Mitkä sanat tai sanonnat ovat mielestäsi ärsyttäviä?
Sain idean tähän kun luin keskustelua missä luki "Ei mitään uutta auringon alla". Mikä tuossa sanonnassa niin kiehtoo? Minusta se on aivan hirveä ja loppuunkulutettu, eikä edes mikään nerokas.
Mistä sanat tai sanonnat nostavat sinulla verenpainetta?
Kommentit (161)
Tota niiku itse asiassa tavallaan aika monetkin! Esim. haasteellinen sitä ja tätä.
´´Ketä´´, jos oikeasti tarkoittaa kuka.
X-kirjaimen käyttö k-kirjaimen tilalla.
Sanan ´´v--tu´´ käyttö välimerkkien asemasta puheessa,ja vaikka kirotessakin kun on tehokkaampiakin sanoja.
Kaikki on nykyään niin järkyttävää tai jäätävää. Joka asiasta järkytytään.
Kokea jonakin tai joksikin
Lähtökohtaisesti
Palis palaverin sijasta. Ja kaikkein kammottavin mitä olen kuullut koskaan: salis tarkoittaen salasanaa.
Vierailija kirjoitti:
´´Ketä´´, jos oikeasti tarkoittaa kuka.
Sivulauseessa, kun pitäisi olla joka. esim. Se, joka. .... Ei se, ketä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on nykyään niin järkyttävää tai jäätävää. Joka asiasta järkytytään.
Kokea jonakin tai joksikin
Lähtökohtaisesti
Jäätävä kuitti
Minua ärsyttää, kun kaikki ruuanvalmistus ja leipominen on "pyöräyttämistä". Pyöräytä piirakka sunnuntaikahville. Pyöräytä sesongin aineksista pirteä salaatti. Pyöräytin tuossa lihamurekkeen.
Alun perin "pyöräyttäminen" on kai tarkoittanut nopeaa reseptiä tai näppärän tekijän sujuvaa tekaisua (ärsyttävä sana silti), mutta nykyisin tuntuu että "pyöräyttää" voi vaikka Linnan juhlien tarjoilut...
Nämä: Minua kutisee, koska perse- lauseet. Jätetään lause kesken siis. Toisena kaiken rakastaminen tai vihaaminen: Rakastan suklaakeksejä ja vihaan vesisadetta- lauseet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tämä tämä tämä
tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ketä” korvaamassa sanan ”kuka”. Heti kun kuulen jonkun tekevän tämän virheen, arvostus laskee ja tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön.
Arvostukseni sinua kohtaan laski kyllä nyt. Viimeinen lause olisi ollut kieliopillisesti oikein näin:
"Tiedän kyseessä olevan sivistymätön henkilö".
Ei pidä paikkaansa.
Minua ärsyttää kun jotkut koko ajan puhuvat aviomiehestään tai -vaimostaan "puolisona". Eihän se sinänsä mitenkään väärin ole, mutta puoliso on sen verran virallisen sävyinen sana, että tuntuu teennäiseltä jos sitä käytetään arkipuheessa aivan jatkuvalla syötöllä ja ilman huumoritarkoitusta. Vähän sama kuin joku koko ajan hokisi "poikani Matti, esikoisemme" tai "biologinen äitini Tarja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ketä” korvaamassa sanan ”kuka”. Heti kun kuulen jonkun tekevän tämän virheen, arvostus laskee ja tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön.
Arvostukseni sinua kohtaan laski kyllä nyt. Viimeinen lause olisi ollut kieliopillisesti oikein näin:
"Tiedän kyseessä olevan sivistymätön henkilö".Oikeasti se on kyllä "Tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön". Joskus lapsena kyllä ihmettelin, miksi niin se menee niin, enkä vieläkään tiedä syytä. Ei kai siihen sen kummempaa syytä olekaan kuin että kielissä on kaikenlaisia kummallisia poikkeuksia.
Katsoin kielioppikirjasta. Siinä sanottiin, että "sivistymätön henkilö" on oikein, mutta "sivistymättömän henkilön" ei myöskään ole suoranainen virhe. (Viisastelijoille tiedoksi, että siinä kirjassa käytettiin kyllä eri lausetta esimerkkinä.)
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun jotkut koko ajan puhuvat aviomiehestään tai -vaimostaan "puolisona". Eihän se sinänsä mitenkään väärin ole, mutta puoliso on sen verran virallisen sävyinen sana, että tuntuu teennäiseltä jos sitä käytetään arkipuheessa aivan jatkuvalla syötöllä ja ilman huumoritarkoitusta. Vähän sama kuin joku koko ajan hokisi "poikani Matti, esikoisemme" tai "biologinen äitini Tarja".
Mun miestä oli luultu työpaikalla homoksi, kun hän oli puhunut musta puolisona. Työkaverit oli päätelleet, että homohan se on, kun ei puhu vaimosta, ei vain halua suoraan sanoa että sillä on mies. Olivat sitten yllättyneitä, kun saivat tietää että olen nainen. :)
Ehdoton ykkönen on eläinten "hänittely". Syvä loukkaus eläimiä kohtaan.
Se on niinku abauttirallaa...