Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?

Vierailija
31.08.2018 |

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Kommentit (520)

Vierailija
241/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tilillä vuoden tienestit. Vähän tuli lovea kun äkisti piti ostaa auto. Pitää äkkiä säästää takaisin, että on backuppia.

Vierailija
242/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Asun yksin, pienet tulot vaikka koulutettu ja koultusta vastaavassa työssä.

Vanhemmat mielenterveysongelmallisia ja kotiväkivaltaa. Olen kustantanut kaiken elämässäni yksin, en ole saanut tukea, muutin pois kotoa yksin junalla makuupussin ja kattilan kanssa.

No koska kotoani oppima malli rakkaudesta oli ainoa jonks tiesin, minulla on heikko itsetunto ja yritin ihmissuhteissani olla mieliksi ja kelvata parhaan kykyni mukaan. Päädyin töihin (korkeakoulutus, mutta pieni palkka), ja lopulta parisuhteeseen, jossa rakastettuni käytti mua hyväkseen, ja vei mun tililtä rahat. Kaikki säästöt, joita olin kerännyt vuosia. Syyte ei mennyt läpi, eikä mulla rahaa maksaa itse asianajajaa, koska rahani oli viety.

No, säästin taas, joka tarkoittaa elämää muutamalla satasella jotta saan pienestä palkastani jotain sivuun. Hankin ajokortin ja auton jotta pääsisin kulkemaan, ja sain vähän lisätöitä kauempaa. Noh. Se auto pöllittiin, tekijöitä ei saatu kiinni. Ja taas lähtöruudussa. Tuntuu etten jaksa säästää, vaan teen sittenvaikka itsarin jos paha paikka tulee. Ajattelen muutenkin olevani ihan turha ja arvoton ihminen. Mun ainoa arvo on mun työpanos, jota ei sitäkään arvosteta jos palkkaa katsotaan. Haaveilemani elämä, jossa minulla olisi rakastava puoliso ja ehkä perhe, on vaan haave, johon en enää jaksa uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy huonosti. Ei mahdollisuutta säästää. Tosin ei nytkään ole asiat kovin hyvin.

Vierailija
244/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nettotulot 1800 e / kk, josta jää pakollisten asumis- ja vakuutus ym laskujen jälkeen noin 300 - 500 euroa kuussa. Eipä siitä sivuun laitella kuin silloin tällöin, koska kaikki muu maksetaan jäljelle jääneestä summasta. Se mitä jää on riitettävä.

Säästäminen on näillä tuloilla kohtuuttoman hidasta ja kun jonkun isomman summan on saanut kasaan, hajoaa joku pesukone tai muu rahareikä tulee puun takaa.

En tiedä... naisenahan tässä pankin päällä istuu, mutta varasuunnitelmana on ällöttävä vaihtoehto.

Vierailija
245/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta onko muita, jotka eivät osaa pitää vararahastoa? Olen elänyt niin pitkään opiskelijaelämää, mammalomaa ja hoitorahakautta että ahdistun kun tilillä onkin rahaa😂

En silti tuhlaa turhia nyt työssä käyvänäkään. En vain kykene makuuttamaan rahoja tilillä yhtään. Esim. Viime loppuvuodesta tililleni oli kertynyt 3000e ylimääräistä. Tein äkkiä ylimääräisen lyhennyksen talolainaan koko summalla. Ja taas sai venyttää penniä! Aiemmin kun meillä oli autolainaa, laitoin kaiken ylimääräisen sen lyhentämiseen.

Ei puhettakaan että malttaisin pitää jotain puolen vuoden palkan suuruisia puskurirahastoja. Ajatuskin ahdistaa! Oonko täysin seko?

Miksi ihmeessä maksat ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun tilillä on rahaa? Asuntolainojen korot ovat niin matalat ettei tuo kannata. Laittaisit ylimääräiset ennemmin säästötilille pahan hetken varalle ja jättäisit osan käyttötilille, ettei tarvitse kituuttaa.

Vierailija
246/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasuunnitelmat vähissä kirjoitti:

Täällä nettotulot 1800 e / kk, josta jää pakollisten asumis- ja vakuutus ym laskujen jälkeen noin 300 - 500 euroa kuussa. Eipä siitä sivuun laitella kuin silloin tällöin, koska kaikki muu maksetaan jäljelle jääneestä summasta. Se mitä jää on riitettävä.

Säästäminen on näillä tuloilla kohtuuttoman hidasta ja kun jonkun isomman summan on saanut kasaan, hajoaa joku pesukone tai muu rahareikä tulee puun takaa.

En tiedä... naisenahan tässä pankin päällä istuu, mutta varasuunnitelmana on ällöttävä vaihtoehto.

Asutko yksin? Minkä verran maksat vuokraa?

Vierailija
247/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa hyvin, hänellä on osakesijoituksia ja säästöjä.

Ja kun mies kuolee, perintö menee lapsille ja sinä et voi niitä sijoituksia ja säästöjä käyttää?

Meillä ei ole lapsia 😉

Sitäpaitsi vaimo perii kai puolet jos on lapsia eikä ole testamenttia.

Ei peri. Leski voi saada tasinkoa, jos kuolleen puolison omaisuus ja varat ovat suuremmat mitä leskellä.

Miksi sitten kannattaa mennä naimisiin ollenkaan?

Vierailija
248/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissas? Pakollisten kulujen jalkeen jaa 800-900 kateen etka voi saastaa? Itse olen opiskeleva kahden lapsen yh, ja Pakollisten menojen jalkeen jaa noin 500 euroa kuussa. Sijoitan joka kk 50e ja saastoon 50e. Hyvin parjataan. Ruokakauppaan noin 200e,kaydaan uimassa, ostetaan vaatteita, leivotaan ja pyoraillaan. Mihin teidan rahat kuluu?

Vierailija
249/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000€ tilillä ja ei sijoituksissa. Ihan kiusallani makuutan, jos tulis joku äkki-inspis ostaa jotain, mitä sillä saa. Asunnot ja uudet autot on. Mökit on niin last season.

Olkoot tilillä ja säästetään lisää.

Vierailija
250/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä, joiden elämänsisältö ja jumala on mammona ja sen jatkuva miettiminen... En tiedä, itkisinkö vai nauraisinko ennemmin, tai kyllä tiedän, säälin <3

Kyllä oikea elävä Jumala pitää huolen, ei tarvitse niin otsarypyssä niitä osakelistauksia tutkia :)

Kaikkea hyvää, ja ennen kaikkea rauhaa toivon sydämeenne! Raha ei tuo oikeaa rauhaa ja onnea, luottamus Luojaan tuo.

Vierailija
251/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys otsikossa. Tämä ei täysin koske minua, kun säästöjäkin vähän on, mutta en ole koskaan oikeastaan miettinyt, mitä sitten, jos ne loppuvat. Tähän mennessä tulleisiin (pieniin) takaiskuihin ne on riittäneet.

Autottomana ja vuokra-asunnossa asuvana realisoitavaa ei oikein ole. Perintöjä pitänee onneksi vielä parikymmentä vuotta odotella. Mutta velkaakaan ei ole. Joitain ideoita tuli mieleen.

Menoja on mahdollista pienentää. Harrastuksista voi luopua ja ruokakaupassa pihistellä lisää. Enemmän voisi energiaa ehkä ruoan keräilyyn käyttää. Tavarat ja vaatteet hommataan jo pitkälti käytettynä, jos ei ilmaiseksi saada, ja ne kulutetaan loppuun.

Tällä paikkakunnalla ei paljoa halvemmin voi perheenä asua. Jos asumismenoista pitäisi kärsiä, olisi edessä muutto johonkin tuppukylään. Ei täysin poissuljettua, mutta melkolailla viimeisiä vaihtoehtoja, jos ei mistään uusia töitä saa.

Minulla on jo kaksi osa-aikaista työtä osittain juuri varasuunnitelmana. Jos yksi loppuu, toisen määrää voi ehkä lisätä. Jos minun työkykyni ei ollut se heikoin lenkki siis.

Säästöjen ja lisätyön jälkeen pitäisi turvautua perheisiin, kun sellaiset oikeasti on turvaverkkona ja läheisiä ollaan niin miehen kuin minunkin perheen kanssa. Tämän jälkeen vuorossa olisi yhteiskunta ja leipäjonot.

Vierailija
252/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole back up plania, nytkin auto hajosi eikä korjaamiseen ole rahaa ja mun pitäisi mennä yksityiselle hammaslääkäriin mihin ei myöskään ole rahaa (koska kunnallisella puolella jättivät juurihoidon kesken ja ilmoittivat että voivat ainoastaan poistaa hampaan kun eivät osanneet hoitaa juurihoitoa loppuun ja kunnassa ei ole erikoishammaslääkäriä).

Vierailija
253/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasuunnitelmat vähissä kirjoitti:

Asutko yksin? Minkä verran maksat vuokraa?

Omaa taloa makselen kun täällä seudulla ei vuokra-asuntoja ole lainkaan. Olisihan se vuokralla olo edullisempi vaihtoehto (varmaankin?). Mutta pärjätty ollaan ihan hyvin, paitsi noita säästöjä olisi mukava saada kasaan jos jotain graavia tapahtuu. Ehkä jos löytyy joku kiva lisätyö voisi sellaista sitten tehdä päivätyön lisäksi :)

Vierailija
254/520 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutsi kiljui että istut muija pankin päällä niinpä se siitä rikkat vanhemmat suunnitelmasta joka oli listassa kohdalla y. eli hoonaamaan seuraavaksi tms.

Vierailija
255/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun mies kuolee, perintö menee lapsille ja sinä et voi niitä sijoituksia ja säästöjä käyttää?

Meillä ei ole lapsia 😉

Ei peri. Leski voi saada tasinkoa, jos kuolleen puolison omaisuus ja varat ovat suuremmat mitä leskellä.

Miksi sitten kannattaa mennä naimisiin ollenkaan?

Mies voi halutessaan laatia testamentin, jossa määrää kuoltuaan kaiken vaimolle. Näin siis jollei lapsia ole.

Vierailija
256/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle jää verojen jälkeen 1700/kk ja miehellä joku 300-500€ enemmän. Sillä menee tili aika nollille seuraavaan palkkapäivään mennessä, minulla säästyy vaihtelevasti 500-800€/kk. Vaikuttanee kun toinen polttaa tupakkaa (liikaa) ja juo kaljaa (ei kyllä kännäämällä siis) ja toinen taas ei. Voitte varmaan päätellä kumpi noista on kumpikin.

Mies hoitaa autoonsa liittyvät kulut, kun minä en sillä ajele (viikonloppuisin kyydissä), omat eväänsä jne, minun hoidettavaksi jää varsinkin arkisin ruokailut ja muu tällainen elämiseen menevä, mies toisi kaupasta vaan vanukkaita jos hänen työkseen jättäisin. Taloa maksetaan puolkkiin.

Vierailija
257/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä, joiden elämänsisältö ja jumala on mammona ja sen jatkuva miettiminen... En tiedä, itkisinkö vai nauraisinko ennemmin, tai kyllä tiedän, säälin <3

Kyllä oikea elävä Jumala pitää huolen, ei tarvitse niin otsarypyssä niitä osakelistauksia tutkia :)

Kaikkea hyvää, ja ennen kaikkea rauhaa toivon sydämeenne! Raha ei tuo oikeaa rauhaa ja onnea, luottamus Luojaan tuo.

Aika huonosti sillä jumalalla saa ostettua ruokaa, maksettua lääkäriä, tai edes mieluisaa kotia tai harrastusta. Tai elätettyä veroilla näitä herran huomaan heittäytyneitä, joiden elämän me maksamme. Me, joista et osaa päättää, että nauratko vai itketkö meille.

Minä säästän 10% tuloista ellei ole jo sattunut jotakin yllättävää ja kallista

Vierailija
258/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia 😉

Menee siinä muutama kk ilman rahaa niitä tasinkoja odotellessa. Siinä kohtaa olis ihan kiva kun olisi omiakin säästöjä käytettävissä.

Vierailija
259/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden yhteenlasketut nettotulot n.2300e/kk. Varasuunnitelma on Kela,sossu tai vanhemmat. Luonnollisesti mitään ei noista tuloista saa säästettyä.

Tuo on kyllä hyvä yhteisnetto OIKEASTI Suomessa! Lisäksi lapsista lapsilisät, mikä nostaa nettotuloja! Tuolla netolla ei tosin tarvitse maksaa lapsen päivähoitoa, joka kokopäivän ajalta 270 euroa noin! Tällaisia lisäbonuksia kannattaa huomioida tuloissa :) eli oikeasti sitä rahaa on ihan riittävästi. Enemmän kuin kuvittelee. Esim 2 aikuista ja 2 lasta. Palkkanetto 2300+lapsilisät noin 200e. +2x vapautus päivähoitomaksusta yhteensä noin 500 euroa. Yhteensä näistä tulee jo 3000 euroa. Ne joilla on 3t netto, maksavat jo 100% lastenhoitomaksuista. Joten tilinpidollisesti teillä on PALJON käyttörahaa kuukaudessa! Jos ei lapsia on vähemmän kuluja joka tapauksessa. Meillä puoliso opettajana vajaa 3t kk palkka netto 1900 ja minä eläkkeellä ollut 10v, mulla nettoeläke 1t. Yhteensä netto kymppejä vajaa 2900. Ja meillä 2 lasta, joiden päivähoito yht 500 euroa kk. Rahaa elämiseen 2400 nettoa. Eli samoissa ollaan. Hyvin pärjätään. Asutaan suunnilleen Treen kokoisessa kaupungissa, ja lainakulut noin 850 kk. Tosin jos oisin työkykyinen, netto voisi olla meillä noin 3600. Olen itsekin opetusalalla. Mutta itselle työelämään pääsy utopistinen ajatus.. Me säästetään kk noin200- 300 euroa säästötilille, josta otetaan rahaa esim hammaslääkäri harratstusvälineet ym matka ym. Lainakulut 900kk. Kaikki asuminen plus yhtiövastike 1100 per kk. Eli asuminen 1100,päivähoito 500,säästö 200. Jäljelle 600 euroa, joka ruokaan ym. Meillä on tuloihin nähden suuret kulut adumiseen mutta hyvin pärjätään kun elää kaikessa kohtuullisesti. Viikonloppuna nautitaan pullo viiniä, kerran vuodessa käydään matkalla tai vuokrataan suomesta viikoksi mökki. Usein kyllä budjettimatka max 200-300 per hlö. Ravintoloita joskus ja leffaa tmv. Lapset harradtavat edullisesti onneksi. Ja niin tietysti lapsista tulee lapsilisät noin200e per kk. Mutta lasten kuluihin ja tarpeisiin menevät eivätkä ihan riitäkään. Mutta kaikki kaikessa ihan hyvin pärjätään.

Vierailija
260/520 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmnnn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouden yhteenlasketut nettotulot n.2300e/kk. Varasuunnitelma on Kela,sossu tai vanhemmat. Luonnollisesti mitään ei noista tuloista saa säästettyä.

Tuo on kyllä hyvä yhteisnetto OIKEASTI Suomessa! Lisäksi lapsista lapsilisät, mikä nostaa nettotuloja! Tuolla netolla ei tosin tarvitse maksaa lapsen päivähoitoa, joka kokopäivän ajalta 270 euroa noin! Tällaisia lisäbonuksia kannattaa huomioida tuloissa :) eli oikeasti sitä rahaa on ihan riittävästi. Enemmän kuin kuvittelee. Esim 2 aikuista ja 2 lasta. Palkkanetto 2300+lapsilisät noin 200e. +2x vapautus päivähoitomaksusta yhteensä noin 500 euroa. Yhteensä näistä tulee jo 3000 euroa. Ne joilla on 3t netto, maksavat jo 100% lastenhoitomaksuista. Joten tilinpidollisesti teillä on PALJON käyttörahaa kuukaudessa! Jos ei lapsia on vähemmän kuluja joka tapauksessa. Meillä puoliso opettajana vajaa 3t kk palkka netto 1900 ja minä eläkkeellä ollut 10v, mulla nettoeläke 1t. Yhteensä netto kymppejä vajaa 2900. Ja meillä 2 lasta, joiden päivähoito yht 500 euroa kk. Rahaa elämiseen 2400 nettoa. Eli samoissa ollaan. Hyvin pärjätään. Asutaan suunnilleen Treen kokoisessa kaupungissa, ja lainakulut noin 850 kk. Tosin jos oisin työkykyinen, netto voisi olla meillä noin 3600. Olen itsekin opetusalalla. Mutta itselle työelämään pääsy utopistinen ajatus.. Me säästetään kk noin200- 300 euroa säästötilille, josta otetaan rahaa esim hammaslääkäri harratstusvälineet ym matka ym. Lainakulut 900kk. Kaikki asuminen plus yhtiövastike 1100 per kk. Eli asuminen 1100,päivähoito 500,säästö 200. Jäljelle 600 euroa, joka ruokaan ym. Meillä on tuloihin nähden suuret kulut adumiseen mutta hyvin pärjätään kun elää kaikessa kohtuullisesti. Viikonloppuna nautitaan pullo viiniä, kerran vuodessa käydään matkalla tai vuokrataan suomesta viikoksi mökki. Usein kyllä budjettimatka max 200-300 per hlö. Ravintoloita joskus ja leffaa tmv. Lapset harradtavat edullisesti onneksi. Ja niin tietysti lapsista tulee lapsilisät noin200e per kk. Mutta lasten kuluihin ja tarpeisiin menevät eivätkä ihan riitäkään. Mutta kaikki kaikessa ihan hyvin pärjätään.

Kun sinä olet eläkkeellä, niin miksi teillä lapset ovat kokopäivähoidossa? Ei kai teillä lapset ole hoidossa puolison loma-aikoina, tuleehan siitäkin säästöä vuodessa monen kuukauden ajan? Toisekseen laimaanasi viestin kirjoittaja ei kertonut, onko heillä lapsia vai ei ja jos on, niin minkä ikäisiä. Teineihin menee enemmän rahaa mitä päiväkoti-ikäisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi