Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Majava1980 kirjoitti:
Hassu keskustelu.
Kaikki jotka kertoo on on säästössä rahaa ja talouden tulot ovat XXXX €/kk niin peukkua tulee alaspäin.Sitten työttömät toimeentulotuki kela narisijat jotka voivottelevat kolmannen sukupolven köyhyyttä ja sitä että vuokra on kallis eikä raha riitä elämiseen saavat peukut ylöspäin.
Kun luet tämän ja painat taas peukkua alaspäin mieti miksi teet niin.
Onko muiden hyvinvointi pois sinulta?
Teet niin purkaaksesi pahaa oloa koska sinulla ei ole säästössä rahaa ja tulot todennäköisesti pienet. Ainoa mitä voit tehdä palkkatöissä käyvälle ihmiselle jollainen toivottavasti itsekin haluaisit olla on painaa peukkua alaspäin.
Se purkaa sisäistä pahaa oloasi edes puolen sekunnin ajan minuun. Anynyymiin nettikirjoittelijaan joka käy töissä ja elää onnellista elämää ainakin nyt 4.9 herranvuonna 2018.
Mitä huominen tuo tullessaan sitä ei kukaan tiedä. Ehkä minäkin peukutan alaspäin ylihuomenna.
Käyn töissä, netto-omaisuus itsellä noin 60 000 ja miehellä saman verran. Tästä samana päivänä käyttöön otettavaa noin 1/3. Joitain viestejä olen alapeukuttanut, koska viestit eivät ole millään tavalla vastanneet kysymykseen - vastaaja ei ole kuulunut kohderyhmään mutta on vain tullut pätemään omakehu kauas lemuten.
Tää oli hyvä avaus jos se saa ees muutamat miettiin asiaa ennenkuin on myöhäistä. Ketjussa on kumminkin teatimonialia monelta jolla ei oo ollu säästöjä. Puskurin varoilla kuitenkin on mahdollista helpottaa vaikeaa sopeutumista kummasti. Sossurotat on asia toinen tietenkin, siellä piikki on loppuun asti auki.
Itsellä on noin 3 kk tulot nopeasti realisoitavissa ja sitten osakkesalkusta voi myydä lisää.
Suositan kaikille 5% säästämistä kustannustehokkaasti nettotuloistaan, on niitä paljon tai vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se 'jos jotakin sattuu' käytännössä on?
Jos meillä palaa talo tai sattuu vesivahinko, niin muutaman tonnin säästöt eivät auta mitään. Vakuutukset korvaa ja ne on hyvät&kunnossa. Jos taas pesukone tai auto hajoaa, niin luottokortilla saa uuden tai maksaa voi vaikka osamaksulla parissa erässä, jos ei visaa halua vinguttaa.
Ymmärrän, että tilillä on hyvä olla pari sataa pelivaraa ja menonsa voi suhteuttaa niin, ettei päivää ennen tilipäivää tarvi pulloja viedä puurorahan toivossa kauppaan, mutta ikinä en ole ymmärtänyt näitä neuvoja, että 'puskuritilillä' pitäisi makuuttaa parin, kolmen kuukauden palkkaa.
Vesivahingon kärsineenä voin kertoa, että käytännössä vakuutusyhtiö ei todellakaan korvaa kaikkea, ja että korvaus tulee vasta jälkikäteen ja kuittien perusteella. Eli ellei sinulla ole käytännössä varaa ensin korjata, et saa juuri mitään. Meillä korvauspäätökseen meni vielä 6 viikkoa, ennen sitä ei siis tiedetty korvaako vakuutus mitään.
Sama kokemus työttömyyskassan kanssa, käsittelyaika 5 viikkoa. Jona aikana pitää kuitenkin syödä ja maksaa laskut.
No Siperia opettaa sitten.
Majava1980 kirjoitti:
Hassu keskustelu.
