Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se toimeentulotuen perusosa jää käytettäväksi miten haluaa! osa vuokrastakin pitää maksaa sillä.
Vain jos asuu rajoja kalliimmassa asunnossa. Ja siitä ei voi syyttää kuin itseään.
Kaupungin asunnossa asun. Olen asunut tässä lasten kanssa 15 vuotta. Oli pakko ottaa mitä saatiin. Vuokra vuisien saatossa noussut joka vuosi 20€. Menee nykyään yli normin, mutta minkäs teet. Halvempaa ei ole. Tästä lausunto, joten turha aukoa päätä.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elät kädestä suuhun eikä kuukauden jälkeen säästöihin jää paljoa mitään. Joten heti kun tulee jokin poikkeuksellinen meno, kuten esim pesukone kosahtaa tai tulee jonkin hautajaiset niin kusessahan olet.
Juu, sama koskee pienituloista palkansaajaa.
Saa kyllä aika orjatyössä olla jos ei jää enempää plussan puolelle kuin työtön. Työ tyyliin puhelinmyyntiä jossa pelkkä provikkapalkka.
Tajuatko että työssä käyvä ei saa niitä tukia?
Kyllä saa, jos tulot jää alle.
T. Töissä toimeentulotukea saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niinhän se riittääkin. Mitä oikein haet?
T. Toimeentulotukilainen
Et tainnut lukea linkin artikkelia?
Minä luin ja silti olen sitä mieltä, että riittää siihen, mihin on myönnetty. Ei ole tarkoituskaan, että sillä kustannetaan autoja ym. Ne eivät kuulu toimeentulotuen piiriin kuuluviin kustannuksiin.
Ei olekaan, mutta mulla hajos pesukone ja mikro, millähän rahalla ne sitten ostas? Kummityttöjen synttäritkin olis. Mut joo, kyllä riittää ja hyvä ettei liikaakin ole eikö?
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi. Minä ja päiväkoti-ikäinen lapsi. Minä opiskelen (en ole nostanut lainaa) ja käyn osa-aikaisena töissä.
Ruokaan menee noin 30-50€ viikossa. Lapsi syö lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kotona syödään siis aamupala, päivällinen, iltapala. Itse syön lounaaksi joko eilistä tai koululla (hinta 2,60€).
Ostamme kaupasta ihan perus lapsiperheiden ruokaa. Jugurttia, leipää, kasviksia, vihanneksia, jauhelihaa, kanaa, joskus kalaa (se on vaan aika kallista), leikkelettä, juustoa, riisiä, nuudeleita, kasvismaitoja, levitettä jne.
Kotona syödään monipuolisesti. Tällä viikolla tein valtavan padallisen kasvissosekeittoa ja ison makaroonilaatikon. Iltapalaksi muroja, puuroa, smoothie jne.
Käyn usein Lidlissä, joskus k-kaupassa. En koe, että joutuisin pihistelemään kuin ani harvoin. Herkkuja syömme vain viikonloppuisin. Esim. pussipoppareita ja limsa riittää meille molemmille.
Ärrältä saa halvan liittymän 5€, johon ladattuna eka saldo 7€. Rajaton netti. Tällaista ei varmana saa muualla kuin Suomessa.
Itse hyödynnän paljon kirppiksiä ja Facekirppuja, Toria jne. Suurin osa vaatteista ja huonekaluista ostettu käytettynä. Aikaahan siinä menee, sitä en kiellä. Mutta tiedostan sen tosiasian, että minulla ei ole varaa ostaa kallista sohvaa eikä kyllä halua. Sohvia saa ilmaiseksi jos menee itse hakemaan ja kantaa sen autoon.
Sama lastenvaatteissa. En herää joulukuussa siihen, että kappas lapsella ei ole lapsia eikä pipoa. Näitä näkee avustusryhmissä jatkuvasti. Kaikki jätetään viime tinkaan. Ostan HETI kun bongaan tarjouksen tai näen kirpparilla. Ei ole kovin vaikeaa vielä yhden lapsen kanssa ennakoida.
