Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää siitä Heikin uskonnollisuudesta. Onko ihan pappi kuten jostain luin? Onko ollut jossain lahkossa vai ihan evlut-kirkossa?
Luim täälyä että Jehova-taustaa. Ex Jehova siis.
Ja Cmore jaksossa puhui myös vihkimisistä ja saarnan kirjoittamisesta. Ex-jehova, nykyään kai pappismies/tavan uskovainen?
Ihmeellinen yhtälö, älykkömies joka uskoo jumalaan.
Pappien uskovaisuutta on tutkittu, ja todettu, että ollenkaan kaikki papit eivät itse ole uskossa tai usko jumalan olemassaoloon.
Jep, normikirkossa näin. Tässäkin syy, miksi monet uskovaiset eroaa kirkosta ja perustavat omia seurakuntia. Todella uskottavaa, kun pappi puhuu oman uskonsa vastaisesti työssään. Monessa muussa firmassa ei katsottaisiin hyvällä. No on sentäs suuri osa papeista jonkinlaisessa uskossa kuitenkin. Mutta tarkkana saa uskova seurakuntalainen olla, minkälainen "paimen" häntä ohjaa.
Ihan OT huomiona, että toisaalta noita tutkimuksia voi vääristää käytetty kieli. Suomen luterilaisista herätysliikkeistä esim. körttiläiset sanovat, että mieluummin istuvat muurahaiskeossa ilman housuja kuin kutsuvat itseään uskovaisiksi, ja sama taitaa heillä päteä ilmaisun "olla uskossa". Harjoittavat heikkimäistä hirtehishuumoria, jota tosikot uskovaiset eivät tajua. Ja sinne päin on aika moni pappi kallellaan.
Totta kyllä. Körtit todellakin vierastaa tiettyjä termejä, melkein jo huvittavuuteen asti. Miksi pelätä tiettyjä nimityksiä, mikä niissä on niin kamalaa? Se että joku luulisi sinusta sitten jotain sen perusteella? Vähän lapsellista ehkä miettiä, minkä vaikutuksen tekee muihin... Mutta kukin käyttäköön mitä termejä tykkää, ei siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miina odotti makaronilaatikon kanssa, kun Heikki tuli. Sini oli järjestellyt hyllyihin tilaa Vesan tavaroille. Mitäs Rosa oli tehny, huomioidakseen Eetun tulon, kun nyt en muista?
Ilmoitti, että "täällä ei sitten oo mitään hotelliaamupalaa".
Ei hel"vetti mitä skeidaa nuokin osti kaupasta eilisessä jaksossa.
Eetuhan sanoi ennen kauppaan lähtöä, että hän on jo ruuat ostanut ja lähtivät ostamaan vain herkkuja. Rosa ei ollut herkuista kiinnostunut, kun oli menossa töihin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleekohan osa noista osallistujista, että menemällä tähän ohjelmaan saa annettuna hyvän puolison ja hyvän parisuhteen?
Aikaisemmilta kausilta minusta näytti, että ainakin Mikko oletti juuri noin. Oli sitten yllättynyt, kun Heidi olikin hetken fiilisten mukana elävä tuittupää, vaikka ei hän sellaista tilannut. Ei osannut tilanteessa sopeutua ja joustaa, kun ei ymmärtänyt miksi niin pitäisi tehdä kun vaimon piti olla juuri toiveiden mukaiseksi tuunattu.
Nythän näiden on kyllä pitänyt katsoa aikasemman kauden jaksoja, joten luulisi että ymmärtävät ettei onnistuminen ole taattua. Mutta ehkä siinä on sama psykologinen mekanismi kuin lottoamisessa sitten, eli kuvittelee että päävoitto napsahtaisi juuri itselle.
