Inhottavin hoitotoimenpide?
Aloitan:
Hammaskiven poisto. Minulle on laitettu selkäydinpuudutus, on leikattu sieltä sun täältä, on otettu litroittain verta, on tähystetty ylä- ja alapäästä... Mutta hammaskiven poisto on aina vaan vuodesta toiseen yhtä inhottavaa, vaikka ei edes sattuisi. Jotenkin se hammasvälien ja ienrajan rapsuttelu on vaan niin luonnonvastaista. Jos pitäisi valita, että synnyttäisinkö uudestaan vai olisinko saman ajan (esim. 8 h) hammaskiven poistossa niin valitsisin synnytyksen.
Muita?
Kommentit (76)
Keuhkojen tähystys. Olin täysin varma että nyt minä tukehdun tähän. Kuvitelkaa miten paljon yskittää jo pieni leivänmuru henkitorvessa, saati sitten kokonainen letku kameroineen... Jos enää ikinä pitää tähystää vaadin nukutuksen tai sitten sellaiset huumeet, etten muista operaatiosta hölkäsen pöläystä. Joskin ilman nukutusta se on varmasti mahdotonta ihan puhtaasti panikointini vuoksi, menin tuosta tukehtumisen tunteesta nimittäin todella kovaan paniikkiin diapamista, puudutteista yms huolimatta.
Katetrointi. Tähystykset. Hampaan juurihoito( olin kipeänä eikä puudutus tehonnut), joten lekuri teki juurihoidon ilman puudutusta. Ab-kuurin ja kipulääkereseptin sain kyllä sitten.
Sisäisten peräpukamien hirttäminen. Se kipu kotiinpäästyä, vaikka kipulääke otettuna! 😬
Kolonoskopia.
Hammaskivenpostoon voimin meni vaikka joka viikko. Kaksi kertaa olen synnyttänyt ilman kipulääkkeitä. Mutta kolonoskopia oli helvettiä.
ENMG. Sattui ihan sairaan paljon, kun tehtiin sääriluiden päälle. Tuskanhiki valui koko tutkimuksen ajan. Monella taas samainen tutkimus ei tunnu miltään. Ihan mysteeri, miksi toi tutkimus oli mun kohdalla niin kivulias. Lääkäri sanoi, että joillain potilailla tutkimus tekee kipeää. Mitään hermoratavaivaa ei löydetty.
Gastroskopia on epämiellyttävä, muttei ehkä kovinkaan kivulias.
Minä olen ollut onnekas eikä mulle ole tehty paljoa toimenpiteitä.
Pahimmalta on tähän mennessä tuntunut peräruiske, jonka sain juuri ennen synnyttämistä suoliston tyhjentämiseksi. Mulla ei ollut mitään ummetusta, joten kaikki suolensisällöt tulivat ulos saman tien hirveää vauhtia. Melkein meni taju, kun samaan aikaan oli supistuksia.
Hoitajan roolissa mitä on tullut tarkkailtua niin ikävimmältä on vaikuttanut lievästi pieleen mennyt keuhkobiopsia, jossa tuloksena potilas oksentaa muutaman desin verta. Toimenpide sattuu ja on myös pelottava, eli aika harva potilas jaksaa suhtautua huumorilla tuossa tilanteessa. Aika harvoinhan noin käy, mutta ei se ole mikään ääriharvinainenkaan tapaus.
Epäonnistunut virtsajohdinstentin laittaminen esilääkityksenä Burana ja Panadol + ennen laittoa virtsaputken paikallispuudutus. Stentti meni munuaisen sijaan vatsaonteloon eli puhkasi reiän virtsajohtimeen aiheuttaen helvetillisen kivun. Reikää ei päästy edes heti leikkaussaliin paikkaamaan niin piti kärsiä useampi tunti kivusta kun muutenkin oli aiemmin tehdystä leikkauksesta kipeä. Stentti piti laittaa leikkauskomplikaation hoitamiseen. Kakkosena sitten ehkä pipellenäyte kohdusta erikoistuvan lääkärin ottamana (kokeneen gynen tekemänä oli ihan pikkujuttu).
Tohon stenttihommaan verrattuna puolen vuorokauden mittainen luomusynnytys, reilun tunnin mittaisella ponnistusvaiheella virhetarjonnan takia (kätilö ja lääkäri sanoivat molemmat jälkeen päin etteivät uskoneet vauvan mahtuvan syntymään, mutta pitihän sitä silti yrittää) ja parin tunnin tikkaaminen repeämien takia oli ihan pikkujuttu.
Minulla kolme epämiellyttävää, joiden rinnalla papakoekin lastenleikkiä :D
1. Hammaskiven poisto ultraäänilaitteella, kivun lisäksi bonuksena se kamala vikisevän kitisevä meteli joka soi korvissa ja hammasluissa vielä tunnin sen käsittelyn jälkeen. Kerran vuodessa joutuu kestää.
2. Gastroskopia jossa nielet letkun ja sitten ne napsii matkan varrelta näytteitä, viisi minuuttia yökkäilyä ja silmistä vuotaa vettä enemmän kuin 10 vuoden aikana
3. Botox-piikit otsa-alueelle eli kun sen neulan pää töksähtelee lihaskalvon läpi pääkalloon monta kymmentä kertaa, mutta migreenin takia pakko kestää.
Useimmat täällä teettäneet hammastoimenpiteitä kuten porauksia ilman puudutusta! Miksi ette ota sitä kanavatekniikkapuudutusta kun sellainen saatavilla vieläpä aika pieneen hintaan ja se poistaa kaiken kivun koko siltä puolelta jota hoidetaan???
Mulle tehtiin RFTA-hoito, jonka piti vähentää kuorsausta. Sitä varten nielu puudutettiin eli pistettiin joku 6-7 piikkiä pehmeään kitalakeen.
Tän rinnalla ei kyllä joku hammaskiven poisto tai synnytys tunnu missään...
Lapsuuden kammo; korvien puhkaisu monia monia kertoja, lähellä oli ettei kurkkupaisetta jouduttu puhkaisemaan. Onneksi ei.
Avohaava päälaessa ja puudutuspiikki sen reunaan. Todella sattui.
Outoa mutta papanotto sattui viimeksi todella paljon. Kuten jollakin toisella täällä, kohtu kallistunut ja kuulemma 'joku painunut jonnekin'. Jäi kysymättä että mikä? Todella hirveältä tuntui.
Viisauden hampaiden poisto (ylä- ja älä viisurit) kun ne ovat niin tulehtuneet, ettei puudutus auta. Näytepala kohdusta. Ai saatana. Kortisonipiikki kämmeneen.
Epäonnostunut synnytyksen käynnistys joka johtaa tulehdukseen, kiireelliseen sektioon ja siitä toipumiseen. Tää on nyt käyty kahdesti läpi.
On mainittu monia, jotka on varmasti kauheampia ja pitkäkestoisempia kuin mikään itse kokemistani hoitotoimenpiteistä, mutta omalla kohdallani tähän saakka inhottavinta on ollut kierukan asennus, kun vuoto loppumaisillaan ja kohdunsuuta pitää työkaluilla avata. Ja ennen sen kierukan paikalleen laittoa kohdun mittaus sondilla. Toimenpiteen aikana mietin, että jos synnytys tuntuu pitkänkin aikaa tältä, saa lisääntymispuuhat jäädä muille.
Hyi hirveää näitä juttuja!! En uskalla ikinä mennä mihinkään toimenpiteeseen. Ei olisi pitänyt lukea. Pelkään ihan järkyttävästi lääkäriä.
Itse en ole kokenut paljon toimenpiteitä. Kamalin on ollut hampaan poraaminen ilman puudutusta ala-asteiässä. Puudutusta ei saanut. Muistan sen kivun vieläkin ja miten hammaslääkäri syyllisti karkin syömisestä. Sanomattakin on selvää, että nykyään en käy hammaslääkärissä. Hyi helevetti.
Pepputi 6:00 ja kuistit ovat myös tervetulleita. Jos ei ole vielä tullut perille asti kun se oli ihan hyvä idea.
Tähystykset on kärjessä, hampaan poraamisen kanssa ilman puudutusta. Samoin ilman puudutusta sattuu ihan prkeleesti varpaankynnen vetäminen irti. Potkaisin jalkani pahasti pöydänjalkaan ja kynsi lähti osittain irti. Repäisivät sen sitten - liian hitaasti - kylän päivystyksessä irti ilman puudutuksia.
Vieläkin iljettää katsoa kaikkia leffoja, joissa kidutetaan samalla tavalla.