Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”

Kommentit (1047)

Vierailija
1021/1047 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on lapsuudenperheen elämästä niin rankkoja tunnemuistoja, että ajatus kauhugallerian paluusta ei huvita. Ei halua uusia vuosikymmenien pituisia ristiriitaisia ihmissuhteita tyyppeihin, joista ei pääse eroon. Saa olla rauhassa edes loppuelämän.

Aamen. Kunnon päässyt nauttimaan rauhasta, en mene takaisin siihen kaaokseen edes pakottamalla.

Vierailija
1022/1047 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tästä aiheesta jaksetaan vouhkata vuosi toisensa jälkeen. Mikään muu elämänvalinta ei tunnu aiheuttavan muissa samanlaista suoranaista raivoa.

Ihmiset ovat erilaisia ja haluavat elämältä erilaisia asioita. Joku muu haluaa lapsikatraan, toinen ei halua lapsia ollenkaan. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1047 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tästä aiheesta jaksetaan vouhkata vuosi toisensa jälkeen. Mikään muu elämänvalinta ei tunnu aiheuttavan muissa samanlaista suoranaista raivoa.

Ihmiset ovat erilaisia ja haluavat elämältä erilaisia asioita. Joku muu haluaa lapsikatraan, toinen ei halua lapsia ollenkaan. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

No muttaku velat sitä ja tätä....

"Syntyvyys romahtaa!" (=normaalia kun ihmiset saavat valita oman lapsiluvun)

"Verorahat!" (= ahneus)

"Mä haluan ilmaisen kotihoitajan!"

"Velat ovat itsekkäitä!" (Ketä kohtaan?)

Vierailija
1024/1047 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sellaisen sekopään ajatus. Ei siitä täällä tarvitse 52 sivua jankuttaa. 90% naisista ja varmaan osa miehistäkin ovat täysin eri mieltä. Isolle osalle naisista tuntuu olevan kova tarve saada lapsia.

Vierailija
1025/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on sellaisen sekopään ajatus. Ei siitä täällä tarvitse 52 sivua jankuttaa. 90% naisista ja varmaan osa miehistäkin ovat täysin eri mieltä. Isolle osalle naisista tuntuu olevan kova tarve saada lapsia.

Mistä keksit näitä satuja?

Länsimaissa veloja on jopa 20-25%, ja nuorissa aikuisissa luku on isompi.

Juntit vähättelee globaalia ilmiötä.

Vierailija
1026/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niinpä, en minäkään huutele toreilla että mulla ON lapsi...

Vierailija
1027/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

Vaikea uskoa, koska lapselliset valittavat elämänsä ongelmista ja raskaudesta jatkuvasti suureen ääneen. Jos se elämä kerta on niin auvoista niin älkää sitten natkuttako. Sitähän toinen luulee, että teikäläisiä kaduttaa lastenteko.

Eli kummin päin se oikeasti on?

Ainakin minä olen enemmän niiden lapsettomien suusta kuullut nalkutusta ja piipitystä lasten kanssa elämisen hankaluudesta, kuin lapsiperheiltä itseltään. :D

Lapsettomat ovat myös suureen ääneen vaatimassa lapsia pois milloin mistäkin julkisesta tilasta, ja haluavat siten vaikeuttaa lapsellisten elämää. 

No, jos vanhemmat eivät kykene pitämään penskojaan julkisissa tiloissa hiljaa ja häiriötä tuottamatta, niin ei kuin pois vain.

Ennen se kyllä onnistui, mutta nykyäipät ja -iskät taitavat olla niin tossuja, että kakarat saavat riehua miten vain... Sitten vedotaan, että "lapsipersearki on niiiiin rankkaa että olen ihan kuolemanväsynyt!!11!!"

Ihan kuin se ei olisi ollut ihan samalla tavalla rankkaa esim. 1970-luvulla.

Haha. 70-luvullapa ei ollut sinun kaltaisia elämöiville lapsille katkeria ja elämäänsä kyllästyneitä vanhapiikoja siinä määrin missä nykyään. Joten elämä lasten kanssa oli varmasti helpompaa, kun teitä ei ollut joka kadun kulmassa pälyilemässä vihaisesti heti kun lapsi vähänkin aivastaa. :D 

Newsflash: lapset eivät tule katoamaan näköpiiristäsi, joten käväisepä vaikka ammattiauttajan kanssa juttusilla, että pääset eroon tuosta elämääsi rajoittavasta asennevammasta. 

