Ostosrauha apteekeissa ja tietoturvasi
Risooko kun et saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa, kun monta kertaa udellaan ja kysellään, ja perässäsi kyylätään? Entä jos asioitasi kailotetaan kovaan ääneen niin että muutkin kuulevat?
Nyt on keino vaikuttaa, osallistu kyselyyn. Aikaa 9.9. asti Voit voittaa sähköpyörän.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*mummeli* kirjoitti:
Olen lukemassa Viimeinen tyttö -kirjaa. Sain just luettua Poika ja kapakkasaatanan.
Mummelin kannattaa mennä kotiin lukemaan. Apteekki ei ole mikään kirjasto. Miten pystyt keskittymään kirjaan, kun farmaseutit tarjoavat koko ajan apuaan?
Nehän lukee asiakkaan puolesta siellä, samalla tavalla kuin tuoteselosteita.
Vähän kyl häiritsee se vähän väliä kuuluva "onko tämä liian jännä teille?"-huolehtiminen.
ohis
Oi jestas, meinasin tukehtua kahviin kun kuvittelin, miten apteekin täti kuuluvalla äänellään lukee mummelille kirjasta jotain oikein härskiä seksikohtausta niin, että koko apteekki kaikuu :D Muut asiakkaat kääntyvät uteliaina katsomaan ja mummeli näyttää siltä, että haluaa vajota maan alle. Apteekin täti vain jatkaa lukemista tyytyväisenä, koska sehän on hyvää palvelua!
Ajatteleekohan ne, että tuo systeemi oikeasti tuo lisämyyntiä? Ihan oikeasti uskon asian olevan toisin päin. Kun ei siellä saa olla rauhassa, niin ei tule katseltua esim. just sitä kosmetiikkaa vaan tulee vaan otettua äkkiä se mitä tarvii ja häivyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään ihan jees että tulevat auttamaan, mutta kun he eivät läheskään aina tunne myymiään tuotteita... Usein kun kysyn jotain tuotteesta, alkavat farmaseutit lukemaan tietoja siitä paketin kyljestä. Samalla tavalla voisin lukea samat tiedot itsekin.
Jos etsin esim. silmätippoja missä on suljettava pipetti (tiedän että sellaisia on kun olen aiemmin käyttänyt, en vain nyt muista merkkiä) ei farmaseuttikaan osaa sanoa mikä tuote on kyseessä vaan alkaa lukemaan yksitellen pakettien kyljistä.
Ostan aina samanmerkkistä eläinlääkärin suosittelemaa matolääkettä koiralleni. Koirani on iso, joten lääkettä täytyy ostaa aina useampi pakkaus yhtä madotusta kohden. Muistan annostuksen ja pakettimäärän jo ulkoa. Viimeksi kun otin paketit hyllystä ja olin lähdössä kohti kassaa, tuli farmaseutti vielä kysylemään että miksi noin monta pakettia. Kun kerroin koirani painon hän otti yhden paketeista käteensä ja rupesi vielä ynnäilemään annostusta. Mitä se oikeasti kuluu apteekkihenkilökunnalle minkä kokoinen koira minulla on? Miten ihmeessä ne joilla on monta isoa koiraa saa ylipäätään ostettua matolääkkeitä? Varmaankin netistä tai eläinlääkäristä. Tuollainen ärsyttää varsinkin silloin kun olisi kiire ja tarkoituksena on vaan napata tuotteet ja päästä pois nopeasti.
Minä ostin lapsille nasoliinia flunssan aikaan. Jokaiselle tietenkin oman, koska pitäisi jo apteekkityöntekijän tietää ihan perusasioina, että samaa pulloa ei saa käyttää muut, vaan se on henkilökohtainen. Lapsia on kolme.
Käytiin melkoinen tinka aiheesta miespuolisen myyjän kanssa. Olin lopulta niin kypsä, että kysyin, että luuletko oikeasti minua joksikin nuhatippojen väärinkäyttäjäksi. Siihen vielä halusi sanoa viimeisen sanan, että ei niitä saa varastoon ostaa ja ei niitä käytetä, kuin viikko korkeintaan.
Silloin tuli jo todella väsynyt ja uupunut olo, kun olin jo monta kertaa selittänyt, että ostan kolme pulloa siksi, kun kolme henkilöä niitä käyttää ja jokaisella pitää olla omansa.
