Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Myydään metsää
Ohis. En oikeasti ymmärrä, miten joku näkee järkevämpänä kuluttaa esim. 6ke:n kuukausitulot kuin säästää ja sijoittaa osan. Tuosta summasta ihan varmasti osa menee täysin turhaan krääsään tyyliin kerran-pari kertaa pidettäviin vaatteisiin. Jos sen hukkaan heitetyn rahan, vaikka vain 200 €/kk sijoittaa ja saa sille edes keskimääräisen tuoton, on jo viidessä vuodessa kasassa hyvä puskurirahasto, tai sen alku.
Jokaisen vanhemman pitäisi opettaa säästäminen ja tuottava sijoittaminen lapsilleen, etenkin äitien tyttärille. Siitä pitäisi puhua koulussa. Naisten pitäisi puhua sisustamisen sijaan sijoittamisesta (ei niihin kevätverhoihin vaan tuottaviin kohteisiin).
Miksi tämä saa olla täällä, kun minun aloittamani ketju, jossa kyselin rahattomien selviytymisvinkkejä, poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Back up plan on kajota asp-tiliin. Siellä on nyt 3000€. Lisäksi voin myydä pianon ja kitarat, niistä irtoaa ehkä 6000€ yhteensä.
Onkohan soitinten myyntiarvo ihan tuota luokkaa? Epäilen. Julkisuudessa on ollut juttuj, että pianoista halutaan eroon suunnilleen niin, että maksetaan kun joku hakee pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.
Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.
Noissa sairaala- ja lääkekuluissa on katto, muutaman satasen joutuu itse maksamaan ja loppuvuoden saa sairastaa ilmaiseksi ja maksetaan sairaspäivärahaa. Ei meillä Suomessa ole hätäpäivää.
Sairaalamaksuissa on katto, mutta ainakin omassa sairaanhoitopiirissä katon tultua täyteen sairaalavuorokaudesta peritään n. 20 euroa. Lääkekatto on tänä vuonna 605 euroa, mutta kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan vaikka kyseessä olisi reseptilääke. Omat lääkekulut oli viime vuonna tonnin eli muutaman satasen jouduin pulittamaan itse. Yleensä sairauspäiväraha on palkkaa pienempi. Minulla omat säästöt meni melkein puolen vuoden aikana, siitä tuli yli kahden tonnin kulut kaikkinensa.
Kyllähän minä jonkun pari tonnia pystyn vinguttamaan luottokortiltakin. Tai yhden tonnin, kun myyn sen tonnin autoni pois.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. En oikeasti ymmärrä, miten joku näkee järkevämpänä kuluttaa esim. 6ke:n kuukausitulot kuin säästää ja sijoittaa osan. Tuosta summasta ihan varmasti osa menee täysin turhaan krääsään tyyliin kerran-pari kertaa pidettäviin vaatteisiin. Jos sen hukkaan heitetyn rahan, vaikka vain 200 €/kk sijoittaa ja saa sille edes keskimääräisen tuoton, on jo viidessä vuodessa kasassa hyvä puskurirahasto, tai sen alku.
Jokaisen vanhemman pitäisi opettaa säästäminen ja tuottava sijoittaminen lapsilleen, etenkin äitien tyttärille. Siitä pitäisi puhua koulussa. Naisten pitäisi puhua sisustamisen sijaan sijoittamisesta (ei niihin kevätverhoihin vaan tuottaviin kohteisiin).
Onhan se noinkin, mutta toisaalta satanen baariin kerran viikossa on paljon hauskempaa.
Säästöjä ei ole, mutta velkaa melkein kolkytdonaa.
Jos työt menee, kusessa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole säästöjä, elän kädestä suuhun, 1100 e/ kk palkka, vuokra 500 e plus muut normi laskut. Kädestä suuhun elämistä on elämä, jos jotain tapahtuu, en tiedä mitä tekisin. Yksin asun, keski-ikäinen nainen.
Noilla tuloilla ja vuokralla olisit kyllä oikeutettu myös asumistukeen. Mene Kelan asumistukilaskuriin ja laske paljonko saisit. Turha kituuttaa jos voi jotain tukea saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.
Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.
Noissa sairaala- ja lääkekuluissa on katto, muutaman satasen joutuu itse maksamaan ja loppuvuoden saa sairastaa ilmaiseksi ja maksetaan sairaspäivärahaa. Ei meillä Suomessa ole hätäpäivää.
Sairaalamaksuissa on katto, mutta ainakin omassa sairaanhoitopiirissä katon tultua täyteen sairaalavuorokaudesta peritään n. 20 euroa. Lääkekatto on tänä vuonna 605 euroa, mutta kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan vaikka kyseessä olisi reseptilääke. Omat lääkekulut oli viime vuonna tonnin eli muutaman satasen jouduin pulittamaan itse. Yleensä sairauspäiväraha on palkkaa pienempi. Minulla omat säästöt meni melkein puolen vuoden aikana, siitä tuli yli kahden tonnin kulut kaikkinensa.
Sitähän se katto tarkoittaa että sen jälkeen ei tarvi maksaa mitään. Sehän se idea on, ei se katto voi olla vaan joku alennuskuponki.
Backup planini on nimenomaan ettei virallisesti ole säästöjä ollenkaan vaan ne on sukan varressa. Tällöin siinä tilanteessa että olisin tuloton ja oikeutettu toimeentulotukeen sitä myös saisin. Vaikka siis säästöjä on vähän.
Kai mä sossua kokeilisin. Toistaiseksi back-up planina on toiminut osamaksulla maksaminen. Eli jos tyyliin puhelin tai pyykinpesukone hajoaa, ostan osarilla uuden ja toivon ettei mitään muuta tapahdu ennen kuin se ostos on saatu maksettua. No "uuden" vähän käytetyn puhelimen ostin just kaverilta satasella koska vanha luuri temppuili jo niin pahasti että lopullinen hajoaminen olisi ollut vain ajan kysymys. Varaluurina mulla on vanha nokialainen jossa ei ole edes nettiä. Se tosin kestäisi varmaan vaikka ydinkatastrofin...😂
Mun back up plan on varakas vaimo.
Vuodesta toiseen hän keikkuu suomen eniten tienaavien naishenkilöiden kärkikahinoissa.
Elän jo nyt työmarkkinatuella ja toimeentulotuella, mutta en ajatellut jatkaa näin elämäni loppuun saakka. Luotan siihen, että löydän töitä. Jos sukulaisilta tai Kelasta ei enää jostain syystä saisi apua, olisi varmaan pakko ryhtyä huoraamaan.
Köyhinä opiskelijoina back up plan oli varakkaat vanhemmat, jotka auttoivat esim. isompien menojen (mm. kenttäkurssimaksut) kanssa ihan pyytämättäkin. Suurimmaksi osaksi kuitenkin elettiin opintotuella ja kesätyörahoilla
Velaton aso. Jos/kun huono tilanne joskus kohdalle sattuu, niin asosta 15000€. Tuolla summalla pärjää suht pitkäänkin, kun nuukailee.
Olen ollut koko elämäni pienituloinen n. 1500e nettotulot. Myös pari pidempää työttömyysjaksoa on ollut. Jos joudun työttömäksi niin pärjään työttömyystuella. Olen myös elänyt aikaa kun peliriippuvuus vei melkein kaikki rahat kuukaudessa. Kaurahiutaleet, jauhot ja makaroonit tulivat silloin tutuksi, mutta siitäkin selvittiin.
Lainaan tarvittaessa/harvoin siskoltani, mies puolestaan vanhemmiltaan.
Eron tullessa mulla oli 4000 euroa säästössä. Kaikki meni vuokratakuisiin, kodin tavaroihin ja elämiseen. Sen jälkeen elettiinkin noin 8-9kk niin että kaikki rahat menivät eikä mitään jäänyt säästöön. Jouduin siis pikaisesti ottamaan liian kalliin kämpän koska ei voitu enää lasten kanssa asua aikaisemmassa kodissamme.
Lasten isä vitkutteli parhaansa elatusmaksujen ja asunnon myynnin kanssa.
Nyt, viisi vuotta myöhemmin, on asiat reilassa. Asumiskulut pienemmät kuin ikinä, n 8000 euroa säästössä pahan päivän varalle.
Tulot olivat eron aikana n 1800 euroa kuussa ja nykyään 3100 euroa kk. Bruttona.
Välissä olin 1,5 vuotta opiskelijana
Melko erilaisia tilanteita täällä. Meillä ei juurikaan rahaa säästötilillä mutta useampia sijoitusasuntoja (joista tietenkin velkaa). Lisäksi omakotitalovelkaa.
Lapsia varten sijoitamme jotta heillä olisi helpompi elämänalku kuin itsellä ollut.
Voi, jos avioehdolla suojataan miehen omaisuus, mutta naisen ei. Myös vanhemmat voivat suojata lapselle menevän perinnön ettei lapsen puolisolla ole siihen mitään oikeutta. Noissa pitää olla tarkkana, että avioehdot olisivat reiluja kummallekin.