Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu
Ja tähän se on tarkoitettu:
- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Mä elän työmarkkinatuella.
Töitä en voi hakea koska olen liika ruma töihin.
Opiskelijat on ainoa ryhmä joiden on _pakko_ ottaa lainaa ennen kuin saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.
No sitten vaan irtisanoutumaan jos kerran elämä Kelan elättinä on sun mielestä parempi. Mä voin ottaa sun työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?
Ainahan ne on kuuluneet. Lasketaan perustoimeentuloon kuuluviksi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on ainoa ryhmä joiden on _pakko_ ottaa lainaa ennen kuin saa toimeentulotukea.
Ja edelleenkin opintolaina on ainoa laina, jonka voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Eikä luottotiedot mene.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?
No sä et nyt näköjään ymmärtänyt aloitusta yhtään. Tt-tukea voi käyttää lehden tilaamiseen jos haluaa. tt- tuen voi myös juopotella viimeiseen senttiin asti jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleenkin opintolaina on ainoa laina, jonka voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Eikä luottotiedot mene.
Olet väärässä. Opintolainan maksamisessa joustetaan aika paljon, mutta kyllä se voi mennä ulosottoon ja viedä luottotiedot lopulta, jos ei sitä kykene maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, köyhilläkin on perhettä ja sukulaisia.
Vaikka asun yksin, niin tässä kuussakin oli kolmet sellaiset synttärit, joihin oli pakko mennä ja ostaa jotain lahjaa.
Siis ei pakko muuten, mutta vaikeaa olisi olla menemättä (niin läheisiä) ja vaikeaa mennä ja olla olematta mukanana lahjaa. Miten selittää lapselle?
Vaikka köyhä olisi yksin ja tulisi toimeen hyvin vähällä, niin silti on olemassa tiettyjä sosiaalisia tilanteita, joihin köyhäkin kutsutaan.
Sittenhän vasta surkeaa elämä olisi, jos katkaisisi vielä välit kaikkiin läheisiin, kuten joku varmaan köyhän olettaa ja vaatii tekemään.
"Kun kerran ei ole varaa pitää ihmisiä lähellään niin sitten ei ole. Sitten täytyy vaan olla menemättä".
Juu, menen, mutta lahjan menevän rahan osuus sitten on pois perusasioista. Juuri siitä toimeentulotuesta.
Me köyhätkin olemme mummoja ja vaareja, esimerkiksi. Ja kummeja jne.
Ei se ole itsekeksitty asia.
Mulla on onneksi vain yksi kummilapsi ja onneksi hän on vähään tyytyväinen (kehitysvammainen), mutta lahjat on oltava. Hän tietää niitä odottaa ja on aina kovin tohkeissaan. Hänellä on synttäri 10.12. eli joulukuussa kaksi lahjaa ja ärräpaketin lähetyskulut. Kerran vuodessa käyn heillä kylässä. Junaliput ja tuliaiset maksaa myös. Kyllä olen monesti mielessäni kiitellyt nyt kun putosin tt-tuen asiakkaaksi, että tosiaan ei ole kuin yksi kummilapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.
Mainitse yksikin työ jossa kuukausipalkka on alle 500e.
Minulla on brutto 1700e, mutta elätettäviä. Laskennallisesti jään juuri ja juuri toimeentulotuenrajan yläpuolelle. Sillä puskurilla pitää maksaa kaikki sairaskulut yms.
Jännä ettei tule mieleen, että yhden palkalla elää monta ihmistä.
Taisi jäädä lapsilisät pois laskelmasta. Vai onko kaikki elätettävät 16-18 vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ELÄ HÖPÖTÄ! Kela perii takas joka pennin sulta kyllä myöhemmin ! toisekseen, jos sairastut ja keskeytät opinnot,mutta oot nostanut liikaa opintotukia ja lainaa siltä vuodelta suhteessa opintosuorituksiisi, Kela maksattaa sulla takaisin kaikki lainat ja tuet!! NIIN! Useat on jo oikeudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Opintolainan maksamisessa joustetaan aika paljon, mutta kyllä se voi mennä ulosottoon ja viedä luottotiedot lopulta, jos ei sitä kykene maksamaan.
Minä itse sain opintolainani korkoineen anteeksi. Joten tiedän tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin menoja voi olla. Vaikka jos omistaa koiran ja se sairastuu. Koiran lääkärikuluja ei ole laskettu perusosaan.
Entä jos omistaa lehmän, jumalauta joku raja pummaamiseen.
Tuki ei huomioi sitä että työttömyyden pitkittyessä on eletty esim. vuosia kädestä suuhun ja sitten alkaa tavarat hajoamaan ympäriltä, tarvitaan vaatteita jne.
Mahtaakohan ap:lla olla itsellään keskivartalo-obesiteettia, ettei vaan mässäilyn synti olisi päässyt sinunkin elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Myös me matalapalkka-alalla työskentelevät sinkut olemme ryhmä jonka asumiskulujen jälkeen jäävä osuus on muutaman kympin enemmän kuin tt-tuen perusosa. Tuon ylimääräisen muutaman kympin viekin sitten ne sähkölaskut ja kotivakuutus eikä välttämättä edes riitä. Reseptilääkkeetkin pitää maksaa omasta pussista. Kyllä tämä melkoista sinnittelyä on mutta minkäs teet?
No mutta tekin toimeentulotukeen. Eihän sitö pelkkä vuokra määtittele
Sähkölaskusta, kotivakuutuksesta ja lääkkeistä kuitit kuten muustakin sinne.
Miten tarkistat saldosi jos et omista älypuhelinta tai maksat laskuja. Minä en asu kaupungin keskustassa ja täällä kulkee todella huonosti busseja eikä autoa ole. Silti sossutädit ei auta älypuhelimen hankinnassa, ei vaikka olisi jokin halvin mahdollinen kyseessä. Kuka enää käyttää ns peruspuhelinta. Eihän niitä edes löydä juuri mistään ja kuuluvuus huono. Kaikki SIM-kortit on tehty älypuhelimille joten eivät välttämättä oikeen sovi siihen sun 20 euron puhelimeesi. Osamaksuhelvettiin ei pitäisi ihmisiä painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei todellakaan saa kokonaan anteeksi. Itse tuun samaan lähes 30 000 € lainasta huikeat 6000 € "anteeksi". Jei.
Osta jonkin operaattorin kaupasta osarilla 36kk maksuajalla, koroton, kuluton. Minulla on kolmas sillä systeemillä. Osta suojus siihen myös, maksaa mitä maksaa.
Opiskelijalla on myös elämä edessä ja toivoa työllistymisestä hyväpalkkaiseenkin työhön. Eli köyhyys on väliaikaista. Viisikymppisellä tt-tuen saajalla ei ole mitään toivoa tulevaisuuden suhteen.