Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, ymmärrän että taaperot ovat kiukkuisia nälissään, mutta että aikuinen ihminen ei muka osaa kontrolloida käytöstään nälkäisenä?
Mä taas ymmärrän erittäin hyvin. Itsekin muutun nälkäisenä kiukkuiseksi. Siksi minä teenkin meillä yleensä ruuan, kun olen paljon nopeampi miestä.
No oletan, että tarpeen vaatiessa osaat kuitenkin hillitä käytöstäsi, vaikka kiukuttaisi?
Olisipa aikamoista katsottavaa jos Eetu alentuis Rosan tasolle ja alkais kiukuttelemaan samalla tavalla.
Tai jos pari kertaa päivässä pistäis ton akan ärähtämällä kuriin.
Emmä usko, että löytyy maailmasta niin suurta rakkautta, että jaksaisi tuollaista aikuista kitisijää katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis!
Todellakin voi oppia. Jotkut ovat luonnostaan empaattisempia kuin toiset, mutta tätä taitoa voi todellakin kehittää opettelemalla ajattelemaan asioita enemmän muiden näkökulmasta. Lohduton ajatus että yksilö olisi tuomittu kohtaloonsa vain lapsuuden perustella.
Esimerkiksi Rosakin voi kehittyä vielä todella paljon, mikäli vain kykenee ensin ymmärtämään sen että oma käytöksensä loukkaa muita.
Vähän huonosti kirjoitin, tarkoitin, että empatia on ihmisessä tai ei, käytöstä voi muuttaa, mutta sitä sisäsyntyistä empatiakykyä on vaikea opetella. Ja ei tosiaan lapsuusaika siihen yksin vaikuta, mutta kyllä jos et koskaan ole saanut lapsena kokea empatiaa, vaikea sitä on toiselle antaa.
Eikö empatia opita suurelta osin lapsuudessa. Vanhemmat ym. voivat opettaa sitä lapselleen esim. opettamalla ottamaan muut ja heidän tarpeensa ja toiveensa huomioon, auttamalla jne. Mutta kyllä ihminen oppii empatiaa kaiken ikäisenä. Saattaa olla, että jollakin on ihan lähtökohtaisesti enemmän taipumusta empaattiseen käyttäytymiseen, mutta kyllä siihen on saatava tukea.
Samaa mieltä kuin yllä. En ajattelisi että yksinomaan on kyse siitä, ettei henkilö itse ole saanut esim. lapsuudessaan empatiaa osakseen. Saman perheen lapsetkin ovat monesti erilaisia perusluonteeltaan. Toista pitää ottamaan huomioon muut enemmän kuin toista. Empatian kyky ei kai ole ihmisessä luontainen, vaan se tulee kasvatuksen ja ympäristön seurauksena opittua. ”Luontainen empaattisuus” on tietääkseni muiden yksilössä olevien ominaisuuksien summa. ( esim. temperamentti on luontainen ominaisuus, ei siis temperamentti mitä arkikielessä tarkoitetaan, vaan esim. toinen hitaasti reagoiva, toinen nopea. Summasummarum: empatiakykyä on mahdollista oppia, ja kehittää, samoin kuin itsehillintää. Tosiaankin toisen ihmisen osaan asettuminen auttaa.
Siis kaikki Rosan eleissä, äänensävyissä ja ilmeissä viestii tympääntymistä :O "no mulla on aika kova nälkä kyllä jo" "eiks voitais jo käydä syömään" "juuuh. varmasti on hyvää, ei siinä mitään" samalla kun istuu pöydässä kädet puuskassa ja kattelee ikkunasta. Ei hemmetti!
Ja Eetu pelokkaana koittaa luovia...apua mikä parisuhde from hell!
Tässä Rosa ja Eetu jutussa on varmaan niinkin, että jos ei olisi kameroita niin Eetu ehkä joskus jyrähtäisikin.
Ei vain nyt halua nyt ottaa riskiä, että tulisi isompi riita, viisaana nyt väistää.
Kun ei tiedä Rosan reaktiota, niin ei halua altistaa, että Rosa menettää kasvonsa tms.
On empaattinen ja hienotunteisesti antaa toisen olla tuollainen mikä on.
Tämä sitten taas saattaa kääntyä häntä vastaan, koska voi tuntua Rosan mielestä liian kiltilä mieheltä.
Jos itse on itsekäs ei osaa lukea toisen ajatusperiä ja empatiaa.
Eetun olisi vain mentävä rohkeasti tulta päin, mutta hän onkin sitä tyyppiä, joka ennaltaehkäisee tulipaloja. Hän ei lyö lisää bensaa liekkeihin.
Mutta ei savua ilman tulta. Uskon, että Eetusta näkyy vielä määrätietoisempaa puolta ja että heillä näkyy hyviäkin hetkiä, ainakin ennakkoklipissä Rosa säkenöi märkäpuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että molemmat naureskelivat sille lähiömuija-jutulle ihan läppänä, koska tuo vanha Hertsikkahan on pidettyä, idyllistä seutua eli kaukana mistään gettolähiöstä.
Mihin uskosi perustuu? Ei ainakaan siihen, mitä nähtiin.
En ole tuo, jota kommentoit, mutta Miina asuu minun vanhassa kotitalossani. Tosin eri rapussa, mutta asunto näyttäisi olevan samanlainen kuin minulla oli. Tuo talo oli ainakin silloin viime vuosituhannen lopulla ihan kuin haagalainen tai oulunkyläläinen mummotaloyhtiö hyvien ulkoilumaastojen vieressä. Suurin 'häiriö' oli kirkonkellot sunnuntaiaamuisin kadun toiselta puolelta ;)
Miten tuo kertomasi liittyy asiaan?
X väitti, että "molemmat naureskelivat sille lähiömuijajutulle ihan läppänä"
Minä kysyin, mihin perustuu usko siihen, että molemmat naureskelivat. Huomautin, että ainakaan sen perusteella, mitä tv:ssä näytettiin, Miina ei nauranut.
Sinä huomautat, että Miina asuu vanhassa kotitalossasi.
Rosasta tulee niin paljon mieleem minun ex-mies.
Jos asiat ei mennyt täysin hänen toivomallaan tavalla, tuli herkästi kiukku housuun. Hyvin lapsellinen oli aikuiseksi mieheksi ja minun sovinnollisuus tuntui ärsyttävän lisää, kun ei kunnolla voinut purkaa kiukkua.
Näki siis vain oman navan ympäristön.
T. Napanöyhtä
Vierailija kirjoitti:
Tässä Rosa ja Eetu jutussa on varmaan niinkin, että jos ei olisi kameroita niin Eetu ehkä joskus jyrähtäisikin.
Ei vain nyt halua nyt ottaa riskiä, että tulisi isompi riita, viisaana nyt väistää.
Kun ei tiedä Rosan reaktiota, niin ei halua altistaa, että Rosa menettää kasvonsa tms.On empaattinen ja hienotunteisesti antaa toisen olla tuollainen mikä on.
Tämä sitten taas saattaa kääntyä häntä vastaan, koska voi tuntua Rosan mielestä liian kiltilä mieheltä.
Jos itse on itsekäs ei osaa lukea toisen ajatusperiä ja empatiaa.
Nynny se on.
Vierailija kirjoitti:
Eetun olisi vain mentävä rohkeasti tulta päin, mutta hän onkin sitä tyyppiä, joka ennaltaehkäisee tulipaloja. Hän ei lyö lisää bensaa liekkeihin.
Mutta ei savua ilman tulta. Uskon, että Eetusta näkyy vielä määrätietoisempaa puolta ja että heillä näkyy hyviäkin hetkiä, ainakin ennakkoklipissä Rosa säkenöi märkäpuvussa.
Mit vit?! Jos toinen käyttäytyy kuin idiootti lapsellinen kakara, niin miten enää enempää menis tulta päin ellei ole todella masokistinen luonne?
Vierailija kirjoitti:
Uusin jakso ei imartele Heikkiä. Nytpähän pääsee vihdoin Katri Utulakin antamaan kunnolla raippaa inhoamalleen köyhyystutkijalle.
Mutta tosiaan Heikistä tuli aika kontrolloiva ja paranoidi kuva. On kuulemma kommentoinut koko ajan vaatteita ja korostaa nytkin kuinka Miinan tulee käyttäytyä kunnolla bileissä joihin menee. Ahdistavaa menoa. Vaikuttaa että Heikki on tajunnut voittaneensa jackpotin ja pelkää nyt menettävänsä hänet. Kenties kokee alitajuntaisesti riittämättömyyden tunnetta tai jotain.
Uskon että he jatkavat yhdessä, mutta Heikin kannalta on kyllä iso ongelma, että Miina on onnistunut ohjelmassa niin hyvin, sillä Miinalla tulee olemaan kiinnostuneita miehiä jonoksi asti. Vähän niin kuin Esalla viime vuonna naisia. Joten jos Heikki ei skarppaa, niin en tiedä olisiko Miinalla hirveästi motivaatiota pysyä yhdessä kun paljon muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla.
En ole jaksoa vielä katsonut, mutta ei yllätä että Heikki on kontrolloiva. Huomaan nämä piirteet herkästi ihmisistä, enkä yleensä ole väärässä.
Tuosta Miinan motivaatiosta pysyä yhdessä: sen ei pitäisi mielestäni riippua ollenkaan siitä, onko Miinalla muita vaihtoehtoja vai ei. Ainakin itseni kaltainen ihminen on yksinkin onnellisempi kuin kontrolloivan puolison kanssa parisuhteessa. Näen Miinassa ja itsessäni paljon samankaltaisuutta ja olen siitä ketjuun aiemminkin kirjoittanut. Uskon etteivät ne Heikin "humoristiset" rajoittamiset tunnu Miinasta aivan niin hauskoilta kuin hän antaa ymmärtää. Hän varmaan vain toivoo, että miehellä olisi tilannetajua ja sosiaalista silmää sen verran, ettei tarvitsisi alkaa opettamaan, mitä on toista kunnioittava käytös.
