Raskain mielin jään pois isoäitini hautajaisista, koska yhtenä arkuntantajana minut korvattiin sukuun kuulumattomalla henkilöllä
En jaksa alkaa uudestaan selittämään tätä kaikkea, joten voitte lukea aiemmasta ketjusta mistä on kyse
https://www.vauva.fi/keskustelu/3255724/lapsenlapsi-ei-kelvannut-mummin…
Haluan, että minulle jää mummista kaunis muisto ja menen haudalle sitten, kun muut ovat sieltä lähteneet. Näin on parempi. Koen tulleeni niin syvästi loukatuksi, etten voi hyväksyä tällaista, että mummia kantaa lapsenlapsen sijaan joku ulkopuolinen ihminen. Mummin kanssa oltiin kuitenkin hyvin läheiset, etten usko selitykseen, että mummin toive oli, että serkun mies korvaa minut kantajana, joka ei ollut mummin lapsenlapsi. Näin se kai on, että bisnesgurut, joilla on julkisuutta, poliittista ja rahallista valtaa, korvaa verisukulaiset. Olen valintaani tyytyväinen ja näin minullakin on parempi mieli.
Kommentit (144)
Meilläpäin ei kukaan ole hinkunut kantajaksi, päinvastoin. Surusi suuruutta ei mittaa roolisi hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin ei kukaan ole hinkunut kantajaksi, päinvastoin. Surusi suuruutta ei mittaa roolisi hautajaisissa.
Voitko kuvitella ettei sitä tehdä muiden takia tai minkään mittaamiseksi? Juuri olin hautajaisissa ja jännitettiin että pysyykö eräs kantajista tolpillaan, koska hän halusi niin kovasti kantaa oman läheisensä. Takaan sulle ettei sillä serkun miehellä ole minkäänlaista tarvetta kantaa ja ap:llä on.
Mitä perinnönjaossa odottaakaan?
Mistä se tarve kantaa syntyy? Surra voi penkissä istuenkin. Naisiltakin tämä kantaminen menee sivu useinmiten vaikka kuinka surisivat. Juurikin tarkoitus oli lohduttaa, ettei hautajaisissa tarjottu osa mene yksi yhteen surun suuruuden kanssa.
Ap, neuvottele serkun miehesi kanssa asiasta. Kerro hänelle, että koet olevasi pätevämpi kantamaan mummosi arkkua ja ehdota vaihtamaan roolia. Tuskimpa niitä kantajan nimiä on kiveen hakattu.
Jos taas ajatellaan asiaa ap:n tädin ja hänen tyttärensä (ap:n serkku) kannalta, niin jos heidän miehiään ei olisi otettu kantajiksi, ei heidän perheestään olisi päässyt kukaan tähän kunniatehtävään. Nythän on kantajina AP:n perheestä isä ja veli, sedän perheestä setä ja serkku ja tädin perheestä tädin mies ja serkun mies.
Vierailija kirjoitti:
Kerro hänelle, että koet olevasi pätevämpi kantamaan mummosi arkkua ja ehdota vaihtamaan roolia.
Lyö varmemmaksi vakuudeksi vielä ansioluettelosi kouraan. Arkukantoarpajaiset ovat veristä kilpailua, jossa vain pätevimmät pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas ajatellaan asiaa ap:n tädin ja hänen tyttärensä (ap:n serkku) kannalta, niin jos heidän miehiään ei olisi otettu kantajiksi, ei heidän perheestään olisi päässyt kukaan tähän kunniatehtävään. Nythän on kantajina AP:n perheestä isä ja veli, sedän perheestä setä ja serkku ja tädin perheestä tädin mies ja serkun mies.
Eikö yksi ihminen riitä perheestä? Minä ottaisin ap:nä yhteyttä tätiin ja pyytäisin päästä kantamaan. Oikeasti kantamisella ei ole serkun miehelle mitään muuta merkitystä kuin että kypsyttää joutua. Naispuoliselle serkulle itselleen löytyy varmasti muita kunniatehtäviä tarvittaessa.
