Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”
Tällaista tänään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sonja-34-on-paattanyt-ette…
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoinen lapsettomuus on onneksi edelleen harvinaista. Siksi on älytöntä, että media suoltaa vähän väliä ulos sitä ihannoivia juttuja.
On hullua nostaa ihanteeksi jotain noin luonnotonta. Perhe ja lapset kuitenkin ovat suurimmalle osalle ihmisistä keskeinen ja tärkeä elämän osa-alue - onneksi!
Harvinaista?
Noin länsimaissa luku on n. 20% tuntumassa.
Nuorison keskuudessa lähempänä 30%.
Luvut kasvavat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
Ymmärrän kyllä että niin voi olla. Mutta en halua sitä iloa, koska sen hintana on se vankila.
Olen kahden lapsen äiti ja neljän isoäiti. En ole minkään enkä kenenkään vanki. Ihan itse päätän mitä teen ja nihin menen. Tiedätkö, että lapset kasvavat?
Vierailija kirjoitti:
Se on myös huvittavaa, kuinka dramaattisin ilmaisuin näitä asioita ”keskustellaan”.
”Minä en halua lapsiperheVANKILAAN”
”MISTÄÄN muusta ei saa yhtä paljon iloa kuin OMASTA LAPSESTA”
No se on totta, mutta sen kertominen näille tyhjäpäille, saatikka saada heidät uskomaan se!!
Näista provokommentoijista on turha sanoa mitään, koska ovat jämähtäneitä omiin kammareihinsa! Fakta kuitenkin on, että syntyvyys on nousussa, ja esimerkkiä siitä näyttää uudenmaan alue!
Vierailija kirjoitti:
Elämän pitää olla helppoa ja mukavaa. Perheen perustaminen on vaikeaa ja siihen pitää panostaa niin paljon. Ei jaksa. Omat rutiinit on kivempia. Ja kolmessa koirassa on niin paljon työtä, ja vievät enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa kuin lapset. Kuolen yksin, mutta so what.
Kaikki ihmiset kuolee lopulta yksin. Ja hyvä niin. Kuoleminen on aika intiimi juttu. Kuka haluaa että suku on kerääntynyt kuolinkuoristuksissa olevan ruumiin ympärille katselemaan ja möllöttämään? "Siinä se pentti nyt kuolee", todetaan sukulaisten kesken samalla kahvia juoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
TirsK!
Kannattaa käydä tuolta toisesta ketjusta lukemassa miten kaikkein vaikein elämä on altiesynnyttäneillä äideillä valvoessaan lastensa takia, siivotessaan paskaa, ollessaan kiukkuikäisten potkusäkkinä ja voi voi sitä huolta ja murhetta 24/7 koko lasten loppuiän :D
Tuo kuulostaa jo itsessään niin tönköltä synnytys-ja lapsivastaiselta propagandalta että sitä epäilee keksityksi täysin patologisessa kaunaisuudessaan.
Hymiöstä voi jo itsessään päätellä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on myös huvittavaa, kuinka dramaattisin ilmaisuin näitä asioita ”keskustellaan”.
”Minä en halua lapsiperheVANKILAAN”
”MISTÄÄN muusta ei saa yhtä paljon iloa kuin OMASTA LAPSESTA”No se on totta, mutta sen kertominen näille tyhjäpäille, saatikka saada heidät uskomaan se!!
Näista provokommentoijista on turha sanoa mitään, koska ovat jämähtäneitä omiin kammareihinsa! Fakta kuitenkin on, että syntyvyys on nousussa, ja esimerkkiä siitä näyttää uudenmaan alue!
Synnytys-ja lapsiviha on ihan oma propagandan lajinsa. Kuuluu esim viherpiiperöaatteeseen mikä haluaa keinoja kaihtamatta vähentää maapallon väkilukua riippumatta siitä mitä menetetään. Ei tuota lapsivihaa tungeta kummasti eräiden vaivatta lisääntyvien etnisyyksien kurkusta alas. Vain niiden joiden lisääntyminen on jo nyt romahtanut. Nähtävästi vain nollasyntyvyys riittää näille ihmishirviöille.
Tuon kun tietää niin osaa suodattaa vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppo olla haluamatta kun on vielä siinä iässä että on mahdollista raskautua. Mutta kun tuo mahdollisuus väistämättä iän myötä menee, niin silloin saattaa alkaa kaduttamaan... Enää se ei olekaan oma valinta vaan luonnon valinta.
Yksi paskimmista syistä ikinä hankkia kakaroita on ihan vaan varmuuden vuoksi "etten vanhana kadu". Siis mitä vttuu oikeesti?? Voiko sairaampaa ja itsekeskeisempää ajatusta olla? Ehkä jos hankkisi sen lapsen muuten vaan hyväksikäytettäväksi.
Ihmisen perusluonne on itsekkyys. Pakko olla, muutoin oltaisiin kuoltu sukupuuttoon.
Lapset pakottavat ihan päinvastaiseen, epäitsekkyyteen. Lapsi otetaan kyllä nopeasti huostaan jos et pysty siirtämään omia halujasi ja tarpeitasi lapsen tieltä tilapäisesti sivuun. Ja ymmärtämään miksi näin on tehtävä.
Jaa. Saa olla lapseton jos haluaa. Se on mutkatonta ja helppoa. Ja hienoa jos on tällaiseen valintaan itse päätynyt, ja on siitä avoin myös ulospäin. Niin ei jää epäselvyyksiä ja turhiin perhekyselyihinkin on selkeä vastaus valmiina.
