Tiskikoneeseen 3. yläkori aterimille vai erillinen alatasolla oleva kori? Kumpi on parempi?
Minulla on tähän asti kokemusta vain alhaalla olevista aterinkoreista? Nyt olen ostamassa uutta tiskikonetta ja mietin, kumman mallin ostan.
Onko jollakin kokemusta kolmesta tasosta eli siitä, että aterimet laitetaan vaakatasoon ylimmäksi koneeseen? Onko yhtä hyvä kuin alakorissa oleva teline?
Kommentit (260)
Kotona on alakori, töissä yläkori aterimille. Tykkään enemmän alakorista, koska sinne menee ilman asettelua kaikki, myös kauhat. Yläkorissa kauhat jää jotenkin hassusti. Mutta jos kotiin tulisi toi yläkori, niin varmaan siihen tottuisi eikä asetteleminen enää haittaisi.
En ymmärrä tätä höpinää siitä, että ne aterimet pitää jotenkin "irrottaa" pidikkeistään...
Meillä on Bosch -astianpesukone, siinä ylätaso on ainakin mainio, ei tarvitse mitään irrotella, senkuin vain kouraisee nipun lusikoita tai haarukoita pois koneesta...
Se yläkori on ihan tosi huono! Meillä nyt vuoden verran se ollut ja tekisi mieli vaihtaa konetta vaan sen takia, että saisin sen tavallisen korin sinne alas.
Minäkin emmin kun viimeksi konetta ostin. Otin ylätasollisen. Enkä ole katunut.
Meillä ainakin siitä alatason tilasta oli aina puute, ja aterinkori vei juuri sitä tilaa.
Edellisessä asunnossa oli yläkori ja tykkäsin kyllä siitä. Nyt on taas aterinkori alhaalla ja se vie kyllä hirveästi tilaa astioilta. Eli valitsisin yläkorin, mua ei haittaa asetella niitä välineitä sinne ja sieltä on helpompi napsia aina esim. haarukat kerralla ja sitten veitset kerralla jne. Niin ja tässä alakorillisessa on liian vähän paikkoja kauhoille ja paistinlastoille ym.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä höpinää siitä, että ne aterimet pitää jotenkin "irrottaa" pidikkeistään...
Meillä on Bosch -astianpesukone, siinä ylätaso on ainakin mainio, ei tarvitse mitään irrotella, senkuin vain kouraisee nipun lusikoita tai haarukoita pois koneesta...
Minulla on alakorillinen, mutta olen miettinyt juuri yläkorillista. Onko teillä se taso vain "suora ritilä"? Olen nähnyt vain noita, joissa on ne pidikkeet. Jos se on täysin suora, eikä aterimia kiinnitetä mihinkään, eikö esimerkiksi lusikat tai kauhat voi kääntyä väärin päin (tai siis oikein päin), jolloin kaikki pesu-/huuhteluvesi jää niihin?
Meillä on Boschin ylätasollinen pesukone ja tykkään kyllä. Siinä on kolot aterimille, ei siis mitkään hankalat pidikkeet vaan sellaiset joihin saa laitettua ja otettua pois todella helposti. Laitan aina tiskit koneeseen sitä mukaan kun niitä tulee, en siis kerää likaisia astioita esim. tiskialtaaseen. Niinpä kerrallaan ei tarvitse laittaa kuin muutama aterin ylätasolle, eikä siihen mene juurikaan aikaa. Laitan haarukat vierekkäin, veitset vierekkäin jne. joten tyhjentäessä saa tosiaan kauhaistua kaikki samanlaiset kerralla. On näppärämpi minusta kuin vanhanaikainen alakori.
Miele yläkorilla ja korkeussäädettävällä välitasolla. Isotkin tiskit mahtuu.
Yläritilä aterimille! Alhaalla oleva kori vie tilan kattiloilta ja pannuilta, näin ainakin lapsiperheessä kun sitä ruokaa on päivittäin kokkailtava. Anoppi taas ei tykkää ylätasosta vaan haaveilee alakorista, he laittavatkin yksinäisinä ihmisinä ruokaa kerran tai kaksi viikossa joten isoa tiskiä ei tule, sen sijaan lautasta ja muuta kippoa enemmän.
Alakori. Tämä on ehkä tottumuskysymys. Käytän molempia, mutta kotona on alakori ja töissä yläkori. Käytän alakorillista enemmän ja siksi se tuntuu paremmalta.
Ite tykännyt ylätasosta enemmän. Myös turvallisempi veitsien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menossa nyt toinen Mielen tiskari, jossa sosimet omassa ylätasossaan.
En muuta huolisi.
Jatkan vielä:
olen laiskimus ja haluan päästä kaikesta kotihommasta vähällä.
Jaksan sen hetken että lajittelen lusikat eteen, sitten haarukat, veitset ja lopuksi puukot.
Tyhjennys käy sieppaamalla ensi lusikat sitten haarukat jne.
Aikaa kuluu 15 sek.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menossa nyt toinen Mielen tiskari, jossa sosimet omassa ylätasossaan.
En muuta huolisi.
Ei taida Mielet sitten kovin pitkäikäisiä olla?
Alakoriin meillä osaa pienetkin lapset laittaa omat välineensä. Siitä myös helppo nostaa kori aterinlaatikon viereen tyhjennykseen.
Vaikka ylätasossa ärsyttää se haarukoiden, veitsien ja lusikoiden näprääminen paikoilleen, niin ala- ja keskitasoille jää selkeästi enemmän tilaa ja saa useamman kattilan kerralla koneeseen korisysteemin sijaan.
Täältä siis ääni ylätasolle ja koneena Miele.
Molempia kokeillut ja yläkoria äänestän. Pikkusen kauemmin aikaa laittamisessa, mutta yleensä laitan yläkoriin jo valmiiksi lusikat, haarukat ja veitset vierekkäin, niin pois otettaessa vain kahmaisen esim. vierekkäiset lusikat suoraan suoraan lusikkalaatikkoon joka taas säästää aikaa siinä kohtaa. Meillä tulee kyllä puhdasta, tosin käytetään ekopesua joka kestää kolmisen tuntia, joten tosi harvinaista että joku olisi niin lujaa kiinni ettei siinä ajassa lähtisi.
Riippuu täysin, mille korkeudelle kone asennetaan.
Yläkori.
Lasten ja koirien kannalta kans turvallinen.
Ihana plussa vielä siitä et esim silikoniset pienet muffinsivuoat pysyvät siellä paikoillaan eivätkä ole kääntyneet ympäri vedet sisällä.
Mietin ihan samaa. Ennen oli alakorissa kuusi vai kahdeksan lokeroa, johon kun lajitteli fiksusti, sai maksimissaan kahdeksan kertaa kumartua korille. Tosin, meillä korin sai irti, joten ei tarvinnut edes kumartua
Nyt uudessa koneessa, jokainen pidikkeeseen laitettu veitsi, haarukka ja lusikka pitää yksitellen irrottaa. Ehkä pikkujuttu, eikä tuohon sinänsä aikaa mene merkittävästi enempää, mutta oikeasti ärsyttävä "yksityiskohta".