Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa hyvin, hänellä on osakesijoituksia ja säästöjä.
Ja kun mies kuolee, perintö menee lapsille ja sinä et voi niitä sijoituksia ja säästöjä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Rakas sukulainen sairastui vuosi sitten aggressiiviseen syöpään 50 vuotiaana. Kävin usein sairaalassa, kotona en voinut vierailla johtuen sairauden hygieniasyistä (sairastunut ei saanut saada mitään pöpöä ja sairaalassa mentiin desinfioinnin ja hengityssuojien kanssa ja mulla tarhaikäiset bakteeri-imurit) Hoidot olivat rankkoja ja sairaalaan mentiin usein, ja lääkkeitä oli paljon. Tulot pienentyivät. Vaimonsa sanoi ( pienempipalkkainen heistä), että jos ei olisi asuntovelat maksettu ja pankissa säästöjä, taloudellisestikin kusessa oltaisiin. Kerran häntä vaadittiin apteekissa maksamaan tuhansien eurojen lääke, kun se piti saada heti ja oli sunnuntai ja siinä oli jotain ongelmia saada sairaalaan yhteyttä. En muista tarkalleen miten meni, mutta järkytyin hinnasta. Se oli siis syöpälääkkeen todellinen hinta.
Hoidot eivät auttaneet. Huhtikuussa käveltiin arkun perässä.
Heillä oli onneksi henkivakuutus, joten pienituloinen ei jäänyt ihan pulaan. Pystyi ostamaan asunnon.
Meidän backup plan on että on kumpikin liiton ja työt.kassan jäsen, on henki-ja tapaturmavakuutukset ja eletään hyvin harkiten, jolloin saa jotain säästöön meidän tuloilla (kirjanpitäjä ja putkimies). Ikinä ei voi laskea että kaikki sujuu kuin tanssi vaan.
"Vaimonsa sanoi, että jos ei olisi asuntovelat maksettu ja pankissa säästöjä, kusessa oltaisiin"
"Heillä oli onneksi henkivakuutus... Pystyi ostamaan asunnon"
Niin siis oliko asuntovelat maksettu vai maksettiinko ne henkivakuutuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄
Voi ei... Taas tuollainen mies.
Eli, jos teille tulee jokin taloudellinen vastoinkäyminen, sinä maksat teidän elämisen säästöistä jotka olet repinyt kasaan pienestä palkastasi?Niin. Toki mies nyt maksaa elämisestä hiukan enemmän, mutta tuhlaa myös itseensä paljon enemmän kuin minä.
Lisäyksenä että olemme miettineet naimisiinmenoa, mutta mies haluaa avioehdosta rajata oman firmansa pois ulottuviltani (mikä on toki ihan ymmärrettävää) mutta muut tulot ja menot ja omaisuus menisi eron sattuessa puoliksi. Jotenkaan en kuitenkaan tiedä onko tuo minun kannaltani fiksua.. esim. Autot ovat kokonaan firman nimissä ja tietysti kaikki miehen tulot tulevat firmasta ja minulla on omia säästöjä monta kymmentä tuhatta. Tarkoittaako se käytännössä että Jos eroamme niin mies saa yksin pitää kaiken firman nimissä olevan ja hankitun, mutta minun säästöni joudun kuitenkin jakamaan miehen kanssa? No tästä nyt voisi oikeasti tehdä omankin ketjun, kunhan mietin.
Älä mene naimisiin ilman avioehtoa. Teidän kannattaa ihan oikeasti teettää avioehto juristilla, niin kaikki menee oikein. Jos olette aviossa ja eroatte, mies pitää kaikki firmaan kuuluvat jutut itsellään ja kaikki muu eli sinun omaisuus ja säästöt jaetaan. Meillä on avioehto avioeron varalle vaikkei mitään firmoja olekaan.
Kannattaa tehdä molemminpuolinen avioehto eli mahdollisen eron sattuessa kumpikin pitää oman omaisuutensa. Ja pitää huolta, että kaikki yhdessä hankittu omaisuus tulee kummankin nimiin.
Onpa todella hyvä kysymys otsikossa!
Varmaankin perheeltä hakisin apua tai sitten kavereilta, näiden kautta turvaverkkoni miellän laajaksi ja sen vuoksi ei niin paljon tuollainen tilanne huoleta vaikka kohdalle osuisikin...
Ja toisaalta tämä ei kyllä koskekaan minua, koska olen tililleni kerryttänyt sen puskurikassan, jolla muutaman kuukauden selviää ilman ihmeempää hätää. Mutta ajatuksia herättävä keskustelu!
Muutenkin olen kyllä niin pienellä pärjäävä tyyppi, että vaikka työmarkkinatuella + asumistuella tuli eleltyä tuossa viimeiset kolme vuotta, niin silloinkin joka kuukausi sain säästettyä sen pahan päivän varalle vaikkei pätkätöitäkään olisi ko. kuukautena ollut (autokin oli töiden vuoksi pakko olla kulueränä koko ajan) ja nyt elämä onkin paljon stressittömämpää, kun on se puskuri tilillä. Suosittelen kaikille sen kerryttämistä!
Olen yksin asuva sinkku ja elävä esimerkki siitä, että ainakin tällä elämäntilanteella on mahdollista saada rahaa säästöön mainittujen Kelan tukien avulla eläessä. Kiitokset veronmaksajille ja valtiolle siitä, että työttömänäkin pärjää niin halutessaan! Se ei ole itsestäänselvyys tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun mies kuolee, perintö menee lapsille ja sinä et voi niitä sijoituksia ja säästöjä käyttää?
Meillä ei ole lapsia 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsia 😉
Sitäpaitsi vaimo perii kai puolet jos on lapsia eikä ole testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsia 😉
Sitäpaitsi vaimo perii kai puolet jos on lapsia eikä ole testamenttia.
Ei peri. Leski voi saada tasinkoa, jos kuolleen puolison omaisuus ja varat ovat suuremmat mitä leskellä.
Meen helsingin keskustaan myymään persettä.
Teen kellarimurtoja ja pöllin tsyggeleitä yms., eli ihan sitä mitä olen tehnyt tähänkin asti.
Aloittajalle tiedoksi (kun ei tuo suomen kieli näytä sujuvan), että se on suomeksi VARASUUNNITELMA. Ihan hyödytöntä ja typerää lainata englannista milloin mitäkin sanaa kun löytyy suomenkielinen vastine.
Vierailija kirjoitti:
Backup plan: sossu.
302 yläpeukkua. Ihan v..... uskomatonta että jotkut ajattelee että yhteiskunnan pitää heitä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi (kun ei tuo suomen kieli näytä sujuvan), että se on suomeksi VARASUUNNITELMA. Ihan hyödytöntä ja typerää lainata englannista milloin mitäkin sanaa kun löytyy suomenkielinen vastine.
Minun mielestäni taas on typerää valittaa englanninkielisistä ilmaisuista nykymaailmassa... Etenkin jossain keskustelupalstalla. Move on with the times!
Kovin pahaa päivää ei ole tullut, jos ei tiedä esim. sitä, että ei se ansiosidonnainen ala heti juosta. Pari kuukautta jouduin odottelemaan sen alkamista, kun jäin työttömäksi. Toimeentulotuen hakemiseen en onneksi ole joutunut perehtymään, mutta eikö sitä hakiessa käsketä ensin myymään asunnot ja autot pois? Omakotitaloa tai muuta isoa perheasuntoa ei realisoida ihan hetkessä.
Jos ei olisi säästöjä, oma back up planini olisi kulutustason voimakas lasku ja vanhempieni puoleen kääntyminen. Pikkurahaa saisi joidenkin tavaroiden myymisestä, jos olisi tarpeeksi voimissaan tekemään sen.
Ap- aloitukseen vastaan, että mulla on kaksi luottokorttia, joita ei ole viime aikoina käytetty.
Hätävarana on siis 2500 €.
--
Ei luottokortin käyttäminen kuulu tyyliini, mutta koskei säästöjä eikä perintöjä ole, hätätilanteessa ostan jotain luottokortilla.
Ei ole suunnitelmaa, muuta kuin toivoa ettei pahaa katastrofia ei iske. Kerran jo jouduomme hometalosta muuttamaan ja kaikki vaatteista - huonekaluihin heittämään pois. Hyvin selvittiin, työttömiä ollaan. Tavarat vain ostettiin pikku hiljaa ja pakollisimmat velaksi.
Elämä ei koskaan mene niinkuin suunnittelee, eikä harmeilta voi välttyä. Toivotaan vaan parasta.
En lukenut koko ketjua, mutta onko muita, jotka eivät osaa pitää vararahastoa? Olen elänyt niin pitkään opiskelijaelämää, mammalomaa ja hoitorahakautta että ahdistun kun tilillä onkin rahaa😂
En silti tuhlaa turhia nyt työssä käyvänäkään. En vain kykene makuuttamaan rahoja tilillä yhtään. Esim. Viime loppuvuodesta tililleni oli kertynyt 3000e ylimääräistä. Tein äkkiä ylimääräisen lyhennyksen talolainaan koko summalla. Ja taas sai venyttää penniä! Aiemmin kun meillä oli autolainaa, laitoin kaiken ylimääräisen sen lyhentämiseen.
Ei puhettakaan että malttaisin pitää jotain puolen vuoden palkan suuruisia puskurirahastoja. Ajatuskin ahdistaa! Oonko täysin seko?
En säästä kuin sanojani, koska Maria Veitolaa kuuluu hauskkua ptaluhaksi.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta onko muita, jotka eivät osaa pitää vararahastoa?
On, on ihmisiä, jotka eivät osaa pitää rahavarastos, koska heillä ei oole, mistä ottaa.
Welcome to the world.
Työtä, pätkätyötä, vakityötä, Osa-aikaista työtä, iltatöitä, viikonlopputyötä. Mikään muu ei auta.