Inhottavin hoitotoimenpide?
Aloitan:
Hammaskiven poisto. Minulle on laitettu selkäydinpuudutus, on leikattu sieltä sun täältä, on otettu litroittain verta, on tähystetty ylä- ja alapäästä... Mutta hammaskiven poisto on aina vaan vuodesta toiseen yhtä inhottavaa, vaikka ei edes sattuisi. Jotenkin se hammasvälien ja ienrajan rapsuttelu on vaan niin luonnonvastaista. Jos pitäisi valita, että synnyttäisinkö uudestaan vai olisinko saman ajan (esim. 8 h) hammaskiven poistossa niin valitsisin synnytyksen.
Muita?
Kommentit (76)
Papa koe. Jollain puutikulla otetaan näyte kohdun syvyyksistä. Se raapiminen kyllä tuntuu pahalta.
Nieluviljely. Menisin sata kertaa mieluummin siihen hammaskiven poistoon. Ja tiedän että toimenpide mihin en pystyisi on vatsalaukun tähystys, saavat nukuttaa mut jos ikinä meinaavat tuon tehdä tai antaa lääkityksen jonka aikana en tajua mistään mitään
Ummetus peräruiskeen anto, siis tyyliin se tunne kun juokset vessaan ja vedät housut valonnopeudella alas ja annat kaiken tavaran tulla ulos samalla kun näet pelkkiä tähtiä silmissäsi ja hukut euforiseen mustaan aukkoon.
Omaan korkean kipukynnyksen ja olen ollut monissa toimenpiteissä, mutta nuorena kierrukan asentaminen oli viheliäisin kokemus ja myöhemmin sen poisotto!
Minulle on tähän mennessä tehty todella vähän mitään hoitotoimenpiteitä, mutta ikävimmät ovat olleet katetrointi (aivan järkyttävä kirvely ja kouristava kipu, joka jatkui myös katetrin poiston jälkeen), luomen poisto päästä (ei kivuliasta, mutta oli tosi karsean tuntuista kun sitä raavittiin kalloa vasten ja lämmin veri valui pitkin naamaa) ja epiduraalipuudutus leikkausta varten lääkäriopiskelijan tekemänä (puuduttamisessa kesti aivan helvetin kauan ja pelkkä ajatus selkäytimen sörkkimisestä neulalla oli kammottava).
Kanyylin laitto ja vatsanpeitteiden puudutus on nyt aika samalla linjalla. Olen sairastanut suolistosyövän joten tähystyksetkin on tuttuja, mutta Kanyyli on minun arkkiviholliseni, kerran jouduttiin pistämään 7 kertaa..
Juurihoito on hanurista. Mieluummin synnytän vaikka miten monta kertaa.
Vielä 1970-luvulla oli neurologiassa käytössä tutkimus nimeltä pneumoenkefalografia, joka oli todella epämiellyttävä ja kivulias. Myöhemmin sen korvasi muut, paremmat ja kivuttomat aivojen kuvantamistutkimukset.
Pneumoenkefalografiassa suurin osa potilaan aivo-selkäydinnesteestä poistettiin ensin selkäydinpunktiossa ja korvattiin ilmalla, heliumilla tai hapella näkyvyyden parantamiseksi aivojen kuvauksessa. Se aiheutti päänsärkyä ja voimakasta oksentamista. Sen jälkeen, varsinaisen kuvauksen aikana, laite vielä pyöritteli siihen sidottua potilasta eri asentoihin, mikä lisäsi pahoinvointia yms. Usein pahoinvointi jatkui pitkään toimenpiteen jälkeen. Joskus tutkimus tehtiin anestesiassa noiden oireiden välttämiseksi.
Manaaja-elokuvassa on kohtaus, jossa sille tytölle tehtiin pneumoenkefalografia.
Onneksi sitä ei enää tarvitse tehdä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
inseminaatio, lääkäri vie putken jolla sperma viedään kohtuun kohdunkaulan kautta, ja jollain tapaa sai mielestäni raavittua kohtuani. Sanoi että verenvuoto johtuisi kohdunkaulasta ja sanoi, että kannattaa laittaa side, koska joutui ottamaan kiinni pihdeillä kohdunkaulasta. Laitoin pikkuhousunsuojan koska vuoto oli minimaalista tuolloin, mutta kotimatkalla kävellessä holahti verta kunnolla läpi housujen, onneksi minulla oli pusero ja sanomalehti laittaa takamuksen peitoksi koska menin bussilla kotiin. ja sitä vuotoa jatkui seuraavaan päivään. En tullut raskaaksi tuosta, vaan seuraavassa kierrossa luomusti. Eli kiitti vaan kivusta lekuri, tunsin kun jokin liikkui pitkin sisuksiani ja sanoinkin tuolloin että sattuu. Piti olla ultralla ohjattua toimenpide, mutta mielestäni ei osannut ollenkaan, minulla on taaksepäin kallistunut kohtu joten olisi ollut tarkempi toimissaan.
Gkkdld kirjoitti:
Siis miten keuhkojen tähystyksen huuhteluvaiheessa voidaan laittaa keuhkoihin vettä, eikö siihen huku/tukehdu?
Ei voi olla tavallista vettä, siihen hukkuu jälkikäteen kun soluista lähtee suolat veteen. Pakko olla keittosuolaliuosta eli fysikaalista liuosta, ei suonensisäinen liuoskaan eli nestetiputus ole pelkkää vettä.
Avosydän leikkauksen jälkeen kun teholla poistetaan pleuraputket eli muoviputket mitkä on puoliksi kehon sisällä puoliksi ulkona ja niistä valuu ylimääräiset nesteet pois. Vaikka erittäin vahva kipulääkitys niin silti sattuu todella paljon kun muoviletku vedetään pois pallean kohdalta... Tai 3 putkea on jokainen on "nautinto"
Istukan käsinirroitus.
Eli kun olet juuri synnyttänyt alakautta, lääkäri työntää koko kätensä kohtuusi, ja rapsuttelee istukan varovasti irti.
Pyörryin kivusta useamman kerran kun spinaalipuudutus ei tehonnut, sitten inhimillinen anestesialääkäri armahti ja nukutti kaasulla
Kortisonipiikki polveen ! Siihen ei vain ikinä totu.
T.reumaatikko
Kyllä siinä pystyy (huonohkosti) hengittämään mutta se slun tukehtuminen ja hengensalpautuminen joka osalle tulee, johtuu jostain kurkunpään kouristuksesta.