Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?

Vierailija
31.08.2018 |

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Kommentit (520)

Vierailija
181/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun karvalompakon päällä.

Vierailija
182/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 vuotta sitten kun otettiin asuntolaina, tehtiin backup-plan. Pakolliset menot olivat vain pienempituloisen kk-palkan verran. Eli kahdella ansiosidonnaisellakin olisi tullut toimeen ok. Toisen auton olisi voinut rahatilanteen muuttuessa myydä/romuttaa.

Laina oli maltillinen ja sitä lyhennettiin ylimääräistä vuosittain (varsinkin silloin kun korko oli 6%). Lisäksi on tehty remonttia lähes 50% lainasta pikkuhiljaa palkkatuloista.

Henkivakuutus myös työkyvyttömyyden varalle kattamaan perintöverot ja puolet lainasta. Eli avoleski olisi joutunut jatkamaan työssäkäyntiä ja neuvottelemaan lainaerän uusiksi.

Talon yllättäviä menoja varten jätettiin erillinen puskuri. Tuo oli aikaa jolloin jätevesiuudistus oli tulossa "ihan just ensi vuonna".

4 vuotta sitten irtisanottiin henkivakuutus. Laskettiin, että pienempituloinenkin pärjää ilman.

Nyt: palkat on nousseet, laina on vuoden kuluttua lyhennetty loppuun, autoilla on oikeasti arvoa, jätevesiuudistus ei tullutkaan, perintöjä on saatu ja sijoitettu edelleen.

Voitko kertoa, millaisia ovat ne taika-autot, joiden arvo nousee ostamisen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sattunut rikkaita vanhempia, mutta tein nuoresta 15-vuotiaasta asti ahkerasti töitä ja keräsin opiskeluaikana säästöjä, jolla hankin omistusasunnon. Nyt nylkytplus iässä olen velaton. Ei ole asuntovelkaa. Auto on velaton. Kulutusluottoja ei ole. Olen minimoinut henkilökohtaiset kulut, pakollisia kuluja ovat yhtiövastike ja vakuutukset. Olen yrittäjä, mutta toistaiseksi en nosta itse rahapalkkaa firmastani, vaikka yhtiö maksaa palkkaa neljälle työntekijälle.

Olen ostanut sukanvarteen pörssiosakkeita. Niiden myyminen on yksi back up plan. Tarvittaessa myyn oman henkilöautoni, siitä saisin ehkä 10k€, voisin ostaa noillakin rahoilla pörssiosakkeita. Kolmas back up plan olisi mennä palkkatöihin ja saada kuukausipalkkaa.

Vierailija
184/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄

Voi ei... Taas tuollainen mies.

Eli, jos teille tulee jokin taloudellinen vastoinkäyminen, sinä maksat teidän elämisen säästöistä jotka olet repinyt kasaan pienestä palkastasi?

Niin. Toki mies nyt maksaa elämisestä hiukan enemmän, mutta tuhlaa myös itseensä paljon enemmän kuin minä.

Lisäyksenä että olemme miettineet naimisiinmenoa, mutta mies haluaa avioehdosta rajata oman firmansa pois ulottuviltani (mikä on toki ihan ymmärrettävää) mutta muut tulot ja menot ja omaisuus menisi eron sattuessa puoliksi. Jotenkaan en kuitenkaan tiedä onko tuo minun kannaltani fiksua.. esim. Autot ovat kokonaan firman nimissä ja tietysti kaikki miehen tulot tulevat firmasta ja minulla on omia säästöjä monta kymmentä tuhatta. Tarkoittaako se käytännössä että Jos eroamme niin mies saa yksin pitää kaiken firman nimissä olevan ja hankitun, mutta minun säästöni joudun kuitenkin jakamaan miehen kanssa? No tästä nyt voisi oikeasti tehdä omankin ketjun, kunhan mietin.

Älä mene naimisiin ilman avioehtoa. Teidän kannattaa ihan oikeasti teettää avioehto juristilla, niin kaikki menee oikein. Jos olette aviossa ja eroatte, mies pitää kaikki firmaan kuuluvat jutut itsellään ja kaikki muu eli sinun omaisuus ja säästöt jaetaan. Meillä on avioehto avioeron varalle vaikkei mitään firmoja olekaan.

Hyvä neuvo! Kannatan!

Voiko se oikeasti mennä niin että mies saa pitää kaiken omaisuutensa ja naisen omaisuus jaetaan?? Vaikka miehen omaisuus olisi paljon suurempi?

Tottakai voi. Rajaamalla se (firma ja siihen liittyvät asiat) erikseen yksilöidysti avioehdon omaisuudenjaosta ulos. Tuon ko naisen tulee tehdä avioehto ja käydä se tarkkaan läpi asianajajan kanssa  ennen astumista avioliittoon ko miehen kanssa. Ja toki muutenkin kannattaa jokaisen tehdä jos omaisuutta on.

Vierailija
185/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöjä oli 4000e, mutta sitten sairastuin, kodinkoneet ym hajosi, sattui vesivahinko jne ja koko säästöt hupeni eikä riittänytkään. Nyt reippaasti huonompipalkkaisessa työssä kun aiemmin ja säästöön ei jää mitään. No ehkä 50e jossain kuussa, mutta yleensä se menee seuraavassa kuussa johonkin ylimääräseen pakolliseen ostoon.

Nettotulot 1100e, asun yksin. Toimeentulotukea en saa, tulot on vähän liikaa. Saattais jäädä säästöön jotain, jos ei ois aiemmista vastoinkäymisistä maksettavana lainaa.

Asumistukea pitäisi kyllä taas noilla tuloilla saada. Käy asumistukilaskurilla laskemassa. Jos taas asut omassa asunnossa niin toimeentulotukea saadaksesi tuloissa on miltei puolet liikaa.

Vierailija
186/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden brutto 7700 euroa, ei säästöjä pennin hyrrääkään. Minä en ”voi” jäädä työttömäksi koska olen hoitsu ja kyllä me hätätilassa yhdellä palkalla selvittäisiin, koska ollaan aikaisemminkin selvitty miehen opiskellessa ilman tukia.

Sinä voit kuitenkin sairastua vakavasti ja joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Samoin puolisosi.

Vierailija
187/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän sitä hätätilaa juuri nyt, siihen ne säästöt ovat huvenneet. Kädestä suuhun mennään. Parempaa odotellessa, tovottavasti tilanne muuttuu pian.

Vierailija
188/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tukia n. 1000e/kk, ei omaisuutta tai säästöjä. Olen nyt muutaman kuukauden ajan laittanut 50e/kk säästötilille. Vähänhän se on, mutta on sekin parempi kuin ei mitään.

Vierailija
189/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeastaan varasuunnitelmaa. Kuvittelin aikoinaan olevani henkisesti hyvin tasapainoinen ja materiasta riippumaton luonne, mutta kyllä parinkymmenen plus vuoden kroonisen likviditeettikriisin jälkeen myönnettäköön, että tuntuuhan tämä arjessa/käytännössä.

Kansaneläke - eli kuntoutustuki. Sossusta/Kelasta en edes jaksa nykyään hakea mitään - siis n. 10v. Ei voimavaroja. Toki olen ollut vuosia oikeutettu em. palveluihin, mutta... Ei luottotietoja, ei vakuutusta etc..

Suuret kiitokset Kelalle opintolainan "armahtamisesta" (mikäköhän lienee terminologisesti oikeaoppinen sanonta? ) aikoinaan. Kiitos.

Tilillä2,15€.

Irtaimisto olematon: 14v. vanha ( käytettynä ostettu ) läppäri, putkitösö, rogesta sänky ja pöytä. Ei mitään pesukoneita, astianpesukoneita, konsoleita jne. hifistelyä.

Vanha peruspuhelin. Muutama vinyyli ja cd vielä myymättä, kitarat kanissa, fillari hajalla.

MUTTA:

Kyllä tämä tästä.

Olen varma, että selviän jollain tavalla. Sukulaiset delanneet/ei yhteyksiä, frendit asuu toisessa Stadissa, mutta edelleen.... nämä ovat tällaisia 1.maailman "ongelmia".  Kodittomuus on ainoa asia, joka pelottaa. En kestäisi kadulla tuntiakaan - tämä myönnettäköön.

Voikaa hyvin Tekin.

Milloin tällaista opintolainan armahtamista on harrastettu? Me oltiin ikäluokkaa, jolle kaikki toitotti että opintolaina on halvinta lainaa mitä ikinä onkaan, ottakaa kaikki mikä irti lähtee. Ja kuinkas kävikään 90-luvulla? Sitä lainaa on maksettu sitten hartaasti ja pitkään, kun korot nousi huippuunsa.

Ihan tänä päivänäkin harrastetaan.

Opintolainan saa anteeksi Kelalta, jos olet ollut

A) työkyvyttömyyseläkkeellä min. 5 vuotta TAI

B) olet pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä JA

C) veronalaiset tulosi (=eläke) jää alle tulorajojen

Toki tämä vaatii, ettet maksa pankille opintolainaa ja pankki perii sen Kelalta, jolloin voit Kelalta hakea opintolainaa anteeksi.

"Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos

tulosi eivät ylitä tulorajaa ja

olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti työkyvytön vähintään 5 vuotta.

Kela voi myöntää maksuvapautuksen vain silloin, kun Kela perii sinulta opintolainaasi. Kela ei voi myöntää maksuvapautusta, jos pankki perii opintolainaasi."

https://www.kela.fi/opintolainan-takaussaatavan-perinta

Joissakin tapauksissa (ilmeisesti uusimmissa opintolainasopimuksissa) menee luottotiedot pankin toimesta, kun et maksa velkaasi. Vanhoissa opintolainoissa ei tätä mahdollisuutta ole, koska tätä seuraavaa pykälää ei ole mainittu velkaehdoissa.

Eli uusissa opintolainaehdoissa on seuraava pykälä (tätä ei ole vanhoissa lainoissa eli luottotiedot ei mene):

"Jos velallinen laiminlyö maksun, pankilla on oikeus ilmoittaa luotto-sopimuksesta johtuvien maksuvelvoitteiden laiminlyönti luottotieto-rekisteriin, kun maksu on viivästynyt vähintään 60 päivää maksu-kehotuksessa mainitusta alkuperäisestä eräpäivästä eivätkä pankki ja velallinen ole tehneet alkuperäisen eräpäivän jälkeen uutta mak-su-sopimusta tai kun tallettaminen on lainsäädännön tai tietosuojavi-ranomaisen päätöksen nojalla muuten sallittua"

Vierailija
190/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeastaan varasuunnitelmaa. Kuvittelin aikoinaan olevani henkisesti hyvin tasapainoinen ja materiasta riippumaton luonne, mutta kyllä parinkymmenen plus vuoden kroonisen likviditeettikriisin jälkeen myönnettäköön, että tuntuuhan tämä arjessa/käytännössä.

Kansaneläke - eli kuntoutustuki. Sossusta/Kelasta en edes jaksa nykyään hakea mitään - siis n. 10v. Ei voimavaroja. Toki olen ollut vuosia oikeutettu em. palveluihin, mutta... Ei luottotietoja, ei vakuutusta etc..

Suuret kiitokset Kelalle opintolainan "armahtamisesta" (mikäköhän lienee terminologisesti oikeaoppinen sanonta? ) aikoinaan. Kiitos.

Tilillä2,15€.

Irtaimisto olematon: 14v. vanha ( käytettynä ostettu ) läppäri, putkitösö, rogesta sänky ja pöytä. Ei mitään pesukoneita, astianpesukoneita, konsoleita jne. hifistelyä.

Vanha peruspuhelin. Muutama vinyyli ja cd vielä myymättä, kitarat kanissa, fillari hajalla.

MUTTA:

Kyllä tämä tästä.

Olen varma, että selviän jollain tavalla. Sukulaiset delanneet/ei yhteyksiä, frendit asuu toisessa Stadissa, mutta edelleen.... nämä ovat tällaisia 1.maailman "ongelmia".  Kodittomuus on ainoa asia, joka pelottaa. En kestäisi kadulla tuntiakaan - tämä myönnettäköön.

Voikaa hyvin Tekin.

Milloin tällaista opintolainan armahtamista on harrastettu? Me oltiin ikäluokkaa, jolle kaikki toitotti että opintolaina on halvinta lainaa mitä ikinä onkaan, ottakaa kaikki mikä irti lähtee. Ja kuinkas kävikään 90-luvulla? Sitä lainaa on maksettu sitten hartaasti ja pitkään, kun korot nousi huippuunsa.

Harrastetaan vieläkin.

https://www.kela.fi/opintolainavahennys

https://www.kela.fi/opintolainahyvitys

https://www.kela.fi/opintolaina-korot-ja-lyhennykset

Vierailija
191/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 2000 euroa/kk, nämä tulonsiirtoina. Perheessä minä ja kaksi lasta. Säästöön jää joskus jotain, mutta pääsääntöisesti ei mitään. Kelan ja sossun varaan on pakko laskea. Ihan äärimmäisessä hädässä voisin kuvitella pyytäväni isältä tai siskolta lainaa, mutta heilläkään ei raha puissa kasva ja isä avustaa meitä muutenkin aina voidessaan. Toimeentulotukeen on jouduttu turvautumaan sairaalalaskuja maksettaessa. Vaikka maksukatto on täynnä, niin viimeksi vuorokausi maksoi yli 17 euroa. Se tekee kuukaudessa niin paljon, ettei pysty ilman tt-tukea maksamaan.

Vierailija
192/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran säästöjä. Laitan asunnon myyntiin ja ostan aso asunnon. Tavoitteena ettei mitään jää viivan alle kun kuolen.

Vierailija
193/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tällä hetkellä säästöjä kun on ollut kesällä remppa, lapsen lukio ja toisen ajokortti ym. menoja, ikää 45+, muttei ole velkaakaan. Tulot on netto 4500 ja kahdesta lapsilisät. Vanhin ei sitä enää saa, onneksi sai kesätöitä ja palkallisen työharjoittelun. Ostaa nyt itse vaatteensa ja säästää. Hätätilassa voisin siis vipata esikoiselta..

Laskuja meillä ei ole kun pakolliset, ja mitä mökistä tulee. Tupakointia ei harrasteta, ja oluttakin aika harvoin, kesähelteellä ja saunakaljat.

Jos nyt tulis paha paikka, niin pitäisi laittaa mökki myyntiin. Osaamme kyllä olla niukalla niin että saadaan taas säästöjä aikaiseksi. Eväät töihin, asutaan seutuliikenteen rajalla niin kävelen halvemmalle pysäkille, ja katson mitä ja mistä ostan. Ei sen kummempaa. Kyllä se taas tästä.

Vierailija
194/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä. Mitä kamalaa tapahtuisi, etten pärjäisi ilman säästöjä? Yhteiskunta on sitä varten.

Vierailija
195/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kysymystä. Mitä kamalaa tapahtuisi, etten pärjäisi ilman säästöjä? Yhteiskunta on sitä varten.

Aa nyt ymmärrän. Täällä onkin vain näitä, joille oma omakotitalo ja 2 autoa on elinehto. Me asutaan vuokrakolmiossa kävelymatkan päässä keskustasta ilman autoa, niin elinkustannukset on aika pienet. Vaikka joutuisi elämään tuilla (mitä on aikanaan tehtykin, kun toinen opiskelee tai ei ollut töitä), niin selvittäisiin oikein hyvin. Meidän asunto on ihana, autoa ei tarvita, meidän ylimääräinen raha menee harrastuksiin, nautintoihin (ei käytetä alkoa, tupakkaa) lasten juttuihin, ei tarvetta säästää.

Vierailija
196/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Useinkin taitaa mennä niin että ei ole sitä varaa säästä, joten vaikka te ette ole ajatelleet tulevaisuutte ei tarkoita että kaikki säästöttömät olisivat yhtä huonosti valveutuneita.

Ne, joilla oikeasti on ongelmia tulla toimeen tuloillaan ajattelee myös sitä tulevaisuutta koko ajan. Jos nyt osta tämän hampurilaisaterian, ei ole ensi viikolla varaa ruokaan -> ei osta ateriaa vaan ostaa riisiä ja mitä mahtaa sen lisäksi pystyä kustantamaankaan.

PS. Noilla tuloilla pitäisi kolmekin luottokorttia saada maksettua takaisin aika nopeasti, mihin menee rahat?

Vierailija
197/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soosusta saa massia joten ei ongelmaa.

Vierailija
198/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

26v, AMK tausta, pätkä töitä, työttömyyttä ja välillä sitten taas puolestaan iso määrä ylitöitä. Valmistumisesta 5vuotta. Säästössä 25 000€, ei velkaa, ei omaisuutta. Kuukauden kaikki laskut noin 400-500€/kk (asun 30neliöisessä yksiössä, halpa vuokra) + ruokakulut. Tällä hetkellä käteen kuussa noin 1400€. Tästä saa helposti sen 500€ säästöön kuukaudessa.

Matkustelen ulkomaille vuosittain, harrastukset ilmaisia. Vaateet ajattomia, joita voi yhdistellä. En tajua miten jotkut eivät saa rahaa säästöön ja monet ihmettelevät, miten pärjään näin. En tilaa mitään lehtiä, en aja autoa, ei mitään kanavapaketteja, juon kohtuudella viihteellä, pyöräilen jne. Pieniä, mutta tärkeitä valintoja.

Vierailija
199/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät rikkaat voisi antaa vinkkejä siitä, kuinka eletään järkevästi? Joo, onhan monilla vähän erilainen tausta, mutta rikkaitakin on monenlaisia.

Ei se auta ketään, että hoetaan, kuinka raskas elämä on ollut, kun oli alkoholistivanhemmat ja joutuu elämään kelan tuilla. Siis voi niitä hokea vuosikymmenet, mutta se ei muuta asioita miksikään. Hyväosaisia ja huonoosaisia erottaa pääasiassa se, että ensimmäinen ryhmä kokee, että kykenee hallitsemaan elämäänsä, kun taas jälkimmäinen uskoo, että lipuu virran vietävänä maailmassa, jossa omilla tekemisillä ei ole osaa tai arpaa tilanteeseen.

Jos minuun viittaat (olen se alkoholistien lapsi), niin edelleen: en ole asemoinut itseäni uhriksi enkä virran mukana menijäksi. Olen pystynyt vaikuttamaan erittäin paljon elämääni ja hallitsemaan kaikkia asioita, joihin on omalla halulla ja yrittämisellä voinut vaikuttaa. 

Se, mitä sinunkin ilmeisesti on todella vaikea nyt ymmärtää on se, että esimerkiksi fyysinen sairastuminen on asia, jota ei voi hallita. Niin pitkään, kun itse ei ole kohdannut tällaista oman päätösvallan ulkopuolella olevaa vastoinkäymistä, on varmaankin helppoa olla neuvomassa toisia ja kertomassa, miten lopulta kaikki vastoinkäymisistä seuranneet asiat ovatkin seurausta omista valinnoista. 

Tuntuu, että nämä parempiosaiset valistajat ovat niin syvällä omassa erinomaisuudessaan ja "kaikkeen voi vaikuttaa jos haluaa" -kuplassaan, että korvat vain suljetaan siltä, että se ei ole niin. 

Seurustelin taannoin tällaisen hyvätuloisen valistajan kanssa. Hän joutui lopulta myöntämään, että hänen neuvonsa eivät olisi minun tilanteessani auttaneet, kävimme siis luonnollisesti paljon tätä av:n keskustelua seikkaperäisemmin läpi elämäni vaiheet. Hän silminnähden ahdistui siitä, että joutui kohtaamaan tämän realiteetin edes minun kauttani. Suhteemme loppui aivan muista syistä, mutta hän on varmaan tyytyväinen, kun en ole pilaamassa hänen täydellistä maailmankuvaansa, jossa tahdonvoimalla hallitaan kaikkea. 

Edelleen: jos joku näkee minussa virran mukana ajelehtijan ja ihmisen, joka ei tästä syystä ole yrittänyt, se kertoo vain siitä, että teillä ei ole mitään ymmärrystä niistä voimavaroista ja päättäväisyydestä, joilla noustaan ilman sosiaalisia ja taloudellisia tukiverkkoja tähän nykytilanteeseeni. Olen aina uskonut voivani vaikuttaa asioihin ja niin olen tehnyt. Se, että kaikkin asioihin ei voi vaikuttaa, ei vähennä näiden asioiden arvoa vähääkään. Paitsi ilmeisesti niiden mielestä, jotka eivät ole itse joutuneet ponnistelemaan todella paljon. Muuta syytä en keksi tälle väheksyvälle ja alentuvalle asenteelle. 

Vierailija
200/520 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26v, AMK tausta, pätkä töitä, työttömyyttä ja välillä sitten taas puolestaan iso määrä ylitöitä. Valmistumisesta 5vuotta. Säästössä 25 000€, ei velkaa, ei omaisuutta. Kuukauden kaikki laskut noin 400-500€/kk (asun 30neliöisessä yksiössä, halpa vuokra) + ruokakulut. Tällä hetkellä käteen kuussa noin 1400€. Tästä saa helposti sen 500€ säästöön kuukaudessa.

Matkustelen ulkomaille vuosittain, harrastukset ilmaisia. Vaateet ajattomia, joita voi yhdistellä. En tajua miten jotkut eivät saa rahaa säästöön ja monet ihmettelevät, miten pärjään näin. En tilaa mitään lehtiä, en aja autoa, ei mitään kanavapaketteja, juon kohtuudella viihteellä, pyöräilen jne. Pieniä, mutta tärkeitä valintoja.

Oletko minä :D jotkut kaverit voivottelevat kun kuulevat palkkani (1500e) miten varmasti nään nälkää enkä ikinä voi ostaa mitään.. öö minulla on kymmeniä tuhansia säästössä ja joka kuukausi jää säästöön lisää. Voin ostaa ihan mitä haluan, en vaan halua mitään turhaa.