Köyhyys on Suomessa pitkälti omaa valintaa, näin se vaan on. Tietysti on heitä, jotka aidosti sairastuvat ja tarvitsevat muuten yhteiskunnan tukea. Opiskelen alaa ja valitettavasti moni kokee tuet oikeudekseen ilman mitään velvollisuuksia.
Jos tuohon laittaisi pikkulapset tilalle teinin ja tilapäisen opiskelun tilalle pitkäaikaistyöttömyyden, niin tilanne muuttuisi radikaalisti.
Minä olen opiskelijana seurannut kummissani tätä, että tt-tuki ei riittäisi mihinkään. Olin opintotuen varassa viimeksi ennen tukiuudistusta (jossa tukea leikattiin 85 euroa), sen jälkeen olen opiskellut äitiyspäivärahalla ja kotihoidontuella (joka tuntuu ruhtinaallisen suurelta opintotuen jälkeen).
Opintotuesta jäi asumismenojen jälkeen noin 180 euroa - siis reilu 200 euroa vähemmän kuin toimeentulotuen perusosa. Asuin kimppakämpässä, mutta opintotuen asumislisä (noin 220 euroa muistaakseni) ei kattanut kokonaan senkään vuokraa. Tämä 180 euroa jakaantui suurin piirtein näin:
- ruoka 40-80 €/kk eli 10-20 €/vk (jos oli huono kuukausi, piti elää lähinnä linsseillä, pavuilla, puurolla, perunalla ja kaalilla)
- puhelinlasku vajaa 20 €/kk, sis. netin
- vaatteet kirpputorilta tai alennusmyynnistä max 20 €/kk
- lääkkeet 10-30 €/kk
- talvikaudella bussi 33 €/kk, jääkuukausien ulkopuolella pyörä
= 90-183 €
Näin ollen käytännössä jos oli pakko käyttää kalliita lääkkeitä, käydä lääkärissä saati päivystyksessä (~40 €) tai käyttää bussia, tai jos halusi joskus käydä perheen luona toisessa kaupungissa, ruuasta oli äkkiä säästettävä sinne lähemmäs 10 €/vk.
Itse kannattaisin perustuloa, jolloin opiskelu ei romuta taloutta ja pienet tulot eivät tee kannustinloukkua. Ja olen onnellinen, että olen jaksanut hoitaa lasta kotona opintojen ohessa ja ala mahdollistaa sen niin, että kaikesta ei ole pakko säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
Ystäväsi voisi tarjota mökkiä vuokralle ja siten tienata melko helpostikin lisää rahaa.
Tai laittaa kaupunkiasuntonsa airbn vuokralle ja olla itse siellä rakkaalla sukumökillään.
Vierailija kirjoitti:
T. Toimeentulotukilainen
AP halusi viitata päihteisiin ja tupakkaan/nuuskaan. Nehän eivät ole välttämättömiä mutta jostain syystä toimeentuloasiakkaiden joukossa on prosentuaalisesti enemmän niitä käyttäviä kun hyvätuloisissa. Vertautuu hyvätuloinen = älykkäämpi koska tienaa, ymmärtää myös terveytensä päälle, toimeentulotukiasiakas = vähemmän älykäs koska ei saa työpaikkaa jossa maksetaan osaamisesta, ei välitä terveydestään.
Pölvästit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toimeentulotukilainen
Minä luin ja silti olen sitä mieltä, että riittää siihen, mihin on myönnetty. Ei ole tarkoituskaan, että sillä kustannetaan autoja ym. Ne eivät kuulu toimeentulotuen piiriin kuuluviin kustannuksiin.
Ei olekaan, mutta mulla hajos pesukone ja mikro, millähän rahalla ne sitten ostas? Kummityttöjen synttäritkin olis. Mut joo, kyllä riittää ja hyvä ettei liikaakin ole eikö?
Ei köyhän ole tarkoituskaan olla sama elintaso kun varakkaammalla. Jos ns. köyhille annettaisiin ilmaiseksi kaikki sama kun varakkaille, miksi kukaan tekisi enää yhtään mitään. Jos pesukoneeni menee rikki, korjautan sen tai ostan uuden. Miksi sinun pitäisi se saada jos sinulla ei ole rahaa? Kummityttöjen synttärit on ihan keksitty rahanmeno. Tulee kysymykseen jos sinulla on ylimääräistä itselläsi, sen saat käyttää miten lystät.
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
Niinpä. Myös me matalapalkka-alalla työskentelevät sinkut olemme ryhmä jonka asumiskulujen jälkeen jäävä osuus on muutaman kympin enemmän kuin tt-tuen perusosa. Tuon ylimääräisen muutaman kympin viekin sitten ne sähkölaskut ja kotivakuutus eikä välttämättä edes riitä. Reseptilääkkeetkin pitää maksaa omasta pussista. Kyllä tämä melkoista sinnittelyä on mutta minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi. Minä ja päiväkoti-ikäinen lapsi. Minä opiskelen (en ole nostanut lainaa) ja käyn osa-aikaisena töissä.
Ruokaan menee noin 30-50€ viikossa. Lapsi syö lounaan ja välipalan päiväkodissa. Kotona syödään siis aamupala, päivällinen, iltapala. Itse syön lounaaksi joko eilistä tai koululla (hinta 2,60€).
Ostamme kaupasta ihan perus lapsiperheiden ruokaa. Jugurttia, leipää, kasviksia, vihanneksia, jauhelihaa, kanaa, joskus kalaa (se on vaan aika kallista), leikkelettä, juustoa, riisiä, nuudeleita, kasvismaitoja, levitettä jne.
Kotona syödään monipuolisesti. Tällä viikolla tein valtavan padallisen kasvissosekeittoa ja ison makaroonilaatikon. Iltapalaksi muroja, puuroa, smoothie jne.
Käyn usein Lidlissä, joskus k-kaupassa. En koe, että joutuisin pihistelemään kuin ani harvoin. Herkkuja syömme vain viikonloppuisin. Esim. pussipoppareita ja limsa riittää meille molemmille.
Ärrältä saa halvan liittymän 5€, johon ladattuna eka saldo 7€. Rajaton netti. Tällaista ei varmana saa muualla kuin Suomessa.
Itse hyödynnän paljon kirppiksiä ja Facekirppuja, Toria jne. Suurin osa vaatteista ja huonekaluista ostettu käytettynä. Aikaahan siinä menee, sitä en kiellä. Mutta tiedostan sen tosiasian, että minulla ei ole varaa ostaa kallista sohvaa eikä kyllä halua. Sohvia saa ilmaiseksi jos menee itse hakemaan ja kantaa sen autoon.
Sama lastenvaatteissa. En herää joulukuussa siihen, että kappas lapsella ei ole lapsia eikä pipoa. Näitä näkee avustusryhmissä jatkuvasti. Kaikki jätetään viime tinkaan. Ostan HETI kun bongaan tarjouksen tai näen kirpparilla. Ei ole kovin vaikeaa vielä yhden lapsen kanssa ennakoida.
Köyhyys on Suomessa pitkälti omaa valintaa, näin se vaan on. Tietysti on heitä, jotka aidosti sairastuvat ja tarvitsevat muuten yhteiskunnan tukea. Opiskelen alaa ja valitettavasti moni kokee tuet oikeudekseen ilman mitään velvollisuuksia.
Jos tuohon laittaisi pikkulapset tilalle teinin ja tilapäisen opiskelun tilalle pitkäaikaistyöttömyyden, niin tilanne muuttuisi radikaalisti.
Näin juuri. Itsellä on ahdistus kasvanut lapsen kasvaessa, sillä ero menoissa on koululaisen ja päiväkoti-ikäisen välillä valtava. Korvattava summa ei kuitenkaan nouse samassa suhteessa eli elämä on huomattavasti tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanpa, vuokra 700e 20/m2 yksiöstä helsingistä, johon saa max. 500e asumistukea, joten
- vuokra 200 e
- netti 20e
- puhelinlasku 15
- hygienia ~10e
- ruoka ~210e(esimerkkinä, jauhelihaa 2e, perunat 1e, kasvikset 1e, maito 0,5e, leipää voilla ~0,5e, hedelmät 2e) eli ~7e/pvä
Yhteensä 465. Wau, säästöön jäikin vielä kokonaiset 20e vaikka vaatteiden ostoon taikka ryyppäämiseen
Miksi olet vuokran laskenut maksettavaksi toimeentulotuen perusosasta? Se mitä asumistuki ei kata, katetaan toimeentulotuella. Asumismenojen jälkeen jää yksinasuvalla 491 euroa. Eli sinun laskelmassa säästöön jääkin yli 200 euroa. Wau!
"Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu"
Jos "elämiseen" oli tarkoitus ottaa kirjaimellisesti muodossa "hengissä pysymiseen" (siis siihen asti että lopulta joka tapauksessa kuolee) niin juuri siihen perustoimeentulotuki tosiaan on mitoitettu.
Mitään "elämää" ei perustoimeentulotuen varassa elintoimintojaan ylläpitävällä ole tarkoituskaan kehdon ja haudan välillä olla.
Mä saan 300-400kk. Summa vaihtelee. Se riittää ruokaan, sähköön, työmatkakuluihin ja halpoihin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Pölvästit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Toimeentulotukilainen
Ei köyhän ole tarkoituskaan olla sama elintaso kun varakkaammalla. Jos ns. köyhille annettaisiin ilmaiseksi kaikki sama kun varakkaille, miksi kukaan tekisi enää yhtään mitään. Jos pesukoneeni menee rikki, korjautan sen tai ostan uuden. Miksi sinun pitäisi se saada jos sinulla ei ole rahaa? Kummityttöjen synttärit on ihan keksitty rahanmeno. Tulee kysymykseen jos sinulla on ylimääräistä itselläsi, sen saat käyttää miten lystät.
?? Ei täällä ole kukaan noin sanonutkaan, mutta sinustako siis köyhä voi pestä pyykkinsä käsin niinkö? Ja miten niin kummityttöjen syntymäpäivät on itse keksitty meno? Mitä ihmettä tuo edes tarkoittaa. Ei köyhät elä umpiossa vailla perhettä ja sukua ja itseäsikö ei haittaisi jos et voisi läheisille kouluikäisille kummilapsillesi ostaa edes pientäkään lahjaa? Minusta se tuntuisi pahalta sillä he ovat aika pieniäkin vielä ja näemme lähes päivittäin eli kyse ei ole jostain kaukaisesta lähes tuntemattomasta henkilöstä. Itse tarkoitin kommentillani juuri sitä, että tt-tuki riittää ehkä perusasioihin, mutta ei juuri muuhun (siis vaikkapa juuri nuo em. asiat). Onneksi moni on sentään täälläkin tajunnut tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se 485 euroa?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3258025/kelan-ja-soskun-mielesta-485-eu…
Juuri se. Riittää vallan mainiosti ruokaan ym välttämättömään. Lisäksihän saa vielä asumistuen, joka tällä paikkakunnalla on maksimissaan noin 300e.
Niin asumistukihan on 80% vuokrasta eli vuokran jälkeen käyttöön ei jää edes tuota 485e. Mitä sitten kun jokin pakollinen työväline kuten tietokone tai kännykkä hajoaa? Säästää muutaman kuukauden, käyttää sen aikaa nettiä kirjastossa mutta miten puhelimitse hoidettavat asiat?
Halvimmat puhelimet maksavat parikymppiä. Ei ole ylivoimainen kustannus. Kunta saattaa lisäksi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos välineet oikeasti ovat pakollisia.
Puhelimeen ei saa ikävä kyllä sossusta mitään tukea, minä hain kun omani hajosi ja olin silloin toimeentulotuen varassa. Sain hakemukseen kielteisin päätöksen ja sossusta vastattiin että se on tultava vain toimeen ilman puhelinta tai lainattava vaikka tarvittaessa naapurilta.
Jos luottotiedot ovat kunnossa niin operaattoreilta saa puhelimia 36 kuukauden osamaksulla. Itse maksan noin euron kuussa.
Täällä ainakin operaattorit eivät myönä osamaksua jos henkilö on esim Kelan, sossun tai edunvalvonnan asiakas. Pitäisi maksaa kerralla. Sellainen on ollut heillä ohjeistus.
Ei se operaattori sun tulonlähdettä kysy kännykkää ostaessa. Luottotiedot kylläkin. Edunvalvonnassa henkilö ei taida ylipäätään olla luottokelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Myös me matalapalkka-alalla työskentelevät sinkut olemme ryhmä jonka asumiskulujen jälkeen jäävä osuus on muutaman kympin enemmän kuin tt-tuen perusosa. Tuon ylimääräisen muutaman kympin viekin sitten ne sähkölaskut ja kotivakuutus eikä välttämättä edes riitä. Reseptilääkkeetkin pitää maksaa omasta pussista. Kyllä tämä melkoista sinnittelyä on mutta minkäs teet?
Teillä on helposti myös hankala tilanne ja musta se on myös tosi väärin. Tässä ei kuitenkaan pitäisi asettua toisiamme vastaan vaan pyrkiä saamaan palkat sellaiselle tasolle, että työ kannattaa ymv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanpa, vuokra 700e 20/m2 yksiöstä helsingistä, johon saa max. 500e asumistukea, joten
- vuokra 200 e
- netti 20e
- puhelinlasku 15
- hygienia ~10e
- ruoka ~210e(esimerkkinä, jauhelihaa 2e, perunat 1e, kasvikset 1e, maito 0,5e, leipää voilla ~0,5e, hedelmät 2e) eli ~7e/pvä
Yhteensä 465. Wau, säästöön jäikin vielä kokonaiset 20e vaikka vaatteiden ostoon taikka ryyppäämiseenMiksi olet vuokran laskenut maksettavaksi toimeentulotuen perusosasta? Se mitä asumistuki ei kata, katetaan toimeentulotuella. Asumismenojen jälkeen jää yksinasuvalla 491 euroa. Eli sinun laskelmassa säästöön jääkin yli 200 euroa. Wau!
Koska olen ollut oletuksessa että ylimenevä osa tai vähintään 20%vuokrasta maksetaan omavastuuna, mutta ilmeisesti asia ei olekkaan näin. Eli tosiaan wau, nyt voikin ostaa sisäfileetä ja ryypätäkkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on helposti myös hankala tilanne ja musta se on myös tosi väärin. Tässä ei kuitenkaan pitäisi asettua toisiamme vastaan vaan pyrkiä saamaan palkat sellaiselle tasolle, että työ kannattaa ymv.
Tarkoitin siis lisäksi valtion toimia esim. asumis- ja lääkekulujen suhteen. Kaikkea, millä voisi helpottaa pienituloisten ja/tai sairastelevien asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vuokra 200 e
- netti 20e
- puhelinlasku 15
- hygienia ~10e
Yhteensä 465. Wau, säästöön jäikin vielä kokonaiset 20e vaikka vaatteiden ostoon taikka ryyppäämiseenMiksi olet vuokran laskenut maksettavaksi toimeentulotuen perusosasta? Se mitä asumistuki ei kata, katetaan toimeentulotuella. Asumismenojen jälkeen jää yksinasuvalla 491 euroa. Eli sinun laskelmassa säästöön jääkin yli 200 euroa. Wau!
Koska olen ollut oletuksessa että ylimenevä osa tai vähintään 20%vuokrasta maksetaan omavastuuna, mutta ilmeisesti asia ei olekkaan näin. Eli tosiaan wau, nyt voikin ostaa sisäfileetä ja ryypätäkkin.
Edustatko kenties sitä keskiverto tt-tuen saajaa, joka on todenäköisesti vuosia saanut toimeentulotukea muttei ole ikinä vaivautunut selvittämään, miten koko tuki edes lasketaan?
Kalastuslupa on niin kallis, ettei ole varaa.