Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miina odotti makaronilaatikon kanssa, kun Heikki tuli. Sini oli järjestellyt hyllyihin tilaa Vesan tavaroille. Mitäs Rosa oli tehny, huomioidakseen Eetun tulon, kun nyt en muista?
Ilmoitti, että "täällä ei sitten oo mitään hotelliaamupalaa".
Ei hel"vetti mitä skeidaa nuokin osti kaupasta eilisessä jaksossa.
Eetuhan sanoi ennen kauppaan lähtöä, että hän on jo ruuat ostanut ja lähtivät ostamaan vain herkkuja. Rosa ei ollut herkuista kiinnostunut, kun oli menossa töihin yöksi.
Mä tavallaan ymmärrän Rosaa siinä, miten se VOI ärsyttää seurata kun toinen valikoi huolella herkkuja, kun itse on menossa töihin ja oletettavasti mieluummin viettäisi aikaa tuoreen aviopuolisonsa kanssa. Mutta kun tosiaan aikataulut ja työt on olleet tiedossa, niin ei tuo stressinhallinta nyt oikein hyvältä näytä. Eikä toiselle pitäisi ilmaista tympeää asennetta, varsinkin kun se toinen on mukava ja joustaa vain jäädäkseen sun kämpille sipsipussin kanssa avioelämää viettämään...
No lopettais työt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamarin himourheilijat, etsikööt seuraa harrastuksistaan ja piireistään kun joustavuus ihmissuhteissa on pyöreä nolla.
Rosa <3 Petri? Pyörätkin viihtyisivät sulassa sovussa keskenään lasitetulla parvekkeella tai ehkä olohuoneessakin.
Petrihän perusti ohjelman päättymisen jälkeen Facebookiin jonkun ryhmän mihin kokosi pyöräilyhulluja sinkkuja tai jotain. Toivottavasti on vaikka sitä kautta löytänyt kaltaisensa. Petrihän oli ihan asiallinen mies, mutta niin urheiluhullu, että tuskin kykenee suhteeseen kenenkään muun kuin toisen samanlaisen kanssa.
Rosa ja Petri olisi ollut kyllä aivan loistava paritus. Rosa vielä sopivan nuorikin kun Petrihän kaipaili nimenomaan nuorta naista (en todellakaan tiedä että miksi, mutta niin hän teki).
Mielestäni myös viime kauden Mari sopisi paljon paremmin Vesalle kuin "hassunhauska" Sini. Mutta minkäs teet kun pienessä maassa ei joka vuosi varmaan ole tarpeeksi hyviä hakijoita.
Vesa ei todellakaan sopisi Marille. Mari kammoaisi jotain Hgin ulkopuolella olevaa mummon taloa.
Meri, joka on Joensuusta kotoisin :D
Meri eli Mari. Minkäs hän sille voi? Kyllä entistä kotipaikkaansa voi inhota niin ettei ikinä halua palata sinne, kun on päässyt Helsinkiin Kallioon asumaan.
Mutta miten olisi mennyt Marilla ja Heidillä yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu että tänne kirjoittaa yksi ja sama henkilö, joka arvostelee Rosaa. Vähän pakkomielteisen oloista, varsinkin kun arvostelu alkaa lipsumaan tyyliin ulkonäkö/mielenterveys.
Tällaiset kommentit ovat siinä mielessä vähän hassuja, kun palstaa käyttää suunnaton määrä ihmisiä. Mutta saahan sinusta tuntua siltä.
Samoin outoihin kommentteihin menevät ne, joissa todetaan, että Vesan ystävät kirjoittavat kommentteja tms.
Monilla ihmisillä on mielipiteitä ja he kirjoittavat niistä tänne palstalle.
Rosan vaikea käytös on huomioitu myös lehtien toimittajaraadeissa. Onkohan nekin käsikirjoittanut yksi ja sama henkilö?
Itse tykkään keskusteluissa siitä, että puhutaan aiheesta eikä mollata tai arvioida keskustelijoita. Mutta siitä tuskin AV-palsta pääsee koskaan eroon.
