Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
61/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta evättiin palkkatuki, koska olin työllistynyt. Paitsi etten ollut, minut sekoitettiin täysnimikaimaani. Ilmeisesti henkilötunnuksesta ei ole tapana tarkistaa, eihän nämä mitään merkittäviä asioita ole :D

terkkuja tutuille!

Vierailija
62/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.

Ai että, nyt löytyi historian typerin ihminen. Jos olisit kerran päässyt opiskelemaan ja sitä kautta mitä todennäköisimmin työllistynyt niin miksi ihmeessä peruit opiskelupaikkasi.

Sairaaloissa on valtava pula sihteereistä, eli työttömäksi et olisi jäänyt. Opintolainan olisit maksanut parissa vuodessa pois. Nyt olemattoman tekosyyn perusteella jatkat loisimista.

Harvassa on työssäkäyvät ihmiset, jotka on pelkästään yhteiskunnan varoilla koulutuksensa hankkineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta evättiin palkkatuki, koska olin työllistynyt. Paitsi etten ollut, minut sekoitettiin täysnimikaimaani. Ilmeisesti henkilötunnuksesta ei ole tapana tarkistaa, eihän nämä mitään merkittäviä asioita ole :D

terkkuja tutuille!

Miksei asiaa korjattu? Aikamoinen moka, koska palkkatukihakemukseen pitää laittaa henkilötunnus.

Vierailija
64/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa vammaistukea, koska reuma jonka takia olen ollut useasti teholla, enkä voi kunnolla napittaa edes nappeja, ei kuulemma vaikuta elämääni millään tavalla.

Joo, ei reumasta mitään haittaa ole.

Se aiheuttaa vain kipuja, mikä ei estä töissä käymistä tai normaalia elämää.

Sellaisen päätöksen sai reumaa sairastava ystäväni.

Eläkkeelle hän pääsi mielenterveysongelman perusteella. Ne reumakivut kun johtuivat masennuksesta. Kelalääkärin mielestä.

🤣

Pistää miettimään, että miksi Suomessa on niin paljon mielenterveysdiagnooseja.

Itse odotan kauhulla päätöstä vammaistuesta.

Minulla ei ole reumaa, vaan toinen parantumaton invalidisoiva sairaus, jonka takia olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
65/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.

Ai että, nyt löytyi historian typerin ihminen. Jos olisit kerran päässyt opiskelemaan ja sitä kautta mitä todennäköisimmin työllistynyt niin miksi ihmeessä peruit opiskelupaikkasi.

Sairaaloissa on valtava pula sihteereistä, eli työttömäksi et olisi jäänyt. Opintolainan olisit maksanut parissa vuodessa pois. Nyt olemattoman tekosyyn perusteella jatkat loisimista.

Harvassa on työssäkäyvät ihmiset, jotka on pelkästään yhteiskunnan varoilla koulutuksensa hankkineet.

Nonnih helpottiko kun pääset lyömään lyötyä?

Vierailija
66/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terkkuja tutuille!

Miksei asiaa korjattu? Aikamoinen moka, koska palkkatukihakemukseen pitää laittaa henkilötunnus.

Korjattiin kyllä kun soitin muutamalle ihmiselle. Selityksenä oli myös uskottava "oot vaan saanut väärälle ihmiselle osoitetun kirjeen, kaikki on hyvin". Paitsi että henkilötunnuksen takana olevissa tiedoissani netissä oli sama tieto...

Vierailija
67/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta tää vastaanjankkaaja täällä taitaa olla sama, kuin siinä synnytyslaitoksen hoitsujen huonoa käytöstä käsittelevässä ketjussa. Väittää sielläkin, ettei todellakaan ole ammatiltaan hoitaja, mutta tietää asioista ja jokainen siellä huonon kokemuksen jakaja on itse idiootti, joka odottaa täyspalvelua. Kannattaa siis jättää vastaamatta sille niin ketju ei täyty väittelystä.

Vierailija
68/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta puuttuu silmät (siis ihan fyysisesti silmiä ei ole). Kela myöntää vammaistuen sokeuden perusteella max kahdeksi vuodeksi kerrallaan, kun ei voi koskaan tietää milloin näkö palautuu.

Vierailija
69/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nonnih helpottiko kun pääset lyömään lyötyä?

Tällä ihmisellä oli käsissään ratkaisu omaan työttömyyteensä, hän päätti heittää mahdollisuutensa menemään. Ehkä uuden tilaisuuden tullen hän osaa tehdä paremman ratkaisun.

Vierailija
70/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta tää vastaanjankkaaja täällä taitaa olla sama, kuin siinä synnytyslaitoksen hoitsujen huonoa käytöstä käsittelevässä ketjussa. Väittää sielläkin, ettei todellakaan ole ammatiltaan hoitaja, mutta tietää asioista ja jokainen siellä huonon kokemuksen jakaja on itse idiootti, joka odottaa täyspalvelua. Kannattaa siis jättää vastaamatta sille niin ketju ei täyty väittelystä.

Minä kai jankkasin yhdessä kohdassa, mutta hoitsukeskustelua en ole lukenut. Oikeaa tietoani alapeukutettiin, joten tein ihan omat päätelmät palstalaisista.

Lähden täältä pois iltapuhteisiin. Voitte puolestani kirjoitella vaikka kummin kaiman yöunista totena.

Vierailija
71/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain karenssia kun en hakenut työtä, johon tarvittiin auto ja ajokortti. Soitin työkkäriin ja varmistin tarvitseeko minun hakea paikkaa, ei kuulemma. Sitten sainkin karenssin. "Työnantaja päättää viime kädessä kenet palkkaa" toisteli virkailija ja ihmetteli eikö todella myyntiesittelijän tavarat kulkisi mukana bussissakin. Totesin hänelle että viimeksi minulla oli myyntiesittelijänä tavaraa kahdeksan laatikollista. Ja yritin kysellä mites matkat bussipysäkille, pystyisi kuulemma ihan hyvin viemään laatikko kerrallaan. Kysyin mitä jos laatikoita katoaisi kun en pystyisi niitä vahtimaan, oli kuulemma työnantajan ongelma.

Kaikista pahinta oli kuitenkin kun minulle soitettiin että nyt olisi sinullekin työpaikka. 9e päiväpalkalla olisin päässyt koulutustani vastaavaan työhön viisi kertaa viikossa kahdeksan tuntia päivässä. Onneksi sain juuri koulupaikan. Puhelun jälkeen aloin itkeä onnesta kun tajusin ettei tarvitse olla neljään vuoteen yhteydessä työkkäriin. Samalla päätin että jos koskaan jään työttömäksi enää, hakeudun mihin tahansa koulutukseen, jotta ei tarvitse rikastuttaa suuryrityksiä orjatyöllä.

Vierailija
72/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.

Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.

Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!

Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.

Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?

No se 3kk karenssi.

Karenssi opiskeluaikana? Vai rupesitko marttyyriksi ja peruit opinnot?

Hei, muakin alkoi kiinnostaa, mitä haittaa oli karenssista?

Vierailija
73/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselta puuttuu silmät (siis ihan fyysisesti silmiä ei ole). Kela myöntää vammaistuen sokeuden perusteella max kahdeksi vuodeksi kerrallaan, kun ei voi koskaan tietää milloin näkö palautuu.

Kelalla on voimakas luotto lääketieteen kehittymiseen tekosilmien saralla.

Vierailija
74/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jo vanha juttu.

90-luvulla opiskelevien pariskuntien piti hakea asumistukea Kelalta, vaikka muut saivat sen opintotuen yhteydessä.

Kuvittelin tyytyväisenä että saadaan asumistukea, sillä opiskeltiin poikaystävän kanssa kumpikin, eikä meillä ollut muita tuloja kuin opintotuki (jota silloin ei laskettu tuloksi).

Tulikin kielteinen päätös.

Menin Kelan toimistoon selvittämään asiaa, ja sain kuulla että päätös ei ollut virheellinen.

Kelan täti selitti tomerana, että "sulla alkaa puolen vuoden päästä työharjoittelu, ja siitä ehkä saatetaan maksaa palkkaa". 🤪

Vaikka miten selitin ettei sitä vielä tiedä löydänkö harjoittelupaikkaa ja jos löydän niin ei siitä välttämättä palkkaa makseta (noin puolet tekivät harjoittelunsa opintotuella), niin ei mennyt perille.

Sitäkään ei tajunnut etten pysty nyt maksamaan vuokraa rahalla, jonka ehkä saatan saada puolen vuoden päästä tai olla saamatta puolen vuoden päästä.

Pakko myöntää, että sen jälkeen en ole kovin luottavaisesti suhtautunut Kelaan.

Me ei 80-luvulla saatu asumistukea, koska "teillä oli viime vuonna vakituinen työpaikka".

Vierailija
75/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.

Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.

Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!

Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.

No se 3kk karenssi.

Eikö korkeakouluopiskelija kuulu opintotuen, ei työttömyyskorvauksen piiriin. Eli karenssilla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
76/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se 3kk karenssi.

Eikö korkeakouluopiskelija kuulu opintotuen, ei työttömyyskorvauksen piiriin. Eli karenssilla ei ole mitään merkitystä.

Päätoiminen opiskelija kuuluu. Siksi karenssilla ei tuossa tapauksessa ole merkitystä (yksi korvaukseton päivä) PAITSI jos henkilö ei olisikaan aloittanut opintoja vaan jatkanut työttömänä työnhakijana.

Vierailija
77/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.

Oon miettiny, että jos samaa sukupuolta olevat henkilöä asuvat yhdessä vuokralla ja seurustelevat (eli ovat avoliitossa) niin tarkastaako kela tämän asian? Jos he vaikka molemmat haluavat oman asumistuen ja ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä. Eikös näitä ongelmia ole ip-lehdissä puitu aina silleen, että samassa asunnossa asuu eri sukupuolta olevia ihmisiä ja heihin on kohdistettu sitten epäily mahdollisesta seurustelusta ja avoliitosta (jolloin toisen mahd. tulot vaikuttaa toisen saamaan asumistukeen). 

Eli siis, saako ns. homopari (kaksi naista tai kaksi miestä) asua yhteisessä vuokra-asunnossa (avoliitossa), jos vain ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä.

Vierailija
78/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö karenssi jatku, kun seuraavan kerran jää työttömäksi? Plus korvausta ei makseta mahdollisesti työttömyyskorvauksella tuettaviin opintohin.

Vierailija
79/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumistuen tarkistus homopareilla? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.

Oon miettiny, että jos samaa sukupuolta olevat henkilöä asuvat yhdessä vuokralla ja seurustelevat (eli ovat avoliitossa) niin tarkastaako kela tämän asian? Jos he vaikka molemmat haluavat oman asumistuen ja ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä. Eikös näitä ongelmia ole ip-lehdissä puitu aina silleen, että samassa asunnossa asuu eri sukupuolta olevia ihmisiä ja heihin on kohdistettu sitten epäily mahdollisesta seurustelusta ja avoliitosta (jolloin toisen mahd. tulot vaikuttaa toisen saamaan asumistukeen). 

Eli siis, saako ns. homopari (kaksi naista tai kaksi miestä) asua yhteisessä vuokra-asunnossa (avoliitossa), jos vain ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä.

Samaa sukupuolta olevien aidot kimppakämpät on sen verran yleisiä, että saattaa olla helpompaa vakuuttaa Kela. Toisaalta moni homoseksuaali ei halua esittää heteroa ja kieltää suhdettaan.

Vierailija
80/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Pyydä oikaisua ja lähetä liitteeksi Kelan päätöa vanhempainpäivärahasta. Äitiysloma on erinomaisen pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta.

Tiedoksi vastaavissa tilanteissa oleville:

Olen akateeminen pätkätyöläinen, eli teen milloin minkäkin pituisia määräaikaisia projektihommia ja muuten olen parin kuukauden - puolen vuoden pätkiä työttömänä. Mulla loppui nyt viimeisin määräaikainen työsuhde äitiysloman alkuun ja jouduin ihan erikseen te-palveluista pyytämään, että jättävät mun työnhaun voimaan, koska uutta pätkää ei ole tiedossa kun vapaat päättyvät. Vanhempainvapaa katkaisee siis työnhaun ellei sitä pyydä jättämään voimaan. Tällöin statukseksi merkitään "työvoiman ulkopuolella oleva". Kun vapaat päättyy, niin olosuhdemuutosilmoitus netin kautta riittää, eikä tarvitse täyttää uudestaan niitä kaikkia palvelutarpeen arviointeja ym. höpölöpöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi