Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengenvaarallinen kiusaamistapaus, missähän Kotkan koulussa on tapahtunut?

Vierailija
28.08.2018 |

Kommentit (707)

Vierailija
681/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hyökkää?

Eiköhän siellä opettajien koulutuksessa ole opetettu miten opettajan tulee käyttäytä nuissa tilanteissa.vai pelkääkö ne opet?mitä ne pelkää,aikuset ihmiset..

Vai onko opettajille vain liian vaivalloista ja hankalaa puuttua kiusaamisiin,kun yleinen tahtotila on että voivoi mitääneivoitehä ja maailmaontämmönen ja blaablaablaa

——

- Opettajankoulutuksessa EI KERROTA, mitä kiusaamiselle pitäisi tehdä, ei neuvota laki/vastuuasioissa, joten vihreät opettajantaimet tulevat kirkasotsaisina kouluihin opettamaan. 

- Yleensä opettajat ei pelkää niitä lapsia tai vanhempia, vaan saavat toimintaohjeet omalta esimieheltään eli rehtorilta. Itse olen ollut sellaisessa koulussa töissä, jossa oli todella munaton rehtori, salli kiusaamisen tapahtua monen vuoden ajan, eikä tukenut yhtään yrityksiäni lopettaa sitä, päin vastoin lässytti palavereissa vaikka mitä paskaa.

Jos ei opettajat osaa hoitaa (tai ne, jotka osaisivat niin heitä ei tueta) niin sitten kiusatun vanhempien tehtävä rikosilmoitus. Huonosti toimii peruskoulu.

Eli jos kiusatulla fyysisiä vammoja niin lääkäriin ja rikosilmoitus poliisille. Poliisi sitten päättää mitenkä toimia.

Eiköhän opettajiin saataisi nopeasti ”osaamista” jos poliisi puuttuisi.

Jokaisella koululla on muuten oma koulupoliisi johonka voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Tästäkään ei julkisuudessa eikä kouluilla puhuta yhtään mitään.

Ei kiusaamisen poistamiseen ole edes olemassa mitään ihmekonsteja. Myös opettajia kiusataan kouluissa. Niin vanhempien kuin lastenkin taholta. Jos se olisi halusta kyse, kai opettajat sen poistaisivat.

Jos vanhemmat opettavat lapsilleen, että opettajan pitää ’ansaita’ kunnioitus, kuten eräs tässä ketjussa sanoi, hän samalla opettaa, että kaikkia ihmisiä ei tarvitse kunnioittaa, ja että kiusaaminen on pohjimmiltaan ihan ok. Tämän jälkeen on aika turhaa enää syyllistää opettajia asiasta.

Samaa mieltä! Vanhempien kuuluisi opettaa lapsillensa, että opettajaa kuuluu kunnioittaa koska hän on opettaja. Piste. Muuten alkaa monenkirjava kriteerien sekamelska, jossa jokainen päättää erikseen mitkä on kunnioituksen vaatimukset. Lapset käyttävät tätä hyväkseen ja manipuloivat vanhempiaan, että en mä sitä nyt tottele kun se on tyhmä enkä mä siksi sitä kunnioita.

Opettajan tehtävä on opettaa. Ei hänen tehtävänsä ole olla joku kunnioitettu guru, joka karismallaan lumoaa lapset tottelemaan. Silloinhan kukaan ei voisi olla opettaja paitsi joku Cheek-tyyppinen hahmo. Hänenkin karismansa kyllä äkkiä kärsisi kolhuja ankeassa ja arkisessa koululuokkatyössä.

V*tun marttyyri oo jo hiliaa.

Opet on nykyään ihan käettömiä kukkahattutätejä.eipä ihme jos kerran opekoulussa ei opeteta muuta ku miten puhutaan tötterönä luokan eesä ja näpytellään tietokonetta..siinäkö on kaikki mitä opettajan on osattava 2018? Huh huh,tyhjä ennää ihmetellä miksi KAIKKI voi nykyään koulusa huonosti.

Missä opekoulussa? Minä olen opettaja, ja olen opiskellut yliopistossa pääaineenani fysiikkaa. Lisäksi olen opiskellut matematiikkaa, teoreettista fysiikkaa, kemiaa ja kasvatustiedettä. Kasvatustiede oli lähinnä harjoitteluja, ja joitakin eri teemoja kuten kehityspsykologiaa tai kasvatustieteen historiaa käsitteleviä kursseja. Kiusaamista ei missään opinnoissa käsitelty mitenkään. Fysiikasta olen myös tehnyt jatko-opintoja, ja olen oikein pätevä opettaja. Joten osaan aika paljon muutakin kuin näpyttää tietokonetta. Lastesi kasvatus on kuitenkin sinun tehtäväsi, ei minun. Minä kasvatan sitten omat lapseni, enkä syytä opettajia siitä, jos lapseni käyttäytyy huonosti.

No ni,eipä tarvi ennää yhtään ihmetellä tai taivastella.

tiiät varmasti monesta jutskasta paljon,mutta oot ihan väärässä paikassa jos todella olet opettaja,huh huh

Ja varsinki tuolla asenteella.lapsi raukat.

Kiva kuulla, mutta oikeasti olen saanut oikein hyvää palautetta, niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Otan työni hyvin vakavasti. En kuitenkaan suostu syyllistymään siitä, että en tiedä sellaista, mitä minulle ei kerrota, tai mitä en näe, tai en pysty muuttamaan kasvatuksen tuloksia siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo reilusti toistakymmentä vuotta omia arvojaan lapsilleen opettaneet. Oppitunneillani tottakai määrään säännöt, ja minun tunneillani ei puhuta toisille sillä tavalla kuin hyvin suuri osa vastaajista kirjoittaa tässä ketjussa toisista ihmisistä. Minusta on selvä, että kaikkia kunnioitetaan sellaisina kuin he ovat, ja käyttäydytään sen mukaan.

Mutta vaikka tunneillani en salli kiusaamista, en ole niin tyhmä, etten tajuaisi, että sellaista on paljonkin. Ja kun minulle siitä oppilas kertoo, puutun välittömästi. Mutta kasvatusvastuu on silti vanhemmilla, ja pitää ollakin.

Joopajoo.jos on sulle lusikala annettu,tyhyjä se on lapiola pyytää.

Hohhoijaa.

No tämän kummempia opettajia nyt vaan ei ole tarjolla. Niin että sen kanssa sinun pitää elää.

Vierailija
682/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hyökkää?

Eiköhän siellä opettajien koulutuksessa ole opetettu miten opettajan tulee käyttäytä nuissa tilanteissa.vai pelkääkö ne opet?mitä ne pelkää,aikuset ihmiset..

Vai onko opettajille vain liian vaivalloista ja hankalaa puuttua kiusaamisiin,kun yleinen tahtotila on että voivoi mitääneivoitehä ja maailmaontämmönen ja blaablaablaa

——

- Opettajankoulutuksessa EI KERROTA, mitä kiusaamiselle pitäisi tehdä, ei neuvota laki/vastuuasioissa, joten vihreät opettajantaimet tulevat kirkasotsaisina kouluihin opettamaan. 

- Yleensä opettajat ei pelkää niitä lapsia tai vanhempia, vaan saavat toimintaohjeet omalta esimieheltään eli rehtorilta. Itse olen ollut sellaisessa koulussa töissä, jossa oli todella munaton rehtori, salli kiusaamisen tapahtua monen vuoden ajan, eikä tukenut yhtään yrityksiäni lopettaa sitä, päin vastoin lässytti palavereissa vaikka mitä paskaa.

Jos ei opettajat osaa hoitaa (tai ne, jotka osaisivat niin heitä ei tueta) niin sitten kiusatun vanhempien tehtävä rikosilmoitus. Huonosti toimii peruskoulu.

Eli jos kiusatulla fyysisiä vammoja niin lääkäriin ja rikosilmoitus poliisille. Poliisi sitten päättää mitenkä toimia.

Jokaisella koululla on muuten oma koulupoliisi johonka voi ottaa yhteyttä tarvittaessa. Tästäkään ei julkisuudessa eikä kouluilla puhuta yhtään mitään.

Ei kiusaamisen poistamiseen ole edes olemassa mitään ihmekonsteja. Myös opettajia kiusataan kouluissa. Niin vanhempien kuin lastenkin taholta. Jos se olisi halusta kyse, kai opettajat sen poistaisivat.

Jos vanhemmat opettavat lapsilleen, että opettajan pitää ’ansaita’ kunnioitus, kuten eräs tässä ketjussa sanoi, hän samalla opettaa, että kaikkia ihmisiä ei tarvitse kunnioittaa, ja että kiusaaminen on pohjimmiltaan ihan ok. Tämän jälkeen on aika turhaa enää syyllistää opettajia asiasta.

Samaa mieltä! Vanhempien kuuluisi opettaa lapsillensa, että opettajaa kuuluu kunnioittaa koska hän on opettaja. Piste. Muuten alkaa monenkirjava kriteerien sekamelska, jossa jokainen päättää erikseen mitkä on kunnioituksen vaatimukset. Lapset käyttävät tätä hyväkseen ja manipuloivat vanhempiaan, että en mä sitä nyt tottele kun se on tyhmä enkä mä siksi sitä kunnioita.

Opettajan tehtävä on opettaa. Ei hänen tehtävänsä ole olla joku kunnioitettu guru, joka karismallaan lumoaa lapset tottelemaan. Silloinhan kukaan ei voisi olla opettaja paitsi joku Cheek-tyyppinen hahmo. Hänenkin karismansa kyllä äkkiä kärsisi kolhuja ankeassa ja arkisessa koululuokkatyössä.

Opet on nykyään ihan käettömiä kukkahattutätejä.eipä ihme jos kerran opekoulussa ei opeteta muuta ku miten puhutaan tötterönä luokan eesä ja näpytellään tietokonetta..siinäkö on kaikki mitä opettajan on osattava 2018? Huh huh,tyhjä ennää ihmetellä miksi KAIKKI voi nykyään koulusa huonosti.

Missä opekoulussa? Minä olen opettaja, ja olen opiskellut yliopistossa pääaineenani fysiikkaa. Lisäksi olen opiskellut matematiikkaa, teoreettista fysiikkaa, kemiaa ja kasvatustiedettä. Kasvatustiede oli lähinnä harjoitteluja, ja joitakin eri teemoja kuten kehityspsykologiaa tai kasvatustieteen historiaa käsitteleviä kursseja. Kiusaamista ei missään opinnoissa käsitelty mitenkään. Fysiikasta olen myös tehnyt jatko-opintoja, ja olen oikein pätevä opettaja. Joten osaan aika paljon muutakin kuin näpyttää tietokonetta. Lastesi kasvatus on kuitenkin sinun tehtäväsi, ei minun. Minä kasvatan sitten omat lapseni, enkä syytä opettajia siitä, jos lapseni käyttäytyy huonosti.

tiiät varmasti monesta jutskasta paljon,mutta oot ihan väärässä paikassa jos todella olet opettaja,huh huh

Kiva kuulla, mutta oikeasti olen saanut oikein hyvää palautetta, niin oppilailta kuin vanhemmiltakin. Otan työni hyvin vakavasti. En kuitenkaan suostu syyllistymään siitä, että en tiedä sellaista, mitä minulle ei kerrota, tai mitä en näe, tai en pysty muuttamaan kasvatuksen tuloksia siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo reilusti toistakymmentä vuotta omia arvojaan lapsilleen opettaneet. Oppitunneillani tottakai määrään säännöt, ja minun tunneillani ei puhuta toisille sillä tavalla kuin hyvin suuri osa vastaajista kirjoittaa tässä ketjussa toisista ihmisistä. Minusta on selvä, että kaikkia kunnioitetaan sellaisina kuin he ovat, ja käyttäydytään sen mukaan.

Mutta vaikka tunneillani en salli kiusaamista, en ole niin tyhmä, etten tajuaisi, että sellaista on paljonkin. Ja kun minulle siitä oppilas kertoo, puutun välittömästi. Mutta kasvatusvastuu on silti vanhemmilla, ja pitää ollakin.

Joopajoo.jos on sulle lusikala annettu,tyhyjä se on lapiola pyytää.

Hohhoijaa.

No tämän kummempia opettajia nyt vaan ei ole tarjolla. Niin että sen kanssa sinun pitää elää.

Niin,ja on vain kivakouluja.

Toistan,eipä tarvi ihimetellä tätä maailman menoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusattu tosiaan on vapaaehtoisesti/yllytettynä imeskellyt niitä pattereita, niin voihan olla niinkin, että noin pitkäkestoinen väkivaltainen kiusaaminen (6 vuotta putkeen) on saanut hänellä viiraamaan päästä. Jotenkin se tekisi tilanteesta vielä surullisemman, vaikka itse kyllä uskon, että kiusaajat ne paristot sinne suuhun tunki. Poikaparka.

Ja tämä tuli mieleeni siksi, että tunnen muutamia ex-kiusattuja, joista pari käyttäytyy hyvin oudosti välillä, vaikka fiksuja kavereita ovatkin. Olen ollut kiusattu itsekin ja muistan, kuinka toimin ruumiillisesti niin autopilotilla, etten edes aina tajunnut, mitä fyysisesti tein, kun mieli oli joko fantasiamaailmassa, tai ihan sumussa

Vierailija
684/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat ovat sokeita sille tosiasialle että mahdollisesti heidän nuori olisi koulukiusaaja,ei nähdä metsää puilta,syytetään vaan mielellään muita ja nuorikin on jo oppinut valehtelemaan että häntä kiusataan.Siitä sitten alkaa vanhemman ja koulun välillä vääntö kun suostuta näkemään tosiasioita, tilanne jatkuu sitten tällaisenaan vuosia.Nuorella jos vielä esiintyy lisäksi itsetuhoisuutta niin on todella suurta leväperäisyyttä vanhemmilta jos nuorta ei ohjata hoitoon.Kasvatus on AINA kodin tehtävä kun kerta lapsia on tehty,toisen kunnioittaminen ja opettajan kunnioittaminen on A ja O

Vierailija
685/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaaminen tuskin ikinä tulee loppumaan. Ei ainakaan ennenkuin aikuisten asenne kiusaamiseen muuttuu. Koulukiusaaminen kyllä tuomitaan, mutta kyllä monet aikuiset itse harrastavat ja näyttävät esimerkkiä kiusaamisesta. Ei tarvitse kuin lukea näitä keskustelupalstoja niin löytyy pitkiä keskusteluja joissa haukutaan julkisuuden henkilöitä, blokkaajia yms. Ja kun yksi ketju poistetaan toinen aloitetaan. Miten lapsilta joiden aivot ja ajattelu ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt voidaan vaatia että osaisivat käyttäytyä esim. somessa jos aikuisetkaan ei sitä osaa.

Hyvin herkästi lapset lähtevät porukan mukana tekemään hölmöyksiä ja kiusaamaan, osa siinä pelossa että ei itse joudu kiusatuksi. Opettajilla on käytännössä nykyään vähän mahdollisuuksia puuttua kiusaamiseen. Kuria ei saa pitää ja on vanhempia jotka valittavat myös siitä jos opettaja on liian ankara, nykyajan lapsia kun ei saa kieltää. Ehkä entisajan tarkkikset voisi ottaa takaisin käyttöön ja häiriköt siirrettäisiin niihin.

Vakavissa kiusaamistapauksissa nuo kiva-koulun periaatteet on yhtä tyhjän kanssa, kiusattu ei saa oikeutta ja kiusaajat pääsevät liian helpolla. Kouluilla pitäisi olla velvollisuus ottaa yhteyttä poliisiin tällaisten tapausten tullessa ilmi, keskustelut ja selvittelyt koululla ei ole enää riittäviä keinoja.

Vierailija
686/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se saatanaa jos ei muka tässä traumoja markkinoivassa vajaaälyisessä kallonkutistaja ja veteläperseissä päättäjälaumassa saada muka mitenkään rangaistua näitäkään

täysin epäonnistuneita ihmispeto elukoita koulukiusaajia ja niitten vanhempia. Hävetkää turhat ja tyhmät päättäjät ja muut kelvottomat lainsäätäjät jotka ette osaa muuta kuin tavallisen köyhän elämän kurjistamisen.

Vierailija
687/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta oli meillä yläasteella poika, joka viilsi

Itseltään harpilla ranteet auki kesken matikan tunnin. Epäsiisti, mutten tiedä häntä kiusatun sen kummemmin. Enkä tiedä oliko yksinäinen.

Oliko päihde tms. taustaa? Aika ahdistuneelta vaikuttaa.

Vierailija
688/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen tuskin ikinä tulee loppumaan. Ei ainakaan ennenkuin aikuisten asenne kiusaamiseen muuttuu. Koulukiusaaminen kyllä tuomitaan, mutta kyllä monet aikuiset itse harrastavat ja näyttävät esimerkkiä kiusaamisesta..

Ei tarvitse kuin katsoa suosittua suomalaista tv-sarjaa, jossa julkut haastattelevat julkkuja. Sitä ivaa, kiusaamista ja pilkan määrää. Mitä ilkeämpi ja v*ttumaisempi olet sitä enemmän yleisö nauraa pilkallisesti haastateltavalle. Tällaista pidetään ammattitaitona ja ihaillaan ja palkitaan.

Suomessa ei ole ollenkaan esim. Oprahin tai Ellenin kaltaisia lämpimän positiivisia toimittajia. Heidän ei tarvitse keksiä itselleen komeita lempinimiä, koska arvovalta ja suosio tulee ihan siitä karismasta ja taidosta.

Vierailija
689/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poliisin toimesta jokseenkin sairasta väittää etteikö koulukiusaaminen olisi muka rikollista kaikki toisen kiusaamiseen liittyvä on kyllä vähintään rikos ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
690/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaminen tuskin ikinä tulee loppumaan. Ei ainakaan ennenkuin aikuisten asenne kiusaamiseen muuttuu. Koulukiusaaminen kyllä tuomitaan, mutta kyllä monet aikuiset itse harrastavat ja näyttävät esimerkkiä kiusaamisesta..

Ei tarvitse kuin katsoa suosittua suomalaista tv-sarjaa, jossa julkut haastattelevat julkkuja. Sitä ivaa, kiusaamista ja pilkan määrää. Mitä ilkeämpi ja v*ttumaisempi olet sitä enemmän yleisö nauraa pilkallisesti haastateltavalle. Tällaista pidetään ammattitaitona ja ihaillaan ja palkitaan.

Monesti myös kuunnellut äitipiirien keskusteluja joissa kilvan kehutaan kuinka he sanovat asiat aina "suoraan" toisin sanoen aivan sama vastapuolen tunteista tai siitä kuinka loukkaavasti asiansa esittää kunhan vaan oma mielipide tulee riittävästi esille. Tällaisia ihmisiä ihaillaan kuinka rohkeita he ovat kun " uskaltavat puuttua" asioihin.

Jos taas on tällainen suorapuheinen lapsi joka ei osaa suodattaa kaikkia sanomisiaan, leimataan lapsi ilkeäksi ja huonosti käyttäytyväksi.

Vierailija
691/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukio on ainakin vitusta ämmineen.

Vierailija
692/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaa niiden elämät.

Vierailija
693/707 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hyökkää?

——

Mitä ihmettä? Vastaavat opinnot on aika lailla kaikilla aineenopettajilla, tietysti omalta alalta.

Vierailija
694/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskon että tuo koulu on ihan hyvä koulu ja kiusaamiseen on myös puututtu,joku ihme vääntö tällä uhrin äidillä on koulun kanssa kun jo 3 :lta luokalta olisi kiusattu,varmasti siihen on myös puututtu ja asiaa selvitetty.En usko että kukaan nuorista pakottaisi koulussa toista syömään mitään hengenvaarallista,kyllä sen ikäiset tietää varsin hyvin mitä siitä seuraa....

Vierailija
695/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut kolmisenkymmentä sivua kommentteja, että koulussa pitäisi puuttua kiusaamiseen. En ole kuitenkaan nähnyt yhtään ehdotusta, miten kiusaamiseen puututaan niin, että se varmasti loppuu.

Turpaanvetoa, koulukotia ja ehdotonta vankeutta on ehdoteltu, mutta nämä eivät ikävä kyllä kuulu koulun käytettävissä oleviin menetelmiin.

Lapset viettävät valtaosan ajastaan koulun ulkopuolella vanhempiensa valvomana. Ennen kouluun tuloaan he ovat kasvaneet jossain muualla jo noin seitsemän vuotta. Eivät he mitään tyhjiä tauluja ole kouluun tullessaan. Monet osaavat taitavasti kiusata jo eka luokan alkaessa.

Kiusaajien vanhemmat ovat usein juuri niitä, jotka hyökkäävät välittömästi, kun heille kerrotaan heidän lapsensa olevan kiusaaja. Ihan yhteiskuntaluokkaan katsomatta.

Nyt voisi listata niitä kiusaamisen varmasti lopettavia toimia, joita koulussa voi käyttää rikkomatta lakia.

Mielenkiintoista. Jankkaat useasti siitä, että "ei voi tehdä mitään.. ei ole toimia" ja "kiusaamista ei saa koskaan poistettua kokonaan se pitää vaan hyväksyä". Näitä kommentteja on muutamia siellä täällä. Että mitään ei voi tehdä ja pitää vaan hyväksyä asia. Ehei. Et ole lukenut kaikkia viestejä, vaikka väität niin.

Alkuperäinen ideani oli siis se, että kyseisen kotkalaisen koulun vanhemmat menevät nyt koululakkoon. Lapsia ei päästetä kouluun ennen kuin asialle on tehty jotain.

Itse asiassa laajentaisin tämän isommaksi. Eiköhän kaikki suomalaiset ole täysin kyllästyneitä tähän ongelmaan ja sen "hoitamiseen". Olisi ehkä syytä jokaisen vanhemman osallistua koko maan kattavaan lakkoon. Sillä saisi jo näkyvyyttä ja mediahuomiota. Esim. 1 päivä tai jopa viikko, kaikki lapset poissa koulusta. Olettaisin, että sellaisen mielenosoituksen jälkeen päättäjien olisi puututtava asiaan.

Sen jälkeen ei tarvitsisi enää lukea "ei koulu voi.. ei opettaja voi.. ei voi erottaa.. ei voi mitään.." -puolusteluja.

Ja tiedän, että joku tulee nyt tähän huutamaan, että ei voi olla pois töistä, koska pitää tienata leipää kotiin. Luulen, että moni työnantaja ymmärtäisi, jos vaikka se lapsi tulisi mukaan työpaikalle yhdeksi päiväksi tutustumaan. Hyvänen aika, monella työpaikalla on koiria! Ja äkkiä ihmiset voisivat verkostoitua hoitoavuksi sellaista työtä tekeville mikä ei sovi lapsille. Varsinkin, jos tähän saataisiin jokin järjestö mukaan.

Kaikki nämä kiva-kouluprosessit ja muut ovat selkeästi sitä, että maalataan valkoista maalia hometahran päälle ja näennäisesti kaikki on hyvin. Se ei käy enää.

Tämän jälkeen on ehdotettu myös, että nämä vakavat kiusaamistapaukset hoidetaan niin, että väkivaltaiset ja häiriköt siirretään omaan laitokseen, jossa heitä valvotaan, hoidetaan ja yritetään kuntouttaa normaaleiksi.

Mitä tuo lakko auttaisi, jos sinäkään et tiedä, miten kiusaamisen voi oikeasti lopettaa. Lakko ei sitä lopeta, joten mikä?

Kiusaamista on tutkittu, ja siinä on lähes jokaisella luokan oppilaalla rooli. Sinäkö laitat 90% Suomen lapsista ja nuorista eristyksiin laitoksiin? Loput eivät kiusaa suurimmaksi osaksi vain siksi, että eivät asemansa vuoksi voi. Oikeat kiusaamiseen puuttuvat lapset ovat äärimmäisen harvinaisia.

Kannattaako yksityiskoulussa edes lakkoilla?

Vierailija
696/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut kolmisenkymmentä sivua kommentteja, että koulussa pitäisi puuttua kiusaamiseen. En ole kuitenkaan nähnyt yhtään ehdotusta, miten kiusaamiseen puututaan niin, että se varmasti loppuu.

Turpaanvetoa, koulukotia ja ehdotonta vankeutta on ehdoteltu, mutta nämä eivät ikävä kyllä kuulu koulun käytettävissä oleviin menetelmiin.

Lapset viettävät valtaosan ajastaan koulun ulkopuolella vanhempiensa valvomana. Ennen kouluun tuloaan he ovat kasvaneet jossain muualla jo noin seitsemän vuotta. Eivät he mitään tyhjiä tauluja ole kouluun tullessaan. Monet osaavat taitavasti kiusata jo eka luokan alkaessa.

Kiusaajien vanhemmat ovat usein juuri niitä, jotka hyökkäävät välittömästi, kun heille kerrotaan heidän lapsensa olevan kiusaaja. Ihan yhteiskuntaluokkaan katsomatta.

Nyt voisi listata niitä kiusaamisen varmasti lopettavia toimia, joita koulussa voi käyttää rikkomatta lakia.

Mielenkiintoista. Jankkaat useasti siitä, että "ei voi tehdä mitään.. ei ole toimia" ja "kiusaamista ei saa koskaan poistettua kokonaan se pitää vaan hyväksyä". Näitä kommentteja on muutamia siellä täällä. Että mitään ei voi tehdä ja pitää vaan hyväksyä asia. Ehei. Et ole lukenut kaikkia viestejä, vaikka väität niin.

Alkuperäinen ideani oli siis se, että kyseisen kotkalaisen koulun vanhemmat menevät nyt koululakkoon. Lapsia ei päästetä kouluun ennen kuin asialle on tehty jotain.

Itse asiassa laajentaisin tämän isommaksi. Eiköhän kaikki suomalaiset ole täysin kyllästyneitä tähän ongelmaan ja sen "hoitamiseen". Olisi ehkä syytä jokaisen vanhemman osallistua koko maan kattavaan lakkoon. Sillä saisi jo näkyvyyttä ja mediahuomiota. Esim. 1 päivä tai jopa viikko, kaikki lapset poissa koulusta. Olettaisin, että sellaisen mielenosoituksen jälkeen päättäjien olisi puututtava asiaan.

Sen jälkeen ei tarvitsisi enää lukea "ei koulu voi.. ei opettaja voi.. ei voi erottaa.. ei voi mitään.." -puolusteluja.

Ja tiedän, että joku tulee nyt tähän huutamaan, että ei voi olla pois töistä, koska pitää tienata leipää kotiin. Luulen, että moni työnantaja ymmärtäisi, jos vaikka se lapsi tulisi mukaan työpaikalle yhdeksi päiväksi tutustumaan. Hyvänen aika, monella työpaikalla on koiria! Ja äkkiä ihmiset voisivat verkostoitua hoitoavuksi sellaista työtä tekeville mikä ei sovi lapsille. Varsinkin, jos tähän saataisiin jokin järjestö mukaan.

Kaikki nämä kiva-kouluprosessit ja muut ovat selkeästi sitä, että maalataan valkoista maalia hometahran päälle ja näennäisesti kaikki on hyvin. Se ei käy enää.

Tämän jälkeen on ehdotettu myös, että nämä vakavat kiusaamistapaukset hoidetaan niin, että väkivaltaiset ja häiriköt siirretään omaan laitokseen, jossa heitä valvotaan, hoidetaan ja yritetään kuntouttaa normaaleiksi.

Mitä tuo lakko auttaisi, jos sinäkään et tiedä, miten kiusaamisen voi oikeasti lopettaa. Lakko ei sitä lopeta, joten mikä?

Kiusaamista on tutkittu, ja siinä on lähes jokaisella luokan oppilaalla rooli. Sinäkö laitat 90% Suomen lapsista ja nuorista eristyksiin laitoksiin? Loput eivät kiusaa suurimmaksi osaksi vain siksi, että eivät asemansa vuoksi voi. Oikeat kiusaamiseen puuttuvat lapset ovat äärimmäisen harvinaisia.

Nähtiinhän se jo natsi-Saksassa että vaikeneminen antaa sadisteille mahdollisuuden toimia. Kaikilla on vastuu kiusaamisen ja vihapuheen torjumisessa. Nykyään on vain suuri kynnys vastuuttaa kaikkia hiljaisia eli suurta osaa sivusta seuraajia, jotka ajattelee ettei asia koske heitä. Oikeasti aina kun jättää protestoimatta, antaa vallan kiusaajille.

Vierailija
697/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen loppuunpalanut opettaja. Ikävä totuus on että yläkoulussa luokanvalvojalle on varattu yksi tunti viikossa työajasta oman luokanvalvontaluokkansa asioiden hoitamiseen. Käytännössä tuo tunti menee pelkkien poissaolojen selvittämiseen, mikä myös on lakisääteinen tehtävä, varmistaa missä oppilas on ollut kouluaikana. Omalla ajalla pitää hoitaa kaikki muu tarkempi viestittely ja palaverien järjestäminen huoltajien ja oppilaiden kesken. Tunnollinen opettaja tekee kaikki määrätyt tehtävät ja velvoitteet viimeisen päälle jolloin työaikaa ei katsota. Pitkät kesälomat eivät lopulta riittäneet minulle palautumiseen. Opettajien työaika ja palkkauskäytännöt ovat niin vanhentuneet että en kuin ihmetellä. Itse tekisin mielelläni työni vuosityölainsäädännön mukaisesti ja pitäisin normaalin kesäloman jos se takaisi rajatun työajan koko muulle vuodelle.

Vierailija
698/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kiusaamiskeskustelusta muistui mieleen omat kokemukseni kouluavustajan työssä.

Olin lukion jälkeen muutaman kuukauden ajan kouluavustajana, sillä halusin nähdä opettajan työtä lähemmin. Silloin vielä halusin opettajaksi.

Se mitä koulussa näin, sai minut unohtamaan haaveeni opettajan ammatista.

Opettajilla näytti menevän suurin osa ajasta johonkin muuhun kuin varsinaiseen opettamiseen. Siellä piti kesken tunnin kertoa lapsille mm. että luokkakaveria ei saa purra jalasta eikä lyödä tarjottimella päähän. Nämä tapahtuivat kesken matematiikan tunnin, eikä se tunti poikennut tavanomaisesta tilanteesta millään tavalla.

Niissä luokissa pysyi järjestys, joissa lapset näyttivät pelkäävän opettajaa, mutta kyllä niissäkin luokissa kiusaamista tapahtui. Eräältä tällaiselta opettajalta kysyin, että onko huomannut että hänen luokallaan yksi tyttö on joutunut muiden tyttöjen naureskelun ja ivan kohteeksi. Sitä yhtä tyttöä kiusattiin välitunneilla ja ennen tuntien alkamista.

Opettajan vastaus oli tyrmistyttävä: "Joo, se tyttö on nyt on vähän semmoinen poikamainen, mutta kyllä se oppii."

Opettajanhuoneessa meno oli samanlaista. Siellä oli johtohahmot, joita muut seurasivat ja mielistelivät. Se opettaja, josta johtohahmot eivät pitäneet joutui kiusaamisen kohteeksi. Hänet suljettiin ulkopuolelle, hänelle naureskeltiin, ammatillinen osaamisensa kyseenalaistettiin jne. Hänelle ei tietenkään kerrottu tärkeitä asioita, ja sitten moitittiin ja ivattiin kun opettaja ei tehnyt niitä juttuja joista ei edes tiennyt mitään.

Missään muualla en ole nähnyt yhtä sairasta työyhteisöä.

Johonkin ne paineet pitää purkaa. Opettajilla ei ole valtaa puuttua oppilaiden tekemisiin koska jokainen lapsi on oma persoonansa jota pitää tukea. Vanhemmat saavat vaatia 24/7 käytettävissä olevalta opettajalta mitä haluavat. Rehtorilla on valta määrätä opettaja tehtäviin joita opettaja ei välttämättä koe hallitsevansa esim. Välituntivalvonta.

Vierailija
699/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölmölä kirjoitti:

Iltasanoman keskustelupalstalla oli muutama viesti jossa kerrottiin että tämä uhrina ollut poika oli itse kiusaaja ja hänen veljensä myös...miten tähän nyt sitten pitäisi suhtautua,onko tieto paikkansa pitävä ,koko tapaus varmaan,selviää kyllä...itsekkin kyllä ihmetellyt jos kiusaaminen todella jo jatkunut 6 vuotta,niin äiti väittää...onko tässä nyt sitten joku kissa ja hiirileikki koulun ja tämän pojan äidin kanssa.

Kannatta aina olla ensimmäinen ja äänekkäimmin jona tuo asian julkisuuteen. Silloin sinun totuutesi jää elämään ja myöhemmin selvitetty kokototuus on sivuseikka!

Vierailija
700/707 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän miehiä opettajiksi. Nyt monessa koulussa on vain muutama miesope. Tai sitten kouluavustaja on mies.

Miksei ole myös miestetveydenhoitajia? Murrosikäisen pojan olisi ehkä parempi asioida tai kertoa huolistaan?

Miesopettajista huonoja kokemuksia. Eivät hoida muita velvollisuuksiaan kuin pelkät oppitunnit. Eivät osallistu esim. Teemapäivien ja juhlien suunnitteluun ja toteutukseen, eivät valvo välitunteja ja ruokailija kunnolla, aloittavat tunnit myöhässä ja lopettavat ajoissa. Ovat ns. Kivoja opettajia mutta eivät huomioi sitä kuinka kiusataan ennen ja jälkeen tuntien kun hän ei ole valvomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme