Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Tulona opintotuki 250 euroa brutto ja oointolaina 650 euroa / kk. Backup planina sossu. Toivon pääseväni töihin mutta vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄
Voi ei... Taas tuollainen mies.
Eli, jos teille tulee jokin taloudellinen vastoinkäyminen, sinä maksat teidän elämisen säästöistä jotka olet repinyt kasaan pienestä palkastasi?Niin. Toki mies nyt maksaa elämisestä hiukan enemmän, mutta tuhlaa myös itseensä paljon enemmän kuin minä.
Lisäyksenä että olemme miettineet naimisiinmenoa, mutta mies haluaa avioehdosta rajata oman firmansa pois ulottuviltani (mikä on toki ihan ymmärrettävää) mutta muut tulot ja menot ja omaisuus menisi eron sattuessa puoliksi. Jotenkaan en kuitenkaan tiedä onko tuo minun kannaltani fiksua.. esim. Autot ovat kokonaan firman nimissä ja tietysti kaikki miehen tulot tulevat firmasta ja minulla on omia säästöjä monta kymmentä tuhatta. Tarkoittaako se käytännössä että Jos eroamme niin mies saa yksin pitää kaiken firman nimissä olevan ja hankitun, mutta minun säästöni joudun kuitenkin jakamaan miehen kanssa? No tästä nyt voisi oikeasti tehdä omankin ketjun, kunhan mietin.
NO eihän sun tarvitse tyhmä olla. Totta kai teet avioehdon, jossa myös sinun oma omaisuutesi suojataan.
Hassua miten täällä av:lla onkin säästöttömiä... Jos kysytään kenellä on varaa 500k asuntoon niin jokainen ketjussa ilmoittautuu yli 10 000e/kk bruttotuloiseksi ja osakevarallisuutta omistavaksi. Nyt sitten onkin sivu tolkulla ihmisiä, joilla ei säästössä pennin hyrrää.
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä aika typeriä jos luulette että saatte mitään taloistanne siinä vaiheessa kun tarviitte ne rahat.
Todennäköisesti silloin on uusi lama finanssikriisi sota tms. Talo menee myyntiin murto-osaan vanhoihin hintoihin verrattuna. Jos silloinkaan.
Kannattaa pitää 2-3v verran käteistä puskurina. Siinä ajassa onkin jo mahdollista että kriisi menee ohi eikä joudu luopumaan omaisuudesta pilkkahinnalla.
No ei todellakaan kannata pitää tuollaisia summia käteisenä. Kannattaa mieluummin sijoittaa ne tuottamaan (ellei jo ole miljoonasalkku) Ja ennemmin kannattaa tallettaa ne vaikka pankkiin kuin käteisenä pitää. Ja minkä 2-3 vuoden? 2-3 vuoden kulujen, 2-3 vuoden nettopalkan, 2-3 vuoden bruttopalkan verran?
Vierailija kirjoitti:
Mies oli pitkään työttömänä, n 3 vuotta. Kun yt.n alkoivat, aloimme miettimään kulutusta tarkemmin ja pikkuhiljaa myimme omaisuutta. Sen jälkeen irtaimistoa, appivanhempienkin irtaimistoa.
Nyt koti on roinavapaa, kuten myös appivanhempien, miehellä luult n 1,5 - 2 v työpesti ja minullakin näyttää työt jatkuvan, luult ainakin 2 vuotta.Joka kk tilipäivänä jätän tilille 1000 e. Laina ja yhtiövastike menevät suoraveloituksena. Laitan sivuun 1/12 osan mikä on arvio vuoden sähkölaskusta ja kotivakuutuksesta. Se, mitä tilille jää, jätän 1000 e ja lopuilla teen ylimääräisen lyhennyksen lainaan.
Valitettavasti miehen liiton rahojen loputtua lisälyhennyksiä ei voitu tehdä juurikaan, kun mun netto on alle 2000 e.
Sen sijaan vuokrasimme kellarikomeron vuodeksi ja saimme siitä tonnin. Summa lähti heti lyhennykseen.
Meillä ei ole kummosta puskuria. Itselläni on muutama kultakoru, jotka saa vaihdettua hetkessä käteiseksi ja visa, jolla voi nostaa rahaa.
Oletko laskenut mitä ne ylimääräiset lyhennykset hyödyttävät. Näillä koroilla kuukausittainen kassavirta ei muutu juuri mihinkään ja olette kokoajan pulassa. Sijoittamalla vastaavan summa saatte vastaavasti enemmän uutta kassavirtaa, kuin mitä lyhennys pienentäisi sitä kuukausittaista kassavirtaa. Lisäksi samalla tulee sitä puskuria yllättävien tilanteiden varalle. Toisinsanoen joka kuukausi se veitsi siirtyy vähän kauemmas kurkusta, kun sijoitukset ja uutta kassavirtaa tulee enemmän ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Mitä kamalaa tapahtuisi, etten pärjäisi ilman säästöjä? Yhteiskunta on sitä varten.
Vaikka yhteiskunnalta saisikin apua, sitä ei välttämättä saa niin nopeasti mitä on tarvis. Jos oma työnantaja tekee konkurssin, niin irtosanomisaika on kaksi viikkoa ja sitten loppuu palkanmaksu. Työttömyyspäivärahan saamiseen voi mennä kuukausia ja se on pitkä aika elää ilman rahaa, jos ei ole säästöjä. Monella on hyvin ruusunpunainen käsitys siitä, mitä apua ja miten nopeasti saa.
Mulla on yli kymppitonnin verran hyrriä säästös mutta mun hyvä ystävä ei neuvoistani huolimatta ole saanut euroakaan pahan päivän varalle jemmaan. Sanoo ettei muka oo varaa säästää, ollaan samois töis ja tienataan saman verran mut kaveri palkan tullen kiertää kaikki kaupat läpi ja ostelee sisustuskamaa, vaatteita ja mitä mieli tekee. Sit loppukuusta onki tili tyhjä ja ootellaan uutta tilipäivää. Älytöntä hommaa eikä loppua näy. Yritti asunnonostoa varten hakea pankkilainaa, ei saanut. Itselläni omistusasunto ja lainan sain viheltämällä. Itse en mitään turhia ostele, lähinnä ärsyttää jatkuva kuluttaminen.Eli ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot..
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä eron syntymäköyhässä ja niissä joiden vanhemmilla on joko ollut varaa tai ei ole puhunut mitään rahankäytöstä. Mulla ei ole ikinä jäänyt säästöön mitään, ja olen siis köyhän perheen kasvatti. Menen kuukaudesta ja vuodesta toiseen siten, että liksa on olematon, enkä oikeastaan edes kaipaa mitään huikeaa tiliä. Jos asia korpeaisi, saisin parkua sitä tauotta ja se ei hyödytä ketään. Nyt aloitan viimein korkeakouluopinnot, joiden toivon työllistävän tulevaisuudessa että saisin edes kohtuullisen palkan.
Mulla taas meni niin, että koti oli varakas - faijalla tosi hyväpalkkainen työ, äiti kotiäitinä. Ongelma vain on siinä, että itse tein pätkätöitä ja opiskelin kolmekymppiseksi asti, sitten olin vuosia työttömänä (paria kesäkeikkaa lukuun ottamatta) ja nyt olen työllistynyt melko pienipalkkaiseen työhön, joka tosin on omaa alaani. Työttömyysaikoina säästöni kuluivat, samoin isän kuoltua saamani perintörahat. Niitä tosin ei paljoa ollut, mutta onneksi perin myös pienen kaksion, jossa nyt asun.
Jos tulee katastrofi, haen ihan pankista asuntoani vastaan lainaa (joustoluottoa tms, sellaista saa ihan tonnin-parin verran).
Nyt on juuri auto pienen remontin tarpeessa (jarrupalat vaihdettava, ja pakoputki putosi) johon ei ihan hirveän montaa satasta menisi, mutta tässä ja viime kuussa oli/on paljon aika isoja maksettavia laskuja (vakuutusmaksut, autovero, mökin kiinteistövero, sähkölaskut...), joten joudun lykkäämään korjauksia lokakuuhun. Sinänsä pärjään ilman autoa, mutta joskus tarvitsen sitä työssäni. Nyt siis toivon, että ei tule käskyä ajaa minnekään. Pesukoneen puolesta hieman olen huolissani, kun on jo niin vanha, mutta onneksi ihan pahinta hätää ei ihan heti tulisi, koska työpaikallani on pesukone, jota periaatteessa voin käyttää.
Näitä siis hoidan ilman säästöjä yksinkertaisesti laittamalla laskut jonoon, ja laskemalla, missä kuussa palkasta jää sen verran rahaa yli, että pystyn hoitamaan asioita.
Rakas sukulainen sairastui vuosi sitten aggressiiviseen syöpään 50 vuotiaana. Kävin usein sairaalassa, kotona en voinut vierailla johtuen sairauden hygieniasyistä (sairastunut ei saanut saada mitään pöpöä ja sairaalassa mentiin desinfioinnin ja hengityssuojien kanssa ja mulla tarhaikäiset bakteeri-imurit) Hoidot olivat rankkoja ja sairaalaan mentiin usein, ja lääkkeitä oli paljon. Tulot pienentyivät. Vaimonsa sanoi ( pienempipalkkainen heistä), että jos ei olisi asuntovelat maksettu ja pankissa säästöjä, taloudellisestikin kusessa oltaisiin. Kerran häntä vaadittiin apteekissa maksamaan tuhansien eurojen lääke, kun se piti saada heti ja oli sunnuntai ja siinä oli jotain ongelmia saada sairaalaan yhteyttä. En muista tarkalleen miten meni, mutta järkytyin hinnasta. Se oli siis syöpälääkkeen todellinen hinta.
Hoidot eivät auttaneet. Huhtikuussa käveltiin arkun perässä.
Heillä oli onneksi henkivakuutus, joten pienituloinen ei jäänyt ihan pulaan. Pystyi ostamaan asunnon.
Meidän backup plan on että on kumpikin liiton ja työt.kassan jäsen, on henki-ja tapaturmavakuutukset ja eletään hyvin harkiten, jolloin saa jotain säästöön meidän tuloilla (kirjanpitäjä ja putkimies). Ikinä ei voi laskea että kaikki sujuu kuin tanssi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla jäisi esim. tonni kuussa laitettavaksi säästöön, ostaisin ilman muuta sijoitusasunnon enkä rahojani pankkitilille ainakaan jättäisi. Tililläni ei ole rahaa juurikaan.
Pankkiin menisin, jos sairastuisin pitkäaikaiseen juttuun. Lainalyhennykset jäihin, tekee jo monta sataa/kk.
Sairastuminen on ainoa yllättävä mitä voi sattua, olen jo 59 v. ja varma, että työttömäksi en joudu.
Kun jään eläkkeelle, myyn yhden asunto-osakkeistani, maksan velat pois ja mukavasti siitä jääkin.
Mökkini vuokrausta jatkan edelleen, saan siitä vuokratuloja n 6000 €/vuosi, joten se eläkkeellä helpottaa.
Minä nyt en ainakaan sijoitusasuntoon velkavivulla tuossa tilanteessa sijoittaisi. No on se aavistuksen parempi tilanne kuin se että maksaa vain yksiä seiniä mutta silti riskit ja hajautus tolkuttoman huonoa. Ja likvidiä omaisuutta ei ollenkaan. Lisäksi asunnon vuokrauksen tuotot eivät päätä huimaa. Hajauttaisin ehdottomasti muutamaan indeksirahastoon ja suoriin osakkeisiin. Kun niissä alkaa hyvä potti olemaan, niin vasta sitten velkavipua esim vuokra-asuntojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2050, netto 1700 e, kaikki mikä tulee, menee. Mulla ei ole ollenkaan säästöjä, eikä ole koskaan ollutkaan. Olen ollut koko aikuisikäni työelämässä joten ei ole kokemusta tuosta jos "paha päivä" tulee. Ei ole varasuunnitelmaa, luotan että työsuhteeni jatkuu. Varmaan vanhemmat auttaisivat jos tuollainen tapahtuisi.
Samat tulot ja jää ylimääräistä joka kuukausi pakollisten menojen jälkeen noin 200-300 e vaikka maksan toisen ihmiset ruuat samalla.
Ilmeisesti et ymmärrä, että teillä saattaa olla eri suuruiset pakolliset menot? On meinaan aikamoinen ero esimerkiksi Carunan ja Järvi-Suomen Energian kolmen kuukauden sähkölaskuissa peruskaksiossa ihan samalla kulutuksella: ensimmäinen alle 40 euroa, jälkimmäinen yli 85 euroa - syynä erisuuruiset sähkönsiirtomaksut. Toisella saattaa myös olla auto ja siihen vakuutukset, sinulla ehkä ei ole autoa ollenkaan.
(Tekisi mieli sanoa, että nyt vähän valoja päälle siellä, mutta tätäkin ketjua lukiessa huomaa, miten käsittämättömän sokeita ja typeriä ihmiset voivat olla...)
Meidän backup on seuraavanlainen.
Säästötillä on jatkuvasti 25.000 euroa heti käytettävissä, jos ongelmia tulee.
Lisäksi suoria osakesijoituksia on n. 30.000 euron edestä ja eläkevakuutusta, jonka saa realisoida jos tulee pitkä työttömyys on kertynyt 80.000 euroa.
Lisäksi irtisanomisaikani on kuusi kuukautta, joten eiköhän tuossa jonkin duunin ehtisi hankkia.
Omat nettotulot ovat n 5000 kk ja puolison 1700.
Vierailija kirjoitti:
Meidän backup on seuraavanlainen.
Säästötillä on jatkuvasti 25.000 euroa heti käytettävissä, jos ongelmia tulee.
Lisäksi suoria osakesijoituksia on n. 30.000 euron edestä ja eläkevakuutusta, jonka saa realisoida jos tulee pitkä työttömyys on kertynyt 80.000 euroa.
Lisäksi irtisanomisaikani on kuusi kuukautta, joten eiköhän tuossa jonkin duunin ehtisi hankkia.
Omat nettotulot ovat n 5000 kk ja puolison 1700.
"Säästötilillä on jatkuvasti 25.000 euroa"... Otsikko ja aloituksen kysymys kyllä oli: "Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan".
Back up plääni on se, että herran haltuun ja rukoillaan.
Meidän tulot on yhteensä tällä hetkellä noin 1800 euroa. Siitä vuokra ja laskut kun vähennetään niin jää jäljelle noin 400 euroa ruokaan ja muihin menoihin kahdelle hengelle. Täytyy tunnustaa että välillä venytetään penniä oikein urakalla, koska yksikin ekstralasku tai meno horjuuttaa pakkaa...
Tosin, itse olemme tilanteen luoneet ottamalla osamaksuja ja kulutusluottoja yli maksuvarojen. Velkaantuminen onneksi on lopetettu yli kolme vuotta sitten mutta oppirahoja maksellaan ja itse olemme tietoisesti tehneet valinnan, että maksamme suuremmalla summalla kuin minimillä, jotta tilanne helpottuu. Tulotkin ovat onneksi noususuunnassa.
Säästöön emme siis saa kuukausittain kuin hassuja roposia (jos sitäkään) ja siinä meidän back up plan. Kerätään niitä roposia talteen ja toivotaan ettei mitään isoa tapahdu ennen kuin on puskurirahasto tallessa. Venytetään kaiken hankintaa ja menoja viimeiseen asti kunnes on pakko ostaa jotain rikkoontuneen tilalle tai mennä lääkäriin/parturiin/kauppaan tai milloin mihinkin. Jos jotain kuitenkin tapahtuisi, olisi ratkaisuna neuvottelut maksusuunnitelmista ja lisätyön teko hetkellisesti, jotta kulut saadaan katettua.
Positiivisin asentein kuitenkin, ei tätä ole enää kuin pari vuotta ja sitten ei ole niin turvatonta!
Mies tienaa hyvin, hänellä on osakesijoituksia ja säästöjä.
Mulla luottokortti, jota käytän välillä, sillä säästössä 0 euroa. Auton voisi myydä hätätapauksessa pois (n. 10 000 varmaan saisi). Oma kämppä, josta luovun vain pakon edessä. Olen perheen ainoa aikuinen ja verojen jälkeen tuloina jää kuukaudessa käteen noin 4000 euroa. Ja kyllä, ihmettelen itsekin, miksi meillä ei ole säästössä mitään.
Minun backup plan on kuolema. Jos ei löydä ruokaa lintujen ruokintapaikoilta eikä kuolleita eläimiä syötäväksi niin on aika tunnettua että silloin kuolee nälkään.
Ainakin itse uskon niin, en ole kokeillut vaan kokemushan se olisi tuokin. Viimeiseksi kokemukseksi se olisi aika tuntuva uskoisin.
Ainakin mieleenpainuva. Jos nauttii siitä täysillä niin se voi johtaa jopa orgasmiin tai sen tapaiseen kristalliin.
Back up plan:
- Asumme velattomassa omistusasunnossa, jonka olemme maksaneet ASP-lainalla. Vuokralla asuminen (vuokra-, asumisoikeus- ja osaomistusasunto) on kuin heittäisi rahansa Kankkulan kaivoon! Vuokralla asuessasi vaurastutat vain sijoittajia - et itseäsi ja perhettäsi.
- Teen töitä, joista maksetaan palkkaa. Minulla on pätevyys muutamiin ammatteihin ja osaan tehdä monia töitä. Minulla on hyvät suhteet nykyisiin ja entisiin työnantajiini. Soitto vain ja töitä tarjotaan! Olen ahkera ja luotettava ja saan hyvää palautetta työstäni. Tarvittaessa pystyn tekemään 60-70-tuntista työviikkoa. Kyllä raha motivoi!
- Laitan rahaa säästöön. Maksan pankkikortilla tai käteisellä, en osta velaksi. Maksan laskut ajoissa. En osta osamaksulla mitään. Minulla ei ole ikinä ollut kulutusluottoa tai pikavippejä. Tosin ei ole ollut maksuhäiriömerkintöjä tai ulosottovelkaakaan! Maksukortissa on luotto-ominaisuus, mutta sitä käytetään erittäin harkiten ja harvoin.
- Olen säästeliäs, tarkka rahankäyttäjä ja nuuka. Vertailen hinnat ennen ostopäätöksen tekoa. En ole esim. ostanut uusia vaatteita ja kenkiä itselleni vuosiin. Kaikki ovat ilmaisia tai hyvin edullisia - saatu joko lahjoituksina tai hankittu kirpputoreilta, Torista jne.
- Olen Tarjoushaukka. Tiedän, mitä mikäkin tuote, tavara ja palvelu maksaa ja mistä sen saa edullisimmin. Perheen ruokalaskun saa pienennettyä ostamalla tarjouksia ja päiväysalennettuja tuotteita, valmistamalla itse kotiruokaa ja leipomalla. Pakastin on hyvä keksintö.
- Vaatteita, kenkiä, huonekaluja ja harrastusvälineitä kannattaa hankkia käytettynä. Hyväkuntoinen, laadukas käytetty tuote kestää kauemmin kuin huonolaatuinen, kertakäyttöinen uusi.
- En maksa turhasta (esim. kahvilat, ravintolaruoka, parkkimaksut, kotisiivouspalvelu, heräteostokset, kosmetologi, tekoripset jne., jne.).
- Kaikki kodin menot kilpailutetaan (esim. sähkö-, vakuutus- ja puhelinsopimukset).
- En osta ovelta ovelle-kauppiailta ja puhelinmyyjiltä mitään.
- Ajamme käytetyillä autoilla. Uutta autoa meillä ei ole ollut koskaan. Uuden auton arvo romahtaa jo autoliikkeen ovella.