Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?

Vierailija
31.08.2018 |

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Kommentit (520)

Vierailija
121/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästöjä, eletään palkkapäivästä palkkapäivään. Mies töissä, käteen vähän alle 2 000/kk ja itse opintotuki +opintolaina noin 900/kk.

Heti kun itse valmistun ja pääsen työelämään alamme säästää ainakin asuntoon.

Jos jotain sattuisi(miehelle, niin että hänen tulot tippuisivat) pistäisin opinnot tauolle ja menisin duuniin (oman alan sijaisuuksia koko ajan tyrkyllä).Meillä siis omat rahat mutta jeesataan toista jos tarvii puolin ja toisin.

Vierailija
122/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden brutto 7700 euroa, ei säästöjä pennin hyrrääkään. Minä en ”voi” jäädä työttömäksi koska olen hoitsu ja kyllä me hätätilassa yhdellä palkalla selvittäisiin, koska ollaan aikaisemminkin selvitty miehen opiskellessa ilman tukia.

Kuulostaa ihan omalta emännältä, paitsi että jäi työttömäksi enkä ole itse seurusteluaikana opiskellut. Tulot perheessa silti about samat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin mielenkiinnolla tätä keskustelua lukemaan ja petyin, kun fiksuja vastauksia niiltä, joilta käsitän tässä vastauksia haettavan, on tullut tosi vähän. Joitakin kyllä. Ymmärrän täysin sen, jos vararahastot on jouduttu käyttämään, eikä uutta ole OIKEASTI pystytty kasvattamaan. Ymmärrän myös jos ei OIKEASTI ole eikä ole ikinä ollutkaan varaa kerätä puskuria. Mutta täältä paistaa monien vastauksista se, että kyllä yhteiskunta elättää, jos paha päivä tulee tai "ei pahaa päivää tule". Mulla on hei uutisia: kyllä se voi tulla, kenelle vaan. Se voi tulla vaikka mulle heti huomenna. Tai vaikka tänään. Musta on käsittämätöntä, ettei ihmiset ota vastuuta itsestään ja kerrytä varallisuuttaan niin, että selviää edes jostain normaalista poikkeavasta. Tämäkin tietysti tulojen mukaan: jos saat 6000€/kk palkkaa, niin kyllä siinä kohtaa pitää aika isojakin vastoinkäymisiä pystyä taloudellisesti taklaamaan. 1500€:n kk-palkalla ei niin paljon, mutta väitän, että suurin osa pystyy tuostakin palkasta säästämään jos oikeasti haluaa. Mulla itsellä menee reilusti alle 1500€ kuussa menoihin, vaikka ymmärrän myös sen, että asun halvemmin kuin joidenkin ehkä on pakko, mutta mun olisi mahdollisuus tuosta säästää aika paljon, jos olisi tarve. Eikä se silti tarkoittaisi, etten voisi millään tapaa nauttia elämästä.

Se mua kismittää kaikkein eniten, että kuten tästäkin keskustelusta voidaan päätellä, todella moni on sitä mieltä, että kyllä yhteiskunta pelastaa. Sitten kun tulee se tilanne, että sitä pelastusta tarvitaan, niin kitistään, kun saa liian vähän, joutuu tekemään asioita sen rahan eteen ja kun ei raha mihinkään riitä. Kannattaisiko tätä miettiä siinä kohtaa, kun sitä rahaa voisi oikeasti olla säästöön laitettavaksi? Jos koet, ettei sitä ole niin paljon, oletko varma? Tarkastele kriittisesti menojasi ja mieti, mistä voisit luopua tai miten voisit jotain saada halvemmalla. Ihan vaikka puhelinliittymän kilpailutus, siitä voi lähteä. Ja ennen kuin joku sanoo, että kyllä olen varma, ettei tästä 300€:n kuukausibudjetista mitään säästetän, niin edelleen, tiedän, että on ihmisiä jotka ihan oikeasti ei voi säästää. Uskon kuitenkin että todella paljon enemmän on ihmisiä, jotka uskovat etteivät voi säästää, mutta oikeasti voisivat, jos oikeasti tarkastelisivat kriittisesti omia menojaan ja etenkin seuraisivat, mihin raha oikeasti menee. Miettisivät, mikä on oikeasti itselle tärkeää ja mikä ei.