Itse tykkään toimittaa aina sitä mitä tilataan. :D niin metsä vastaa, kuin sinne huudat jne.. :D
itseäni kiinnostaisi enemmän, että onko tuollaiselle kiintymyyssuhdevammalle sitten jälkikäteen tehtävissä mitään?[/quote]
Tietääkseni kunnon terapiasta on siihenkin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosan sekoilut johtuu varmaan äidistään. Äiti on yrittäjä+ harrastaa kestävyysliikuntaa ja kisailee. Leikkurissa työskentelevä sh-iskä myös hurahtanut urheiluun. Tulee varmaan lapselle paine myös suorittaa ja tehdä 24/7 jotain, koska oma tärkeä ja läheinen perhe toimii myös näin.
Ehkä olisi sitten korkea aika irrottautua ja itsenäistyä perheestään. Ei ole normaalia pillittää, jos on pari päivää erossa perheestään. Silloin ei ole irtautunut kunnolla perheestään, jos elää heidän raamiensa mukaan eikä pääse tasapainoon ilman heidän tukeaan.
Tasapainoon pääseminen ihan omin avuin onkin juuri niitä tunnetaitoja, josta olen aiemminkin tässä ketjussa kirjoittanut. Henkisesti aikuiseksi kasvaminen on juuri sitä, että osaa itse käsitellä ahdistustaan ilman sitä, että tarvisi siihen välttämättä muiden tukea, ja sitä, että osaa itse palauttaa tasapainonsa stressaavissakin tilanteissa.
Tässä tullaan sitten siihenkin, että huonon kiintymyssuhteen lapset kyllä osaavat normaali elämässä pitää itsensä kasassa, mutta joku liian paineinen tilanne - kuten vaikka avioituminen ventovieraan kanssa ja pakkoraossa olo suhteen kehittymisen kannalta - saa ihmisen traumakäytökseen ja taantumaan.
En siis viittaa tuolla Rosaan vaan ihmisiin yleensä.
Tärkeä' pointti tuo kiintymyssuhdetyyli ja sen vaikutus parisuhteeseen. Mielestäni olisi hyvä, jos nuo asiantuntijat kommenteissaan valottaisivat tätä teemaa, sillä kunkin henkilön lapsuudessa muodostunut kiintymyssuhde itse asiassa määrittää suuren osan siitä, että millainen hän on parisuhteessa.
itseäni kiinnostaisi enemmän, että onko tuollaiselle kiintymyyssuhdevammalle sitten jälkikäteen tehtävissä mitään?
On sille, esimerkiksi psykoterapia.
Tutkimusten mukaan naiset normalisoituvat hyvin, jos pariutuvat turvallisen kiintymyssuhteen omaavan miehen kanssa. Miehillä on vaikeampaa, siksi kai on niin paljon alkoholisoituneita ja muuten ongelmallisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu että tänne kirjoittaa yksi ja sama henkilö, joka arvostelee Rosaa. Vähän pakkomielteisen oloista, varsinkin kun arvostelu alkaa lipsumaan tyyliin ulkonäkö/mielenterveys.
Tällaiset kommentit ovat siinä mielessä vähän hassuja, kun palstaa käyttää suunnaton määrä ihmisiä. Mutta saahan sinusta tuntua siltä.
Samoin outoihin kommentteihin menevät ne, joissa todetaan, että Vesan ystävät kirjoittavat kommentteja tms.
Rosan vaikea käytös on huomioitu myös lehtien toimittajaraadeissa. Onkohan nekin käsikirjoittanut yksi ja sama henkilö?
Itse tykkään keskusteluissa siitä, että puhutaan aiheesta eikä mollata tai arvioida keskustelijoita. Mutta siitä tuskin AV-palsta pääsee koskaan eroon.
Itse tykkään toimittaa aina sitä mitä tilataan. :D niin metsä vastaa, kuin sinne huudat jne.. :D
Terve, Rosan äiti!
