Ostosrauha apteekeissa ja tietoturvasi
Risooko kun et saa rauhassa katsella apteekin valikoimaa, kun monta kertaa udellaan ja kysellään, ja perässäsi kyylätään? Entä jos asioitasi kailotetaan kovaan ääneen niin että muutkin kuulevat?
Nyt on keino vaikuttaa, osallistu kyselyyn. Aikaa 9.9. asti Voit voittaa sähköpyörän.
Kommentit (200)
Uh, tänään on pakko käydä apteekissa. Ei kyllä taaskaan huvittaisi. Onneksi siinä apteekissa ei ole sitä henkilökuntaa pyörimässä niin paljoa, kun on sellainen pienempi apteekki, eli luultavasti vain yhtä herhiläistä joudun karistelemaan kimpustani.
Muistakaas laittaa palautetta siihen etuvulla linkitettyyn kyselyyn. Iso osa vanhuksista ei käytä lainkaan nettiä, mutta asioi apteekissa sitäkin useammin. Voi vain kuvitella miten ainakin osa heistä kärsii tästä meiningistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Uh, tänään on pakko käydä apteekissa. Ei kyllä taaskaan huvittaisi. Onneksi siinä apteekissa ei ole sitä henkilökuntaa pyörimässä niin paljoa, kun on sellainen pienempi apteekki, eli luultavasti vain yhtä herhiläistä joudun karistelemaan kimpustani.
Muistakaas laittaa palautetta siihen etuvulla linkitettyyn kyselyyn. Iso osa vanhuksista ei käytä lainkaan nettiä, mutta asioi apteekissa sitäkin useammin. Voi vain kuvitella miten ainakin osa heistä kärsii tästä meiningistä myös.
Minä tein eilen tilauksen nettiapteekista ja koin suunnatonta vapauden tunnetta, kun minulla oli mahdollisuus vain yksinkertaisesti rastittaa vaihtoehto "en tarvitse lääkeneuvontaa" :D Vuosien apteekkiasiointikärsimyksen jälkeen on välillä vaikea uskoa, että se voi olla niin helppoa. Eläköön nettiapteekit!
Kyllä meilläpäin tuo kyttäys ja ”käytävä neuvonta” on niin huipussaan. Oikein ällöttää aina mennä apteekkiin. Yritän valita paikan, jossa saa hieman edes olla omissa oloissaan. Minun tapanani on joskus kääntää selkä ja näytellä kuuroa. Se tepsii jonkun verran. Sitten vaan hymyilen kauniisti. Kenties annan vähän ns. Viittomia käsillä kaverini kesken. Siinäpähän nuo 3-4 neuvojaa ihmettelevät.
Vielä ehtii tänään ja huomenna jättää palautetta tämän kyselyn kautta:
http://www.apteekkariliitto.fi/uusiapteekki
Olen itse työskennellyt useassa apteekissa. Voin allekirjoittaa osan täällä purnatuista asioista mutta ihan kaikkea en.
Myyntirajoitteet tiettyjen lääkeaineiden, kuten esim. Ibuprofeenin kohdalla poistuivat. Ne kuitenkin tulivat takaisin, sillä haittavaikutukset/väärinkäyttö ja siitä johtuneet sairastumiset lisääntyivät rajusti. Tähän rajoitukseen ei voida apteekissa vaikuttaa, sillä ohjeistus on tullut suoraan Fimealta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asiakas saa ostaa kahta pakettia, vaan farmaseutin tulee kartoittaa lääkityksen tarve. Jos toinen paketti on itselle ja toinen serkulle/äidille/kummille/kaimalle niin tämä on Ok.
