Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
Minulla oli opiskelijana usein ongelmia siitä syystä, että omistin osan äitini kodista.
Isäni oli kuollut kun olin lapsi, ja perimme tietysti isämme siinä tapauksessa. Eihän siinä käytännössä mitään rahaa liikkunut, sillä jaettavaa ei oikeasti ollut. Ainoa iso asia oli se, että perimme sisarusten kanssa osan kodistamme.
Äitimme halusi sitten muuttaa pienempään asuntoon, kerrostaloon kun ei jaksanut yksin hoitaa omakotitaloa ja lapsia. Asuntokauppoja kun tehtiin niin minä ja sisarukseni päädyttiin myös omistajiksi siihen uuteen asuntoon. Joku viranomaistaho sitä valvoi että paperit tehdään oikein eikä lasten perintö mene äidille.
No, opiskelijana sitten aina tukia hakiessa törmäsin vaatimukseen, että minun pitää myydä osuuteni siitä asunnosta. Kenelle olisin myynyt? Oikeasti. Äitiäni en voinut asunnosta häätää enkä pakottaa häntä tai ketään muutakaan maksamaan osuuttani siitä asunnosta. Lesken asumisoikeus oli onneksi sellainen asia johon vetoamalla sain tukeni. Hirveän hankalaa se kuitenkin oli joka kerta, ja asiaa selviteltiin pitkään ja hartaasti.
Vierailija kirjoitti:
Joko tänne on tulleet ne tosisairaat? Ne joiden lääkkeet maksaa maltaita ja ikinä ei voi tehdä enää yhtään mitään töitä. Ei siis niin mitään.
Usein he myös elävät todella säästävaisesti, mutta silti rahat eivät riitä edes terveelliseen ruokaan. Kumma juttu.
Ei ole tullut, vaikka olen kyllä kuullut huhuja, että sairaita ihmisiä on oikeasti olemassa. En kyllä tunne henkilökohtaisesti yhtäkään, varmaan jotain urbaanilegendaa sekin. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä aina annetaan ymmärtää, että kaikki saavat sen perusosan verran? Aika monelta on alennettu sitä 20-40%
Perustoimeentulotuki on aina saman suuruinen. Nämä alennetut perusosat ovat ihan eri asia.
Korjaus, toimeentulotuen perusosa on aina samansuuruinen mutta itse toimeentulotuki vaihtelee sen mukaan mitä laskuja Kelaan viet.
Tuossa puhuttiin nimenoman PERUStoimeentulotuesta. Korjauksesi on siis aiheeton.
Vierailija kirjoitti:
Joko tänne on tulleet ne tosisairaat? Ne joiden lääkkeet maksaa maltaita ja ikinä ei voi tehdä enää yhtään mitään töitä. Ei siis niin mitään.
Usein he myös elävät todella säästävaisesti, mutta silti rahat eivät riitä edes terveelliseen ruokaan. Kumma juttu.
Jos oikein hyvin käy, niin sinäkin voit sairastua semmoiseen tosisairauteen ja päästä käyttämään niitä lääkkeitä, jotka maksavat maltaita.
Minä ainakin pidän peukkuja sille :D
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ainakin yksi tosi-idiootti tuli paikalle. Tervetuloa mukaan keskusteluun!
ei se toimeentulotuen perusosa jää käytettäväksi miten haluaa! osa vuokrastakin pitää maksaa sillä.
Kun ihminen on ollut pitempään köyhä, niin vaatteet ja kengät ovat jo valmiiksi kirppareilla ostettuja ja sitten vielä omassa käytössä kuluneita.
Kuka niitä ostaa tai jotain niistä maksaa?
Kuluneita kenkiä ei kukaan eikä muitakaan.
Jos minä, köyhä, olen ostanut kirppareilla jonkun vaatteen vaikka kolmella eurolla, pitänyt sitä muutamia vuosia, niin kuka hullu siitä enää mitään maksaa, en itsekään kehtaisi niitä kenellekään kaupata.
Kipot ovat usein myös kirppareilla ostettuja. Joku muki on maksanut 20 - 50 senttiä, siinä on nyt teestä tai kahvista tummentumia, haloo, kuka ostaa multa eurolla?