- ai tällä tavallako tarkoitat? Minä koin sinun tilanneen tällaisen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itsessäni Rosan. En ole perfektionisti tai tavoitteellinen, mutta tapani olla suhteessa on välillä ja erittäin valitettavasti tuo. Kun olen väsynyt, ahdistunut, hermona, stressaantunut, alan käyttäytyä juuri noin. Ärsyynnyn kaikesta ja se näkyy silmien pyörittelynä, huokailuna, hoputtamisena, piilovinoiluna. Juuri tuo kauppaesimerkki: Kun yhteistä aikaa on vähän, siitä tulee kauhun paikka. Jos minulla on selvät sävelet, ärsyttää kumppanin jahkailu. Jos itse haluan pohtia ja jäädä tutkimaan tarjousrekiä, ärsyynnyn kun kumppani kyslee, voiko hän hakea valmiiksi jotain. Joka tapauksessa kumppani tekee kaiken ihan vaan väärin ja on epäkiinnostava ja rasittava. Ja jos huomaan, että nyt kumppani yrittää olla mieliksi ja on kuin peura ajovaloissa, menetän täysin malttini.
Onneksi näitä kohtauksia tulee nykyään harvoin ja kun tulee, kumppani on oppinut kohtelemaan minua "oikein" eli ruokkimaan, keventämään, tarvittaessa vähän komentamaankin. Olen oppinut itse vielä enemmän, tärkeimpänä sen, että mun tunne ei oikeuta huonoon käytökseen ja mun tunne voi mennä ihan vaan ohi.
Kamalaa ja terapeuttistahan tuota oli eilen katsoa. Menin itseeni.
Mistä se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta Miinastakin vielä varmasti paljastuu muuta kuin täydellisyyttä. Nyt on jo orastavia merkkejä, että vallan tasapaino on kääntymässä, kun Heikki onkin ihastunut. Miina muistuttelee miten hyvä catch onkaan.
EI meistä KUKAAN ole täydellinen.
Btw. netissä tällaista: "Yrjö Jahnssonin säätiö myönsi apurahoja KAVA:lle ja KAVA:ssa aloittaville opiskelijoille Kansantaloustiede, KAVA-apuraha, 1-vuoden jatko -opinnot 20. 000 € Palviainen, Heikki Kauppatieteiden kandidaatti, teologian ylioppilas." Oli joukossa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miina odotti makaronilaatikon kanssa, kun Heikki tuli. Sini oli järjestellyt hyllyihin tilaa Vesan tavaroille. Mitäs Rosa oli tehny, huomioidakseen Eetun tulon, kun nyt en muista?
Ilmoitti, että "täällä ei sitten oo mitään hotelliaamupalaa".
Ei hel"vetti mitä skeidaa nuokin osti kaupasta eilisessä jaksossa.
Eetuhan sanoi ennen kauppaan lähtöä, että hän on jo ruuat ostanut ja lähtivät ostamaan vain herkkuja. Rosa ei ollut herkuista kiinnostunut, kun oli menossa töihin yöksi.
Mä tavallaan ymmärrän Rosaa siinä, miten se VOI ärsyttää seurata kun toinen valikoi huolella herkkuja, kun itse on menossa töihin ja oletettavasti mieluummin viettäisi aikaa tuoreen aviopuolisonsa kanssa. Mutta kun tosiaan aikataulut ja työt on olleet tiedossa, niin ei tuo stressinhallinta nyt oikein hyvältä näytä. Eikä toiselle pitäisi ilmaista tympeää asennetta, varsinkin kun se toinen on mukava ja joustaa vain jäädäkseen sun kämpille sipsipussin kanssa avioelämää viettämään...
No lopettais työt sitten.
Ok. No työt on olleet kuitenkin ennen avioliittoa. Hän ilmeisesti kai pitää työstään, ja sinkkuna on ehkä vielä handlannut stressin ja aikataulut ihan hyvin, mutta ei osannut ennakoida, mitä avioliitto tuo mukanaan siihen palettiin. Ja se taas on ollut suoraan sanoen todella lyhytnäköistä ja epäkypsää.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan naiset normalisoituvat hyvin, jos pariutuvat turvallisen kiintymyssuhteen omaavan miehen kanssa. Miehillä on vaikeampaa, siksi kai on niin paljon alkoholisoituneita ja muuten ongelmallisia miehiä.
Tutkimusten mukaan suomalaisista miehistä välttelevän kiintymystyylin omaa on noin puolet ja naisista noin neljännes. Eli suomalaisen miehen erityispiirre on välttelevyys. Naisilla yleisin kiintymystyyli on turvallinen kiintymystyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itsessäni Rosan. En ole perfektionisti tai tavoitteellinen, mutta tapani olla suhteessa on välillä ja erittäin valitettavasti tuo. Kun olen väsynyt, ahdistunut, hermona, stressaantunut, alan käyttäytyä juuri noin. Ärsyynnyn kaikesta ja se näkyy silmien pyörittelynä, huokailuna, hoputtamisena, piilovinoiluna. Juuri tuo kauppaesimerkki: Kun yhteistä aikaa on vähän, siitä tulee kauhun paikka. Jos minulla on selvät sävelet, ärsyttää kumppanin jahkailu. Jos itse haluan pohtia ja jäädä tutkimaan tarjousrekiä, ärsyynnyn kun kumppani kyslee, voiko hän hakea valmiiksi jotain. Joka tapauksessa kumppani tekee kaiken ihan vaan väärin ja on epäkiinnostava ja rasittava. Ja jos huomaan, että nyt kumppani yrittää olla mieliksi ja on kuin peura ajovaloissa, menetän täysin malttini.
Onneksi näitä kohtauksia tulee nykyään harvoin ja kun tulee, kumppani on oppinut kohtelemaan minua "oikein" eli ruokkimaan, keventämään, tarvittaessa vähän komentamaankin. Olen oppinut itse vielä enemmän, tärkeimpänä sen, että mun tunne ei oikeuta huonoon käytökseen ja mun tunne voi mennä ihan vaan ohi.
Kamalaa ja terapeuttistahan tuota oli eilen katsoa. Menin itseeni.
Mistä se johtuu?
Hyvä kysymys! Yksi teoriani on, että haen rajoja, "rakastatko minua vaikka olen tällainen". Toisaalta näen käytöksessä vanhempiani, heidän suhtautuminen meihin lapsiin oli aina sellaista ainakin lievän ärtyisää, jos ei sitten vihaista. En kyllä enää näin aikuisen avoi muita syyttää, todennäköisesti on ihan oma ja opittu huono tapa reagoida ikäviin tunnetiloihin, joihin ei löydy selvää syytä. Pääasia, että opettelen siitä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää siitä Heikin uskonnollisuudesta. Onko ihan pappi kuten jostain luin? Onko ollut jossain lahkossa vai ihan evlut-kirkossa?
Luim täälyä että Jehova-taustaa. Ex Jehova siis.
Ja Cmore jaksossa puhui myös vihkimisistä ja saarnan kirjoittamisesta. Ex-jehova, nykyään kai pappismies/tavan uskovainen?
Ihmeellinen yhtälö, älykkömies joka uskoo jumalaan.
Pappien uskovaisuutta on tutkittu, ja todettu, että ollenkaan kaikki papit eivät itse ole uskossa tai usko jumalan olemassaoloon.
Jep, normikirkossa näin. Tässäkin syy, miksi monet uskovaiset eroaa kirkosta ja perustavat omia seurakuntia. Todella uskottavaa, kun pappi puhuu oman uskonsa vastaisesti työssään. Monessa muussa firmassa ei katsottaisiin hyvällä. No on sentäs suuri osa papeista jonkinlaisessa uskossa kuitenkin. Mutta tarkkana saa uskova seurakuntalainen olla, minkälainen "paimen" häntä ohjaa.
Ihan OT huomiona, että toisaalta noita tutkimuksia voi vääristää käytetty kieli. Suomen luterilaisista herätysliikkeistä esim. körttiläiset sanovat, että mieluummin istuvat muurahaiskeossa ilman housuja kuin kutsuvat itseään uskovaisiksi, ja sama taitaa heillä päteä ilmaisun "olla uskossa". Harjoittavat heikkimäistä hirtehishuumoria, jota tosikot uskovaiset eivät tajua. Ja sinne päin on aika moni pappi kallellaan.
Totta kyllä. Körtit todellakin vierastaa tiettyjä termejä, melkein jo huvittavuuteen asti. Miksi pelätä tiettyjä nimityksiä, mikä niissä on niin kamalaa? Se että joku luulisi sinusta sitten jotain sen perusteella? Vähän lapsellista ehkä miettiä, minkä vaikutuksen tekee muihin... Mutta kukin käyttäköön mitä termejä tykkää, ei siinä.
Heikin taustasta ollut kommentti poistettiin. Veikkasin körttiläisyyttä, koska tupakka, jäyhyys, arvot.
Meneeköhän sinulla herätysliikkeet nyt sekaisin? Tupakka on lestadiolaisten juttu. Körtit taas eivät sylje lasiin. Körtit eivät ole mitenkään erityisen jäyhiä tai arvokonservatiiveja.
Ohjelmassa on selvinnyt, että Heikki kasvatettiin jehovantodistajksi, ja erosi liikkeestä vasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta kyllä joskus huomaa selvästi, että yksi ja sama ihminen kirjoittaa haukkumisviestejä. Monilla on omanlaisensa kirjoitustyyli. Käytetään samanlaisia sanoja ja sanontoja. Samoja argumentteja. Aika monet tunnistavat esim. tiettyjä trolleja palstalta ihan vain kirjoitustyylin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten: ne olivat kyllä Eetu ja Rosa, jotka hääyönä toteuttivat avioliiton perustoiminnon!
Täällä ovat jotkut olleet sitä mieltä, että Rosan tuittuilu johtuu siitä että seksi on huonoa (tai sitä ei ole). Voisin kuvitella, että Eetu haluaisi rakastelua oikein pidemmän kaavan mukaan, pitkää esileikkiä ym., mutta Rosa vilkuilee tuskaisena kelloon että rupea jo panemaan, eikö tässä pääse ikinä nukkumaan, kun huomiselle on pitkä tehtävälista varattuna ja pitää herätä aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Sini vaikutti rasittavan piintyneeltä omiin tapoihinsa. Ensi viikon teaserissa oli jo neuvomassa miten hän ripustaa pyykit. Mun mielestä tuo on rasittava naistyyppi. Tosin Vesa vaikuttaa sopeutuvaiselta ja ei tunnu olevan moksiskaan noista Sinin tavoista. On varmaan vain ihan tyytyväinen. Toisenlaisella kumppanilla menisi kyllä hermot, varsinkaan jos toinen ei voisi oikein joustaa tavoistaan tai latelisi tuollaisia pikkuasioita, kuten miten pyykit ripustettava. Ihan hyvin nää tuntuu sopivan toisilleen. Silti mielestäni kaikkein tylsin ja epäkiinnostavin pari näistä. Alkaa vähän ärsyttää tuo Sinin jatkuva hekottaminen joka asiasta.
Ei kyllä Vesasta huomasi, ettei tykännyt Sinin opettamisesta. Sanoihan hän ihan suoraan, että kyllä minä ihan osaan itsekin jo pestä riisit, kun Sini sanoi, että aikoo näyttää Vesalla, miten se tehdään. Samoin se chili-nillitys selvästi ärsytti, kun Sini sanoi, että ne pitää ehdottomasti silputa vieläkin pienemmäksi, kun taas Vesa oli sitä mieltä, että ne voi laittaa sellaisenaan.
Ärsyttääkö monia siis tuollainen? Minusta se on vain suhteen suola, "väännetään" pikkuasioista, millä ei ole oikeasti mitään merkitystä, kunhan on hauskaa "olla eri mieltä", kun ei isommissa asioissa ole ongelmia :) Siis evvk oikeasti, miten riisi pestään tai pyykki laitetaan, ei kai siitä kukaan oikeasti voi loukkaantua! Paitsi jos on joku teini?
Kyllähän se voi tuntua monista alentuvalta käytökseltä, jos opetetaan aikuista ihmistä, joka on jo kauan elänyt yksin ja huolehtinut itsestään, (myös ruuan laitosta ja pyykinpesusta) huuhtelemaan riisiä ja laittamaan pyykit telineeseen kuivumaan.
Mä en usko enää, että Rosa ja Eetu jatkaa yhdessä, vaikka alussa vaikuttivat suoranaiselta unelmaparilta. Ihan toisilleen sopimaton pari. En kyllä tiedä millaisen miehen kanssa Rosa edes voisi tulla parisuhdemielessä toimeen...
Heikkiin ja Miinaan en taas alussa uskonut yhtään, mutta näistähän on tullut mun suosikkipari! Uskon, että jatkavat yhdessä. FB:n mukaan Miina asuu nykyään Vantaalla, että kenties ovat muuttaneet yhdessä Hesasta sinne? Jokuhan oli kai hiljattain bongannutkin jonkun näistä pariskunnista Tilkurilasta matkalaukkujen kera. Oisko sitten ollut just Heikki ja Miina.
Vesa ja Sini jatkaa myös - uskoisin. Tasaista ja hyväntuulista menoa ollut koko yhteinen matka. Elokuussa tykkäiltiin vielä toistensa FB-kuvistakin. Jokuhan oli hiljattain bongannut jonkun pariskunnista kuntosalilta ja se lienee tämä.
Minulla oli Rosan iässä perfektionismivaihe, työt ja kuntoilut pyöri mielessä ja olin nuiva kumppani. Muutamaa työpaikkaa ja lasta myöhemmin olen paljon rennompi. Vastuulliseen työhön astuminen ei ole helppoa.
Miinan ei kannattaisi olla yksipuolisesti ymmärtäväinen ja mukautuvainen. Se on loputon kierre joka voi johtaa marttyyritunteisiin. Heikistä en toki tiedä mitään, mutta itsekkään kumppanin kanssa liika kiltteys voi olla pahasta. Heikissä on tiettyä charmia, syvällinen ja herkkä mies. Mielenkiintoinen ihminen eikä mikään tiukkapipo kai kuitenkaan.Silti ehkä näkisin Miinan rinnalla supliikin ja menevän ulkomaalaisen miehen - älykkään tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää siitä Heikin uskonnollisuudesta. Onko ihan pappi kuten jostain luin? Onko ollut jossain lahkossa vai ihan evlut-kirkossa?
Luin täältä että Jehova-taustaa. Ex Jehova siis.
Sieltä juontaa se tatuointien ja kielikorujen vierastaminen.
SPOILER!
Entäs farkkutakin? On useampaan kertaan haukkunut sitä rumaksi ja pyytänyt, ettei Miina käyttäisi sitä. Itse olisin potkinut hänet jo pellolle. Miina on enkeli.
Oikeasti? Potkisit miehen pellolle, jos ei tykkää sinun jostain vaatteesta? Arvaanko oikein: olet sinkku?
Ei kai ihminen voi noin pikkumainen olla, että ottaa itsensä ja vaatteensa niin vakavasti, ettei edes aviopuoliso saa kommentoida? Jos kommentoi, niin siitä sitten nokkiintuu? *ei käsitä*
En ole sinkku. Miehelläni saa tietenkin olla mielipide vaatteistani, mutta hänellä ei ole mitään oikeutta yrittää päättää puolestani, mitä niistä pistän päälleni. Minäkään en puutu hänen pukeutumiseensa, eikä tulisi oikeastaan mieleen yrittääkään. (Ja jos kahden-kolmen viikon tuntemisen jälkeen mies olisi haukkunut vaatteitani toistuvasti rumiksi ja pyytänyt minua pukeutumaan tavalla, joka miellyttää hänen silmäänsä, muttei minun, emme olisi nyt tässä.)
Lisäksi on todella epäkohteliasta haukkua toisen vaatteita tai ihan mitä tahansa ulkoista seikkaa, tukkaa tai kodin sisustusta, jatkuvasti rumaksi. Mielipiteensä voi ilmaista kerran, mutta jos sillä ei ole toivottua vaikutusta kuulluksi tulemisesta huolimatta, asian voi jättää sikseen. Ei tarvitse jauhaa asiasta, joka ei jauhajalle edes kuulu. Mikä tässä on niin erikoista?
itseäni kiinnostaisi enemmän, että onko tuollaiselle kiintymyyssuhdevammalle sitten jälkikäteen tehtävissä mitään?