Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Kaveri, joka tosin nykyään ei ole työtön, on joutunut selvittämään, ettei ole töissä liikeyrityksessä, kun on kuolinpesän osakas. Eihän siinä mitään outoa muuten, mutta se liikeyritys oli tuossa vaiheessa jo lakkautettu useita vuosia aiemmin ja kaveri asui lähes 300 km päässä ko. paikasta, eikä ole lähelläkään hänen alaansa. Mutta pesänjakoa eivät olleet tehneet, siihen oli joku outo syy.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kolmen kuukauden karenssin, kun en ottanut vastaan määräaikaista työtä, joka olisi alkanut toisella paikkakunnalla alkavia korkeakouluopintoja edeltävänä päivänä.
Minä sain karenssin kun kerroin haastattelussa työnantajalle hakeneeni kouluun. Olin kuulemma kieltäytynyt töistä.
Sain postitse työhakuosoituksen paikkaan, johon hakuaika päättyi samana päivänä kahden tunnin päästä kirjeen saapumisesta.
Olen saanut osoituksen artesaanin paikkaan, vaikka oma koulutus täysin eri alalta.
Sain postitse valmiiksi väsätyn työnhakusuunnitelman, minulta ei oltu kysytty mitään, ei soitettu, en käynyt.
Työkkäri otti minusta Lindströmin paljon puhutun ns. kopin, eli joku äänestä päätellen nuori tyttö soitti, kysyi oliko yhteystiedot samat. Puhelu kesti n. puoli minuuttia.
Toinen pariskunta meni naimisiin ja muuttivat samalle paikkakunnalle, muuttaja sai karenssia kun irtisanoutui töistä. Toinen pariskunta osti asunnon ja muutti samalle paikkakunnalle, muuttaja ei saanut karenssia vaikka irtisanoutui töistä.
Molemmissa tapauksiaa oli kyse vakituisesta työstä ja päätöksen teki saman paikkakunnan työkkäri.
Tästä on jo joitakin vuosia aikaa, joten en tiedä päteekö muuttosyyt nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?
No se 3kk karenssi.
Eikö korkeakouluopiskelija kuulu opintotuen, ei työttömyyskorvauksen piiriin. Eli karenssilla ei ole mitään merkitystä.
Päätoiminen opiskelija kuuluu. Siksi karenssilla ei tuossa tapauksessa ole merkitystä (yksi korvaukseton päivä) PAITSI jos henkilö ei olisikaan aloittanut opintoja vaan jatkanut työttömänä työnhakijana.
Karenssi alkaa rikepäivästä 30pv kuluttua, joten karenssi ei vaikuta yhtäkään päivää tuossa tapauksessa.
Karenssi on tietyn määräajan, eli ei jatku vanhempainvapaan, keikkatyön jne jälkeenkään.
(alapeukutetaankohan muakin)
Käsileikkauksen jälkeen olin kuulema työkykyinen vaikka lääkäri oli kyllä maininnut toipumisajan ja kuntoutukset lausuntoon ennen työkyvyn palautumista. Perustuen siihen että olen kuulema kotiäiti enkä sairasloman tarpeessa, vaikka edellisestä kotihoidontuestakin oli aikaa jo yli 10v. Thanks.
Tiedän myös ihmisen joka joutunut aloituksen mukaisesti todistelemaan ettei hänelle ole kasvanut amputoitua raajaa takaisin. Pistää miettimään juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kolmen kuukauden karenssin, kun en ottanut vastaan määräaikaista työtä, joka olisi alkanut toisella paikkakunnalla alkavia korkeakouluopintoja edeltävänä päivänä.
Minä sain karenssin kun kerroin haastattelussa työnantajalle hakeneeni kouluun. Olin kuulemma kieltäytynyt töistä.
Näitä on sattunut. Pitäisi pystyä vastaanottamaan työtä koko työnhaun ajan. Jotain häikkää lakipykälissä. Toivottavasti on muutettu, kokemuksistani aikaa useampi vuosi.
asumistuen tarkistus homopareilla? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.
Oon miettiny, että jos samaa sukupuolta olevat henkilöä asuvat yhdessä vuokralla ja seurustelevat (eli ovat avoliitossa) niin tarkastaako kela tämän asian? Jos he vaikka molemmat haluavat oman asumistuen ja ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä. Eikös näitä ongelmia ole ip-lehdissä puitu aina silleen, että samassa asunnossa asuu eri sukupuolta olevia ihmisiä ja heihin on kohdistettu sitten epäily mahdollisesta seurustelusta ja avoliitosta (jolloin toisen mahd. tulot vaikuttaa toisen saamaan asumistukeen).
Eli siis, saako ns. homopari (kaksi naista tai kaksi miestä) asua yhteisessä vuokra-asunnossa (avoliitossa), jos vain ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä.
Muutama vuosi sitten heidät katsottiin automaattisesti kämppiksiksi. Nykyään lähes kaikki katsotaan avopariksi, ellei osaa hyvin todistella.
Tottakai lakeja, säännöksiä, määräyksiä ym. tarvitaan joka tapauksessa, koska ilmainen raha on liian helppo vaihtoehto. Byrokratia seuloo sellaiset, jotka eivät jaksa olla heittopusseina vaan pysyvät mielummin tienaajapuolella työelämässä. Ja hyvä niin.
Höpöhöpöä, että on olemassa tiukat säännökset vain siksi, että on huijareita. Toki niitäkin on, en sitä kiellä.
Maalaiskylän kelassa 2000-luvulla:
Tuttavaltani evättiin asumistuki, koska "hän on alaikäinen ja hänen pitäisi asua vielä kotona". En tiennyt että Kelan käsittelijä saa päättää missä ihminen asuu ja kaiken päälle päättää hänen ikänsä uusiksi. Tuttavani oli siis 19-vuotias. Valitus meni toki läpi kun oli eri virkailija käsittelemässä.
Sama Kelan työntekijä yritti udella minulta erään sukulaiseni asioista, kun kävin toimistossa omista syistäni. Kyseli tiedänkö asuuko tämä sukulainen poikakaverin kanssa yhdessä vai yksin ja onko hän tehnyt jotain keikkahommia. No ensinnäkin, mistä hitosta minä sen tiedän, sama sukunimi ei takaa sydänystävyyttä. Toiseksi epäilen liekö edes laillista kysellä tuollaista tai yrittää perustaa mahdollisia päätöksiä toisen käden tietoihin. Mitähän se tyyppi olisi tehnyt, jos olisin jotain kertonut? Tehnyt päätöksen "pikkiserkkusi epäili, että olet joskus tehnyt keikkahommia ja poikaystävä on öitä luonasi joten olette avopari?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!
Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.
Höpöhöpö tuosta mitään karenssia tule, kaikkea te uskotte!
Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?
Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.
T. Se jota lainasit
Maisteri voisi ensin opetella lukemaan. Te-virkailija ei ole Kelassa töissä. Onko itsetunnossa vikaa, jos ei itse pidä koulutuksiaan koulutuksina?
Te-virkailija pyysi minua katkaisemaan työnhakuni äitiysloman alkaessa. Mitä et ymmärtänyt?
Kommentoin maisterille. Kuka sinä olet ja mihin asiaan liityt? Et voi olla tämä maisteri?
Noin kauan kesti, etkä paremmin osannut argumentoida. Sinä olet takuulla te-toimiston virkailija.
Vierailija kirjoitti:
Kahden erikoislääkärin, psykoterapeutin ja toimintaterapeutin mielestä olen työkyvytön masennuksen takia. Vakuutusyhtiön, muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden mielestä masennukseni on parantunut.
Eli käytännössä koet itsesi 100 % työkyvyttömäksi, lääkärinlausunnnoissa joita hoitavat lääkärit ovat tilastasi lausuneet on taas todettu että sairaustilanteesi ei ole niin paha etteikö sinulla olisi jotakin työkykyä jäljellä jonkin tyyppiseen työhön. Paraneminen ja jäljellä oleva työkyky on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?
No se 3kk karenssi.
Eikö korkeakouluopiskelija kuulu opintotuen, ei työttömyyskorvauksen piiriin. Eli karenssilla ei ole mitään merkitystä.
Päätoiminen opiskelija kuuluu. Siksi karenssilla ei tuossa tapauksessa ole merkitystä (yksi korvaukseton päivä) PAITSI jos henkilö ei olisikaan aloittanut opintoja vaan jatkanut työttömänä työnhakijana.
Karenssi alkaa rikepäivästä 30pv kuluttua, joten karenssi ei vaikuta yhtäkään päivää tuossa tapauksessa.
Karenssi on tietyn määräajan, eli ei jatku vanhempainvapaan, keikkatyön jne jälkeenkään.
(alapeukutetaankohan muakin)
Tottakai! Tämä on karporaati ja totuus tai toisen osapuolen näkökanta pysyköön kaukana!
Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.
