Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omat rajat ja niistä kiinni pitäminen

Vierailija
28.08.2018 |

Olen vasta nyt kolmekymppisenä alkanut hahmottamaan omia rajojani ja alkanut pitämään niistä kiinni. Aiemmin olen antanut valua huonon käytöksen kuin veden hanhen selästä, olen kuunnellut mitä uskomattomimpia päälletulemisia (sanallisia) ihan pokka naamalla ja antanut ihmisten kohdella minua melkein miten sattuu. Nykyisessä suhteessa jouduin alkuun tekemään rajanvetoja miehen ja sen jälkeen anopin kanssa, ja minulla on huono omatunto sen tähden, että olen laittanut hanttiin. Onko kohtalontovereita tai ihmisiä, jotka tietäisivät hyvää kirjallisuutta tai miten lähteä käsittelemään asiaa enemmän?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis sitä, että näen punaista joka kerta kun joku tulee tonteilleni neuvoineen. Neuvoja yhdistää se, että ne ovat täydin tarpeettomia ja tulevat täysin pyytämättä. Olen tähän asti kuunnellut niitä kiltisti, mutta minua on jälkeen päin kiukuttanut tilanteet kun aikaa menee turhan takia siihen länkytyksen kuunteluun. Nyt kun kerran pääsi repeämään taas saada ohjeet hiusten harjaamiseen tai teenkeittoon, niin raivostuin. Kuulin vain olevani ihminen, joka ei kestä toisten eriäviä mielipiteitä. En tiedä onko siinä kestämistä, koska ne asiat koskevat minua, ei ohjeistajaa ja minulla on oikeus sanoa sanani vastaan tai poistua tilanteesta. 

Vierailija
2/5 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuutta en osaa vinkata mutta tekee silti mieli vastata, aihe on niin lähellä. Ainakin omalla kohdallani ongelma on sellainen tietty alivirittynyt tila, jähmettyminen, joka tulee päälle kun ilmassa on konfliktin uhkaa. Taustallani on trauma ryhmätilanteista. Tätä yritetään parhaillaan purkaa sillä että harjoittelen tunnistamaan tilanteita joissa näin käy, tunnistamaan fyysisiä tuntemuksia ja tunteita ko. tilanteessa ja sitä kautta pysymään tilanteessa selväpäisenä ja toimintakykyisenä sen sijaan että menisin "automaattipilotilla" vain jäähän. Omiin tunteisiin ja tarpeisiin tutustuminen ja tietoisuustaidot ovat olleet reseptinä ainakin näin oppipolun ensiaskelilla.

Minun on aina ollut vaikea pitää puoliani ja vielä vaikeampi pyytää ketään auttamaan missään tilanteessa, ja yhtenä harjoituksena onkin ollut se että pyydän viikon ajan jok'ikinen päivä joltain jotain. Arjen tasolla voin pyytää vaikka jotain ojentamaan suolasirottimen tai tulemaan seuraksi johonkin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuutta en osaa vinkata mutta tekee silti mieli vastata, aihe on niin lähellä. Ainakin omalla kohdallani ongelma on sellainen tietty alivirittynyt tila, jähmettyminen, joka tulee päälle kun ilmassa on konfliktin uhkaa. Taustallani on trauma ryhmätilanteista. Tätä yritetään parhaillaan purkaa sillä että harjoittelen tunnistamaan tilanteita joissa näin käy, tunnistamaan fyysisiä tuntemuksia ja tunteita ko. tilanteessa ja sitä kautta pysymään tilanteessa selväpäisenä ja toimintakykyisenä sen sijaan että menisin "automaattipilotilla" vain jäähän. Omiin tunteisiin ja tarpeisiin tutustuminen ja tietoisuustaidot ovat olleet reseptinä ainakin näin oppipolun ensiaskelilla.

Minun on aina ollut vaikea pitää puoliani ja vielä vaikeampi pyytää ketään auttamaan missään tilanteessa, ja yhtenä harjoituksena onkin ollut se että pyydän viikon ajan jok'ikinen päivä joltain jotain. Arjen tasolla voin pyytää vaikka jotain ojentamaan suolasirottimen tai tulemaan seuraksi johonkin tms.

Millaisessa terapiassa käyt, että osaisin hakeutua itsekin? Kognitiviisessa? Ap 

Vierailija
4/5 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa terapiassa käyt, että osaisin hakeutua itsekin? Kognitiviisessa? Ap 

Käyn kognitiivisessa terapiassa. Tuo tehtävä jonkin asian pyytämisestä itselle tuli psyk. polin psykologilta jolla käväsin pari kertaa ennen terapian aloittamista.

Vierailija
5/5 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "jämäkkyys".