Ap voi lohduttautua sillä, että kuollaan sitä vielä meilläkin. Viimeiseen tahtoon pitää kirjata, kuka saa kantaa ruhon.
Pitää kirjata nyt, koska siellä on jo suojatiet täynnään verenhimoisia autoilijoita. Koskaan ei aamu tiedä, mitä ilta tuo tullessaan.
Olen todella pahoillani sinun puolestasi enkä pysty ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että serkkusi mies on pätevämpi kuin sinä. Jos serkkusi itse haluaisi kantaa arkkua, se olisi ihan ok, mutta ei verisukulaista voi minustakaan korvata sukuun naidulla henkilöllä. Sinä olet tuntenut mummosi siitä asti kuin synnyit, serkkusi mies ei mitenkään voi olla läheisempi kuin sinä, paitsi tietenkin jos et ole mummosi kanssa ollut hirveän paljon tekemisissä.
Olisin itsekin todella loukkaantunut. Tosi törkeää väkeä sinun lähipiirissäsi. Tätisi varmaan osaa ajatella asiaa vain omasta näkökulmastaan.
Aapee, tiesitkö että podet persoonallisuushäiriötä? Se on suurin ongelmasi ja varmaan myös syy siihen, että joku luotettavampi kantaa arkkua eikä tuollainen nenäherneprinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummin kanssa oltiin kuitenkin hyvin läheiset, etten usko selitykseen, että mummin toive oli, että serkun mies korvaa minut kantajana, joka ei ollut mummin lapsenlapsi.
Entä jos mummisi ei ole mitenkään erityisesti sanonut että sinut pitää korvata kantajana, vaan on ainoastaan ilmaissut toiveensa että hänen arkkuaan kantavat edustajat kaikista hänen lastensa perheistä, ja niin että edustajia on saman verran noista perheistä?
Mummillasi on kolme lasta: isäsi, setäsi ja tätisi. Isäsi ja setäsi kantavat arkkua, sen lisäksi tätisi mies.
Sitten tulee seuraava polvi. Arkkua kantavat setäsi poika ja isäsi poika. Tädilläsi ei ole poikia (tai ei halua heitä arkkua kantamaan jostain syystä) joten tehtävään on valittu hänen tyttärensä aviomies.
Sen sijaan että jankutat ja jankutat ja jankutat tuosta miehestä joka on "etevä, bisnesmies, komea, älykäs" niin eikö sinun kannattaisi ennemminkin kysyä isältäsi miksi veljesi on kantamassa arkkua, etkä sinä? Ehkä siihen on ihan järkevä syy (esim. veljesi on esikoinen, tms.).
Joka tapauksessa tuo päätöksesi jättää menemättä hautajaisiin tuollaisen typerän pikkuasian takia kertoo että olet henkisesti keskenkasvuinen, tavattoman typerä, ja täysin kyvytön loogiseen ajatteluun ja normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Tuo lapsellinen mielenosoituksesi ei tule satuttamaan ketään muuta kuin sinua itseäsi.
Aivan loistava esimerkki sanonnasta "To cut of one's nose to spite one's face".
Miksi lasket vain miespuoliset mahdollisiksi kantajiksi? Normaali terve nainen voi kyllä kantaa ja usein kantajissa naisia onkin.
Kaikin tavoin järkevämpää laittaa esim. n. kolmikymppinen nainen kantamaan jonkun seitsenkymppisen papparaisen sijaan.
Itse olen naine ja ollut kantamassa isovanhempiani.
Mä luulen että ap. haluaa syyn olla menemättä hautajaisiin, sillä parturiin ei viitsisi mennä kun se maksaa. Siistejä vaatteita ei ole, eikä solmiota osaa solmia. Pukukenkiäkään ei kaapista löydy.