Mitä väliä, jos jonkun lapsi pitää ääntä? Se on jonkun lapsi ja minun ei tarvitse siihen puuttua. Ärsyttäisi, jos olisi oma lapsi. Maailmassa nyt vaan on kaiken maailman ääntä. Siellä kerrostalossakin voi se naapurin puolikuuro mummo kuunnella tv:tä niin kovalla, että kuuluu naapuritaloon asti. Näin syksyllä lehtipuhaltimet pitävät ääntä, kesällä ruohonleikkurit. Milloin mitäkin.

Jep. Oltiin viine viikko vuokramökillä. Vuhvuhvih kuului taukoamatta kun suudeltiin. Kolmessa nökussä näytti olevan kaksi ja kahdessa yksi mitä rannoilla näkyi ja sitten je mitä ei nähty. Mökit eivät ihan vierekkäin olleet mutta rannalla kuuluu. Yhtenä vuonna yhdellä mökillä ammuskeltiin ilmeisesti vasn johonkin tauluun. Rakentamista on aina. Kun ekan kerran oltiin tuolla siellä oli vähemmän mutta sitten metsähallitus mökillä tontteja eikä enää ole niin rauhallista. Onneksi voi katsoa toisen paikan ensi vuonna. Omaa ei osteta. Lapset eivät tuolla häiritse yhtään vaikka niitäkin välillä rannoilla on. Meillä ei ole. 

Vierailija
1028/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun se lapsi huutaa sun puolesta.

Vierailija
1029/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun se lapsi huutaa sun puolesta.

Lol 😂

Vierailija
1030/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi purkaa koko hyvinvointivaltio veronalaennukset annetaan perheille jotka huolehtivat vanhuksistaan. Velat saavat kerjätä kadulla jollei ole varaa maksaa jollekin jos apua tarvitsee.

Vierailija
1031/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintojen maailma. Yksi tykkää, toinen ei. Kaikista ei ole myöskään vanhemmiksi. Harmi, että heistä moni on silti lisääntynyt. Lastensuojelu ylikuormittunut ja kaikista asiakkaista ei pystytä edes pitämään huolta 

Vierailija
1032/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on nykyään liikaa. Ihan sama minne menee, niin siellä on lauma ihmisiä ja joukossa on aina niitä riemuidiootteja, joilla ei ole mitään käytöstapoja. Hyvä vaan, jos määrä vähän vähenisi.

Jokin aika sitten katsoin kauempaa, kun taapero meinasi juosta autotielle. Ohi ajava pyöräilijä pysäytti lapsen juuri, kun oli menossa tielle. Lapsen äiti seisoskeli rauhallisena ratikkapysäkillä ja ei tehnyt elettäkään juostakseen lapsen perään. Että näin vastuullisia aikuisia niistä vanhemmista kasvaa lasten tulon myötä.

Vierailija
1033/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi purkaa koko hyvinvointivaltio veronalaennukset annetaan perheille jotka huolehtivat vanhuksistaan. Velat saavat kerjätä kadulla jollei ole varaa maksaa jollekin jos apua tarvitsee.

Velat ovat nettoveronmaksajia. Maksaa lapsiperheiden palvelut ja tuet, käyttämättä niitä itse.

Missä kiitollisuus? Mistä kumpuaa kaltaistesi junttikommentit?

Vierailija
1034/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja, koska he tulevat vanhoina loisimaan muiden lasten maksamilla verorahoilla.

Tai no tällä menolla mitään sosiaaliturvaa ei ole enää olemassa, kun olemme vanhoja. Kiitos lapsettomat.

Lapsettomat tekee elämänsä aikana enemmän töitä eli maksaa enemmän veroja kuin äidit ja isät jotka makaa kotona ylimääräisillä lomillaan. Esim kolmen lapsen äiti joka tekee lapset kolmen vuoden välein on pois työmarkkinoilta helposti ja usein sen 9vuotta. Samaan aikaan lapseton käy tuon 9vuotta töissä ja maksaa veroja. Ainiin ja eihän se siihen lopu! Sit on lapsilla korvatulehduskierrettä ja mahatautia ja flunssaa.. Saikkua saikun perään.

Lapseton on siis maksanu jo moneen kertaan esim oman eläkkeensä toisin kun se kotona oleva äiti tai isä.

Ja hyvin harva on tuon 9 vuotta pois. Harvalla on 3 lasta. Itselläni on 2 ja 2 vuotta olin pois. Saikkua saikun perään ei ollut, koska molemmat mummot oli käytössä. Ja ne äitiyspäivärahat ovat verollista tuloa. Kuten työttömyyskorvaukset ja eläkkeet. Ja se lapseton voi jäädä vuorotteluvapaalle, ettei tarvitse olla kateellinen. Ja kyllä joillakin lapsettomilla on saikkua saikun perään, joskus jopa enemmän kuin niillä äideillä. Joten älä yleistä. Oma työkaverini, lapseton, on ollut vuoden sairaslomalla.

Älä vertaa järjestelmiä, joita et edes tunne.

Vuorotteluvapaan saamiseksi ja sen aikaiselle tulotasolle on huomattavasti korkeammat kriteerit kuin sille, että harrastaa seksiä ja pääsee äitiysvapaalle.

Lapsiperheiden vanhemmat tekevät niin paljon palkatonta työtä, ettei lapseton ihminen mitenkään itsestään selvästi ole heitä edellä loppukirissä.

Se teidän 100% itse omasta tahdista hankkimienne lasten hoitaminen ei ole mitään sellaista työtä, mistä pitäisi maksaa palkkaa vaan puhtaasti valintojenne seuraus ja velvollisuus.

Vierailija
1035/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös huvittavaa, kuinka dramaattisin ilmaisuin näitä asioita ”keskustellaan”.

”Minä en halua lapsiperheVANKILAAN”

”MISTÄÄN muusta ei saa yhtä paljon iloa kuin OMASTA LAPSESTA”

Eivätkä nämä lapsettomat ymmärrä sitä, että lapset kasvavat. Omat lapseni ovat puolivälissä 100 vuotta, enkö ole ollut koskaan vankilassa heidän vuokseen.  Päin vastoin, olen ollut hyvin onnellinen ja vapaa kuin taivaan lintu.

Vierailija
1036/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on myös huvittavaa, kuinka dramaattisin ilmaisuin näitä asioita ”keskustellaan”.

Eivätkä nämä lapsettomat ymmärrä sitä, että lapset kasvavat. Omat lapseni ovat puolivälissä 100 vuotta, enkö ole ollut koskaan vankilassa heidän vuokseen.  Päin vastoin, olen ollut hyvin onnellinen ja vapaa kuin taivaan lintu.

Onko äipälle jotenkin vaikea ymmärtää, että ihmiset haluavat elämässään eri asioita? Ihan turha toitottaa, että lapset kasvavat jne. Pidä huoli vain niistä omista jälkeläisistä ja anna muiden elää sellaista elämää, jota ovat aina halunneetkin.

Vierailija
1037/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suominaiset om vapaita, lipittävät viiniä ja sidukkaa. Aah miten ihanaa.

Muslimit tuodaan suomeen lisääntymään. 

Semmoinen tulevaisuus täällä.

Vierailija
1038/1047 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äipälle jotenkin vaikea ymmärtää, että ihmiset haluavat elämässään eri asioita? Ihan turha toitottaa, että lapset kasvavat jne. Pidä huoli vain niistä omista jälkeläisistä ja anna muiden elää sellaista elämää, jota ovat aina halunneetkin.

Joillekin se on liian vaikea pähkinä purtavaksi. Ainoa mitä osataan ajatella on se minun ajatusmaailma: " jos minä ajattelen näin, siispä kaikki ajattelevat samoin. Jos joku ei, niin täytyy olla outo."

Vierailija
1039/1047 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen lapsettomuus on onneksi edelleen harvinaista. Siksi on älytöntä, että media suoltaa vähän väliä ulos sitä ihannoivia juttuja.

On hullua nostaa ihanteeksi jotain noin luonnotonta. Perhe ja lapset kuitenkin ovat suurimmalle osalle ihmisistä keskeinen ja tärkeä elämän osa-alue - onneksi!

Harvinaista se oli ehkä vielä 1980-luvulla. Nythän se on aika yleistä jo.

Vierailija
1040/1047 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaadit lapsettomia rangaistaviksi ihan vain periaatteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan