Hengenvaarallinen kiusaamistapaus, missähän Kotkan koulussa on tapahtunut?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808282201165668_u0.shtml Missä Kotkan yläkoulussa?
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
Eiköhän siellä opettajien koulutuksessa ole opetettu miten opettajan tulee käyttäytä nuissa tilanteissa.vai pelkääkö ne opet?mitä ne pelkää,aikuset ihmiset..
Vai onko opettajille vain liian vaivalloista ja hankalaa puuttua kiusaamisiin,kun yleinen tahtotila on että voivoi mitääneivoitehä ja maailmaontämmönen ja blaablaablaa
——- Opettajankoulutuksessa EI KERROTA, mitä kiusaamiselle pitäisi tehdä, ei neuvota laki/vastuuasioissa, joten vihreät opettajantaimet tulevat kirkasotsaisina kouluihin opettamaan.
- Yleensä opettajat ei pelkää niitä lapsia tai vanhempia, vaan saavat toimintaohjeet omalta esimieheltään eli rehtorilta. Itse olen ollut sellaisessa koulussa töissä, jossa oli todella munaton rehtori, salli kiusaamisen tapahtua monen vuoden ajan, eikä tukenut yhtään yrityksiäni lopettaa sitä, päin vastoin lässytti palavereissa vaikka mitä paskaa.
Jos ei opettajat osaa hoitaa (tai ne, jotka osaisivat niin heitä ei tueta) niin sitten kiusatun vanhempien tehtävä rikosilmoitus. Huonosti toimii peruskoulu.
Eli jos kiusatulla fyysisiä vammoja niin lääkäriin ja rikosilmoitus poliisille. Poliisi sitten päättää mitenkä toimia.
Eiköhän opettajiin saataisi nopeasti ”osaamista” jos poliisi puuttuisi.
Jokaisella koululla on muuten oma koulupoliisi johonka voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Tästäkään ei julkisuudessa eikä kouluilla puhuta yhtään mitään.
Ei kiusaamisen poistamiseen ole edes olemassa mitään ihmekonsteja. Myös opettajia kiusataan kouluissa. Niin vanhempien kuin lastenkin taholta. Jos se olisi halusta kyse, kai opettajat sen poistaisivat.
Jos vanhemmat opettavat lapsilleen, että opettajan pitää ’ansaita’ kunnioitus, kuten eräs tässä ketjussa sanoi, hän samalla opettaa, että kaikkia ihmisiä ei tarvitse kunnioittaa, ja että kiusaaminen on pohjimmiltaan ihan ok. Tämän jälkeen on aika turhaa enää syyllistää opettajia asiasta.
Samaa mieltä! Vanhempien kuuluisi opettaa lapsillensa, että opettajaa kuuluu kunnioittaa koska hän on opettaja. Piste. Muuten alkaa monenkirjava kriteerien sekamelska, jossa jokainen päättää erikseen mitkä on kunnioituksen vaatimukset. Lapset käyttävät tätä hyväkseen ja manipuloivat vanhempiaan, että en mä sitä nyt tottele kun se on tyhmä enkä mä siksi sitä kunnioita.
Opettajan tehtävä on opettaa. Ei hänen tehtävänsä ole olla joku kunnioitettu guru, joka karismallaan lumoaa lapset tottelemaan. Silloinhan kukaan ei voisi olla opettaja paitsi joku Cheek-tyyppinen hahmo. Hänenkin karismansa kyllä äkkiä kärsisi kolhuja ankeassa ja arkisessa koululuokkatyössä.
V*tun marttyyri oo jo hiliaa.
Opet on nykyään ihan käettömiä kukkahattutätejä.eipä ihme jos kerran opekoulussa ei opeteta muuta ku miten puhutaan tötterönä luokan eesä ja näpytellään tietokonetta..siinäkö on kaikki mitä opettajan on osattava 2018? Huh huh,tyhjä ennää ihmetellä miksi KAIKKI voi nykyään koulusa huonosti.
Puhutko mulle vai mun sukille?
Ongelma ratkaistaan varmaan samoin kuin meidän koulussa. Rehtori antoi 15 min jälki-istuntoa hakkaajalle, hakatulle ja ulkopuoliselle pojalle. Kollektiivinen ja epäoikeudenmukainen rangaistus.
Kotkassa varmaan kiusaajat, kiusattu ja joku random saa jälki-istuntoa.
Näin se kiva-koulu toimii...syvältä koko systeemi.
No ne, jotka kehitti ja toteutti KivaKoulun yrittivät jotenkin vaikuttaa, että koulukiusaaminen vähentyisi. Ehkä se on epäonnistunut idea, mutta he sentään yrittivät auttaa lapsia. Toisin kuin suurin osa keskustelupalstoilla opettajia ja rehtoreita haukkuvista räksyttäjistä. Joilla ei ole mitään muuta annettavaa kuin purkaa kiukkua ja haukkua kaikki mahdollinen pataluhaksi.
No miten kiusaaminen pois?
Käräytä🐒 kiusaaja 🐒kampanja.
Kyllä ihminen osaa olla elukka.Toivottavasti kiusaajille kostautuu tekemiset ennemmin tai myöhemmin.Minuakin kiusattiin koulussa monena lukuvuonna,oli raskasta elämä silloin.Tiedän sen,että muutamasta kiusaajastani on tullut alkoholisteja ja muutama on lähtenyt oman käden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole viihtynyt kuin yhdessä koulussa. Sielläkin minua tosin välillä kiusattiin, kun olin ujo ja kiltti lapsi. Sen jälkeen on ollut ihan hirveää. On kosketeltu luvattomasti, tuhottu tavaroita, haukuttu ja juoruiltu ihan kaikin aihein. Tönitty, potkittu, kuvattu salaa. Parasta on ollut ehkä se, kun on jäänyt rauhaan ( eli täysin yksin), mutta ilman jatkuvaa kiusaamista. Toisaalta sekin, kun olet olemassa vain sen hetken kun luokka taas pilailee kustannuksellasi on rankkaa.
Tähän on syyllistyneet opettajatkin. Kerran esim tulin luokkaan myöhässä niin hän alkoi kysellä minulta todella pitkään missä olen ollut, mutta monet muut saivat vaan tulla myöhässä ilman kohua. Tällainen tilanne johtaa siihen, että koko luokka saa taas nauraa minua ihan "luvan" kanssa. Välillä opettaja on myös tivannut minulta todella pitkään vastausta, vaikka tiesi, että kyseinen aine on minulle vaikeaa ja taas oppilaat saivat nauraa "tyhmää". Sitten eräs toinen opettaja on tullut salaa kurkkimaan mitä piirrän ja kertonut sen koko luokalle. Tämä oli viel' sellainen tilanne, missä kaikilla muilla oli parit paritehtävään ja itse olin ilman paria. En koskaan unohda luokan naurua ja sitä kun yritin nauraa vaan mukana. Sitten kerran esitelmässä opettaja, joka tiesi minun jännittävän esiintymistä alkoi itse ensin nauraa, kun huuleni alkoivat vapista ja sitten esitelmäryhmäni ja koko luokka perässä. Ja unohtamatta kaikkia nauruja vääristä vastauksista.
Jos toi kaikki on ihan oikeasti totta, niin en voi sanoa, kuin että suuri osa ihmisistä on täysin järkyttävää p*skaa.
Ei tollanen käytös oo mistään kotoisin; tää ihmiskunta on hyvin sairas ja ongelmallinen.Eihän tätä voi enää ottaa vakavasti.
On tämä totta, vaikka ei sitä ehkä meinaa uskoa.En voisi edes kuvitella vitsailevani tällaisista asioista. Kaikki tapaukset, joissa opettaja mukana ovat myös totta. En viitsi edes "koulun tyyppiä" kertoa, vaikka tekisi mieli ja se olisi varmaan monelle aika yllätys. Niitä olisi myös paljon enemmän kerrottavana, mutta en viitsi kaikkia niin tarkasti kertoa. Yhden voisin vielä tähän lisätä. Meillä oli yläkoulussa tosi iso luokka ja niinpä yhdessä "vaikeammassa" aineessa päätettiin jakaa luokka kahtia ja molemmille puoliskoille omat opettajat. Ihme kyllä jako meni vähän hassusti. Yleensä tällaisissa tilanteissa ryhmä jaettiin aakkosjärjestyksen mukaan. Tässä tapauksessa jako oli ihan ihmeellinen ja oppilaita oli aina A:sta Y:hyn asti omassa ryhmässäni. Myöhemmin, kun asiaa pohdin huomasin, että tämä opettaja oli selvästi ottanut suosikkinsa omaan ryhmäänsä ja jättänyt hiljaiset, muuten erikoiset ( musiikkimaku, vaatetus, käytös) , vähän "huonommat" oppilaat ja häiriköt toiselle opettajalle. Itse siis kuulun myös tähän "huonompien" ryhmään, mutta olin siitä vain iloinen, koska tämä toinen opettaja oli todella mukava ja sainkin nostettua kyseisen aineen 9:sään, kun se oli aikaisemmin ollut 7 ja olin saanut kokeesta yhden nelosenkin. Ja itse olen aina ollut todella helppo oppilas, joka ei koskaan häiritse tunneilla ja muutenkaan en oikein tiedä mitä olisi pitänyt tehndä paremmin, että minusta oltaisiin pidetty.
Muuten olen ollut suhteelisen hyvä koulussa. En tiedä sitten ovatko, jotkut opettajat menneet ryhmän käytökseen ja ajatelleet, että minussa on jotain vikaa, kun muut kerran käyttäytyvät näin. Jotenkin olen huomannut, että niitä ollaan kohdeltu hyvin, joista myös luokka pitää ja ne jäävät ihan pimentoon myös opettajilta joilla on luokassa huono asema. Onneksi tämä ei aina mene näin ja jotkut opettajat ovat myös toimineet eri lailla. Heitä sitten muistelen lämmöllä. Kyllä tämä kaikki on silti vaikuttanut myös koulumenestykseen todella paljon. Ei aina ole ollut voimia käydä koulua hyvin ja varsinkin ne vaikeammat aineet ovat olleet sitten monesti jo liikaa. Niinpä oma todistuskin on sekoitus numeroita aina 10:stä vitoseen. Toivon vaan, että muilla ei olisi vastaavia kokemuksia. Välillä on ollut niin nöyryytetty olo.
Nyt on pakko kysyä että oliko koulusi Norssi? "KivaKoulu" sekin.
Ei ollut. En viitsi mitään niin tarkasti kertoa ja osa noista on tapahtunut lukiossa, missä nyt pitäisi monen mielestä jo varmaan olla "turvassa" ainakin suuremmaksi osin mielipuoliselta käytökseltä.
Kiitän vastauksestasi. Voimia sinulle.
Teuvalla kiusatut yläkoululaiset siirrettiin naapurikunnan kouluun, koska koulun oli jostain kumman syystä vaikeaa puuttua asiaan. Epäiltiin kiusaajien vanhempien olevan liian tuttuja koulun henkilökunnalle, -pienellä paikkakunnalla kun ollaan. Yksi kiusatun vanhempi teki valituksen Aviin, jonka mukaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ei ollut toteutunut pitkään jatkuneen kiusaamisen takia, jolla oli nuoreen psyykkisiä vaikutteita. KiVa Kouluhan se tämäkin.
Etelä-Pohjanmaalla on muuten ihan tutkitusti eniten kiusaamista Suomessa.
https://www.pohjalainen.fi/tilaajalle/maakunta/kiusaaminen-jatkui-vuosi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KiVa-koulut on törkeää rahastusta ja tekosyy opettajille sulkea silmänsä kiusaamiselta, voidaan aina vain todeta, että eihän meillä kukaan ketään kiusaa, Kivakoulu, kun ollaan ja juttu on sillä hoidettu; se ns kiusattu taitaa vaan olla vähän herkkänahkainen jne jne.
Minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ja, kun ollessani kasiluokalla koulustani tuli kiva, oli ainoa näkyvä muutos se, että välkkävalvoja seisoi ylväänä pihalla neonvärinen, KiVa-logoin koristeltu huomioliivi päällään, yrittäen kai sillä tavalla muistutella oppilaille, millainen koulu me ollaankaan. Säälittävää.
On aina mennyt kivahuijarikoulut enemmän, tai vähemmän tunteisiin.Se, että sinä et tajunnut, mitä kivakoulu tarkoittaa, ei tee järjestelmästä huonoa.
Mitä vikaa on siinä, että opettajalle tarjotaan yksinkertainen selkeä toimintamalli siihen, mitä tehdään, kun kiusaamista tapahtuu? Eli selkeät askeleet, kehen otetaan yhteyttä, niin opettajan ei tarvitse asiaa yksin miettiä.
No, eipä kyllä taida KiVa-jengin tarjoamat toimintamallit mitenkään kauhean selkeitä ja yksinkertaisia olla, kun niin moni opettaja katsoo paremmaksi vaihtoehdoksi olla puuttumatta kiusaamiseen ollenkaan. Ja kehen tämän pattereita syömään joutuneen pojan ope muka oli ottanut yhteyttä? Miksei keneenkään, vaikka hän oli saanut selkeät ohjeet näihin yhteydenottoihinkin KiValta?
Myönnän, että Kivakoulu on ajatuksena oikein suloinen, mutta, kun sen toteutukseen vaadittaisiin opettajilta muutakin, kuin unelmointia
Niin. Tarvitaan ensin se, että opettaja saa tietää asiasta. Se on usein oikeasti se vaikein asia tässä kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
Eiköhän siellä opettajien koulutuksessa ole opetettu miten opettajan tulee käyttäytä nuissa tilanteissa.vai pelkääkö ne opet?mitä ne pelkää,aikuset ihmiset..
Vai onko opettajille vain liian vaivalloista ja hankalaa puuttua kiusaamisiin,kun yleinen tahtotila on että voivoi mitääneivoitehä ja maailmaontämmönen ja blaablaablaa
——- Opettajankoulutuksessa EI KERROTA, mitä kiusaamiselle pitäisi tehdä, ei neuvota laki/vastuuasioissa, joten vihreät opettajantaimet tulevat kirkasotsaisina kouluihin opettamaan.
- Yleensä opettajat ei pelkää niitä lapsia tai vanhempia, vaan saavat toimintaohjeet omalta esimieheltään eli rehtorilta. Itse olen ollut sellaisessa koulussa töissä, jossa oli todella munaton rehtori, salli kiusaamisen tapahtua monen vuoden ajan, eikä tukenut yhtään yrityksiäni lopettaa sitä, päin vastoin lässytti palavereissa vaikka mitä paskaa.
Jos ei opettajat osaa hoitaa (tai ne, jotka osaisivat niin heitä ei tueta) niin sitten kiusatun vanhempien tehtävä rikosilmoitus. Huonosti toimii peruskoulu.
Eli jos kiusatulla fyysisiä vammoja niin lääkäriin ja rikosilmoitus poliisille. Poliisi sitten päättää mitenkä toimia.
Jokaisella koululla on muuten oma koulupoliisi johonka voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Tästäkään ei julkisuudessa eikä kouluilla puhuta yhtään mitään.
Ei kiusaamisen poistamiseen ole edes olemassa mitään ihmekonsteja. Myös opettajia kiusataan kouluissa. Niin vanhempien kuin lastenkin taholta. Jos se olisi halusta kyse, kai opettajat sen poistaisivat.
Jos vanhemmat opettavat lapsilleen, että opettajan pitää ’ansaita’ kunnioitus, kuten eräs tässä ketjussa sanoi, hän samalla opettaa, että kaikkia ihmisiä ei tarvitse kunnioittaa, ja että kiusaaminen on pohjimmiltaan ihan ok. Tämän jälkeen on aika turhaa enää syyllistää opettajia asiasta.
Samaa mieltä! Vanhempien kuuluisi opettaa lapsillensa, että opettajaa kuuluu kunnioittaa koska hän on opettaja. Piste. Muuten alkaa monenkirjava kriteerien sekamelska, jossa jokainen päättää erikseen mitkä on kunnioituksen vaatimukset. Lapset käyttävät tätä hyväkseen ja manipuloivat vanhempiaan, että en mä sitä nyt tottele kun se on tyhmä enkä mä siksi sitä kunnioita.
Opettajan tehtävä on opettaa. Ei hänen tehtävänsä ole olla joku kunnioitettu guru, joka karismallaan lumoaa lapset tottelemaan. Silloinhan kukaan ei voisi olla opettaja paitsi joku Cheek-tyyppinen hahmo. Hänenkin karismansa kyllä äkkiä kärsisi kolhuja ankeassa ja arkisessa koululuokkatyössä.
Opet on nykyään ihan käettömiä kukkahattutätejä.eipä ihme jos kerran opekoulussa ei opeteta muuta ku miten puhutaan tötterönä luokan eesä ja näpytellään tietokonetta..siinäkö on kaikki mitä opettajan on osattava 2018? Huh huh,tyhjä ennää ihmetellä miksi KAIKKI voi nykyään koulusa huonosti.
Missä opekoulussa? Minä olen opettaja, ja olen opiskellut yliopistossa pääaineenani fysiikkaa. Lisäksi olen opiskellut matematiikkaa, teoreettista fysiikkaa, kemiaa ja kasvatustiedettä. Kasvatustiede oli lähinnä harjoitteluja, ja joitakin eri teemoja kuten kehityspsykologiaa tai kasvatustieteen historiaa käsitteleviä kursseja. Kiusaamista ei missään opinnoissa käsitelty mitenkään. Fysiikasta olen myös tehnyt jatko-opintoja, ja olen oikein pätevä opettaja. Joten osaan aika paljon muutakin kuin näpyttää tietokonetta. Lastesi kasvatus on kuitenkin sinun tehtäväsi, ei minun. Minä kasvatan sitten omat lapseni, enkä syytä opettajia siitä, jos lapseni käyttäytyy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
Puhutko mulle vai mun sukille?
Ei mittään välii,se on sama asia,sie tai sun sukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
Missä opekoulussa? Minä olen opettaja, ja olen opiskellut yliopistossa pääaineenani fysiikkaa. Lisäksi olen opiskellut matematiikkaa, teoreettista fysiikkaa, kemiaa ja kasvatustiedettä. Kasvatustiede oli lähinnä harjoitteluja, ja joitakin eri teemoja kuten kehityspsykologiaa tai kasvatustieteen historiaa käsitteleviä kursseja. Kiusaamista ei missään opinnoissa käsitelty mitenkään. Fysiikasta olen myös tehnyt jatko-opintoja, ja olen oikein pätevä opettaja. Joten osaan aika paljon muutakin kuin näpyttää tietokonetta. Lastesi kasvatus on kuitenkin sinun tehtäväsi, ei minun. Minä kasvatan sitten omat lapseni, enkä syytä opettajia siitä, jos lapseni käyttäytyy huonosti.
No ni,eipä tarvi ennää yhtään ihmetellä tai taivastella.
tiiät varmasti monesta jutskasta paljon,mutta oot ihan väärässä paikassa jos todella olet opettaja,huh huh
Ja varsinki tuolla asenteella.lapsi raukat.
Vierailija kirjoitti:
No ne, jotka kehitti ja toteutti KivaKoulun yrittivät jotenkin vaikuttaa, että koulukiusaaminen vähentyisi. Ehkä se on epäonnistunut idea, mutta he sentään yrittivät auttaa lapsia. Toisin kuin suurin osa keskustelupalstoilla opettajia ja rehtoreita haukkuvista räksyttäjistä. Joilla ei ole mitään muuta annettavaa kuin purkaa kiukkua ja haukkua kaikki mahdollinen pataluhaksi.
Kokeiltu kivaV...nkoulupelleily.ei toimi se.uhrautujapillittäjät ja villalapasella painajat olkaa hiljaa ja menkää pois koulusta tai kasvattakaa selkäruoto.
Vierailija kirjoitti:
Teuvalla kiusatut yläkoululaiset siirrettiin naapurikunnan kouluun, koska koulun oli jostain kumman syystä vaikeaa puuttua asiaan. Epäiltiin kiusaajien vanhempien olevan liian tuttuja koulun henkilökunnalle, -pienellä paikkakunnalla kun ollaan. Yksi kiusatun vanhempi teki valituksen Aviin, jonka mukaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ei ollut toteutunut pitkään jatkuneen kiusaamisen takia, jolla oli nuoreen psyykkisiä vaikutteita. KiVa Kouluhan se tämäkin.
Etelä-Pohjanmaalla on muuten ihan tutkitusti eniten kiusaamista Suomessa.
https://www.pohjalainen.fi/tilaajalle/maakunta/kiusaaminen-jatkui-vuosi…
Eteläpohjalaiset on järjestään hulluja. kysykää vaikka työpaikkanne kovimmalta juoruajalta ja idiootilta mistä on lähtöisin. Vastaus on tetelä-pohjanmaa.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on vastannut kanteluun, joka koskee koulukiusaamista Teuvan yhtenäiskoulussa. Avin mukaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ei ole toteutunut pitkään jatkuneen kiusaamisen takia. Perusopetuslain 29. pykälän mukaan oppilaalla tulee olla oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Avin 28.7. päivätyssä ratkaisussa todetaan, että kodin ja koulun välistä tiedonkulkua ei voi pitää kaikilta osin onnistuneena, vaikka yhteydenpitoa oli paljon. Avi ohjaa, että koulun henkilöstön tulisi olla aloitteellinen ja aktiivinen tiedonkulun hoitamisessa. Myös koulun käyttämistä sanktioista tulee yleisellä tasolla tiedottaa huoltajille, vaikka salassapitoseikat tuleekin ottaa huomioon.
Kantelun tekijänä on yläkoulun oppilaan vanhempi. Oppilasta kiusattiin koko yläkoulun ajan eikä kiusaamista saatu loppumaan. Toistuvat ongelmatilanteet ja asian käsittelyn pitkittyminen syvensivät koulunkäynnin ja kiusaamisen ongelmia 8. luokalla. Kiusaamiseen osallistui useat eri oppilaat.
Kiusaamisella oli merkittäviä psyykkisiä vaikutuksia eikä oppilas pystynyt opiskelemaan normaalisti 9. luokalla. Hän ei saanut normaalissa ajassa peruskoulun päättötodistusta, millä on vaikutusta myös jatko-opintoihin.
Avi otti kantaa myös siihen, että kiusaamistapauksessa olisi tullut ryhtyä moniammatilliseen oppilashuollon ja viranomaisyhteistyöhön riittävän varhaisessa vaiheessa. Moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa yhteistyötä muun muassa kuraattorin, terveydenhoitajan ja sosiaalitoimen kanssa.
Kiusaamiseen puututtiin Kiva-tiimin toimilla, puhutteluilla ja palavereilla, mutta niillä ei pystytty pitkäaikaisia ongelmia kuitenkaan ratkaisemaan tai poistamaan.
Kantelija halusi kantelulla nostaa erittäin vakavan ja perheelle raskaan aiheen esille ja herättää keskustelua.
– Oikeudentunto sanoo, että asia pitää käsitellä loppuun asti.
Kantelijan mukaan kiusaamisen estämiseksi ei tehty kaikkea mahdollista. Myös tiedonkulku koululta oli monissa tilanteissa huonoa.
– Koulun henkilökunnassa on myös heitä, jotka tekevät varmasti kaikkensa. Kuitenkin yksikin, joka nostaa kätensä pystyyn, on liikaa. Johdon tehtävänä on luoda yhteiset säännöt henkilökunnalle.
Koulussa kiusaajia puhuteltiin ja asiasta pidettiin muutama palaveri. Niistä ei ollut riittävää hyötyä tai apua eikä kiusaaminen loppunut.
– Puhuttelu ei vain auta tiettyihin tyyppeihin.
Kantelija korostaa, että viranomaisyhteistyö on aloitettava, jos kiusaamista ei saada muuten loppumaan.
– Vanhempien pitää suhtautua aina vakavasti, jos selviää, että oma lapsi osallistuu koulukiusaamiseen toistuvasti.
Kiusaamisesta johtuneen masennuksen vuoksi oppilas ei voinut enää opiskella 9. luokkaa Teuvan yhtenäiskoulussa.
Teuvan sivistyslautakunnan puheenjohtaja Eija Sippola ei halua kommentoida tätä yksittäistä tapausta. Hän kuitenkin toteaa, että avin ohjeistuksista otetaan opiksi.
Vuositasolla sivistyslautakunta ei käsittele koulukiusaamistapauksia kovinkaan usein. Sippola kuitenkin vakuuttaa, että kaikki tapaukset käsitellään.
– Jos ei lautakunnassa, niin jossakin muussa instanssissa.
Vanhemmat ovat ensisijaisessa vastuussa siitä että heidän lapsistaan ei tule koulukiusaajia ja koulukiusaaminen tässä mädännäisessä yhteiskunnassa saadaan ehkä loppumaan kun säädetään sellainen laki jossa kiusaavan epäonnistuneen nilkkikakaran vanhemmat joutuisivat vähintään yhdyskuntapalveluun sovittaakseen jälkikasvunsa sairaat teot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
tiiät varmasti monesta jutskasta paljon,mutta oot ihan väärässä paikassa jos todella olet opettaja,huh huh
Ja varsinki tuolla asenteella.lapsi raukat.
Kiva kuulla, mutta oikeasti olen saanut oikein hyvää palautetta, niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Otan työni hyvin vakavasti. En kuitenkaan suostu syyllistymään siitä, että en tiedä sellaista, mitä minulle ei kerrota, tai mitä en näe, tai en pysty muuttamaan kasvatuksen tuloksia siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo reilusti toistakymmentä vuotta omia arvojaan lapsilleen opettaneet. Oppitunneillani tottakai määrään säännöt, ja minun tunneillani ei puhuta toisille sillä tavalla kuin hyvin suuri osa vastaajista kirjoittaa tässä ketjussa toisista ihmisistä. Minusta on selvä, että kaikkia kunnioitetaan sellaisina kuin he ovat, ja käyttäydytään sen mukaan.
Mutta vaikka tunneillani en salli kiusaamista, en ole niin tyhmä, etten tajuaisi, että sellaista on paljonkin. Ja kun minulle siitä oppilas kertoo, puutun välittömästi. Mutta kasvatusvastuu on silti vanhemmilla, ja pitää ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on vastannut kanteluun, joka koskee koulukiusaamista Teuvan yhtenäiskoulussa. Avin mukaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ei ole toteutunut pitkään jatkuneen kiusaamisen takia. Perusopetuslain 29. pykälän mukaan oppilaalla tulee olla oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Avin 28.7. päivätyssä ratkaisussa todetaan, että kodin ja koulun välistä tiedonkulkua ei voi pitää kaikilta osin onnistuneena, vaikka yhteydenpitoa oli paljon. Avi ohjaa, että koulun henkilöstön tulisi olla aloitteellinen ja aktiivinen tiedonkulun hoitamisessa. Myös koulun käyttämistä sanktioista tulee yleisellä tasolla tiedottaa huoltajille, vaikka salassapitoseikat tuleekin ottaa huomioon.
Kantelun tekijänä on yläkoulun oppilaan vanhempi. Oppilasta kiusattiin koko yläkoulun ajan eikä kiusaamista saatu loppumaan. Toistuvat ongelmatilanteet ja asian käsittelyn pitkittyminen syvensivät koulunkäynnin ja kiusaamisen ongelmia 8. luokalla. Kiusaamiseen osallistui useat eri oppilaat.
Kiusaamisella oli merkittäviä psyykkisiä vaikutuksia eikä oppilas pystynyt opiskelemaan normaalisti 9. luokalla. Hän ei saanut normaalissa ajassa peruskoulun päättötodistusta, millä on vaikutusta myös jatko-opintoihin.
Avi otti kantaa myös siihen, että kiusaamistapauksessa olisi tullut ryhtyä moniammatilliseen oppilashuollon ja viranomaisyhteistyöhön riittävän varhaisessa vaiheessa. Moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa yhteistyötä muun muassa kuraattorin, terveydenhoitajan ja sosiaalitoimen kanssa.
Kiusaamiseen puututtiin Kiva-tiimin toimilla, puhutteluilla ja palavereilla, mutta niillä ei pystytty pitkäaikaisia ongelmia kuitenkaan ratkaisemaan tai poistamaan.
Kantelija halusi kantelulla nostaa erittäin vakavan ja perheelle raskaan aiheen esille ja herättää keskustelua.
– Oikeudentunto sanoo, että asia pitää käsitellä loppuun asti.
Kantelijan mukaan kiusaamisen estämiseksi ei tehty kaikkea mahdollista. Myös tiedonkulku koululta oli monissa tilanteissa huonoa.
– Koulun henkilökunnassa on myös heitä, jotka tekevät varmasti kaikkensa. Kuitenkin yksikin, joka nostaa kätensä pystyyn, on liikaa. Johdon tehtävänä on luoda yhteiset säännöt henkilökunnalle.
Koulussa kiusaajia puhuteltiin ja asiasta pidettiin muutama palaveri. Niistä ei ollut riittävää hyötyä tai apua eikä kiusaaminen loppunut.
– Puhuttelu ei vain auta tiettyihin tyyppeihin.
Kantelija korostaa, että viranomaisyhteistyö on aloitettava, jos kiusaamista ei saada muuten loppumaan.
– Vanhempien pitää suhtautua aina vakavasti, jos selviää, että oma lapsi osallistuu koulukiusaamiseen toistuvasti.
Kiusaamisesta johtuneen masennuksen vuoksi oppilas ei voinut enää opiskella 9. luokkaa Teuvan yhtenäiskoulussa.
Teuvan sivistyslautakunnan puheenjohtaja Eija Sippola ei halua kommentoida tätä yksittäistä tapausta. Hän kuitenkin toteaa, että avin ohjeistuksista otetaan opiksi.
Vuositasolla sivistyslautakunta ei käsittele koulukiusaamistapauksia kovinkaan usein. Sippola kuitenkin vakuuttaa, että kaikki tapaukset käsitellään.
– Jos ei lautakunnassa, niin jossakin muussa instanssissa.
Tuossakaan ei valitettavasti sanottu oikeasti yhtään konkreettista asiaa, joka olisi pitänyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hyökkää?
Ja varsinki tuolla asenteella.lapsi raukat.Kiva kuulla, mutta oikeasti olen saanut oikein hyvää palautetta, niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Otan työni hyvin vakavasti. En kuitenkaan suostu syyllistymään siitä, että en tiedä sellaista, mitä minulle ei kerrota, tai mitä en näe, tai en pysty muuttamaan kasvatuksen tuloksia siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo reilusti toistakymmentä vuotta omia arvojaan lapsilleen opettaneet. Oppitunneillani tottakai määrään säännöt, ja minun tunneillani ei puhuta toisille sillä tavalla kuin hyvin suuri osa vastaajista kirjoittaa tässä ketjussa toisista ihmisistä. Minusta on selvä, että kaikkia kunnioitetaan sellaisina kuin he ovat, ja käyttäydytään sen mukaan.
Mutta vaikka tunneillani en salli kiusaamista, en ole niin tyhmä, etten tajuaisi, että sellaista on paljonkin. Ja kun minulle siitä oppilas kertoo, puutun välittömästi. Mutta kasvatusvastuu on silti vanhemmilla, ja pitää ollakin.
Joopajoo.jos on sulle lusikala annettu,tyhyjä se on lapiola pyytää.
Hohhoijaa.
Enemmän miehiä opettajiksi. Nyt monessa koulussa on vain muutama miesope. Tai sitten kouluavustaja on mies.
Miksei ole myös miestetveydenhoitajia? Murrosikäisen pojan olisi ehkä parempi asioida tai kertoa huolistaan?