Täällä myös keskusteltiin siitä, että ei kukaan tarvitse apua buranan ostoon. Valitettava esimerkki ihan oikeasta elämästä: henkilö oli syönyt buranaa vuosikymmenen erinäisiin kipuihin ja sittemmin vatsakipuun. Ibuprofeiini eli esim. Burana voi pitkäaikaisessa käytössä aiheuttaa mahan ja suoliston haavaumia, kuten myös esimerkkitapauksessa. Ja tätä kipua henkilö oli hoitanut ibuprofeiinilla. Lopputuloksena vatsahaava ja sairaalakeissi. Moni ei myöskään tiedä, että sydänlääkkeitä tai nesteenpoistolääkkeitä käyttäville tulehduskipulääkkeet esim. Burana eivät ole suositeltuja. Moni asiakas myös käyttää buranaa ja finrexiniä yhdessä, mikä lisää haittavaikutuksen riskiä.
En tykkää lisämyynnistä tai avun tyrkyttämisestä. Annan asiakkaan asioida rauhassa ja jos asiakas näyttää epäröivältä, niin käyn kysymässä avun tarpeesta. Valitettavasti farmaseuteilla on lakisääteinen velvollisuus antaa lääkeneuvontaa. Tätä seuraavat esimiehet, mysteerishoppaajat ja jopa viranomaistarkastajat. Se, että kysymme tarvitsetko apua tai kenelle nämä kaksi buranapakettia tulevat on lakisääteinen velvollisuutemme. Emme voi tietää oletko viranomainen, joka on tekemässä tarkastusta. Jokaisesta rikkeestä, joka tulee ilmi (myös väärät kelakorvaukset, väärä toimitettu määrä reseptilääkettä, liian aikaisin toimitettu lääke) tulee apteekille sakko, joka käydään esimiehen kanssa läpi.
Huutaviin ja kailottaviin farmaseutteihin en ole törmännyt. Jos teitä hävettää kertoa mitä lääkettä olette hakemassa, niin kirjoittakaa paperille lääkkeen nimi + tarvittava määrä, esim. 3kk. Näin moni tekee reseptilääkkeiden kohdalla. Sitoumuksesta yleensä sanon, että sellainen löytyy ja lääkkeet voi varmaan laittaa sinne. Yhdessä vaiheessa en maininnut sitoumuksesta ja siinä asiakkaat sitten kailotti vihaisesti, että kai siellä se sitoumus on. Niin tai näin, niin tuntuu että aina tekee väärin. Asiakasta varten me siellä olemme :)
Farmaseuttivaib kirjoitti:
Olen itse työskennellyt useassa apteekissa. Voin allekirjoittaa osan täällä purnatuista asioista mutta ihan kaikkea en.
Myyntirajoitteet tiettyjen lääkeaineiden, kuten esim. Ibuprofeenin kohdalla poistuivat. Ne kuitenkin tulivat takaisin, sillä haittavaikutukset/väärinkäyttö ja siitä johtuneet sairastumiset lisääntyivät rajusti. Tähän rajoitukseen ei voida apteekissa vaikuttaa, sillä ohjeistus on tullut suoraan Fimealta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asiakas saa ostaa kahta pakettia, vaan farmaseutin tulee kartoittaa lääkityksen tarve. Jos toinen paketti on itselle ja toinen serkulle/äidille/kummille/kaimalle niin tämä on Ok.
Täällä myös keskusteltiin siitä, että ei kukaan tarvitse apua buranan ostoon. Valitettava esimerkki ihan oikeasta elämästä: henkilö oli syönyt buranaa vuosikymmenen erinäisiin kipuihin ja sittemmin vatsakipuun. Ibuprofeiini eli esim. Burana voi pitkäaikaisessa käytössä aiheuttaa mahan ja suoliston haavaumia, kuten myös esimerkkitapauksessa. Ja tätä kipua henkilö oli hoitanut ibuprofeiinilla. Lopputuloksena vatsahaava ja sairaalakeissi. Moni ei myöskään tiedä, että sydänlääkkeitä tai nesteenpoistolääkkeitä käyttäville tulehduskipulääkkeet esim. Burana eivät ole suositeltuja. Moni asiakas myös käyttää buranaa ja finrexiniä yhdessä, mikä lisää haittavaikutuksen riskiä.
En tykkää lisämyynnistä tai avun tyrkyttämisestä. Annan asiakkaan asioida rauhassa ja jos asiakas näyttää epäröivältä, niin käyn kysymässä avun tarpeesta. Valitettavasti farmaseuteilla on lakisääteinen velvollisuus antaa lääkeneuvontaa. Tätä seuraavat esimiehet, mysteerishoppaajat ja jopa viranomaistarkastajat. Se, että kysymme tarvitsetko apua tai kenelle nämä kaksi buranapakettia tulevat on lakisääteinen velvollisuutemme. Emme voi tietää oletko viranomainen, joka on tekemässä tarkastusta. Jokaisesta rikkeestä, joka tulee ilmi (myös väärät kelakorvaukset, väärä toimitettu määrä reseptilääkettä, liian aikaisin toimitettu lääke) tulee apteekille sakko, joka käydään esimiehen kanssa läpi.
Huutaviin ja kailottaviin farmaseutteihin en ole törmännyt. Jos teitä hävettää kertoa mitä lääkettä olette hakemassa, niin kirjoittakaa paperille lääkkeen nimi + tarvittava määrä, esim. 3kk. Näin moni tekee reseptilääkkeiden kohdalla. Sitoumuksesta yleensä sanon, että sellainen löytyy ja lääkkeet voi varmaan laittaa sinne. Yhdessä vaiheessa en maininnut sitoumuksesta ja siinä asiakkaat sitten kailotti vihaisesti, että kai siellä se sitoumus on. Niin tai näin, niin tuntuu että aina tekee väärin. Asiakasta varten me siellä olemme :)
Ibuprofeeni ei aiheuta vatsahaavaa, fakta.
Laittaisitko tälle faktalle jonkin lähteen? Vai meinaatko, että termi "vatsahaava" on virheellinen?
Voidaan toki puhua ulkuksesta tai ruoansulatuselimistön haavaumista, mutta yleiskielessä taitaa "vatsahaava" olla terminä se yleisin.
Peptinen ulkustauti "mahahaava". Sen toiseksi yleisin aiheuttaja on tulehduskipulääkkeet:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Koulutettu farmaseutti ja kirjoittaa "ibuprofeiini"?
Minä kävin noin 18-vuotiaana ostamassa jälkiehkäisyä eräs aamu, kun edellisenä iltana oli kondomi hajonnut. Farmaseutti kysyi, että milloin yhdyntä oli tapahtunut, mutta ei huolinut vastaukseksi "eilen illalla" vaan kotkotti, että niin kun nämä pitäisi ottaa 72 tunnin sisällä, että niistä olisi jotain hyötyä.
Totesin, että tästä on aikaa alle 12 tuntia, eli hyvin on aikarajan puittessa ja farmaseutti rääkäisee, että VOIVOI KUN EN MINÄ NYT OIKEIN VOI TÄTÄ SINULLE MYYDÄ KUN EI OLE EDES TIEDOSSA MILLOIN YHDYNTÄ ON TAPAHTUNUT.
Totesin, että antaa olla ja luikin nolona kiireesti ulos apteekista mummojen ja pappojen mulkoillessa perään.
(Toisessa apteekissa ei ollut mitään ongelmaa, totesivat vain että hyvä kun tulit näin aikaisin!)
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti kysyy haluaako asiakas halvemman rinnakkaislääkkeen. Asiakas luonnollisesti vastaa kyllä kun kuulee sanan halvempi. Sitten farmaseutti latoo tiskiin reseptilääkkeen ja asiakas sanoo, ettei tämä ole oikea lääke, oikea lääke on punaisessa pakkauksessa. Farmaseutti selittää, että tämä on rinnakkaisvalmiste, mutta muuten sama lääke. Asiakas sanoo, että ei kun hän haluaa sen punaisen paketin, hänen käyttämänsä lääke on punaisessa paketissa. Niinpä farmaseutti ottaa koko rumban uusiksi ja asiakas on tyytyväinen saatuaan oikeaa lääkettä. Sitten asiakas kertoo kotona kuinka hänelle meinattiin apteekissa myydä väärää lääkettä, mutta hän oli tarkkana ja korjasi farmaseutin tekemän virheen. Näinhän tämä homma usein menee.
Ihmiset ovat pääsääntöisesti tietämättömiä ja tyhmiä lääkeasioissa. Lisäksi he kuvittelevat tietävänsä asioista yhtä paljon kuin farmaseutit vain koska ovat selanneet googlea. Asiakkaat ovat myös laiskoja ja kuvittelevat, että farmaseuttien kuuluu hoitaa kaikki lääkesotkut heidän puolestaan. Usein kuultu kysymys apteekeissa on, että etkö sinä voi soittaa tätä ja hoitaa asiaa (mitä milloinkin ja mihin milloinkin pitäisi ottaa lääkeasioissa yhteyttä). Kun farmaseutti sanoo, että hän ei saa sitä asiaa soittaa, asiakas menee toiseen apteekkiin kuvitellen, että sieltä kyllä soitetaan, että edellinen farmaseutti ei ollut hyvä asiakaspalvelija.
Tällaista listaa voisi jatkaa loputtomiin. Asiakkaat ovat kovin kärkkäitä näkemään virheitä farmaseuttien käytöksessä, mutta omassa käytöksessään he eivät näe mitään moitittavaa. Useimmiten se on kuitenkin asiakas, joka on väärässä, koska farmaseutit yksinkertaisesti tietävät lääkeasioista niin paljon asiakkaita enemmän. Joskus voisi ajatella sitä asiakaspalvelijaa myös ihmisenä, eikä pelkästään palvelijana, jonka on tarkoitus täyttää asiakkaan kaikki oikut. En kyllä kadehdi lainkaan farmaseutteja, mahtaa olla kammottava työ.
Jokainen asiakaspalvelija tulee kohtaamaan tyhmiä ja tietämättömiä asiakkaita. Näitä on kuitenkin vain pieni osuus kaikista. Hyvä asiakaspalvelija palvelee kaikkia asiakkaita hyvin ja kunnioittavasti, eikä pura kiukkuaan niihin tavallisiin, fiksuihin asiakkaisiin.
Niin, farmaseutillehan ei voi tapahtua virheitä kun on koulunkin käynyt. Se, että ibuprofeeni muuttui kirjoitukseni aikana oikeasta kirjoitusasusta painovirheeseen ei varmaankaan muuta kirjoituksen sisältöä?
Välillä turhauttaa tämä, että hakemalla haetaan virheitä tai vikaa muista. Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Ja ihan mielenkiinnolla olisin halunnut tietää lähteen tiedolle, että ibuprofeeni ei aiheuta vatsahaavaa.
Farmaseuttivaib kirjoitti:
Kiitän asiallisesti kommentistasi! Hienoa että ainakaan sinä et ole sellainen kiinni liimautuva ja kailottava työntekijä siellä. Kaltaisiasi tarvitaan lisää.
Sikäli ihan positiivinen kommentti, kun joidenkin apteekin työntekijöiden kommentit tällä palstalla ovat olleet kovin ylimielisiä, vähätteleviä ja töykeitä. Toivottavasti vielä tänään mahdollisimman moni antaa palautetta apteekkariliitolle!
"Myyntirajoitteet tiettyjen lääkeaineiden, kuten esim. Ibuprofeenin kohdalla poistuivat. Ne kuitenkin tulivat takaisin, sillä haittavaikutukset/väärinkäyttö ja siitä johtuneet sairastumiset lisääntyivät rajusti. Tähän rajoitukseen ei voida apteekissa vaikuttaa, sillä ohjeistus on tullut suoraan Fimealta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asiakas saa ostaa kahta pakettia, vaan farmaseutin tulee kartoittaa lääkityksen tarve. Jos toinen paketti on itselle ja toinen serkulle/äidille/kummille/kaimalle niin tämä on Ok."
Tapahtui joku 20 vuotta sitten. Perhe oli lähdössä Lappiin hiihtolomalle. Isä, äiti ja kaksi teini-ikäistä tytärtä. No loman sujuvoittamiseksi mentiin apteekkiin hakemaan jo valmiiksi mm. buranaa (note: kaksi teini-ikäistä tytärtä...laskettelureissu...) Eivät suostuneet myymään kahta 10 tabletin (400mg) buranapakkausta.
Laitetaan samainen apteekki ja 25 vuotta sitten. Hammaslääkäri sanoi että nyt menet apteekkiin ja ostat sieltä fluoritabletteja ja syöt niitä (jonkun ohjeen mukaan...en enää muista). Menin samoin tein apteekkiin, onneksi oli ihan hammaslääkäriaseman vieressä ja hain fluoritabletteja. Eivät suostuneet myymään. Menin takaisin hammaslääkäriin ja sain hammaslääkäriltä lapun ja sillä sain ostettua fluoritabletteja.
Oli kyllä omituinen se apteekki muutenkin...
Minä olen havainnut hyväksi keinoksi näytellä vähän vajaata apteekissa käydessäni. Kun myyjät tulevat vuorotellen kysymään miksi asioin apteekissa, niin minä en sano sanaakaan, hymyilen vaan hölmön näköisenä suu avoinna ja hoidan asiani sekä menen kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat todella omituisia. He ovat valmiita haahuilemaan apteekkien hyllyriveillä vaikka kuinka kauan etsien jotain tuotetta, vaikka farmaseutti etsisi tuotteen puolessa minuutissa ja sen jälkeen sen voisi mennä maksamaan ja poistua hoitamaan muita asioita. Missä muussa liikkeessä tahansa myyjien puute saa aikaiseksi valitusta, mutta apteekeissa valitetaan kun avuliaita farmaseutteja on asiakkaita palvelemassa.
Onhan se kiva kun saa ihan farmaseutin apua meikkivoiteen valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään ihan jees että tulevat auttamaan, mutta kun he eivät läheskään aina tunne myymiään tuotteita... Usein kun kysyn jotain tuotteesta, alkavat farmaseutit lukemaan tietoja siitä paketin kyljestä. Samalla tavalla voisin lukea samat tiedot itsekin.
Jos etsin esim. silmätippoja missä on suljettava pipetti (tiedän että sellaisia on kun olen aiemmin käyttänyt, en vain nyt muista merkkiä) ei farmaseuttikaan osaa sanoa mikä tuote on kyseessä vaan alkaa lukemaan yksitellen pakettien kyljistä.
Ostan aina samanmerkkistä eläinlääkärin suosittelemaa matolääkettä koiralleni. Koirani on iso, joten lääkettä täytyy ostaa aina useampi pakkaus yhtä madotusta kohden. Muistan annostuksen ja pakettimäärän jo ulkoa. Viimeksi kun otin paketit hyllystä ja olin lähdössä kohti kassaa, tuli farmaseutti vielä kysylemään että miksi noin monta pakettia. Kun kerroin koirani painon hän otti yhden paketeista käteensä ja rupesi vielä ynnäilemään annostusta. Mitä se oikeasti kuluu apteekkihenkilökunnalle minkä kokoinen koira minulla on? Miten ihmeessä ne joilla on monta isoa koiraa saa ylipäätään ostettua matolääkkeitä? Varmaankin netistä tai eläinlääkäristä. Tuollainen ärsyttää varsinkin silloin kun olisi kiire ja tarkoituksena on vaan napata tuotteet ja päästä pois nopeasti.
Minä ostin lapsille nasoliinia flunssan aikaan. Jokaiselle tietenkin oman, koska pitäisi jo apteekkityöntekijän tietää ihan perusasioina, että samaa pulloa ei saa käyttää muut, vaan se on henkilökohtainen. Lapsia on kolme.