Viimeiset kaksi päätöstä tuli 3 päivän välein:
Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.
Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.
Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.
TE-toimisto pitää lopettaa. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Sosdem. suojatyöpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on sattunut. Pitäisi pystyä vastaanottamaan työtä koko työnhaun ajan. Jotain häikkää lakipykälissä. Toivottavasti on muutettu, kokemuksistani aikaa useampi vuosi.
Minun tapauksessani ei edes ollut kyse siitä, etten olisi voinut ottaa työtä vastaan. Olisin ihan oikeasti halunnut sen työn kesäksi ennen kuin koulu alkoi. Paikkaan haettiin siis kesätyöntekijää ja sanottiin, että työsuhteelle saattaisi olla jatkoa kesän jälkeenkin. Sanoin työnantajalle, että olen ehdottomasti käytettävissä, mutta mikäli pääsen kouluun, en jatka kesän jälkeen. Onhan tuo toki sen työnantajankin syy, eikä pelkästään työkkärin ja kelan, mutta perusteellinen selvityksenikään ei muuttanut tilannetta. Eli työnantajan sana ratkaisi minun työttömyysturvani eikä minun puoltani kuunneltu ollenkaan.
Asumistukipäätös tehtiin kesän tulojen perusteella eikä kevään kuten hakemuksessa kissankokoisin kirjaimin luki. Tuntui ettei koko hakemusta ollut luettu.
Minulle sattui aikanaan outo päätös.
Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.
Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.
Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.
Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...
Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.
En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.
Jotain hyvää väliin.
Kelan virkailija oli ilman jatkohakemusta ( tiedätte sen työtön, työtön ,työtön - ilmoituksen) maksanut ystävälleni neljän viikon työttömyyspäivärahan. Eivät perineet takaisin, vaan sanoivat että heidän virhe, ei takaisinperintää ja toivottivat hyvää päivän jatkoa.
Henkilö oli ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi Työvoimatoimistoon. Työtön oli vastikään opiskellut lähihoitajaksi, mutta opinnot olivat jääneet kesken. Työvoimatoimiston virkailija antoi työttömälle osoituksen, että työttömän pitää hakea töihin lähihoitajaksi vuokrafirmaan. Työtön ihmetteli, että miten hän voi hakea lähihoitajaksi, kun ei ole edes valmistunut. Ammattihan edellyttää virallista Valviran rekisteröitymistä. Työvoimatoimiston virkailija totesi, että "noh, onhan kyseisellä firmalla töissä hoitoalan opiskelijoitakin, niin hae sinne, ehkä heillä on jotain työtä sullekin".
Karenssin uhalla työtön lähettää vuokrafirmaan hakemuksen. Hakemuksessa hän tekee selväksi, että ei ole valmistunut lähihoitajaksi, koska opinnot ovat jääneet kesken. Hän tekee myös selväksi sen, että ei ole enää hoitoalan opiskelija, vaan että opinnot ovat keskeytyneet. Vuokrafirmassa on sellainen sääntö, että (keikka)työntekijän tulee olla joko valmis hoitaja, tai alan opiskelija, joka on kirjoilla jossakin hoitoalan oppilaitoksessa.
Jokin menee kuitenkin vikaan, ja työtön saa kutsun työhaastatteluun. Itse haastattelussa paikan päällä sitten selviää, että henkilöä ei voida palkata. Ei voida palkata, koska hän ei siis ole valmis hoitaja, eikä kirjoilla missään oppilaitoksessa. Vuokrafirma sanoo, että jos henkilö joskus jatkaisi opintoja, on hän lämpimästi tervetullut heille opiskelija keikkalaiseksi. Asiassa ei ole mitään epäselvää, eikä mitään ongelmaa. Vuokrafirman tyypin kanssa juodaan kaffet, nauretaan koko tapaukselle, paiskataan, kättä ja sanotaan näkemiin...
Jonkin ajan kuluttua tulee kuitenkin selvityspyyntö Työvoimatoimiston virkailijalta. Virkailijan mukaan työtön on itse omalla käytöksellään aiheuttanut työhaastattelussa sen, ettei ole tullut valituksi. Työtöntä uhkaa karenssi. Selvityspyynnössä työtön tekee selväksi, että on kutsuttu haastatteluun täysin vahingossa, eikä firma ole voinut palkata häntä. Myös vuokrafirman rekrytoija antaa tästä sähköpostitse kirjallisen todistuksen. Työtön on kutsuttu vahingossa haastatteluun, eikä hänellä ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä töihin kyseiseen firmaan. Tulos-> Karenssi