taas on kohteliasta väistää, oli sitten kenen tahansa edessä, ei nyt liity rattaat tai lapset tai äidit tähän mitenkään olennaisena pointtina.

51/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen vaikutti toki epäkohteliaalta, toivottavasti et törmää usein vastaavanlaiseen käytökseen. Ihmettelen sitäkin, että miksi odotit siinä minuutteja, etkä heti vain pyytänyt tietä?

Vierailija
52/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätäviä kommentteja taas. Ap, et tehnyt mitään väärää, vaan se toinen asiakas toimi moukkamaisesti. Jotkut vaan on juntteja.

Ja muillekin tiedoksi:

-lastenrattaiden kanssa saa asioida kaupassa

-jos kanssaihminen pyytää sinua väistämään / antamaan tietä, on hyvien tapojen mukaista väistää / antaa tietä.

Niin saa tehdä vaikka mitä, vaikka se ei kuulu hyviin käytöstapoihin ja niitähän ap peräänkuulutti aloituksessaan. Sinulle siis tiedoksi:

- Vaikka saa mennä ahtaaseen putiikkiin isojen jäykkien rattaiden kanssa, niin se ei kuulu hyviin käytöstapoihin

Ap toimi moukkamaisesti.

Vierailija
53/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen maailmanapojen kokoontumisajo tämä ketju. Sekö on todella ylivoimaisen vaikeaa muutamaksi sekunniksi astua sivuun, että muut pääsevät ohi? Vai siitäkö se meloni on imaistu poskionteloon kun pienen lapsen äiti on poistunut neljän seinän sisältä?

Vierailija
54/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että rattaita ei väistetty, kyllä pitää toiset ihmiset päästää ohi ja olla kohtelias puolin ja toisin.

Itse tein lupauksen vielä ollessani lapseton, että mihinkään hulluille päiville tms. en vaunujen kanssa tule änkeämään, mikäli lapsia joskus saan. Nyt olen kahden lapsen äiti ja lupaus on pitänyt. Ei olisi kivaa minulla, lapsilla tai kanssashoppailijoilla, jos änkisin ehdoin tahdoin kaikkiin avajaisiin ja muihin ruuhkahuippuihin. Mutta ihan tavallisena arkena pyörin mielelläni kaupungilla ja ostoksilla, ei niiden lasten kanssa tarvitse kotiin lukkiutua.

Kyllä minä menin ja menen edelleen. Yhteiskunnassa on monia erilaisia jäseniä, joista osa kulkee pyörillä jossain vaiheessa elämänkaarensa aikana ja siihen pitää myös muiden sopeutua. Tämä on jotenkin suomalaisille kynnyskysymys. Kyllä lasten kanssa tulee myös päästä liikkumaan, samoin kuin rullatuolipotilaiden tai rollaattorivanhusten.

Kohta voi olla teilläkin edessä sellaiset ajat ja tuskin haluatte kotona kökkiä kaiket päivät. Minä olen iloinen, kun näen, että esim vanhukset liikkuvat ihmisten ilmoilla, kun niin moni jää kotiin yksin.

Rollaattorit ja pyörätuolit ovat hieman eri juttu, koska heillä ei valinnanvaraa ole. Täällä ovat muut mammat ehdottaneet ap:lle muitakin ratkaisuja tuohon ongelmaan, mutta eipä kelvannut.

Vierailija
55/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Vaikka saa mennä ahtaaseen putiikkiin isojen jäykkien rattaiden kanssa, niin se ei kuulu hyviin käytöstapoihin

Ap toimi moukkamaisesti.

Kerrotko mitä etikettiä vaunujen kanssa ostoksilla oleva rikkoo? Meinaatko, että kaikkien hieman enemmän tilaa vievien pitää pysyä kotona? Rollaattoria ja pyörätuolia käyttävät pois arjesta ja silmistä? Oletko koskaan kuullut esteettömyydestä?

Vierailija
56/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pyytänyt heti siirtymään tieltä?

Minä en varmaan ajatuksissani huomaisi, jos joku siinä vieressä vain seisoo sanomatta mitään. 

Epäkohteliasta oli kyllä pyytää odottamaan. 

Vierailija
57/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi itsellä tullut mieleenikään tunkea ahtaisiin vaatekauppojen nurkkiin vaunujen kanssa kun olin 1-vuotiaan yh. Tilasin vaatteet netistä. 

Kai ruoatkin tilasit kotiin, ettet vaan mennyt kauppaan lapsen kanssa?

Ruokakaupoissa pystyy liikkumaan ihan hyvin vaunujen kanssa. Onhan ne suunniteltu isoille ostoskärryillekin.

Jos ap meni pieneen ahtaaseen putiikkiin isojen rattaiden kanssa, missä käytävät ovat niin ahtaat, että siellä ei pysty kääntymään, niin aika vaikeaksi hän teki tilanteen itselleen ja muille.

Niin kuin täällä ehdotettiin, niin lapsen olisi voinut ottaa syliin tai jos tosiaan karkailee ja juoksentelee ties minne, niin valjaat voisivat olla kätevä ratkaisu tuossa tilanteessa.

Kyllä ap:kin tuossa siis olisi voinut olla huomaavaisempi muita kohtaan, mutta eipä ollut. Ja silti haluaa haukkua muiden käytöstapoja. Siksi hän saakin hieman kritiikkiä nyt omasta käytöksestään, eivätkä ihmiset halua automaattisesti ristiinnaulita tuota toista naista, vaikka se kai tämän ketjun tarkoitus oli. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Vierailija
58/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakspiippunen juttu, pärjääkö ilman vaatteiden katselua/ostamista siihen asti kun hoito löytyy vai menetkö oman mielen mukaan ottaen riskin että sinä juuri tukit siellä käytäviä ja olet hankala. Itse en menisi vaikkakin kyllä syyttäisin muita omasta virheestäni.

Vierailija
59/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moukkamainen teini. Lienee joku maailman napa täältä av-palstalta. Tavalliset ihmiset eivät käyttäydy noin.

Vierailija
60/264 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap toimi moukkamaisesti.

Kerrotko mitä etikettiä vaunujen kanssa ostoksilla oleva rikkoo? Meinaatko, että kaikkien hieman enemmän tilaa vievien pitää pysyä kotona? Rollaattoria ja pyörätuolia käyttävät pois arjesta ja silmistä? Oletko koskaan kuullut esteettömyydestä?

Juuri laitoin tekstiä asiasta. Rullaattorit ja pyörätuolit ovat eri asia, koska heillä ei ole valinnanvaraa. Ap:lla olisi ollut. Hänelle ehdotettiin lapsen syliin ottamista tai vaihtoehtoisesti valjaiden käyttöä tuossa tilanteessa. Kyllä se nyt vain on epäkohteliasta tunkea pieneen liikkeeseen isojen rattaiden kanssa, jos muitakin vaihtoehtoja olisi ollut käytössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän