Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön työnhakija kun työkkäriltä tuli ilmoitus kurssista (18h), jolle minun pitäisi osallistua. Ilmoitin asian olevan ok. Pari viikkoa myöhemmin entinen työnantajani soitti ja pyysi tekemään parin kkn sijaisuuden, tottakai samaan aikaan työkkärin pilipalikurssin kanssa. Kun yritin perua kurssille osallistumisen JA näytin työkkärille työsopimuksen ko kuukausien ajaksi niin työkkärin vastaus oli, että mikäli skippaan kurssin niin poissaoloni syytä aletaan tutkia. Menin töihin ja sain karenssin, mutta onneksi myös jatkosopimuksen niin ei tarvitse viranomaisten kanssa asioida. Vähän oudolta tuntuu, että työt eivät ole pätevä syy skipata työllisyystukitoimia...
Ainakin Tampereella on sanottu, että työt toki menevät aina kurssien ohi.
Mutta siis jos on 2 kk töissä, niin sullahan joka tapauksessa katkeaa työttömyys. Kun työttömyys on katkennut, poissaolon syytä ei myöskään voitane tutkia. Miten saatoit saada karenssin, kun et ollut enää edes kys. lafkan asiakas? Vai tutkitaanko tosiaan niitäkin henkilöitä, jotka eivät edes ole työttömiä, vaan töissä?
Ja toinen, opiskelen toista yliopistotutkintoa kokonaan omalla rahalla ja olen rahoittanut opinnot kesätöillä ja käymällä töissä opintojen ohessa. Tukikuukausia olisi ollut jäljellä edellisestä tutkinnosta, mutta opintotukilain uudistus leikkasi niistä vuoden tuet...
Asun vakituisesti samalla paikkakunnalla kuin yliopistoni, ja kesät olen ollut 130-400 kilometrin päässä töissä. Toiselle paikkakunnalle on siis hankittava kesän ajaksi asunto, mutta aikuisena sitä opiskelijapaikkakunnan asuntoa ei nyt enää niin helposti luovuteta neljän kuukauden takia, etenkään omistusasuntoa... Lisäksi tavaroiden varastoiminen kesän ajaksi ei ole myöskään ilmaista ja asunnon vuokraamisessa on aika iso riski, jolloin tuotto muuttuu hyvin nopeasti tappioksi. Lisäksi, mihin palaisit viikonlopuiksi, kun toiselta paikkakunnalta vuokrattu asunto on a) askeettinen ja b) halvan hintansa takia huonokuntoinen ja huonossa talossa.
Opiskelun aikana olen saanut talvet asumistukea vähän riippuen töiden määrästä, mutta kesätöiden alkaessa tuki luonnollisesti katkaistaan. Huolimatta siitä että neljän kuukauden tulot pitäisi jakaa oikeasti kahdellatoista, onhan niillä tarkoitus elää myös seuraavaan kesään asti. Lisäksi toisen asunnon kuluja ei huomioida mitenkään.
Verottaja taas katsoo, etten ole oikeutettu työasuntovähennykseen enkä verovähennyksiin viikonloppumatkoissa, koska olen naimaton ja lapseton, joten mitäpä syytä on käydä kotona. Toki jos myisin asunnon, ja saisin voittoa, se verotettaisiin. Tai jos vuokraisin asunnon kesäksi, vuokratulo olisi veronalaista.
Elinikäinen oppiminen on ihan paska puhetta. Toinen tutkintoni on työllistänyt minua todella hyvin jo opintojen aikana, ja tutkintojen yhdistelmä on ollut todella hyvä valtti työllistyä vientiteollisuuden yrityksiin. Mutta enemmän olisi saanut tukea makaamalla kotona.
Hieman sylettää lukea näitä kansanedustajien taksimatkoja juna-asemille, kun on niiiin hankalassa paikassa asunto. Tai mussutusta siitä, että ihmisten pitäisi liikkua joustavammin työnperässä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työttömänä yritysjuriikan opinnot AVOIMESSA yliopistossa iltaopintoina, joita oli ehkä 2 iltaaviikossa. Tyhmänä menin ilmoittamaan tämän työkkäriin, ja sitten olinkin KOLME kuukautta ilman työmarkkinatukea, kun työkkäri selvitti, onko tämä opiskelu tutkintoon johtavaa. Onneksi on varakkaat vanhemmat, olisi saattanut olla muuten kusinen tilanne kun ainoa tulo olisi ollut asumistuki.
A) Lain mukaan avoimesta yliopisto annettu opetus ei voi johtaa tutkintoon- selviää yhdellä googletuksella
B) Opintopisteitä oli per kuukausi niin vähän ettei opiskelua voitu katsoa määritelmien mukaan päätöimiseksi - tämäkin selviää yhdellä googletuksella
C) Opetus tapahtui ilta-aikaan, joten olin edelleen valmiina hakemaan ja vastaanottamaan töitä klo 8-16.
D) Kukaan työssäkäyvähän ei pysty iltaisin harrastamaan tai opiskelemaan omaksi ilokseen vaan se estää välittömästi työssäkäynnin...
Pari vuotta sitten sivutoimisten opintojen selvittäminen oli helpohkoa. Ehkä mulle vaan sattui hyvät virkailijat eikä tapahtunut edes rahahanojen katkaisua, joka kai olisi pitänyt tapahtua.
MUTTA nyt kun olen selvittänyt asiaa, niin prosessi on tehty mahdottomaksi. 3 kuukautta selvitysaika ei sentään ole, mutta 30 päivää eli selvitysaika pitäisi olla ilman rahnuskoja. Ei siihen vain ole rahaa, vaikka ne takautuvasti voikin saada. Kun tiedän itse, että mistään rikollisesta ei ole kyse, niin jokainen varmaan arvaa, mitä tällaisessa tilanteessa joutuu tekemään, jos opintoja mielii. Jos siitä myöhemmin jonkun tuomion saa, niin sittenhän siitä saa. Työttömät koitetaan pitää ikuisesti työttöminä, koska heille ei suoda oikeutta hommata pätevyyttä.
Tuolla kellonajalla ei muuten ole merkitystä. Tai onko kyse verkkokurssista tmv. Koomistahan tässä onkin se, että kun nykyään pystyy tekemään niin paljon etänä, niin byrokratia ei pysy tässä mukana. Tässä koitetaan aina vänkyttää sitä, että niin mut kun sä oot työtön ja niin mut kun et sä voi opiskella, kun just sillon sulle voi tulla töitä. Muu maailmahan ymmärtää sen, että maailma on muuttunut niin, että opiskella voi silloin, kun niitä töitä ja lastenhoitoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä Kelan ja sossun tädit takaisin töihin siitä ja antakaa muiden jatkaa lupaavaa ketjua. Ei kukaan teitä henkilökohtaisesti syytä yhtään mistään, systeemi nyt vaan on mitä on ja valitettavasti se teidän työnne myt sattuu olemaan aika keskeisesti monen ihmisen toimeentulon ja pärjäämisen tukkona.
No kannattaisiko sitten syyttää suoraan näitä jotka lait ja asetukset säätää, eli kansanedustajia.
Syyttömiä Kelan/työkkärin yms. työntekijät niihin ovat, joutuvat vaan noudattamaan niitä vaikka miten mieli tekisi tehdä muuta.
Vuonna 2000 tai 2001 olin työttömänä ja löysin 3,5kk opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta. Koululla oli asuntola, mutta siellä sai asua vain arkisin. Kävin Kelassa selvittämässä mitrn toimitaan, ja virkailija sanoi, että maksavat nykyiseen asuntooni asumistuen (koulun asuntola oli ilmainen), koska tosiaan viikonlopuiksi kodin tarvitsen ja koulun kestokin noin lyhyt. No, kävin koulun ja pari kuukautta sen loppumisen jälkeen tuli takaisinperintä asumistuista. Ei auttanut mitkään selvitykset, eikä tuohon aikaan ollut mitään sähköistä asiointipalvelua jossa olisi joku jälki ollut suullisesti luvatusta asiasta. Eikä virkailija tietenkään ollut sitä mihinkään kirjannut. Maksettava oli.