Suuressa uhossaan on kieltänyt nimensä oman perheen kukka-asetelmasta ja sitten tajuaa että sekin maksaa ainakin satkun jos pitää laittaa oma. (Tyylikäs veto olisi yksi ruusu, joka olisi edullisempikin)
Näitä kuluja kun ap alkaa laskea niin huomaa että lompakko on tyhjä ja luotto on tapissa, joten on parempi tehdä draamaa ja jättäytyä kokonaan koko hautajaisista.
Mutta lapsellisempaa syytä en ole koskaan kuullut. Kyllä mummia hävettäis jos paikalla olis.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa alkaa uudestaan selittämään tätä kaikkea, joten voitte lukea aiemmasta ketjusta mistä on kyse
https://www.vauva.fi/keskustelu/3255724/lapsenlapsi-ei-kelvannut-mummin…
Haluan, että minulle jää mummista kaunis muisto ja menen haudalle sitten, kun muut ovat sieltä lähteneet. Näin on parempi. Koen tulleeni niin syvästi loukatuksi, etten voi hyväksyä tällaista, että mummia kantaa lapsenlapsen sijaan joku ulkopuolinen ihminen. Mummin kanssa oltiin kuitenkin hyvin läheiset, etten usko selitykseen, että mummin toive oli, että serkun mies korvaa minut kantajana, joka ei ollut mummin lapsenlapsi. Näin se kai on, että bisnesgurut, joilla on julkisuutta, poliittista ja rahallista valtaa, korvaa verisukulaiset. Olen valintaani tyytyväinen ja näin minullakin on parempi mieli.
Kaikki on ihan hyvin. Sano mummollesi että olisit halunnut kantaa. Hän ymmärtää kyllä. Mene hautajaisiin.
Jos hautajaisiin meno on ap hankalaa niin pidä ihmeessä yksin jossain mummolle tärkeässä paikassa rauhallinen muistotilaisuus, viet kynttilän ja lausut mummolle kiitosta ja hyvää matkaa. Tärkeintä on että suret mummoasi niin pääset eteenpäin.
Tai sitten keskustelet sukusi kanssa äläkä ulise täällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella pahoillani sinun puolestasi enkä pysty ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että serkkusi mies on pätevämpi kuin sinä. Jos serkkusi itse haluaisi kantaa arkkua, se olisi ihan ok, mutta ei verisukulaista voi minustakaan korvata sukuun naidulla henkilöllä. Sinä olet tuntenut mummosi siitä asti kuin synnyit, serkkusi mies ei mitenkään voi olla läheisempi kuin sinä, paitsi tietenkin jos et ole mummosi kanssa ollut hirveän paljon tekemisissä.
Olisin itsekin todella loukkaantunut. Tosi törkeää väkeä sinun lähipiirissäsi. Tätisi varmaan osaa ajatella asiaa vain omasta näkökulmastaan.
Älä viitsi yllyttää über-mielensäpahoittajaa. Ei arkunkantajuudesta oikeasti kisata, siihen valitaan sopivimmat vainajan läheisistä. Kukaan ei siihen rooliin halua, mutta toisaalta kukaan ei tehtävästä kieltäydy kysyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummin kanssa oltiin kuitenkin hyvin läheiset, etten usko selitykseen, että mummin toive oli, että serkun mies korvaa minut kantajana, joka ei ollut mummin lapsenlapsi.
Entä jos mummisi ei ole mitenkään erityisesti sanonut että sinut pitää korvata kantajana, vaan on ainoastaan ilmaissut toiveensa että hänen arkkuaan kantavat edustajat kaikista hänen lastensa perheistä, ja niin että edustajia on saman verran noista perheistä?
Mummillasi on kolme lasta: isäsi, setäsi ja tätisi. Isäsi ja setäsi kantavat arkkua, sen lisäksi tätisi mies.
Sitten tulee seuraava polvi. Arkkua kantavat setäsi poika ja isäsi poika. Tädilläsi ei ole poikia (tai ei halua heitä arkkua kantamaan jostain syystä) joten tehtävään on valittu hänen tyttärensä aviomies.
Sen sijaan että jankutat ja jankutat ja jankutat tuosta miehestä joka on "etevä, bisnesmies, komea, älykäs" niin eikö sinun kannattaisi ennemminkin kysyä isältäsi miksi veljesi on kantamassa arkkua, etkä sinä? Ehkä siihen on ihan järkevä syy (esim. veljesi on esikoinen, tms.).
Joka tapauksessa tuo päätöksesi jättää menemättä hautajaisiin tuollaisen typerän pikkuasian takia kertoo että olet henkisesti keskenkasvuinen, tavattoman typerä, ja täysin kyvytön loogiseen ajatteluun ja normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Tuo lapsellinen mielenosoituksesi ei tule satuttamaan ketään muuta kuin sinua itseäsi.
Aivan loistava esimerkki sanonnasta "To cut of one's nose to spite one's face".
Miksi lasket vain miespuoliset mahdollisiksi kantajiksi? Normaali terve nainen voi kyllä kantaa ja usein kantajissa naisia onkin.
Kaikin tavoin järkevämpää laittaa esim. n. kolmikymppinen nainen kantamaan jonkun seitsenkymppisen papparaisen sijaan.
Itse olen naine ja ollut kantamassa isovanhempiani.
Aika usein laitetaan papparainen kantamaan siksi että hän itse haluaa ja se 30 v nainen ei. Ihmiset ei osaa asettua sellaisen ihmisen asemaan joka oikeasti haluaa kantaa. Joka kokee sen surutyölleen tärkeäksi. Mieheni isä halusi kantaa veljensä hautaan vaikka tuskin itse pystyssä pysyi. Ei tämä ole kaikille mikään logistiikkakysymys, joka ratkaistaan fyysisesti järkevimmällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi yllyttää über-mielensäpahoittajaa. Ei arkunkantajuudesta oikeasti kisata, siihen valitaan sopivimmat vainajan läheisistä. Kukaan ei siihen rooliin halua, mutta toisaalta kukaan ei tehtävästä kieltäydy kysyttäessä.
Kukaan ei siihen rooliin halua? Mitäh? No nyt ymmärrän paremmin kiukuttelun ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksi ihminen riitä perheestä? Minä ottaisin ap:nä yhteyttä tätiin ja pyytäisin päästä kantamaan. Oikeasti kantamisella ei ole serkun miehelle mitään muuta merkitystä kuin että kypsyttää joutua. Naispuoliselle serkulle itselleen löytyy varmasti muita kunniatehtäviä tarvittaessa.
Miksi ap. perhe saisi kaksin kertaiset rusinat pullasta, jos ap. ja hänen isänsä olisivat arkunkantajana?
Tai miksi vainajan tytär on vähempi arvoisempi, jos kerta vainajan tyttärentytön mies ei saisi olla kantajana.
Perinteisesti arkunkantajana on vainajan puoliso (mies) jonka jälkeen tulee vainajan lapset (naisilla puolisella mies, vainajan vävy) ja vasta sen jälkeen muut vainajan lastenlapset.
On todella vastenmielistä ja pöyristyttävää riidellä vainajan hautausjärjestelyistä ja erityisesti lastenlapsen, kun siitä päättävät vainajan rintaperilliset. Ei lastenlapset.
Mahtaa ap. mummo harmitella pilvenreunalta, miten epäoikeuden mukainen ap. on, eikä kunnioita vainajan tyttären perhettä. Ja ollaan vielä raskain mielin....voi hyvää päivää, näitå mielensäpahoittajia.
Aikuistu jo hyvä ihminen. Olin kesällä sisareni miehen hautajaisissa ja kantajina oli kolme sukuun naitua vävyä. En kokenut sitä mitenkään oudoksi, enkä boikotoinut hautajaisia.