Niin, ehkä tosiaan kuvitellaan, että saa päävoiton. Eikä tajua sitä, että toisin kuin lottopelissä niin parisuhde"pelissä" se päävoitto tehdään itse. Moni kritisoi sitä väitettä, että hyvä parisuhde vaatii työtä, mutta niin se vain on, että kyllä se vaatii työtä. Ei mitään ikävää uurastamista, vaan enemmänkin ehkä työtä oman päänuppinsa kanssa ja siihen suhteeseen panostamista.
Rakkaus ei tule tilaamalla, eikä työllä, eikä myöskään millään "panostuksella", millä oletettavasti ostetaan "hellyyttä" ja odotetaan vastapalvelusta omasta "panostuksesta".
Parisuhde ei ainakaan minulle tarkoita mitään työmaata, vaan jotain aivan muuta elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää siitä Heikin uskonnollisuudesta. Onko ihan pappi kuten jostain luin? Onko ollut jossain lahkossa vai ihan evlut-kirkossa?
Ja Cmore jaksossa puhui myös vihkimisistä ja saarnan kirjoittamisesta. Ex-jehova, nykyään kai pappismies/tavan uskovainen?
Pappien uskovaisuutta on tutkittu, ja todettu, että ollenkaan kaikki papit eivät itse ole uskossa tai usko jumalan olemassaoloon.
Jep, normikirkossa näin. Tässäkin syy, miksi monet uskovaiset eroaa kirkosta ja perustavat omia seurakuntia. Todella uskottavaa, kun pappi puhuu oman uskonsa vastaisesti työssään. Monessa muussa firmassa ei katsottaisiin hyvällä. No on sentäs suuri osa papeista jonkinlaisessa uskossa kuitenkin. Mutta tarkkana saa uskova seurakuntalainen olla, minkälainen "paimen" häntä ohjaa.
Ihan OT huomiona, että toisaalta noita tutkimuksia voi vääristää käytetty kieli. Suomen luterilaisista herätysliikkeistä esim. körttiläiset sanovat, että mieluummin istuvat muurahaiskeossa ilman housuja kuin kutsuvat itseään uskovaisiksi, ja sama taitaa heillä päteä ilmaisun "olla uskossa". Harjoittavat heikkimäistä hirtehishuumoria, jota tosikot uskovaiset eivät tajua. Ja sinne päin on aika moni pappi kallellaan.
Totta kyllä. Körtit todellakin vierastaa tiettyjä termejä, melkein jo huvittavuuteen asti. Miksi pelätä tiettyjä nimityksiä, mikä niissä on niin kamalaa? Se että joku luulisi sinusta sitten jotain sen perusteella? Vähän lapsellista ehkä miettiä, minkä vaikutuksen tekee muihin... Mutta kukin käyttäköön mitä termejä tykkää, ei siinä.
Heikin taustasta ollut kommentti poistettiin. Veikkasin körttiläisyyttä, koska tupakka, jäyhyys, arvot.
Äh, edellinen viesti ei vaan mene millään läpi, uusi yritys:
Jos Heikki on entinen lah ko lai nen, niin saattaa olla jopa suunnilleen tynnyrissä kasvanut. Ei ponnista ihan samoista lähtökohdista kuin tavikset. Us kon to jen avulla ihmisiä voidaan ma ni pu loi da ja kontrolloida ja harjoittaa suorannaista henkistä vä ki val taa. Monet lah kois ta eronneet eivät pysty enää pitämään yhteyttä perheeseensä, lah kot saattavat kieltää kaiken yhteydenpidon kokonaan. Esimerkiksi je ho vat on tästä usein hyvä esimerkki. Suomessa on onneksi us kon to jen uh rit järjestö joka pystyy auttamaan uhreja. Mutta varmasti ulkomaailma on hyvin pelottava ja ahdistavakin jos on kovin tiukassa yhteisössä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt. Korostan että tämä on vain spekulointia, en tiedä taustoista yhtään mitään. Tiedän kuitenkin sellaisia joilta on yhteisöstä lähtemisen jälkeen katkaistu kaikki välit yhteisöön, esimerkiksi eräälle entiselle les ta di o lai sel le ystävälleni kävi näin. Moni tuttavani toisaalta on tuosta uskonnosta pystynyt eroamaan ilman ongelmia, joten asiassa on varmasti paljon paikallisia eroavaisuuksia.