Kun menin maksamaan, jupisi siinäkin vielä jotain.
Kyllä tunsi äitinä itsensä syylliseksi ja epärehelliseksi nasolinsuihkeiden vuoksi.
Minulle ei eräässä apteekissa suostuttu myymään kahta buranapakettia. Katsoin hieman hitaasti farmaseuttia ja sanoin, että ahaa. Mietin, että voin kävellä seuraavaan apteekkiin samalla kadulla ja ostaa sen, jos haluan varastoon enemmän, mutta en minä sitä ääneen sanonut. Minut olisi varmaan viety burana-nistinä suoraan pakkohoitoon.
Tämä! Minulle on käynyt myös näin! Olisin ostanut kaksi pakettia ibuprofeiinia, toisen olisin vienyt äidilleni, joka ei autottomana pääse usein apteekkiin, ja toisin itselleni. Niin ei saa ostaa kahta pakettia kerralla. Aivan älytöntä. Eihän sillä saa päätä edes sekaisin. Vähänkö Yhdysvalloissa asuessani oli helppoa lääjeostosten kanssa: flunssaan sai kaikki aineet marketista, ei tarvinnut mennä apteekkiin.
Juupa juu. Farmaseutit ovat toisissa tarinoissa myymässä turhia ja kalliita tuotteita asiakkaille vain lisämyynnin vuoksi, toisissa tarinoissa taas farmaseutit eivät myy asiakkaalle tämän tarvitsemia lääkkeitä tarpeeksi. Päättäisitte edes kummasta valitatte ja syytätte farmaseutteja, Pelkkää valiittamisen iloa koko ketju. Tarjolla on lääkkeitä ja neuvoja, mutta silti ihmiset vain valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään ihan jees että tulevat auttamaan, mutta kun he eivät läheskään aina tunne myymiään tuotteita... Usein kun kysyn jotain tuotteesta, alkavat farmaseutit lukemaan tietoja siitä paketin kyljestä. Samalla tavalla voisin lukea samat tiedot itsekin.
Jos etsin esim. silmätippoja missä on suljettava pipetti (tiedän että sellaisia on kun olen aiemmin käyttänyt, en vain nyt muista merkkiä) ei farmaseuttikaan osaa sanoa mikä tuote on kyseessä vaan alkaa lukemaan yksitellen pakettien kyljistä.
Ostan aina samanmerkkistä eläinlääkärin suosittelemaa matolääkettä koiralleni. Koirani on iso, joten lääkettä täytyy ostaa aina useampi pakkaus yhtä madotusta kohden. Muistan annostuksen ja pakettimäärän jo ulkoa. Viimeksi kun otin paketit hyllystä ja olin lähdössä kohti kassaa, tuli farmaseutti vielä kysylemään että miksi noin monta pakettia. Kun kerroin koirani painon hän otti yhden paketeista käteensä ja rupesi vielä ynnäilemään annostusta. Mitä se oikeasti kuluu apteekkihenkilökunnalle minkä kokoinen koira minulla on? Miten ihmeessä ne joilla on monta isoa koiraa saa ylipäätään ostettua matolääkkeitä? Varmaankin netistä tai eläinlääkäristä. Tuollainen ärsyttää varsinkin silloin kun olisi kiire ja tarkoituksena on vaan napata tuotteet ja päästä pois nopeasti.
Minä ostin lapsille nasoliinia flunssan aikaan. Jokaiselle tietenkin oman, koska pitäisi jo apteekkityöntekijän tietää ihan perusasioina, että samaa pulloa ei saa käyttää muut, vaan se on henkilökohtainen. Lapsia on kolme.
Käytiin melkoinen tinka aiheesta miespuolisen myyjän kanssa. Olin lopulta niin kypsä, että kysyin, että luuletko oikeasti minua joksikin nuhatippojen väärinkäyttäjäksi. Siihen vielä halusi sanoa viimeisen sanan, että ei niitä saa varastoon ostaa ja ei niitä käytetä, kuin viikko korkeintaan.
Silloin tuli jo todella väsynyt ja uupunut olo, kun olin jo monta kertaa selittänyt, että ostan kolme pulloa siksi, kun kolme henkilöä niitä käyttää ja jokaisella pitää olla omansa.
Kyllä tunsi äitinä itsensä syylliseksi ja epärehelliseksi nasolinsuihkeiden vuoksi.
Minulle ei eräässä apteekissa suostuttu myymään kahta buranapakettia. Katsoin hieman hitaasti farmaseuttia ja sanoin, että ahaa. Mietin, että voin kävellä seuraavaan apteekkiin samalla kadulla ja ostaa sen, jos haluan varastoon enemmän, mutta en minä sitä ääneen sanonut. Minut olisi varmaan viety burana-nistinä suoraan pakkohoitoon.
Tämä! Minulle on käynyt myös näin! Olisin ostanut kaksi pakettia ibuprofeiinia, toisen olisin vienyt äidilleni, joka ei autottomana pääse usein apteekkiin, ja toisin itselleni. Niin ei saa ostaa kahta pakettia kerralla. Aivan älytöntä. Eihän sillä saa päätä edes sekaisin. Vähänkö Yhdysvalloissa asuessani oli helppoa lääjeostosten kanssa: flunssaan sai kaikki aineet marketista, ei tarvinnut mennä apteekkiin.
Juupa juu. Farmaseutit ovat toisissa tarinoissa myymässä turhia ja kalliita tuotteita asiakkaille vain lisämyynnin vuoksi, toisissa tarinoissa taas farmaseutit eivät myy asiakkaalle tämän tarvitsemia lääkkeitä tarpeeksi. Päättäisitte edes kummasta valitatte ja syytätte farmaseutteja, Pelkkää valiittamisen iloa koko ketju. Tarjolla on lääkkeitä ja neuvoja, mutta silti ihmiset vain valittavat.
:D
Täällä on tosiaan eri ihmisiä kirjoittamassa, mutta ilmeisesti ei saisi olla erilaisia kokemuksia.
Tämä on vähän samaa kuin vanha tuttu "joskus täällä naiset sanoo että x ja joskus että y, koittakaa nyt päättää". Naisia on erilaisia eikä ole mitään yhtenäistä naisten mielipidettä. Lisäksi nämä sain liian vähän lääkkeitä -jutut ovat kytköksissä asiaan siten, että sitten kun niitä neuvoja tullaan väkisin antamaan ei edes ymmärretä/uskota sitä asiakkaan asiaa.
Ketju kuitenkin kohtalaisen johdonmukaisesti käsittelee sitä, että ihmiset kokevat apteekin palvelun epämiellyttävän tunkeilevaksi ja tuputtavaksi. Se on tässä se asian ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tosiaan eri ihmisiä kirjoittamassa, mutta ilmeisesti ei saisi olla erilaisia kokemuksia.
Tämä on vähän samaa kuin vanha tuttu "joskus täällä naiset sanoo että x ja joskus että y, koittakaa nyt päättää". Naisia on erilaisia eikä ole mitään yhtenäistä naisten mielipidettä. Lisäksi nämä sain liian vähän lääkkeitä -jutut ovat kytköksissä asiaan siten, että sitten kun niitä neuvoja tullaan väkisin antamaan ei edes ymmärretä/uskota sitä asiakkaan asiaa.
Ketju kuitenkin kohtalaisen johdonmukaisesti käsittelee sitä, että ihmiset kokevat apteekin palvelun epämiellyttävän tunkeilevaksi ja tuputtavaksi. Se on tässä se asian ydin.
Nimenomaan tuossa on se asian ydin. Asiakasta ei uskota, eikä asiakasta jätetä rauhaan. Se on väkisin ”palvelua”.
Tosiaan joa henkilökunta uskoisi sen että ”ei kiitos en tarvitse apua”, ”toinen pakkaus on äidilleni ja toinen itselleni”, ”toimin eläinlääkärin ohjeiden mukaan”, ”en pärjää tätä miedommalla nikotiinimäärällä vielä/ en saa laskettua vielä nikotiini-annostani” jne... Mutta kun ei uskota, jäädään jankkaamaan.
Olin ostamassa kyypakkauksia, koska tyttären koira oli vankasti allerginen hyönteisten pistokokeita ja eläinlääkäri suositteli pitämään kyypakkausta aina lähettyvillä. Olisin ostanut kolme - yhden kotiin, yhden mökille ja yhden autoon (jotta olisi lomareissullakin varmasti mukana).
Ei myyty kuin yksi.
Piti sitten kiertää kolme apteekkia, jotta sain mitä tarvitsin.
Siis niin älytöntä.
2yu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käsitä tuota "koittakaa nyt päättää" -kommentointia milloin missäkin aiheessa. Ikään kuin AV-palstalaiset olisivat jokin yhtenäinen ryhmä, joka on aina samaa mieltä kaikesta. Säästävalittamisketjuihinkin tulee aina joku urpo kommentoimaan, että yhyy teille ei mikään kelpaa, aina on huono sää! Vaikka aivan takuuvarmasti ne ovat eri ihmisiä, jotka valittavat helteestä ja kylmästä. Siis onko tuo sama tyyppi, joka joka aiheesta kommentoi noin?? Minulle ei ole apteekissa tyrkytetty tuotteita, joita en tarvitse, muttei silti tullut mieleen kyseenalaistaa muiden kokemuksia, vaikka itselläni on kokemusta vain siitä, ettei esim. myydä kahta allergianenäsuihketta kerralla.
Mielenkiintoinen havainto: nämä apteekki-ketjut eivät vissiin ikinä näy tuossa ”suosituimmat”-listauksessa, vaikka siellä näkyy mm. ketjuja, joissa on puolet vähemmän sivuja. Hmmm. Taitaa aihe olla vähän tabu. Lääkemainokset iso tulo monelle nettisivulle ja lehdelle. Koskahan sana ”apteekki” laitetaan bännni-listalle, niin että sanan sisältävää viestiä ei julkaista, ja ketjut menee poistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas apteekissa kysyn aina apua. En viitsi/halua tutustua sen tuotteisiin ominpäin, kun tekisin kuitenkin heräteostoksia. Apua kysymällä pääsee halvemmalla.
Voit myös ottaa mukaan vain hankintaasi tarvittavan määrän käteistä, ei yhtään ylimääräistä, ja maksukortit jätät kotiin tai autoon. :D Enpä ole tajunnutkaan että apteekkikin voi olla noin houkutteleva paikka heräteostoksille, että ihan vetää budjetin tiukille.
Heräteostos on kyllä vähän huono sana, mutta ostaisin siis tuotteita joita en oikeasti tarvitsisi (esim. vitamiineja). Muutoinkin kaupat, joita en tunne menee samaan piikkiin.
Ja sitäpaitsi henkilökunta on juuri tuota varten olemassa, eikös se ole vaan hyvä, että minä vien henkilökunnan aikaa, niin te pääsette luikahtamaan ilman palvelua. Suomalaiset kun ei tunnetusti osaa vaatia palvelua.
Rahaa ja kortteja ei ikinä saa jättää autoon. Varkaat vie.
Minä olen saanut näiltä hyllynvälipäivystäjiltä ihan hyvää apua vitamiineihin, ripulilääkkeisiin ja rautavalmisteisiin. Ei siinä mitään.
Mutta tarvitseeko reseptitiskillä viereisissä kopeissa asioivien ja parin metrin päässä odottavien siviilihenkilöiden kuulla, että minulla on e-pillerit?! Mielestäni ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas apteekissa kysyn aina apua. En viitsi/halua tutustua sen tuotteisiin ominpäin, kun tekisin kuitenkin heräteostoksia. Apua kysymällä pääsee halvemmalla.
Voit myös ottaa mukaan vain hankintaasi tarvittavan määrän käteistä, ei yhtään ylimääräistä, ja maksukortit jätät kotiin tai autoon. :D Enpä ole tajunnutkaan että apteekkikin voi olla noin houkutteleva paikka heräteostoksille, että ihan vetää budjetin tiukille.
Heräteostos on kyllä vähän huono sana, mutta ostaisin siis tuotteita joita en oikeasti tarvitsisi (esim. vitamiineja). Muutoinkin kaupat, joita en tunne menee samaan piikkiin.
Ja sitäpaitsi henkilökunta on juuri tuota varten olemassa, eikös se ole vaan hyvä, että minä vien henkilökunnan aikaa, niin te pääsette luikahtamaan ilman palvelua. Suomalaiset kun ei tunnetusti osaa vaatia palvelua.
Eikö siinä tule kiusausta heräteostoksiin, kun farmaseutti siinä samalla suosittelee jos jonkinlaista valmistetta ja apuvälinettä?
Käyn apteekissa kuulokkeet päässä ja valitsen hyllystä tuotteen ottamatta kontaktia kehenkään. Kassalla maksaessa kiitän ja moikkaan.
Asiakaspalvelijat ovat usein teknisiä työntekijöitä. Eivät farmaseutteja. Työvaatteista tunnistaa. Apteekkari vastaa apteekistaan henkilökohtaisella omaisuudellaan. Ymmärrettävästi hän siis haluaa maksimoida myynnin.
T. Tekninen työntekijä, joka inhoaa tyrkyttämistä ja tekee sitä, koska on pakko
Vierailija kirjoitti:
Käyn apteekissa kuulokkeet päässä ja valitsen hyllystä tuotteen ottamatta kontaktia kehenkään. Kassalla maksaessa kiitän ja moikkaan.
Minäkin olen kokeillut tätä, ja yleensä se toimiikin, mutta kerran kävi niin, että apteekin työntekijä kiersi eteeni kun "en kuullut" hänen avuntyrkytystään ja huitoi siinä, jotta huomaisin hänet :D Oli jo todella absurdi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijat ovat usein teknisiä työntekijöitä. Eivät farmaseutteja. Työvaatteista tunnistaa. Apteekkari vastaa apteekistaan henkilökohtaisella omaisuudellaan. Ymmärrettävästi hän siis haluaa maksimoida myynnin.
T. Tekninen työntekijä, joka inhoaa tyrkyttämistä ja tekee sitä, koska on pakko
Okei, hyvä tietää. Muistaakseni tuosta oli puhetta jossakin aikaisemmassa tämän aiheen ketjussa täällä.
Eli käytännössä te tekniset työntekijät ette sitten vissiin saa edes antaa neuvontaa, muuta kuin neuvoa että mistä hyllyltä asiakkaan etsimä tuote löytyy? Joudutte hakemaan paikalle farmaseutin tai proviisorin, jos asiakas tarvitsee neuvontaa liityen itse tuotteisiin yms. itsehoito-tarvikkeisiin? Teettekö te siellä lähinnä hyllyjen täyttämistä yms?
Millälailla tarkoitat että apteekkari vastaa henkilökohtaisella omaisuudellaan? Onko hän samanlainen yrittäjä kuin yleensä muutkin, vai liittyykö apteekkarina olemiseen jotakin muutakin?
Voin kuvitella ettei tämä tuppaantuminen ja tyrkyttäminen ole teille työntekjöillekään herkkua, etenkään teille jotka olette vähänkin... no sanotaan tolkun ihmisiä. :) Toivottavasti tälle saataisiin viimeinkin loppu!
Kiitos kommentistasi!
Vierailija kirjoitti:
Itelle kävi kerran apteekissa se 'klassinen' kun olin hyllyllä missä oli samassa rivissä mm. peräpukamiin tarkoitetut lääkkeet, niin farmaseutti tai vastaava asiakaspalvelija ilmestyy viereen ja kysyy tarvitsenko apua. Sanoin että en tällä kertaa niin vierestä kajahtaa vastakysymys: "Jaa peräpukamatko ne on nyt vaivana?". Varmasti kuului viereiselle hyllylle ja hyvä ettei apteekin perälle puolikuurolle mummollekin.
Olisi naurattanut jos ei olisi itkettänyt :D
Olin ostamassa äidilleni ummetukseen tabletteja ja asiakaspalvelija kailotti esitellessään tuotetta niin kovalla äänellä että muutkin asiakkaat varmasti kuulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä tule kiusausta heräteostoksiin, kun farmaseutti siinä samalla suosittelee jos jonkinlaista valmistetta ja apuvälinettä?
Markettiin ei tämän vuoksi sallita esim. särkulääkkeitä myyntiin mutta apteekissa lisämyynti on sallittua.
Korjaan vielä: ei se asia hyvin olisi, mutta siis edes jotenkin siedettävä, toisin kuin nykysysteemillä.