Ei köyhällä ole mitään design-sarjoja, Arabiat ja vastaavaton aikaa jo myyty laskujen tai elämisen maksuun.
Turha verrata nyt näitä myyntiasioita niihin juttuihin Iltalehdessä, joissa saadaan tuhansia euroja vaatteitaan myymällä.
Kyllä ne on eri luokan ihmiset ne. Ja eri luokan kamppeita ja kippoja.
Jotain realismia sentään, ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
ei se toimeentulotuen perusosa jää käytettäväksi miten haluaa! osa vuokrastakin pitää maksaa sillä.
Vain jos asuu rajoja kalliimmassa asunnossa. Ja siitä ei voi syyttää kuin itseään.
Jos minulla nyt tällä hetkellä olisi jotai n myytävää, josta joku jotain maksaisi, niin ilomielin sen tekisin.
Ikävä kyllä olen vuosien varrella jo joutunut luopumaan kaikesta vähänkin arvokkaasta, mitä huushollissa löytyy.
Kulta1 tai hopeakoruja on nolla. Arvotauluja ei ole ikinä ollutkaan.
Kaikki lasiesineet, joista jotain on saanut, olen myynyt.
Vaatteet, arvo myydessään nolla euroa.
Ehkä joku, kun kaikki kokoaa, maksaa armosta viisi.
Siihen se tulo sitten tysssääkin.
Puutarhaa ei ole. Polkupyörää en voi ajaa tasapainohäiriön vuoksi ja metsässä en samasta syystä uskalla yksin liikkua. Myös pää alaspäin ei pysty olemaan.
Autoa ei ole.
Yleinen liikenne maksaa saman verran kun sienestäisin tai marjastaisin, ehkä jopa enemmän, ja kaikkiin paikkoihin ei edes kulje busseja.
Juu, verukkeita sanoo joku, eikun köyhien ihmisten todellisuutta.
Näin aluksi sanon että tiedän kyllä että toimeentulotuen pitäisi olla vain lyhyt, väliaikainen ja viimesijainen tuki.
Varsinkin toimeentulotuen saannin pitkittyessä voisi olla hyvä pureutua saajan, perheen tms. tilanteeseen paremmin. Ymmärrän sinänsä sen että jonkinlainen laskukaava tukea varten on hyvä olla mutta uskaltaisin väittää että on tapauksia joissa harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntämisessä kaivattaisiin enemmän joustoa.
En nyt tarkoita tällä tapauksia ”poltan rahat savuna ilmaan ja/tai juon kurkusta alas tai totaallista muuta elämänhallinnan puutetta tai sitä että jokaiselle pitäisi kustantaa näin kärjistetysti uusin 60-tuuman taulutelkkari tai iLuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotukea pitäisi maksaa vain lyhyt aika ja sen jälkeen saisi suurempaa tukea. Eihän tt-tukea ole tarkoitettu vuosia kestäväksi.
Ja lisäksi tt-tukea pitäisi maksaa tulojen mukaan. Omaisuus, josta ei ole tuloja, ei saisi vaikuttaa.
Omaisuudesta saa tuloja kun sen myy, joten ei olisi millään lailla kohtuullista jättää sitä huomioimatta toimeentulotuessa. Ainut, jonka voisi jättää huomioimatta on asujamäärään suhteutettuna kohtuullisen kokoinen omistusasunto.
Myös esimerkiksi auto, puhelin, tietokone, pesukone, vaatteet, astiat ja televisio on omaisuutta jostaa saa tuloja kun ne myy pois. Joistain voi saada jopa useita satasia voittoa esim siitä puhelimesta tai televisiosta.
KUKAAN ei saa voittoa myymällä käytetyn puhelin tai television. Aina on alempi hinta kuin uudella. Vaatteiden ja astioiden myymisen ehdottaminen kertookin jo sitten sellaisesta älyn vajaudesta, että en olisi edes tällä palstalla uskonut törmääväni moiseen.
Ei kai nyt kukaan halua eläö valtavan kaaoksen ja tavarapaljouden keskellä. Sinun kannattaa tutustua minimalismiin ja Marie Kondon metodeihon ja yhdistää ne. Paras tapa luopua kaikesta turhasta on myydä se pois ja pyrkiä tulemaan toimeen mahdollisimman vähällä. Marie Kondon KonMari opeilla onnistut siinä.
Olen jo myynyt kaiken turhan, mutta silti tarvitsen toimeentulotukea. Ei siinä KonMarit auta kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään.
Kerää marjoja ja sieniä talteen, käy kalassa, vieraile omenatarhassa, kasvata itse jne. Suomen luonto on koko kesän täynnä terveellistä ilmaista ruokaa.
"Vieraile omenatarhassa" - kuvitteletko, että ne omenat eivät ole kenenkään omaisuutta, vai kehotatko varkaisiin?
Jyväskylässä kuten monessa muussakin isossa kaupungissa on julkinen kunnan ylläpitämä omenatarha josta halukkaat saavat käydä hakemassa omenoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elät kädestä suuhun eikä kuukauden jälkeen säästöihin jää paljoa mitään. Joten heti kun tulee jokin poikkeuksellinen meno, kuten esim pesukone kosahtaa tai tulee jonkin hautajaiset niin kusessahan olet.
Juu, sama koskee pienituloista palkansaajaa.
No tästä kannattaa keskustella ihan eri ketjussa! Pieni palkkainen työ ei liity mitenkään tuella elämiseen. Ei asiat.
Ota yhteyttä ammattiliittoosi, pyydä palkan korotusta, etsi korkeampipalkkaista duunia!
Mutku, mutku.
Nämä kyllä liittyvät aika vahvasti toisiinsa. Nikn kauan kun suomessa maksetaan liian pieniä palkkoja ja tarjolla on vain osa-aikatyötä ei myöskään tukia voida nostaa, sillä ei kukaan enää tekisi kyseisiä töitä. Jo nyt on tilanne että monet joutuvat palkkansa lisäksi hakemaan erilaisia tukia. Osa saa, osa ei riippuen monesta asiasta. Toimeentulotuki ei ole suuri, mutta sen saajat voivat saada myös harkinnanvaraista tukea mitä pienipalkkainen ei tt-tukea saava ei voi edes hakea. Vaikka kaikki kodenkoneet hajoaisivat samana päivänä tai tulisi monta isoa laskua kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elät kädestä suuhun eikä kuukauden jälkeen säästöihin jää paljoa mitään. Joten heti kun tulee jokin poikkeuksellinen meno, kuten esim pesukone kosahtaa tai tulee jonkin hautajaiset niin kusessahan olet.
No tästä kannattaa keskustella ihan eri ketjussa! Pieni palkkainen työ ei liity mitenkään tuella elämiseen. Ei asiat.
Ota yhteyttä ammattiliittoosi, pyydä palkan korotusta, etsi korkeampipalkkaista duunia!
Mutku, mutku.Nämä kyllä liittyvät aika vahvasti toisiinsa. Nikn kauan kun suomessa maksetaan liian pieniä palkkoja ja tarjolla on vain osa-aikatyötä ei myöskään tukia voida nostaa, sillä ei kukaan enää tekisi kyseisiä töitä. Jo nyt on tilanne että monet joutuvat palkkansa lisäksi hakemaan erilaisia tukia. Osa saa, osa ei riippuen monesta asiasta. Toimeentulotuki ei ole suuri, mutta sen saajat voivat saada myös harkinnanvaraista tukea mitä pienipalkkainen ei tt-tukea saava ei voi edes hakea. Vaikka kaikki kodenkoneet hajoaisivat samana päivänä tai tulisi monta isoa laskua kerralla.
Voi hakea ja voi myös saada. Täytyy vain kääntyä kunnan sosiaalitoimen puoleen eikä itkeä täällä vauva-palstalla. Ihan kokemuksesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan toimeentulotukeen. Moni ei sitä saa. Esim. Ystäväni jolla on mökki, joka on ollut suvulla pitkään. Hänen pitäisi myydä mökki ensin, ennen kuin saa toimeentulotukea. Heidän perhe sinnittelee ilman tukea ja todella pienillä rahoilla. En sano, että hänelle kuuluisi tuki. Mutta jos joku sanoo olevansa köyhä, niin aina vedotaan tuohon toimeentulotuki määrään.
Minulla oli opiskelijana usein ongelmia siitä syystä, että omistin osan äitini kodista.
Isäni oli kuollut kun olin lapsi, ja perimme tietysti isämme siinä tapauksessa. Eihän siinä käytännössä mitään rahaa liikkunut, sillä jaettavaa ei oikeasti ollut. Ainoa iso asia oli se, että perimme sisarusten kanssa osan kodistamme.
Äitimme halusi sitten muuttaa pienempään asuntoon, kerrostaloon kun ei jaksanut yksin hoitaa omakotitaloa ja lapsia. Asuntokauppoja kun tehtiin niin minä ja sisarukseni päädyttiin myös omistajiksi siihen uuteen asuntoon. Joku viranomaistaho sitä valvoi että paperit tehdään oikein eikä lasten perintö mene äidille.
No, opiskelijana sitten aina tukia hakiessa törmäsin vaatimukseen, että minun pitää myydä osuuteni siitä asunnosta. Kenelle olisin myynyt? Oikeasti. Äitiäni en voinut asunnosta häätää enkä pakottaa häntä tai ketään muutakaan maksamaan osuuttani siitä asunnosta. Lesken asumisoikeus oli onneksi sellainen asia johon vetoamalla sain tukeni. Hirveän hankalaa se kuitenkin oli joka kerta, ja asiaa selviteltiin pitkään ja hartaasti.
Sun sisaruksille tai sun äidilles tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku, mutku.Nämä kyllä liittyvät aika vahvasti toisiinsa. Nikn kauan kun suomessa maksetaan liian pieniä palkkoja ja tarjolla on vain osa-aikatyötä ei myöskään tukia voida nostaa, sillä ei kukaan enää tekisi kyseisiä töitä. Jo nyt on tilanne että monet joutuvat palkkansa lisäksi hakemaan erilaisia tukia. Osa saa, osa ei riippuen monesta asiasta. Toimeentulotuki ei ole suuri, mutta sen saajat voivat saada myös harkinnanvaraista tukea mitä pienipalkkainen ei tt-tukea saava ei voi edes hakea. Vaikka kaikki kodenkoneet hajoaisivat samana päivänä tai tulisi monta isoa laskua kerralla.
Voi hakea ja voi myös saada. Täytyy vain kääntyä kunnan sosiaalitoimen puoleen eikä itkeä täällä vauva-palstalla. Ihan kokemuksesta tiedän.
Ei voi jos ei ole myönteistä päätöstä perustoimeentulotuesta. Ainakaan meidän kunnassa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Mikä tämä käsitys on, että pienituloinen ei voi saada tukea pakollisiin menoihin? Aivan varmasti voi. Olen itsekin saanut silloin kuin tulot olivat hyvin minimaaliset, mutta piirunverran yli perusosan rajan.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan tuosta vielä sähkön, veden ja vakuutuksetkin. Nekin on pakollisia eikä niitä ilman pärjää, vaikka niitä ei tuossa listassa mainitakkaan.
Wow. Sähkö ja kotivakuutus maksetaan tuon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä käsitys on, että pienituloinen ei voi saada tukea pakollisiin menoihin? Aivan varmasti voi. Olen itsekin saanut silloin kuin tulot olivat hyvin minimaaliset, mutta piirunverran yli perusosan rajan.
Mielenkiintoista, onko raja yhtä venyvä kaikkialla suomessa? Milloin olet hakenut viimeksi tt-tukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos asuu rajoja kalliimmassa asunnossa. Ja siitä ei voi syyttää kuin itseään.
oletpa pihalla..
Kokeile itse elää heidän elämäänsä ja tule vasta sitten kommentoimaan. En ole itse työkyvytön tai sairas, mutta sen verran olen sellaisia henkilöitä nähnyt, että ei tulisi mieleenkään heille naureskella. Se sairaseläkekään ei mikään kovin suuri ole...