Itse jouduin tuon asian omalle miehelleni opettamaan, mutta oppihan tuo onneksi nopeasti, ja olemme nykyään todella onnellisia. Toivottavasti Miinalla ja Heikillä onnistuu myös. Jos ei, niin Miinalla tosiaan takuulla riittää ottajia - tosin uskon että on riittänyt ennen ohjelmaakin. Miinan haaste tuskin on se, ettei häntä huolittaisi. Enemmän niin päin, että kun on itse etevä ja kiva, niin toivoisi löytävänsä samalla aaltopituudella olevan parinkin, eikä sellaista jonka äitinä ja opettajana joutuu sitten olemaan.
Miksi tykkään Heikistä:
- Siinä on jotain kiehtovaa, kun toista ei voi lukea. Pokerinaama on rakkautta.
- Heikistä kuitenkin paljastuu koko ajan uutta. Osaa olla hellä Miinaa kohtaan.
- Ei puhu turhia, mutta laukoo hauskoja kommentteja. Rentoa seuraa.
- Uskaltaa olla vähän erikoinen oma itsensä. Ei mikään mainstream heppu.
- Pokkaa sanoa kameralle, ettei jokin miellytä. Esim. rehellisyys ensivaikutelmasta Miinaa koskien.
- Särmikäs, omaa mielipiteitä ja kykenee keskustelemaan. Ilmeisesti lukenut paljon.
- Ainakin suojelunhaluinen Miinaa kohtaan vaikkei menisi kontrolloivan puolelle
- Rauhoittava ääni. Heikki pliis tee ASMR-kanava, seuraajia varmasti riittäisi!
Tiivistettynä Heikki on vaikuttava, älykäs ja rakastava puoliso! Omalla lumoavalla tavallaan.
Nyt veikkauksia mitä horoskooppeja nämä Rosa ja Eetu on. Rosan täytyy olla leijona. Eetu kalat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mit vit?! Jos toinen käyttäytyy kuin idiootti lapsellinen kakara, niin miten enää enempää menis tulta päin ellei ole todella masokistinen luonne?
Minnekäs sinun huumorisi on kadonnut? Iso osa viesteistä toivoo, että Eetu näyttäisi kaapin paikan = sanoisi rohkeasti huonoa käytöstä vastaan = tulta päin. :D
Vierailija kirjoitti:
Nyt veikkauksia mitä horoskooppeja nämä Rosa ja Eetu on. Rosan täytyy olla leijona. Eetu kalat?
Veikkaan Rosaa oinaaksi.
Rosa ja Eetu molemmat säälittää. Loppupeleissä selvästi epäsopivat toiselleen, vaikka tekijät yrittäneet matchailla ilmeisesti samankaltaisista töistä ja näistä löytyneitten arvojen perusteella. Näiden kahden luonteen eroja ei tunnu yhteinen arvomaailma paikkaavan.
Mitä siellä häämatkalla tapahtui, kun kaikki oli niin lupaavaa sinne saakka. Voisi sanoa suoraan. Siitä lähtien menty koko ajan alaspäin. Ja E:n kuvailu siitä, miten kaikki on raskasta ja tuntuu, kuin häntä ei toivottaisi paikalle on hyvin kuvaavaa.
Rosa on horoskoopiltaan tuuliviiri.
Melkein jokaisella kaudella on ollut yksi sulhanen tai morsian, josta joutuu ihmettelemään, miksi tämä on otettu mukaan, tai miten tämä on huiputtanut tiensä alttarille asti.
Rosa on tunne-elämältään epävakaa, joka ahdistuu ynnä muuta itselleenkin tuntemattomasta syystä. Onko raati pitänyt hyvänä ajatuksena naittaa hänet tasaisemmalle ihmiselle? Itse olen näitä tasaisen tylsiä tyyppejä, ja juuri epätasaiset ailahtelijat ja syvästi tuntijat ovat hankalimpia mahdollisia ihmisiä. Koskaan ei tiedä mistä tuulee ja he pidättävät itsellään oikeuden junnata, jumittaa, mököttää ja hankaloittaa toisten elämää, koska joku epämääräinen yhtäkkinen ahdistus. Kaiken lisäksi toisen ihmisen pitäisi jotenkin intuitiivisesti tietää syy ja tehdä tuuliviirin olo paremmaksi. Huhhuh.
Mä taas ymmärrän erittäin hyvin. Itsekin muutun nälkäisenä kiukkuiseksi. Siksi minä teenkin meillä yleensä ruuan, kun olen paljon nopeampi miestä.