Äitini taas sai vasta nyt oikaistua päätöksen, jonka mukaan hänelle ei helmikuussa myönnetty toimeentulotukea, koska sairaspäivärahan määrä oli niin suuri. No olihan se paperilla suuri, koska jostain syystä helmikuulle oli merkitty 42 sairaspäivärahapäivää. Rahoja toki ei tullut kuin oikeiden päivien verran, mutta puoli vuotta kesti ennen kuin se saatiin oikaistua.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi minä.
Olen ainoa, joka on joutunut työkkärin ikuisuuskarenssiin, mutta vastaavat temput tehneet miespuoliset ovat saaneet vain tukien leikkuun. Olen muuten myös ainoa perheellinen, ja se, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia taikoa työpaikkaa tuosta noin vain ja nuo miehet ovat elämäntapatyöttömiä. Kiitos suomi <3
Ikuisuuskarenssi eli 12 viikon työssäoloehtokarenssi ei ole kiva juttu. Mulla on nelisensataa asiakasta ja noin kolmasosalla on tuo karenssi. Osa heistä purkaa karenssin hankkimalla työkokeilupaikan ja kuntouttavan työtoiminnan paikan. Opiskelu opintotuella, työttömyysetuudella tuettuna tai tövoimakoulutuksena myös käy, eli muukin kuin työ pyörtää karenssin pois.
Ilmoittauduin työssä käyväksi työnhakijaksi, enkä siten hakenut työttömyyskorvausta. Minulla oli parin vuoden määräaikainen työsopimus tällöin. Te-toimisto osoitti hakemaan tehtävää, joka ei vastannut koulutustani (olin koulutustani vastaavassa tehtävässä) ja joka oli lyhyempi kuin sen hetkinen virkasuhteeni. Osoitettu työ oli vain muutaman kuukauden, kun sen hetkisessä tilanteessa minulla oli määräaikaisuutta jäljellä lähes kaksi vuotta. Selvitin, etten hakenut näistä syistä tehtävää. Sittemmin sain työvoimapoliittisen lausunnon, että olen ilman pätevää syytä kieltäytynyt työstä, eikä minulla siten ole oikeutta työttömyysetuuteen. Hmmm...
Hain asumistukea yhdelle kuukaudelle. Kela epäsi sen sillä asuin italialaisen miehen kanssa. Harmi vaan etten itse koskaan nähnyt miestä vilaukseltakaan. Olisikohan ollut komea? Piti hakea ihan maistraatista todistus että asun yksin.
Esim. lyhytkasvuiset tai muuten pysyvästi vammaiset (siis sellainen vamma joka ei etene) joutuvat säännölliset lääkärintodistuksin tms. todistamaan vammansa. Aivan naurettavaa resurssien tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Esim. lyhytkasvuiset tai muuten pysyvästi vammaiset (siis sellainen vamma joka ei etene) joutuvat säännölliset lääkärintodistuksin tms. todistamaan vammansa. Aivan naurettavaa resurssien tuhlaamista.
Tuli tästä mieleen, että työllisyyspalveluillehan on tosi vaikeata kertoa terveydentilastaan siten, ettei sitä käännetä sinua vastaan. Jos kertoo pitkäaikaissairauteen liittyvistä haitoista, se voidaan kääntää siten, että aha, ihan ressukka, ei pysty olemaan työelämässä. Jos taas sanoo, että nääh, ei mitään ongelmia, niin sekin voi johtaa harhaan.
Minulla luki tiedoissa yhdessä kohdin (ehkä edelleenkin?), että "ei pysty töihin, jotka ovat fyysisesti tai psyykkisesti raskaita" tmv. Tämä herätti jopa myöhemmissä virkailijoissa ihmetystä, että mitä kummaa tuo tarkoittaa, sillä saahan tuosta vähän oudon käsityksen koko tyypistä. Tuo viittaa siis epilepsiaan! Olen itse sanoittanut asian siihen tapaan, etten voi tehdä töitä, joissa on pitkiä vuoroja, nukutaan vähän, tehdään tosi epäsäännöllisesti töitä jne. Enkä töitä, jotka vaativat ajokorttia. Aika härskisti tiivistetty asia työkkärin taholta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Olet väärässä. Kelan työntekijän s7ssarena voin sanoa että päivittäin työntekijöiden on tehtävä tietty määrä päätöksiä. Päätösten laadulla ei ole merkitystä vaan jos on jäänyt jälkeen tässä päätösmäärässä niin sitten vain hylätään muutama hakemus jotta päästään tavoitemääriin. Ja tämä on totta!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työttömänä yritysjuriikan opinnot AVOIMESSA yliopistossa iltaopintoina, joita oli ehkä 2 iltaaviikossa. Tyhmänä menin ilmoittamaan tämän työkkäriin, ja sitten olinkin KOLME kuukautta ilman työmarkkinatukea, kun työkkäri selvitti, onko tämä opiskelu tutkintoon johtavaa. Onneksi on varakkaat vanhemmat, olisi saattanut olla muuten kusinen tilanne kun ainoa tulo olisi ollut asumistuki.
A) Lain mukaan avoimesta yliopisto annettu opetus ei voi johtaa tutkintoon- selviää yhdellä googletuksella
B) Opintopisteitä oli per kuukausi niin vähän ettei opiskelua voitu katsoa määritelmien mukaan päätöimiseksi - tämäkin selviää yhdellä googletuksella
C) Opetus tapahtui ilta-aikaan, joten olin edelleen valmiina hakemaan ja vastaanottamaan töitä klo 8-16.
D) Kukaan työssäkäyvähän ei pysty iltaisin harrastamaan tai opiskelemaan omaksi ilokseen vaan se estää välittömästi työssäkäynnin...
Tässä se juuri on, että älä kerro vahingossakaan MITÄÄN Kelalle tai työkkärille, etenkään jos aloitat opinnot avoimessa yliopistossa. Siihen ei saa kuitenkaan opintotukea, joten turha työntää vapaaehtoisesti päätään hirttosilmukkaan. Ei, Kela tai työkkäri ei tarkista ketkä kaikki avoimessa opiskelevat joten et jää kiinni.
Sitten kun saat suoritettua arvosanoja, voit laittaa ne työhakemukseesi - mutta älä todellakaan lisää niitä työkkärin sivuille tms.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön työnhakija kun työkkäriltä tuli ilmoitus kurssista (18h), jolle minun pitäisi osallistua. Ilmoitin asian olevan ok. Pari viikkoa myöhemmin entinen työnantajani soitti ja pyysi tekemään parin kkn sijaisuuden, tottakai samaan aikaan työkkärin pilipalikurssin kanssa. Kun yritin perua kurssille osallistumisen JA näytin työkkärille työsopimuksen ko kuukausien ajaksi niin työkkärin vastaus oli, että mikäli skippaan kurssin niin poissaoloni syytä aletaan tutkia. Menin töihin ja sain karenssin, mutta onneksi myös jatkosopimuksen niin ei tarvitse viranomaisten kanssa asioida. Vähän oudolta tuntuu, että työt eivät ole pätevä syy skipata työllisyystukitoimia...
Tästä tulee mieleen se vanha sketsi, jossa sairaanhoitaja tulee herättämään nukkuvaa potilasta... koska tämän pitää ottaa unilääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Arggggghhhh, tämä on minulla edessä sillä ilmoitin työkkäriin, että en ole työnhakijana koska jään äitiysvapaalle. Työttömyys siintää edessäni koska olen vaikeasti työllistyvä taideaineineista valmistunut. Miksi missään ei kerrota tätä?!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin toimittamaan työkkäriin todistajien allekirjoittaman selvityksen etten ole koirankasvattaja. Kaverit lähi- ja harrastuspiireistä suostuivat onneksi lyömään puumerkkinsä alle, joskin hymähdellen. Työkkärissä kysyttiin harrastuksista ja minähän selitin pahaa aavistamatta olevani koiraharrastaja. Olin muuttanut uudelle paikkakunnalle ja ostanut urospuolisen koiranpennun harrastuskaverikseni. Omistin myös kaksi vanhaa narttukoiraa (8- ja 10-vuotiaat), jotka jäivät asumaan äitini luo muuttaessani pois kotoa. Äiti ei halunnut luopua niistä, pitivät hänelle seuraa kun jäi yksin asumaan. Ja minä hankin itselleni pennun. Tämä oli kaikille muille ihan ok ratkaisu paitsi työvoimatoimistolle. Ilme vakavana virkailija esitti, että pennutanko narttukoiria tällä uroksella, siis vanhuksia 4 kk ikäisellä urospennulla ja saanko siitä tuloja. Minun tulee ymmärtää, että koirankasvattaminen on yritystoimintaa jos myyn pentuja ansiotarkoituksessa. Kaikki koirat olivat keskenään eri rotua eikä kukaan niistä ikänsä puolesta voinut olla jalostuskoira, enkä ole ikinä edes ajatellut kasvattaa koiria. Nainen tokaisi kylmästi, että sekarotuisistakin saa rahaa, ja että kirjaa suunnitelmaan selvityspyynnön koirankasvatuksestani. Tilanne oli täysin absurdi. :D Älkää puhuko harrastuksistanne!
Kai sulla pääsi nauru siinä tilanteessa? Tai edes epäuskoinen hirnahdus?
Haukkurähäkkä tuossa olisi ollut paikallaan muutaman suhauttavan takakoivennoston kera.
Tein sijaisuuksia n 3päivää kuukaudessa, kela laski minulle yli 2000e laskennalliset kuukausitulot, koska työnantaja oli koko ajan sama(kaupunki!) joten asumistuki yms pienenivät niin paljon ettei sijaisuuksia kannattanut tehdä.
Sain 3 kuukauden nolla tunti työsopimuksen ja tästä kiitoksena kela katkaisi kaikki tuet siihen asti, että toimitin palkka laskelman, no, palkka maksettiin aina seuraavan kuukauden 15pv joten olin 1,5kk ilman rahaa tämän takia.
Sain hylätyn työkyvyttömyyseläke päätöksen vaikka lääkäri eikä kukaan muukaan keksi sellaista työtä jota voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Arggggghhhh, tämä on minulla edessä sillä ilmoitin työkkäriin, että en ole työnhakijana koska jään äitiysvapaalle. Työttömyys siintää edessäni koska olen vaikeasti työllistyvä taideaineineista valmistunut. Miksi missään ei kerrota tätä?!!!
Lue koko ketju. Tämä on selitetty täällä ainakin kertaalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tampereella on sanottu, että työt toki menevät aina kurssien ohi.
Mutta siis jos on 2 kk töissä, niin sullahan joka tapauksessa katkeaa työttömyys. Kun työttömyys on katkennut, poissaolon syytä ei myöskään voitane tutkia. Miten saatoit saada karenssin, kun et ollut enää edes kys. lafkan asiakas? Vai tutkitaanko tosiaan niitäkin henkilöitä, jotka eivät edes ole työttömiä, vaan töissä?
Samaa ihmettelen. Jos asiakas on töissä ja poissaolon syy on se, että on töissä eikä ole työtön, niin mitään karenssia ei voi antaa, koska sen voi antaa vain työttömälle. Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue koko ketju. Tämä on selitetty täällä ainakin kertaalleen.
Mielenkiintoinen tarina tuo edellinen, koska perhevapaa on ihan OK syy olla olemat työnhakijana eikä sen perusteella voida antaa 5 kk karenssia. Itse asiassa koko 5 kk karenssia ei ole edes olemassa, se on ns. odotusaika ja sen voi saada vain kerran elämässään, jos sattuu olemaan alle 25v ja ilman ammatillista koulutusta.