Kaikki jotka kertoo on on säästössä rahaa ja talouden tulot ovat XXXX €/kk niin peukkua tulee alaspäin.Sitten työttömät toimeentulotuki kela narisijat jotka voivottelevat kolmannen sukupolven köyhyyttä ja sitä että vuokra on kallis eikä raha riitä elämiseen saavat peukut ylöspäin.
Kun luet tämän ja painat taas peukkua alaspäin mieti miksi teet niin.
Onko muiden hyvinvointi pois sinulta?
Teet niin purkaaksesi pahaa oloa koska sinulla ei ole säästössä rahaa ja tulot todennäköisesti pienet. Ainoa mitä voit tehdä palkkatöissä käyvälle ihmiselle jollainen toivottavasti itsekin haluaisit olla on painaa peukkua alaspäin.
Se purkaa sisäistä pahaa oloasi edes puolen sekunnin ajan minuun. Anynyymiin nettikirjoittelijaan joka käy töissä ja elää onnellista elämää ainakin nyt 4.9 herranvuonna 2018.
Mitä huominen tuo tullessaan sitä ei kukaan tiedä. Ehkä minäkin peukutan alaspäin ylihuomenna.
Alapeukku tuli siitä, että kysymys oli niille, joille EI ole turvaverkkoa.
MikaK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikaK kirjoitti:
En ymmärrä miksi työttömyys olisi välitön kriisi. Eiks nykyään melkein joka paikasta saa pakettina 6-12kkn palkan eli helposti 20-50 tonnia käteen ja heti saa lähteä. Sitten ansiosidonnainen ym.
Anteeks mitä? Mistä saisin työpaikan josta pistettäisiin pihalle ja saisi vielä 50t käteen?? Haluan heti moisen diilin!
Eikö se Suomessa ole ihan lain ja liiton sopimusten mukaan se 6kk irtisanomisaika jona aikana on saatava palkkaa ja ei käytännössä ei tarvitse olla töissä. Eli saat vaan käteen vaikkapa 6 x 5000e = 30t ja lähdet kävelemään. Minun esimieheni valitiolla joutui lähtemään YT-neuvotteluissa ja hän sai kuulemma 12kk palkan joka hänellä oli varmaan 120 tuhatta. Lomakorvaukset toki siihen päälle vielä.
Ei todellakaan:) Irtisanomisaika työnantajan puolelta on max 2kk ja silloin on työvelvoite eli olet töissä palkkaa vastaan.
Muutamassa suurimmassa yrityksessä oli aikoinaan nuo paketit, minäkin sain sellaisen Nokialta v 2012 ja työt loppui siihen hetkeen kun YTssä päätös tuli. Eli sain 2kk irtisanomisajan palkan ja 6kk palkan pakettina. Nyt ei tuotakaan enää ole kovin monessa paikassa. Tuli7tulee liian kalliiksi yrityksille.
Vararahastoa oli peräti 1260 €, jotka olen säästänyt kolmen vuoden aikana. Olen ollut paljon työttömänä, mutta joitain pätkiä töissäkin. Nyt mennään kelan peruspäivärahalla, ja vuoden olen ollut työttömänä neljää työssäolo päivää lukuunottamatta.
Alkukesästä sain (kesä)työpaikan, 2 kuukauden määräaikaisen. Työ oli samaa mitä olen ennenkin tehnyt. Sattui vain olemaan osaltaan vähän erilaisia materiaaleja kuin edellisessä paikassa missä tätä työtä tein ihan menestyksekkäästi (yritys ei vaan menestynyt niin hyvin, koska eivät voittaneet kilpailutuksia eikä töitäkään enää tullut niin että uusille määräaikaisille työntekijöille olisi voitu uutta pätkää tarjota).
No pari päivää tässä työssä kesällä ehdin olla ennen kun sain potkut, koska voimat eivät riittäneet kaikkien materiaalien nostamiseen. En kuitenkaan ole sieltä heiveröisemmästä päästä voimieni kanssa, mutta tässä raja tuli vastaan. Työkkäriin sitten ilmoitusta, että työsuhde on purettu koeajalla. Heillä meni selvityksen käsittelyyn lähes kaksi kuukautta. Ehdin jo soitella peräänkin. Siinä sitä oltiin kaksi kuukautta saamatta rahaa mistään. Lapsilisän toki sain, mutta näin alakouluikäisen lapsen yksinhuoltajana ei paljon naurattanut. Nyt puskurirahat on käytetty eikä kelan peruspäivärahoilla paljon säästellä. Jos jotain uudestaan käy on pakko turvautua toimeentulotukeen.
Niin kun joku jo taisi sanoa, että kun jotain käy niin puskurirahasto pelastaa ainakin osittain, mutta mitäs sitten kun tapahtuukin toisen kerran?
Vierailija kirjoitti:
Vararahastoa oli peräti 1260 €, jotka olen säästänyt kolmen vuoden aikana. Olen ollut paljon työttömänä, mutta joitain pätkiä töissäkin. Nyt mennään kelan peruspäivärahalla, ja vuoden olen ollut työttömänä neljää työssäolo päivää lukuunottamatta.
Alkukesästä sain (kesä)työpaikan, 2 kuukauden määräaikaisen. Työ oli samaa mitä olen ennenkin tehnyt. Sattui vain olemaan osaltaan vähän erilaisia materiaaleja kuin edellisessä paikassa missä tätä työtä tein ihan menestyksekkäästi (yritys ei vaan menestynyt niin hyvin, koska eivät voittaneet kilpailutuksia eikä töitäkään enää tullut niin että uusille määräaikaisille työntekijöille olisi voitu uutta pätkää tarjota).
No pari päivää tässä työssä kesällä ehdin olla ennen kun sain potkut, koska voimat eivät riittäneet kaikkien materiaalien nostamiseen. En kuitenkaan ole sieltä heiveröisemmästä päästä voimieni kanssa, mutta tässä raja tuli vastaan. Työkkäriin sitten ilmoitusta, että työsuhde on purettu koeajalla. Heillä meni selvityksen käsittelyyn lähes kaksi kuukautta. Ehdin jo soitella peräänkin. Siinä sitä oltiin kaksi kuukautta saamatta rahaa mistään. Lapsilisän toki sain, mutta näin alakouluikäisen lapsen yksinhuoltajana ei paljon naurattanut. Nyt puskurirahat on käytetty eikä kelan peruspäivärahoilla paljon säästellä. Jos jotain uudestaan käy on pakko turvautua toimeentulotukeen.Niin kun joku jo taisi sanoa, että kun jotain käy niin puskurirahasto pelastaa ainakin osittain, mutta mitäs sitten kun tapahtuukin toisen kerran?
No kyllähän sulle nyt pitäisi tulla muuutaman kuukauden rajat kerralla jos et karenssia saanut tuosta. Jos olisit pitänyt rahat käteisenä niin olisit saanut tuona aikana toimeentulotukea. Turha sitä rahavarastoa on noilla tuloilla kerryttää kun se saattaa palaa ihan elämiseen tuollaisissa tilanteista. Joku toinen olisi ostanut noilla vaikkapa vatteita tai käyttänyt muuten esim. omaan ja lapsen virkistäytymiseen ja saanut toimeentulotukea tuona aikana. Itse en näe syytä elää kituuttaa ja jemmata rahaa joka sitten palaa johonkin työkkärin virheseen tai karenssiin. Mieluummin käytän sen itseeni.
Kannattaa myös kokeilla laskurilla saisitko nytkin toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pari päivää tässä työssä kesällä ehdin olla ennen kun sain potkut, koska voimat eivät riittäneet kaikkien materiaalien nostamiseen. En kuitenkaan ole sieltä heiveröisemmästä päästä voimieni kanssa, mutta tässä raja tuli vastaan. Työkkäriin sitten ilmoitusta, että työsuhde on purettu koeajalla. Heillä meni selvityksen käsittelyyn lähes kaksi kuukautta. Ehdin jo soitella peräänkin. Siinä sitä oltiin kaksi kuukautta saamatta rahaa mistään. Lapsilisän toki sain, mutta näin alakouluikäisen lapsen yksinhuoltajana ei paljon naurattanut. Nyt puskurirahat on käytetty eikä kelan peruspäivärahoilla paljon säästellä. Jos jotain uudestaan käy on pakko turvautua toimeentulotukeen.Niin kun joku jo taisi sanoa, että kun jotain käy niin puskurirahasto pelastaa ainakin osittain, mutta mitäs sitten kun tapahtuukin toisen kerran?
Jos olisit pitänyt rahat käteisenä niin olisit saanut tuona aikana toimeentulotukea. Turha sitä rahavarastoa on noilla tuloilla kerryttää kun se saattaa palaa ihan elämiseen tuollaisissa tilanteista. Joku toinen olisi ostanut noilla vaikkapa vatteita tai käyttänyt muuten esim. omaan ja lapsen virkistäytymiseen ja saanut toimeentulotukea tuona aikana. .
En ole tuo yllä kirjoittanut, joskin aiemmin kirjoittanut vastaavista ongelmista. Kannattaa nyt silti muistaa, että lähinnä lain kirjainta on se, että käyttää omat rahat ensin, oli ne rahat sitten tilillä tai kirjekuoressa kotona. Sikäli kaikki "jos olisit pitänyt rahat käteisenä" -jutut on huttua, koska oikeasti ihminen on velvollinen kertomaan senkin, että ai niin, mulla on rahaa kyllä kotona.
En tuomitse, jos joku pienituloinen pitää pieniä rahamääriä kotona, mutta hienointa on silti se, jos yrittää ensiksi niillä omilla rahoillaan pärjätä, vaikka siitä kärsimyksestä ei mitään kruunua saakaan. Henkilö toimii silloin oikein. Ei sille mitään mahda. Systeemi on surkea, mutta moraalisesti se juttu menee näin, kun kerran systeemi on kuitenkin luotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit pitänyt rahat käteisenä niin olisit saanut tuona aikana toimeentulotukea. Turha sitä rahavarastoa on noilla tuloilla kerryttää kun se saattaa palaa ihan elämiseen tuollaisissa tilanteista. Joku toinen olisi ostanut noilla vaikkapa vatteita tai käyttänyt muuten esim. omaan ja lapsen virkistäytymiseen ja saanut toimeentulotukea tuona aikana. .
En ole tuo yllä kirjoittanut, joskin aiemmin kirjoittanut vastaavista ongelmista. Kannattaa nyt silti muistaa, että lähinnä lain kirjainta on se, että käyttää omat rahat ensin, oli ne rahat sitten tilillä tai kirjekuoressa kotona. Sikäli kaikki "jos olisit pitänyt rahat käteisenä" -jutut on huttua, koska oikeasti ihminen on velvollinen kertomaan senkin, että ai niin, mulla on rahaa kyllä kotona.
En tuomitse, jos joku pienituloinen pitää pieniä rahamääriä kotona, mutta hienointa on silti se, jos yrittää ensiksi niillä omilla rahoillaan pärjätä, vaikka siitä kärsimyksestä ei mitään kruunua saakaan. Henkilö toimii silloin oikein. Ei sille mitään mahda. Systeemi on surkea, mutta moraalisesti se juttu menee näin, kun kerran systeemi on kuitenkin luotu.
Moraalisesti on väärin ajaa ylinopeutta ja oikeastaan jos ajat niin sinun pitäisi maksaa sakot ihan oma-aloitteisesti. Vaikkei siitä mitään kruunua saakaan. Tämä on täysin verrannollinen jos poliisi ajaa sinua vastaan mutta ilman että tutka on päällä ja pysäyttää. Nyt olisit sitten velvollinen kertomaan paljonko oli ylinopeutta. Arvaa vaan moniko kertoisi.
Tai pullojen tai marjojen keruu. Kaikki nämä pitäisi ilmoittaa mutta arvaappa vaan tekeekö kukaan niin. Samoin synttärilahjaksi saadut rahalahjat tai jos myyt jotain. Luultavasti jos myyt esim. pinnasängyn niin tämä pitäisi ilmoittaa ja lapsi nukkukoon vaikka sohvalla kunnes saat mahdollisesti täydentävänä toimeentulotukena jonkun roposen isomman sängyn ostoon.
Kolmas mihin voi verrata on vanhemmat ihmiset jotka lahjoittavat omaisuuttaan/omaisuutensa jo eläessään jälkipolville ja sanovat että on tuossa jo veroja makseltu. Nyt yhteiskunta elättäköön. Tämäkin nähty.
Neljäs asia on jo se että jos vaan omaisuus on oikeassa muodossa eli asunnossa jossa asut niin saat pitää sen vaikka maailman tappin asti.
Rikollinen olet vain jos jäät kiinni. Luultavasti jokaisella on omalla tunnollaan jotain mistä olisi esim. sakot tullut joten moraali sikseen.
"Jos jotain tapahtuu" on epämääräinen käsite.
Jos sairastuu, niin saa täyttä sairauspäivärahaa 3 kk ja sen jälkeen n. 60% palkasta, jolla tulee toimeen. Sen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä suunnilleen saman verran ja silläkin taloutemme tulee toimeen.
Jos puoliso kuolee, niin henkivakuutuksia on 1,5-kertainen määrä kaikkiin velkoihin verrattuna ja velkojen maksamisen jälkeen leskellä on varaa jäädä asumaan omaan velattomaan kotiinsa ja elää vieläpä taloudellisesti turvattua elämää.
Jos vammautuu onnettomuudessa, saa työkyvyttömyyseläkettä ja lisäksi on tapaturmavakuutukset.
Töissä alalla, josta löytyy aina töitä. Talouden bruttotulot hieman yli 7000 euroa/kk.
Appiukko on miljonääri. Entinen apteekkari, jolla asuntoja monessa kunnassa, metsää, osakkeita... mitäpä tässä itse säästämään, perintöä odotellessa ;)
Molemmat laittaa summan X yhteiselle käyttötilille ja siellä on noin 500e puskuri. Eli siinä säästöt. Mutta Nordealta saa Mastercardin asuntolainan yhteydessä ja siihen alle 10te limiitin. Eli siis 9900e. Siinä on se pelivara hätätilanteelle. Ja tokihan sen saa maksettua, kun on vaikka se uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastuu, niin saa täyttä sairauspäivärahaa 3 kk ja sen jälkeen n. 60% palkasta, jolla tulee toimeen. Sen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä suunnilleen saman verran ja silläkin taloutemme tulee toimeen.
Jos puoliso kuolee, niin henkivakuutuksia on 1,5-kertainen määrä kaikkiin velkoihin verrattuna ja velkojen maksamisen jälkeen leskellä on varaa jäädä asumaan omaan velattomaan kotiinsa ja elää vieläpä taloudellisesti turvattua elämää.
Jos vammautuu onnettomuudessa, saa työkyvyttömyyseläkettä ja lisäksi on tapaturmavakuutukset.
Töissä alalla, josta löytyy aina töitä. Talouden bruttotulot hieman yli 7000 euroa/kk.
Mulla on myös ammatti joka työllistää 100% varmasti, saa itse melkein valita paikkansa. MUTTA mulle kävi just noin eli vammauduin onnettomuudessa. Työkyvytön olen tällä hetkellä ja voin sanoa että se että saa työkyvyttömyyseläkettä (edes sitä määräaikaista kuntoutustukea) on työn ja tuskan takana. Tiedän että kaikki tarvitsevat eivät todellakaan saa ja joutuvat työkkärin listoilla kitkuttamaan. Tapaturmavakuutukseni ei korvannut mitään muuta kuin sairaalajakson. Kannattaa tsekata oma vakuutus koska mulle tuo oli järkytys kun edes yhden yhtä fysioterapiakäyntiä ei korvannut. Tää oli jotain sellaista mitä en koskaan ajatellut tapahtuvan että elämä menisi uusiksi sekunnissa :(
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kyllä hurjan ruusuinen kuva tuloista, joita saat, jos sairastut. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei tosiaan pääse noin helposti eikä vakuutuksetkaan välttämättä korvaa kaikkea, mitä kuvittelet. Sinäkin voit menettää työkyvystä niin paljon, että et kykene työskentelemään nykyisessä työssä vaan saat potkut, mutta työkykyä on jäljellä niin paljon, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä sitten joutuu roikkumaan vajaakuntoisena työnhakijana minimipäivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko on miljonääri. Entinen apteekkari, jolla asuntoja monessa kunnassa, metsää, osakkeita... mitäpä tässä itse säästämään, perintöä odotellessa ;)
Avioero tai puolisosi kuolema ennen apen perintöä on mahdottomuus, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kyllä hurjan ruusuinen kuva tuloista, joita saat, jos sairastut. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei tosiaan pääse noin helposti eikä vakuutuksetkaan välttämättä korvaa kaikkea, mitä kuvittelet. Sinäkin voit menettää työkyvystä niin paljon, että et kykene työskentelemään nykyisessä työssä vaan saat potkut, mutta työkykyä on jäljellä niin paljon, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä sitten joutuu roikkumaan vajaakuntoisena työnhakijana minimipäivärahalla.
Juuri näin. Ihmiset eivät näköjään ollenkaan tajua miten vaikea työkyvyttömyyseläkkeelle on päästä vaikka olisi työkyvytön. Sitten roikut työmarkkinatuella kaiken maailman aktiivimallien kanssa. Tietääkseni aktiivimalli koskee myös vajaakuntoisia joilla ei ole mitään mahdollisuuksia löytää edes sitä pientä työmäärää millä ne ehdot saisi täytettyä.
Virallisesti ei olekaan mitään säästössä, koska ulosotto ja ei ole mitään järkeä säilyttää rahaa pankkitilillä. Todellisuudessa säästöinä on käteistä sekä helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta noin 4000 euron verran.
Noo. Menen töihi jos niikseen menee. Kyllä me elettävä hanttihomman palkalla. Tähän asti B plan oli luottokortit, meni aika vauhdikkaasti 15 000e 2 kortille. En tiennyt että edes on niin korkea luottoraja. No, säästöjä kertyy kunnes tulee jokin muutto tai matka joka syö kaikki säästöt. Nyt on taas kaikki nollilla, mutta kesä onkin hiljaisempaa aikaa. En etsi vielä töitä eikä tarvikkaa.
Kun rommeli pamahtaa päälle, persaukeisella on lyhyt matka yhteiskunnan avulle. Tilanne saatta amyös olla tuttu ja siihen osaa sopeutua. Vuokraan ja ruokaan tulee rahaa. Koettu kurjuus ja vähäosaisuus senku jatkuu ja se on tuttua.
Mikäli olet pärjännyt elämässä aikaisemmin hyvin, on sinne tuelle pitkä alamäki, jonka aikana koet nöyryytystä mitä et arvannu maailmassa olevan. Kulutukseen ja asuntolainaan ja vakuutusmaksuihin ei tule rahaa. Edessä on elintason purkaminen. Kallilla hankittu omaisuuskin on käytetynä monesti vaikeaa myydä. Mikäli rommeli ei ole henk kohtanen, vaan laaja lama, ei irtaimistolakaan ole kummoista arvoa. Ostajat kun puuttuu. Nurkan takana vaanii asunnon menetys ja vuoralle joutuminen. Kohta on niinku muutkin köyhät...
Asiasta paraillaan omakohtaista kokemusta. Puolison jäätyä töistä sattuneesta syystä on aika myydä irtainta. Raha ei todellakaan hyökkää tilille ja menot on just ny. Säästöjä ei sitte ollu ku tonni joka suli pois. Sopeutuminen on nyt ns päällä.
3kk palkan jemmaus ei ole huono idea, jos on työelämässä. Voin vahvistaa.