Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustoimeentulotuki riittää elämiseen, jos sen käyttää vain niihin asioihin, joihin se on tarkoitettu

Vierailija
31.08.2018 |

Ja tähän se on tarkoitettu:

- Ravintomenot (eli ruoka ja muut elintarvikkeet)
- Vaatemenot
- Vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
- Henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot (eli hygienia ja siivous tuotteet)
- Paikallisliikenteen käyttö
- Sanomalehden tilaus (tai Netflix, Spotify jne...)
- Puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
- Harrastus- ja virkistystoiminta (esim leffa, kuntosali jne...)
- Muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot

https://yle.fi/uutiset/3-10376231

Kommentit (250)

Vierailija
221/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskelijana seurannut kummissani tätä, että tt-tuki ei riittäisi mihinkään. Olin opintotuen varassa viimeksi ennen tukiuudistusta (jossa tukea leikattiin 85 euroa), sen jälkeen olen opiskellut äitiyspäivärahalla ja kotihoidontuella (joka tuntuu ruhtinaallisen suurelta opintotuen jälkeen).

Opintotuesta jäi asumismenojen jälkeen noin 180 euroa - siis reilu 200 euroa vähemmän kuin toimeentulotuen perusosa. Asuin kimppakämpässä, mutta opintotuen asumislisä (noin 220 euroa muistaakseni) ei kattanut kokonaan senkään vuokraa. Tämä 180 euroa jakaantui suurin piirtein näin:

- ruoka 40-80 €/kk eli 10-20 €/vk (jos oli huono kuukausi, piti elää lähinnä linsseillä, pavuilla, puurolla, perunalla ja kaalilla)

- puhelinlasku vajaa 20 €/kk, sis. netin

- vaatteet kirpputorilta tai alennusmyynnistä max 20 €/kk

- lääkkeet 10-30 €/kk

- talvikaudella bussi 33 €/kk, jääkuukausien ulkopuolella pyörä

= 90-183 €

Näin ollen käytännössä jos oli pakko käyttää kalliita lääkkeitä, käydä lääkärissä saati päivystyksessä (~40 €) tai käyttää bussia, tai jos halusi joskus käydä perheen luona toisessa kaupungissa, ruuasta oli äkkiä säästettävä sinne lähemmäs 10 €/vk.

Itse kannattaisin perustuloa, jolloin opiskelu ei romuta taloutta ja pienet tulot eivät tee kannustinloukkua. Ja olen onnellinen, että olen jaksanut hoitaa lasta kotona opintojen ohessa ja ala mahdollistaa sen niin, että kaikesta ei ole pakko säästää.

opiskelijat useimmiten ovat nuoria aikuisia, joiden vanhemmat kyllä maksaaa jos omat varat on loppu. Se on IHAN ERI TILANNE tiedostaa ettei oikeasti ole huolen häivää, ja voi surutta vaikka törsätä ne viimeiset opintotuet, toista se on, kun ei ole ketään jolta pyytää auttamaan tai maksamaan vaikka puhelinlaskua jos ei itse voi, joutuu elämään säästeliäämmin. Muistan itsekin ajan jolloin sillä opintotuella juuri ja juuri pärjäsi, mutta asuinkin halvassa opiskelija asuntolassa, sain liikennekortit alennuksella, söin yliopistolla halvalla, ja vanhemmat antoi runsaasti rahaa vaikken edes pyytänyt. Älä viitsi verata näitä kahta tilannetta. 

Opiskelijalla on myös elämä edessä ja toivoa työllistymisestä hyväpalkkaiseenkin työhön. Eli köyhyys on väliaikaista. Viisikymppisellä tt-tuen saajalla ei ole mitään toivoa tulevaisuuden suhteen. 

Vierailija
222/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän työmarkkinatuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä elän työmarkkinatuella.

Töitä en voi hakea koska olen liika ruma töihin.

Vierailija
224/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat on ainoa ryhmä joiden on _pakko_ ottaa lainaa ennen kuin saa toimeentulotukea.

Vierailija
225/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.

No sitten vaan irtisanoutumaan jos kerran elämä Kelan elättinä on sun mielestä parempi. Mä voin ottaa sun työpaikan.

Vierailija
226/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?

Ainahan ne on kuuluneet. Lasketaan perustoimeentuloon kuuluviksi.

Vierailija
227/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on ainoa ryhmä joiden on _pakko_ ottaa lainaa ennen kuin saa toimeentulotukea.

Ja edelleenkin opintolaina on ainoa laina, jonka voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Eikä luottotiedot mene.

Vierailija
228/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se on muuttunut niin, että harrastusmenotkin kuuluvat toimeentulotukeen? No, itse olen viimeksi saanut tt-tukea vuonna 2017. Ja että sanomalehtitilaus kuuluisi myös?

No sä et nyt näköjään ymmärtänyt aloitusta yhtään. Tt-tukea voi käyttää lehden tilaamiseen jos haluaa. tt- tuen voi myös juopotella viimeiseen senttiin asti jos haluaa. 

Vierailija
229/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleenkin opintolaina on ainoa laina, jonka voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Eikä luottotiedot mene.

Olet väärässä. Opintolainan maksamisessa joustetaan aika paljon, mutta kyllä se voi mennä ulosottoon ja viedä luottotiedot lopulta, jos ei sitä kykene maksamaan.

Vierailija
230/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, köyhilläkin on perhettä ja sukulaisia.

Vaikka asun yksin, niin tässä kuussakin oli kolmet sellaiset synttärit, joihin oli pakko mennä ja ostaa jotain lahjaa.

Siis ei pakko muuten, mutta vaikeaa olisi olla menemättä (niin läheisiä) ja vaikeaa mennä ja olla olematta mukanana lahjaa. Miten selittää lapselle?

Vaikka köyhä olisi yksin ja tulisi toimeen hyvin vähällä, niin silti on olemassa tiettyjä sosiaalisia tilanteita, joihin köyhäkin kutsutaan.

Sittenhän vasta surkeaa elämä olisi, jos katkaisisi vielä välit kaikkiin läheisiin, kuten joku varmaan köyhän olettaa ja vaatii tekemään.

"Kun kerran ei ole varaa pitää ihmisiä lähellään niin sitten ei ole. Sitten täytyy vaan olla menemättä".

Juu, menen, mutta lahjan menevän rahan osuus sitten on pois perusasioista. Juuri siitä toimeentulotuesta. 

Me köyhätkin olemme mummoja ja vaareja, esimerkiksi. Ja kummeja jne.

Ei se ole itsekeksitty asia.

Mulla on onneksi vain yksi kummilapsi ja onneksi hän on vähään tyytyväinen (kehitysvammainen), mutta lahjat on oltava. Hän tietää niitä odottaa ja on aina kovin tohkeissaan. Hänellä on synttäri 10.12. eli joulukuussa kaksi lahjaa ja ärräpaketin lähetyskulut. Kerran vuodessa käyn heillä kylässä. Junaliput ja tuliaiset maksaa myös. Kyllä olen monesti mielessäni kiitellyt nyt kun putosin tt-tuen asiakkaaksi, että tosiaan ei ole kuin yksi kummilapsi. 

Vierailija
231/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että monella pienituloisella palkansaajallakaan ei ole paljon enempää rahaa käytössä, helpommin pärjää jos saa toimeentulotukea koska yllättäviin menoihin kuten isompiin sairaalamaksuihin ym voi saada tukea. Jos jäät toimeentulotukirajan alle, ei saa mistään avustusta näihin.

Mainitse yksikin työ jossa kuukausipalkka on alle 500e. 

Minulla on brutto 1700e, mutta elätettäviä. Laskennallisesti jään juuri ja juuri toimeentulotuenrajan yläpuolelle. Sillä puskurilla pitää maksaa kaikki sairaskulut yms.

Jännä ettei tule mieleen, että yhden palkalla elää monta ihmistä.

Taisi jäädä lapsilisät pois laskelmasta. Vai onko kaikki elätettävät 16-18 vuotiaita?

Vierailija
232/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ELÄ HÖPÖTÄ! Kela perii takas joka pennin sulta kyllä myöhemmin ! toisekseen, jos sairastut ja keskeytät opinnot,mutta oot nostanut liikaa opintotukia ja lainaa siltä vuodelta suhteessa opintosuorituksiisi, Kela maksattaa sulla takaisin kaikki lainat ja tuet!! NIIN! Useat on jo oikeudessa

Vierailija
233/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Opintolainan maksamisessa joustetaan aika paljon, mutta kyllä se voi mennä ulosottoon ja viedä luottotiedot lopulta, jos ei sitä kykene maksamaan.

Minä itse sain opintolainani korkoineen anteeksi. Joten tiedän tämän asian.

Vierailija
234/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muitakin menoja voi olla. Vaikka jos omistaa koiran ja se sairastuu. Koiran lääkärikuluja ei ole laskettu perusosaan.

Entä jos omistaa lehmän, jumalauta joku raja pummaamiseen.

Vierailija
235/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuki ei huomioi sitä että työttömyyden pitkittyessä on eletty esim. vuosia kädestä suuhun ja sitten alkaa tavarat hajoamaan ympäriltä, tarvitaan vaatteita jne.

Vierailija
236/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan ap:lla olla itsellään keskivartalo-obesiteettia, ettei vaan mässäilyn synti olisi päässyt sinunkin elämääsi?

Vierailija
237/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Myös me matalapalkka-alalla työskentelevät sinkut olemme ryhmä jonka asumiskulujen jälkeen jäävä osuus on muutaman kympin enemmän kuin tt-tuen perusosa. Tuon ylimääräisen muutaman kympin viekin sitten ne sähkölaskut ja kotivakuutus eikä välttämättä edes riitä. Reseptilääkkeetkin pitää maksaa omasta pussista. Kyllä tämä melkoista sinnittelyä on mutta minkäs teet?

No mutta tekin toimeentulotukeen. Eihän sitö pelkkä vuokra määtittele

Sähkölaskusta, kotivakuutuksesta ja lääkkeistä kuitit kuten muustakin sinne.

Vierailija
238/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarkistat saldosi jos et omista älypuhelinta tai maksat laskuja. Minä en asu kaupungin keskustassa ja täällä kulkee todella huonosti busseja eikä autoa ole. Silti sossutädit ei auta älypuhelimen hankinnassa, ei vaikka olisi jokin halvin mahdollinen kyseessä. Kuka enää käyttää ns peruspuhelinta. Eihän niitä edes löydä juuri mistään ja kuuluvuus huono. Kaikki SIM-kortit on tehty älypuhelimille joten eivät välttämättä oikeen sovi siihen sun 20 euron puhelimeesi. Osamaksuhelvettiin ei pitäisi ihmisiä painostaa.

Vierailija
239/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei todellakaan saa kokonaan anteeksi. Itse tuun samaan lähes 30 000 € lainasta huikeat 6000 € "anteeksi". Jei.

Vierailija
240/250 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jonkin operaattorin kaupasta osarilla 36kk maksuajalla, koroton, kuluton. Minulla on kolmas sillä systeemillä. Osta suojus siihen myös, maksaa mitä maksaa.