Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä sanat tai sanonnat ovat mielestäsi ärsyttäviä?

Vierailija
31.08.2018 |

Sain idean tähän kun luin keskustelua missä luki "Ei mitään uutta auringon alla". Mikä tuossa sanonnassa niin kiehtoo? Minusta se on aivan hirveä ja loppuunkulutettu, eikä edes mikään nerokas.

Mistä sanat tai sanonnat nostavat sinulla verenpainetta?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho. Olen toki aina tiennyt että sellainen sana on olemassa, mutta ei ole koskaan kuulunut aktiiviseen sanavarastooni. En muista olenko ikinä kuullut kenenkään puhuvan kehosta tavallisessa arkipuheessa, mutta nykyisin kun katsoo tv:tä niin siellä puhutaan aina kehosta, samoin lehdissä kirjoitetaan kehosta. Sanan käyttäminen mediassa ei ärsyttäisi, jos sitä kuulisi vain silloin tällöin eikä kymmeniä kertoja päivässä. Nyt tekee mieli sulkea radio heti kun sieltä kuuluu sana keho.

Vierailija
82/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoota/kotoonta (miten tuollainen väännös edes on saatu aikaiseksi)

suokkari (suosikki)

teeppari (t-paita? :D)

yökkäri/yöppäri

juurikin

juurikin näin

parhautta

mahtavuutta

internetin ihmeellinen maailma

palataan astialle

simmoi tommoi kummoi semmoi mimmoi AAAAAGRH! :D

Mun mielestä sanonta lakkaa olemasta ärsyttävä siinä vaiheessa, kun se on jo NIIN kulunut ja vanha, että siitä on tullut huomaamaton osa kieltä. Tuo "ei mitään uutta auringon alla" edustaa mulle sellaista. Se ei ärsytä, koska en koe että sillä edes yritetään ilmaista mitään nokkelaa tai omaperäistä. Sen sijaan esim. tuo internetin ihmeellinen maailma ei ole vielä saavuttanut mun mielessä tuota asemaa, vaan se ärsyttää joka kerta.

Tämä ei ole sanonta, mutta nykyinen muottijuttu: sen pusuhymiön (jossa on sydän) viljeleminen kaikkialla kavereiden välisessä viestinnässä. Yhdistän sen itse esim. kumppanin kanssa viestittelyyn, koska pusuhymiö ylipäätään on mielestäni jossain määrin romanttinen, saati se sydänpusu. Silleen "Maisa, sun kanssa lähtisin kylpylään (sydänpusu)". Antaa vähän väärän käsityksen. Mutta kun muutkin viljelee sitä niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Ketä” korvaamassa sanan ”kuka”. Heti kun kuulen jonkun tekevän tämän virheen, arvostus laskee ja tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön.

Arvostukseni sinua kohtaan laski kyllä nyt. Viimeinen lause olisi ollut kieliopillisesti oikein näin:

"Tiedän kyseessä olevan sivistymätön henkilö".

Oikeasti se on kyllä "Tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön". Joskus lapsena kyllä ihmettelin, miksi niin se menee niin, enkä vieläkään tiedä syytä. Ei kai siihen sen kummempaa syytä olekaan kuin että kielissä on kaikenlaisia kummallisia poikkeuksia.

Vierailija
84/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ketä” korvaamassa sanan ”kuka”. Heti kun kuulen jonkun tekevän tämän virheen, arvostus laskee ja tiedän kyseessä olevan sivistymättömän henkilön.

Ei se sivistymättömyyttä ole, vaan murretta. Helsingin seudulla sanotaan niin.

Vierailija
85/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kertoo, mitä teki ruuaksi ja siihen kylkeen salaattia ja kyytipojaksi maitoa.

Aijaijaijai minäkin inhoan noita kylkiä ja kyytipoikia! Vieläkin hirveämpi on: siihen kaveriksi sitä ja tätä...

Ylipäänsä kun ruuasta puhutaan, ihmetyttää yleinen heittely. "Heitän puuron sekaan raejuustoa". Ei ruokaa saa heitellä!

Eikä vetää! ”Vedin aamulla ison lautasellisen puuroa”. Niin mihin vedit?

Ja se kun joku kehuu lastensa ruokahalua: Kyllä meillä uppoaa.

Vierailija
86/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri, kun tarkoitetaan NAISpuolista ystävää. Samoin kaverimies, jne kaveri*-alkuisten tarpeettomat lisämääreet.

Vierailija
87/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri, kun tarkoitetaan NAISpuolista ystävää. Samoin kaverimies, jne kaveri*-alkuisten tarpeettomat lisämääreet.

Hetkinen, ootko sä siis sitä vanhempaa polvea, jonka mielestä "kaveri" viittaa seurustelukumppaniin?

Mulle kaverit nimenomaan on kavereita, naisia tai miehiä, joiden kanssa ei ole mitään seurusteluviritystä. Omille vanhemmille ja heidän ikäpolvelleen taas kaveri viittaa seurustelukumppaniin, ja mua taas ärsyttää tämä. Mulle tuo kuulostaa siltä kuin oltaisiin liian häveliäitä puhumaan suoraan kumppanista. Sama porukka sitten sanoo naispuolisia ystäviään "likkakavereiksi", joka taas mulle tarkoittaa tyttöystävää. Ärsyttävää.

Vierailija
88/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle lomps tai mä oon niiiin lomalla!

Vierailija
89/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ SE SIITÄ! !!!!???

Voi taivas kun inhoan tota lausetta. Istutaan perseellään eikä tehdä asialle

mitään. Ja sitä voi vielä jatkaa:

TOIVOTAAN PARASTA! !😣😆😆😆

Vierailija
90/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näppäimillä! Rai rai!

Vierailija
91/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hipsutella-sana saa minussa aikaan ihan fyysisen puistatusreaktion. En tiedä, miksi.

Sama täällä! Opin sanan tältä palstalta, ja minusta se ainakin kuulostaa siltä, että vähän hipelöidään toisen ihoa sormenpäillä. Hyi, minua ei ainakaan kukaan tule hipsuttelemaan.

Paijata-sana on myös oksettava.

Vierailija
92/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä menee semmonen tunteroinen".

"Loppuviimeks kävi niin että.."

"Uus päivä ja uudet kujeet!"

"Oisko sulla jotain kikkakolmosta tähän..."

ARGH!

Vierailija
93/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edukas, kestoedukas, kestoedukkaat!!! Miksi ei vaan voi sanoa että edullinen?

Samoin se että kutsutaan koiraa koiruudeksi? Miksi?

Luulin, että tuo "koiruus" olisi ärsyttävin mahdollinen sana, kunnes joku kutsui koiraa "koissuksi". Koirapalstoilla käytetään myös pennusta sanaa "penneli". Tuo menee jo yli ymmärrykseni.

Koira: koiro. Kissa: kisse. Usein kuultu nämäkin. Etenkin teinien keskuudessa. Ahistaa.

Vierailija
94/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum :U

Ja somessa erityisesti näkee raivostuttavaa lauseenpartta "tuli käytyä kaupassa/elokuvissa/ravintolassa..." Ei, sinä et ole tiedottomassa tilassa mennyt kauppaan/leffaan/ravintolaan vaan ihan aktiivisesti itse sinne mennyt! KÄVIN, ei "tuli käytyä", arrrgh.

Vierailija
95/161 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ärsyttää, mutta jestas kun riipii hermoja tämä mikälie murre missä ei enääN osata puhuuN ilman näitä vtun ylimääräsiä n-kirjaimia. Meneen, tuleen, soittaan, saunoon.. ai vttu, näin sönkkääville pitäs perustaaN oma saari minne voivat lähtee meneeN :D

Vierailija
96/161 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se järvi soutamalla kulu(liian usein kuultuna)

Vierailija
97/161 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alilämpö väärässä kohtaa käytettynä saa hampaat kiristymään yhteen. Minkään sairauden oire ei ole alilämpö. Ihmisestä voi tulla alilämpöinen esimerkiksi joutuessaan kylmällä ilmalla veden varaan. Mutta keski-ikäinen itseään tarkkaileva istumatyöläinen, jolla on kolme päivää ollut "jotenkin niin outo ja flunssainen olo" ei kärsi alilämpöisyydestä.

Vierailija
98/161 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tässä ketjussa paljon sellaisia sanontoja, joita en ole aikaisemmin kuullut. Joku "koissu" nyt on ollut käytössä kymmeniä vuosia, mutta sanovatko jotkut tosiaan "koiro"?! :D

Vierailija
99/161 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuilu - mikä v*tun kipuilu?!?

Avokki - ai joku v*tun vajukki?!?

Vierailija
100/161 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä maailmaan ääntä mahtuu."

"Muuta maalle jos et kestä normaaleja elämisen ääniä."

Jostain syystä em. lauseita käyttää pelkästään ihmistyyppi jonka omat elämisen äänet on valovuosien päässä "normaaleista elämisen äänistä".