Käytiin melkoinen tinka aiheesta miespuolisen myyjän kanssa. Olin lopulta niin kypsä, että kysyin, että luuletko oikeasti minua joksikin nuhatippojen väärinkäyttäjäksi. Siihen vielä halusi sanoa viimeisen sanan, että ei niitä saa varastoon ostaa ja ei niitä käytetä, kuin viikko korkeintaan.
Silloin tuli jo todella väsynyt ja uupunut olo, kun olin jo monta kertaa selittänyt, että ostan kolme pulloa siksi, kun kolme henkilöä niitä käyttää ja jokaisella pitää olla omansa.
Kun menin maksamaan, jupisi siinäkin vielä jotain.
Kyllä tunsi äitinä itsensä syylliseksi ja epärehelliseksi nasolinsuihkeiden vuoksi.
Minulle ei eräässä apteekissa suostuttu myymään kahta buranapakettia. Katsoin hieman hitaasti farmaseuttia ja sanoin, että ahaa. Mietin, että voin kävellä seuraavaan apteekkiin samalla kadulla ja ostaa sen, jos haluan varastoon enemmän, mutta en minä sitä ääneen sanonut. Minut olisi varmaan viety burana-nistinä suoraan pakkohoitoon.
Toki jokainen farmaseutti tajuaa että voit mennä toiseen apteekkiin ostamaan sitä lisää, mutta se ensimmäisen apteekin farmaseutti vastaa vain omasta työstään ja jos sinä keräilet buranat vaikka kaupungin joka apteekista, niin vastuussa olet siitä itse.
Jos syöt sitä kuin leipää ja saat sillä tavalla itsellesi mahahaavan, niin tiedät kuka on siitä ihan itse vastuussa.Joo, totta kai kaikkien suurin haave on saada hankittua niin paljon buranaa, että sitä voi syödä kuin leipää... eiku?! Eivätköhän ihmiset vain haluaisi ostaa pari pakettia kerralla varastoon, ettei tarvitse vähään aikaan tulla apteekkiin, juuri siksi että siellä asiointi on tehty niin epämiellyttäväksi.
Miten muuten se, että myydään vain yksi paketti kerrallaan, estää sitä asiakasta vetämästä koko paketillista kerralla nassuun?
Asia on Fimean päätös, ei apteekkien, valita sinne. Ja jos sinulla menee jossain lyhyehkössä ajassa 60 tablettia Buranaa, asia kuuluu lääkärille, ei itsehoitoon.
Niillä on lähtökohta, että jokainen hakee omat lääkkeensä. Meillä on 5h perhe, kaikki täysi-ikäisiä. Kaikki käyttävät Buranaa silloin tällöin. Asia ei todellakaan kuulu lääkärille, jos jollakulla särkee satunnaisesti päätä tai muuta paikkaa. Johan ne nauraa ulos terkkarista.
Mä tilaan käyttämäni kosmetiikan ranskalaisesta nettiapteekista. Nopea toimitus ja halvemmat hinnat. Apteekki ei yhtään anna mahdollisuuksia hypistellä ja fiilistellä niitä tuotteita, vaan heti on joku selän takana kysymässä, että mihinkäs vaivaan tarvitaan. Eivät ymmärrä kosmetiikkamyyntiä ollenkaan. Siinä olisi oleellisena osana juuri tuo tuotteiden tutkiminen ja hypistely, eikä se että joku tulee ojentamaan putelin hoidoksi johonkin vaivaan.
Ja koko ostoshistoriasi taltioituisi joten et voisi ostaa enää niitä useita buranapurkkejakaan kaupungin joka apteekista, vaan tarkasti ja jämptisti automaatti kieltäytyisi sinulle myymästä. Hitto, automatisoitu apteekkihan olisi täydellinen!
Toki vanhoille ihmisille pitäisi tarjota se ihmiskontakti, niin kauan kun on heitä jotka eivät tykkää asioida koneiden kanssa. Minä tykkään (50 v), mutta äitini ei. Tulevaisuudessa kaikki tykkää.