Siinä kohtaa, kun todella se paha päivä tulee, on jokaisesta säästetystä eurosta hyötyä. Jokainen säästetty euro auttaa eteenpäin.

Kun se todella paha päivä tulisi (sairastuisin kroonisesti työkyvyttömäksi), niin säästöni haihtuisivat hetkessä ilmaan ja olisin yhteiskunnan tuen varassa. Tuloni ovat maltilliset ja elinkustannukset isot (vuokra-asunto itäisestä helsingistä eli ei mitään luksusta), niin säästöön jäisi hyvin vähän. Laitan tämän vähän mieluummin vaikka yhteen ulkomaan matkaan vuodessa kartuttaakseni henkistä pääomaani ja ylläpitääkseni hyvinvointiani.

Niin, siksi me kaikki suomalaiset, työttömät myös, maksamme veroja aika paljon jotta tuollaisessa tilanteessa kun paha päivä tulee, meitä tukee yhteiskunta.

Näin on. Se vain ei ole auennut tuolle kenelle vastasin. Tai no kai se enemmän ideologiasta kyykyttää kuin tiedon puutteesta.

Vierailija
124/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot noin 3000 euroa. Siitä asumiseen menee jo 1200. Loput menee suurperheen ruokaan ja laskuihin. Mitään ei meillä jää. Meidän back up on osamaksut. Onneksi nykyään on kaikenlaisia rahoitussysteemejä. 

Vierailija
125/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.

Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.

Noissa sairaala- ja lääkekuluissa on katto, muutaman satasen joutuu itse maksamaan ja loppuvuoden saa sairastaa ilmaiseksi ja maksetaan sairaspäivärahaa. Ei meillä Suomessa ole hätäpäivää.

Sairaalamaksuissa on katto, mutta ainakin omassa sairaanhoitopiirissä katon tultua täyteen sairaalavuorokaudesta peritään n. 20 euroa. Lääkekatto on tänä vuonna 605 euroa, mutta kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan vaikka kyseessä olisi reseptilääke. Omat lääkekulut oli viime vuonna tonnin eli muutaman satasen jouduin pulittamaan itse. Yleensä sairauspäiväraha on palkkaa pienempi. Minulla omat säästöt meni melkein puolen vuoden aikana, siitä tuli yli kahden tonnin kulut kaikkinensa.

Sitähän se katto tarkoittaa että sen jälkeen ei tarvi maksaa mitään. Sehän se idea on, ei se katto voi olla vaan joku alennuskuponki.

Luulet väärin. Katto ei tarkoita maksuttomuutta vaan sitä, että sen jälkeen maksetaan vähemmän.

Vierailija
126/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti ja pankin joustoluotto. Jonkin verran on hätävaraksi, ehkä noin 500 euroa. Luotolla on mahdollisuus nostaa 10000.

Vierailija
127/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän 3kk:ssa ehdi ansiosidonnainen loppua. Miten voi olla talous niin kireällä, että 3kk ansiosidonnaisella vetää talouden kuralle? Eihän se ole nettona kuin pari tonnia, ja maksat niitä kolme vuotta takaisin kuuden tonnin bruttotuloilla?

Jos kuustonnia ei riitä niin kuinka kuvittelet puolet siitä riittävän kun kulutustottumukset on selkeesti tuhlailevat.

Vierailija
128/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain asunnon myytyä ennen lamaa. Velat on maksettu ja kaikki ostettu mitä tarvin. Jos niikseen tulee niin soskuhan se elättää vaikka naama onkin valkoinen?

Vierailija
129/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.

Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.

Noissa sairaala- ja lääkekuluissa on katto, muutaman satasen joutuu itse maksamaan ja loppuvuoden saa sairastaa ilmaiseksi ja maksetaan sairaspäivärahaa. Ei meillä Suomessa ole hätäpäivää.

Sairaalamaksuissa on katto, mutta ainakin omassa sairaanhoitopiirissä katon tultua täyteen sairaalavuorokaudesta peritään n. 20 euroa. Lääkekatto on tänä vuonna 605 euroa, mutta kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan vaikka kyseessä olisi reseptilääke. Omat lääkekulut oli viime vuonna tonnin eli muutaman satasen jouduin pulittamaan itse. Yleensä sairauspäiväraha on palkkaa pienempi. Minulla omat säästöt meni melkein puolen vuoden aikana, siitä tuli yli kahden tonnin kulut kaikkinensa.

Sitähän se katto tarkoittaa että sen jälkeen ei tarvi maksaa mitään. Sehän se idea on, ei se katto voi olla vaan joku alennuskuponki.

Ei tarkoita, se on juurikin alennuskuponki. Osa on ilmaista sen jälkeen (poliklinikkamaksut esim ja osa vaan halvempaa, sairaalakulut.)

Vierailija
130/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä vähän rahaa säästössä, mutta viimiset hätäratkaisut ovat:

1. Pankin vaihto, niin että saan kikkailtua lainoihin lisää maksuaikaa

2. Hattu kourassa kerjäämään vanhemmilta.

3. Kämpän kiinnittäminen.

4. Joku rikos.

5. Naru kaulaan.

Vierailija
131/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 000 e salkussa, veronpalautuksia tulee 7000 e, jotka sijoitan..

Tällä hetkellä laitan kuukaudessa säästöön 415 e, lokakuussa laitan yhden asunnon vuokralle, josta saan verojen jälkeen 560 e tuloa ja olen ajatellut säästää ne joka kuukausi..

975 e / kk on mielestäni ihan ok summa tällä hetkellä, koska opiskelen..

Kun palaan opiskelujen jälkeen töihin saan säästöön 2300 e / kk.

Vierailija
132/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 000 e salkussa, veronpalautuksia tulee 7000 e, jotka sijoitan..

Tällä hetkellä laitan kuukaudessa säästöön 415 e, lokakuussa laitan yhden asunnon vuokralle, josta saan verojen jälkeen 560 e tuloa ja olen ajatellut säästää ne joka kuukausi..

975 e / kk on mielestäni ihan ok summa tällä hetkellä, koska opiskelen..

Kun palaan opiskelujen jälkeen töihin saan säästöön 2300 e / kk.

Mihin kysymykseen mielestäsi vastasit?

Vierailija
133/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkejä varten on hätävarasäästössä n.500€, muuta ei ole enkä ole miettinyt sen enempää.

Vierailija
134/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä 65e, nettotulot 4500e kuukaudessa josta menee konkurssivelkaan 1000e kuukaudessa. Lopuilla elätetään nelihenkinen perhe. Ei jää mitään säästöön, velaksi eletään. Ei mitään varautumissuunnitelmaa, se paha päivä on jo koettu. Omaisuutta myyntiin ja viime kädessä koti. Autoilla 2kpl ei ole mitään arvoa mutta ne on oltava töiden takia.

Viiden vuoden päästä helpottaa kun velat on maksettu.

Vierailija
135/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka kk vähän säästöön, mutta asumme vanhassa rivitalossa ja yllätyksiä tulee.

Nyt tuli pieni kattoremontti . Säästöt menivät ja yhtiövastike nousu 35 e.

Vierailija
136/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän reilu tonni säästötilillä rahaa. Ei olla vähään aikaan sinne aktiivisesti säästetty, koska sinne ei ole tarvinnut kajotakaan. Mutta tiedostan kyllä, että enemmän voisimme säästää ja enemmän myös pitäisi säästää.

Tonni on toki iso raha, mutta ei niin iso, etteikö sekin äkkiä hujahtaisi, jos isompaa yllättävää menoa tulee. Muutama vuosi sitten esimerkiksi yksi kissoistamme sairastui niin, että kymmenessä päivässä meiltä meni yli 800€ pelkästään sen eläinlääkärikuluihin ja erikoisruokaan, jota se sairautensa ajan tarvitsi. Siihen samaan pakettiin ei olisi tarvittu kuin vaikka imurin tai pesukoneen kosahtaminen, niin ei olisi säästöt riittäneet. Toki sittenkin tarvittava summa oltaisiin saatu nopeasti kokoon kiristämällä kaikki muu kulutus minimiin ja tarvittaessa vaikka lainaamalla vanhemmilta tai sisaruksilta seuraavaan liksaan saakka. No, onneksi mikään ei kosahtanut ja elämä jatkui koska oli säästössä rahaa.

Yhden asian kyllä opin tuosta. Kun se paha päivä tuli, lähes tonni paloi heittämällä pelkkään välttämättömään. Mutta sen takaisin säästäminen ei mennyt yhtä heittämällä, vaikka pyrimme säästämään myös välttämättömästä. Suht äkkiä ja kivuttomasti sen toki saimme takaisin säästettyä, mutta silloin teimme tietoisen päätöksen että nyt menee rahankäyttö tiukkaan syyniin kunnes summa on säästetty. Ihan välttämättömästä emme tietenkään tinkineet, mutta esim. ruokaostoksilla kyllä kuljettiin etukäteen suunnitellun ruokalistan kanssa, ostimme aina edullisinta ja jätimme kaikki heräteostokset pois. Emme käyneet leffassa tai ulkona syömässä, emme baareissa tai juoneet edes kalsarikännejä keskenämme pariin kuukauteen. Emmekä lähteneet todellakaan mihinkään alennusmyynteihin shoppailemaan tarjousmeikkejä tai pleikkapelejä vain siksi, kun halvalla saa. Ja juu, kivuttomastihan tuo meni koska kyseessä oli väliaikainen tilanne ja me tiesimme sen. Tiedän kyllä, että monet elävät noin tiukasti aina eivätkä silti pysty itseasiassa säästämään yhtään mitään.

Vierailija
137/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisethan istuu pankin päällä. Mikä ongelma?

Vierailija
138/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjuiokju kirjoitti:

Naisethan istuu pankin päällä. Mikä ongelma?

Öö, se ettet sä ole säästänyt mitään talletettavaksi sinne pankkiin?

Vierailija
139/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 3kk:ssa ehdi ansiosidonnainen loppua. Miten voi olla talous niin kireällä, että 3kk ansiosidonnaisella vetää talouden kuralle? Eihän se ole nettona kuin pari tonnia, ja maksat niitä kolme vuotta takaisin kuuden tonnin bruttotuloilla?

En ole ap, mutta esim minä yrittäjänä en saisi ansiosidonnaista enkä muitakaan tukia.

Freelancer, pakko-yksinyrittäjä, yrittäjä... Tässäpä suuri ja koko ajan kasvava porukka, jolla ei ole ansiosidonnaista turvana. Kyllä osa jengistä on aika kujalla nykyajan työolosuhteista, jos eka kysymys on, että miten niin talous menee kuralle, kun ainahan saa ansiosidonnaista. No, minäkin opin tämän siinä vaiheessa, kun kk-paikkainen työpaikkani meni alta, mutta talo tarjosi hetken kuluttua free-töitä. Edullisempaa talolle niin, kun ei tartte maksaa tellejä ja sairausloma-ajan palkkoja, ei tartte miettiä irtisanomisoikeutta, ei kustantaa työterveyttä, lounasseteleitä, virikeseteleitä, maksaa päivärahoja tai kulukorvauksia. Könttäsumma työstä, ja ”yrittäjä” itse maksaa siitä kaiken mahdollisen, mukaan lukien vararahaston kartuttamisen, jos työnantaja löytääkin jonkun, joka on valmis tekemään kaiken halvemmalla.

Vierailija
140/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasuunnitelma myydä oma koti n. 400 000 tai toinen sijoitusasunnoista. Kolmantena vaihtoehtona olisi pyytää jommankumman vanhemmilta