On kyllä harvinaisen turhauttavaa kun tällä palstalla ei voi keskustella yhtään mistään normaalisti, ihan mitä vaan voi joutua mielivaltaisesti sen suu riin.
Näitä us kon to ja käsitteleviä viestejä saattaa myös lah ko lai set käydä urakalla ilmiantamassa. Koska missä he eivät päivystäisi, yrittävät jopa kontrolloida mitä netissä heistä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleekohan osa noista osallistujista, että menemällä tähän ohjelmaan saa annettuna hyvän puolison ja hyvän parisuhteen?
Aikaisemmilta kausilta minusta näytti, että ainakin Mikko oletti juuri noin. Oli sitten yllättynyt, kun Heidi olikin hetken fiilisten mukana elävä tuittupää, vaikka ei hän sellaista tilannut. Ei osannut tilanteessa sopeutua ja joustaa, kun ei ymmärtänyt miksi niin pitäisi tehdä kun vaimon piti olla juuri toiveiden mukaiseksi tuunattu.
Nythän näiden on kyllä pitänyt katsoa aikasemman kauden jaksoja, joten luulisi että ymmärtävät ettei onnistuminen ole taattua. Mutta ehkä siinä on sama psykologinen mekanismi kuin lottoamisessa sitten, eli kuvittelee että päävoitto napsahtaisi juuri itselle.
Niin, ehkä tosiaan kuvitellaan, että saa päävoiton. Eikä tajua sitä, että toisin kuin lottopelissä niin parisuhde"pelissä" se päävoitto tehdään itse. Moni kritisoi sitä väitettä, että hyvä parisuhde vaatii työtä, mutta niin se vain on, että kyllä se vaatii työtä. Ei mitään ikävää uurastamista, vaan enemmänkin ehkä työtä oman päänuppinsa kanssa ja siihen suhteeseen panostamista.
Rakkaus ei tule tilaamalla, eikä työllä, eikä myöskään millään "panostuksella", millä oletettavasti ostetaan "hellyyttä" ja odotetaan vastapalvelusta omasta "panostuksesta".
Parisuhde ei ainakaan minulle tarkoita mitään työmaata, vaan jotain aivan muuta elämistä.
Mutta kun parisuhde ei ole vain rakkautta. Hyvä ja toimiva parisuhde edellyttää paljon muutakin..
Pelkkä rakkaus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Rosa asperger? Todella töksäyttelevä mielipiteissään. Luulin että täällä liioitellaan mutta katsoin eilen ohjelman ja olin ihmeissäni. Vai onko Rosa näyttelijä?
Ei vaikuta aspergerilta. Eikä edes narsistilta. Mieleeni tulee pari vaihtoehtoa
1. äärimmäisen itsekeskeinen miniminäminäminä -kiukuttelija, joka on kotona kasvatettu suorittamaan asioita itseään varten
2. ohjelmaan sijoitettu fiktiivinen hahmo, jolla haettu kiinnostavuuta, mutta päätyykin pilaamaan formaatin
Olen itse joskus nuorempana käyttäytynyt ehkä hieman samalla tavalla. En kokenut olevani itsekeskeinen enkä kohtuuton, vaan olin jopa uhrautuva, koska mielestäni vaadin toisilta huomattavasti vähemmän kuin itseltäni. En tuolloin tunnistanut sitä, että se, millä tavoin suhtauduin toisiin lähti kuitenkin omasta näkökulmastani, joka ei faktisesti ollut sen oikeampi kuin muidenkaan ja oli siten toisia ja heidän näkökulmaansa huomioimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Äh, edellinen viesti ei vaan mene millään läpi, uusi yritys:
Jos Heikki on entinen lah ko lai nen, niin saattaa olla jopa suunnilleen tynnyrissä kasvanut. Ei ponnista ihan samoista lähtökohdista kuin tavikset. Us kon to jen avulla ihmisiä voidaan ma ni pu loi da ja kontrolloida ja harjoittaa suorannaista henkistä vä ki val taa. Monet lah kois ta eronneet eivät pysty enää pitämään yhteyttä perheeseensä, lah kot saattavat kieltää kaiken yhteydenpidon kokonaan. Esimerkiksi je ho vat on tästä usein hyvä esimerkki. Suomessa on onneksi us kon to jen uh rit järjestö joka pystyy auttamaan uhreja. Mutta varmasti ulkomaailma on hyvin pelottava ja ahdistavakin jos on kovin tiukassa yhteisössä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt. Korostan että tämä on vain spekulointia, en tiedä taustoista yhtään mitään. Tiedän kuitenkin sellaisia joilta on yhteisöstä lähtemisen jälkeen katkaistu kaikki välit yhteisöön, esimerkiksi eräälle entiselle les ta di o lai sel le ystävälleni kävi näin. Moni tuttavani toisaalta on tuosta uskonnosta pystynyt eroamaan ilman ongelmia, joten asiassa on varmasti paljon paikallisia eroavaisuuksia.
On kyllä harvinaisen turhauttavaa kun tällä palstalla ei voi keskustella yhtään mistään normaalisti, ihan mitä vaan voi joutua mielivaltaisesti sen suu riin.
Oliko hääjaksossa Heikin perhettä paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä on päässään lukko. Lapsellinen illuusio ja harhakuvitelma siitä, että muut ihmiset ovat heidän itsensä kaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun parisuhde ei ole vain rakkautta. Hyvä ja toimiva parisuhde edellyttää paljon muutakin..
Pelkkä rakkaus ei riitä.
Et ymmärrä mitä rakkaus on, joten ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä rakkaus ei riitä.
Olipas fiksu kommentti ja lisäksi hyvää argumentointia.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu että tänne kirjoittaa yksi ja sama henkilö, joka arvostelee Rosaa. Vähän pakkomielteisen oloista, varsinkin kun arvostelu alkaa lipsumaan tyyliin ulkonäkö/mielenterveys.
Minä mietin samaa! Tässä ei ole mitään päätä eikä häntää!
Vierailija kirjoitti:
Näitä us kon to ja käsitteleviä viestejä saattaa myös lah ko lai set käydä urakalla ilmiantamassa. Koska missä he eivät päivystäisi, yrittävät jopa kontrolloida mitä netissä heistä kirjoitetaan.
Turha tätä on alapeukuttaa. Esimerkiksi yksi blogi joka käsitteli les ta di o lai suut ta keräsi yhtäkkiä ihan käsittämättömän kommenttihyökkäyksen. Eli valvovat koko ajan toisiaan, oikein kyttäävät kieli pitkällään toisten virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu että tänne kirjoittaa yksi ja sama henkilö, joka arvostelee Rosaa. Vähän pakkomielteisen oloista, varsinkin kun arvostelu alkaa lipsumaan tyyliin ulkonäkö/mielenterveys.
Tällaiset kommentit ovat siinä mielessä vähän hassuja, kun palstaa käyttää suunnaton määrä ihmisiä. Mutta saahan sinusta tuntua siltä.
Samoin outoihin kommentteihin menevät ne, joissa todetaan, että Vesan ystävät kirjoittavat kommentteja tms.
Monilla ihmisillä on mielipiteitä ja he kirjoittavat niistä tänne palstalle.
Rosan vaikea käytös on huomioitu myös lehtien toimittajaraadeissa. Onkohan nekin käsikirjoittanut yksi ja sama henkilö?
Itse tykkään keskusteluissa siitä, että puhutaan aiheesta eikä mollata tai arvioida keskustelijoita. Mutta siitä tuskin AV-palsta pääsee koskaan eroon.
Tunnistan itsessäni Rosan. En ole perfektionisti tai tavoitteellinen, mutta tapani olla suhteessa on välillä ja erittäin valitettavasti tuo. Kun olen väsynyt, ahdistunut, hermona, stressaantunut, alan käyttäytyä juuri noin. Ärsyynnyn kaikesta ja se näkyy silmien pyörittelynä, huokailuna, hoputtamisena, piilovinoiluna. Juuri tuo kauppaesimerkki: Kun yhteistä aikaa on vähän, siitä tulee kauhun paikka. Jos minulla on selvät sävelet, ärsyttää kumppanin jahkailu. Jos itse haluan pohtia ja jäädä tutkimaan tarjousrekiä, ärsyynnyn kun kumppani kyslee, voiko hän hakea valmiiksi jotain. Joka tapauksessa kumppani tekee kaiken ihan vaan väärin ja on epäkiinnostava ja rasittava. Ja jos huomaan, että nyt kumppani yrittää olla mieliksi ja on kuin peura ajovaloissa, menetän täysin malttini.
Onneksi näitä kohtauksia tulee nykyään harvoin ja kun tulee, kumppani on oppinut kohtelemaan minua "oikein" eli ruokkimaan, keventämään, tarvittaessa vähän komentamaankin. Olen oppinut itse vielä enemmän, tärkeimpänä sen, että mun tunne ei oikeuta huonoon käytökseen ja mun tunne voi mennä ihan vaan ohi.
Kamalaa ja terapeuttistahan tuota oli eilen katsoa. Menin itseeni.
Heikillä tausta j e h o v a n tdistajissa. Sanoi, että myös vanhemmat irrottautuivat siitä 15v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miina odotti makaronilaatikon kanssa, kun Heikki tuli. Sini oli järjestellyt hyllyihin tilaa Vesan tavaroille. Mitäs Rosa oli tehny, huomioidakseen Eetun tulon, kun nyt en muista?
Ilmoitti, että "täällä ei sitten oo mitään hotelliaamupalaa".
Ei hel"vetti mitä skeidaa nuokin osti kaupasta eilisessä jaksossa.
Eetuhan sanoi ennen kauppaan lähtöä, että hän on jo ruuat ostanut ja lähtivät ostamaan vain herkkuja. Rosa ei ollut herkuista kiinnostunut, kun oli menossa töihin yöksi.
Mä tavallaan ymmärrän Rosaa siinä, miten se VOI ärsyttää seurata kun toinen valikoi huolella herkkuja, kun itse on menossa töihin ja oletettavasti mieluummin viettäisi aikaa tuoreen aviopuolisonsa kanssa. Mutta kun tosiaan aikataulut ja työt on olleet tiedossa, niin ei tuo stressinhallinta nyt oikein hyvältä näytä. Eikä toiselle pitäisi ilmaista tympeää asennetta, varsinkin kun se toinen on mukava ja joustaa vain jäädäkseen sun kämpille sipsipussin kanssa avioelämää viettämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä rakkaus ei riitä.
Olipas fiksu kommentti ja lisäksi hyvää argumentointia.
Joko ymmärrät, että ihmiset voivat kokea meitä kaikkia ympäröivän todellisuutemme eri tavalla? Kaikki ihmiset eivät ole toistensa klooneja.
Mietin myös, miten dynamiikkaan vaikuttaisi, jos pariskunta asuisikin Eetun kotona, ei Rosan. Nyt Eetu on monella tapaa hankalalla vyöhykkeellä, toisen kämpillä, tiellä ja kiukuttelub kohteena. Kehtaisiko Rosa olla tuollainen Eetun kodissa? En tiedä, mutta arvaan, että kynnys käyttäytyä noin kulmikkaasti olisi korkeampi silloin. Pitää olla jo aika kova pokka (tai luupää) että kehtaa käyttäytyä huonosti toisen kodissa, käytännössä vieraana yhä, vaikka naimisissa ollaankin.
Mitä mieltä muut?