Olisi silti mielenkiintoista tietää onko tilanne muuttunut näiden KAHDEKSAN VUODEN aikana kun tää ketju oli ajankohtainen... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppo olla haluamatta kun on vielä siinä iässä että on mahdollista raskautua. Mutta kun tuo mahdollisuus väistämättä iän myötä menee, niin silloin saattaa alkaa kaduttamaan... Enää se ei olekaan oma valinta vaan luonnon valinta.
Entäs jos katuukin sitä lasten hankintaa? Voiko sem vauvan sitten dumpata metsään muovipussissa? Kumpi on parempi, katua vanhana ettei tehnyt lasta ja deal with it vai hankkia lapsia, vihata niitä, aiheuttaa niille elämänmittaset traumat? Siinä on miettimistä. Mä vihaan lapsia. Miksi helvetti alkaisin ottamaan riskiä? Saattaisin vaikka ravistella kun hermo menee rääkymiseen. Sitähän ei sitten ikinä katuis, eiks vaan.
Vttu te ootte idioottei.
Kukaan ei pakota sinua tekemään mutta anna niiden iloita ja nauttia vanhemmuudestaan jotka pitävät sitä arvokkaana tehtävänä!
Heitä on nimittäin aivan hurjasti tässä maassa. Haastatteleeko iltasonta koskaan heitä!?
Ei ole ainakaan minun lähipiirissä lapseet tehneet naisille hyvää. Kolmekymppisenä niin elämäänsä kyllästyneitä. Nelikymppisenä kun lapset muuttaneet pois, on tullut heti ero ja sen jälkeen alkanut alkoholinhuuruinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos katuukin sitä lasten hankintaa? Voiko sem vauvan sitten dumpata metsään muovipussissa? Kumpi on parempi, katua vanhana ettei tehnyt lasta ja deal with it vai hankkia lapsia, vihata niitä, aiheuttaa niille elämänmittaset traumat? Siinä on miettimistä. Mä vihaan lapsia. Miksi helvetti alkaisin ottamaan riskiä? Saattaisin vaikka ravistella kun hermo menee rääkymiseen. Sitähän ei sitten ikinä katuis, eiks vaan.
Vttu te ootte idioottei.
Kukaan ei pakota sinua tekemään mutta anna niiden iloita ja nauttia vanhemmuudestaan jotka pitävät sitä arvokkaana tehtävänä!
Heitä on nimittäin aivan hurjasti tässä maassa. Haastatteleeko iltasonta koskaan heitä!?
Miten iltapäivälehdet liittyy tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tätä palstaa lukemalla todellakin ei voi välttyä ajatukselta, minkälainen vankila koti, perhe, lapset ja avioliitto ihmisille ovat. Yhtä vaikerointia ja kysymyksiä, miten sitä kaikkea pääsee pakoon. Lapsen ensirääköisystä lukien pitää päästä markettiin, kahviloihin, ulkomaille ilman lapsia, seksilomalle miehen kanssa, kavereiden kanssa baareihin hillumaan, harrastuksiin, töihin takaisin. Riidellään miehen kanssa, kuka joutuu lapsen kanssa olemaan enemmän, ja valitetaan yllättyneinä, että ystävät ja sukulaiset eivät hoidakaan lasta.
Täällä tuodaan kaikki kärjistetysti esille, itse en usko kaikkea mitä täällä puhutaan. Hyvin monet on provoja Ei oma elämäni ainakaan tuollaista ole eikä tuttavapiirini. Tältä palstalta ei kannata etsiä oikeita elämänohjeita. Nimettömänä on niin helppo kirjoittaa kaikkea sontaa. Itsestäni tätä on hauska lukea, nauran vedet silmissä. Mutta tosissani en tätä missään tapauksessa ota. Kuten huomaat, tätäkin väittelyä on jatkunut yli 60 sivua. Hauskempi kuin tositv.
Ainakin lapsivihan pimeys jaksaa aina hätkähduttää täällä. Samat kolme pöpiäkö täällä aiheen parissa ahkeroi, varmaa on vain että synnytys- ja lapsiviha tuntuu olevan suoranainen elämän tarkoitus tämän sortin sekopalloille.
Ikävää jos kostavat traumojaan, täällähän niitä ei kyetä korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Saa olla lapseton jos haluaa. Se on mutkatonta ja helppoa. Ja hienoa jos on tällaiseen valintaan itse päätynyt, ja on siitä avoin myös ulospäin. Niin ei jää epäselvyyksiä ja turhiin perhekyselyihinkin on selkeä vastaus valmiina.
Olisi silti mielenkiintoista tietää onko tilanne muuttunut näiden KAHDEKSAN VUODEN aikana kun tää ketju oli ajankohtainen... :D
Miksi koet että muiden pitää olla avoimia yksityisasioistaan sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet että muiden pitää olla avoimia yksityisasioistaan sinulle?
Ei ole mitään velvollisuutta. Enkä todellakaan sellaista vaadi. Tämä oli mediassa ollut artikkeli. Joten sen pohjalta yleisellä tasolla olisi mielenkiintoista tietää onko mikään muuttunut / mitä kuuluu nyt? Aikaa on siis mennyt 8 vuotta kun tää ketju on avattu.
En mä sitä tietoa oikeasti vaadi keneltäkään. Ja kuten sanoin, se on asianomaisen kannalta hyvä juttu jos HÄN on päättänyt olla asiasta avoin. Koska tätä edelleen halutaan kiertää kuin kissa kuumaa puurua, että iso osa ihmisistä ei halua lapsia. Ja se on ihan täysin OK.
Pointti on että Mä en kysele asiaa keneltäkään mutta minulle saa kertoa jos haluaa, enkä todellakaan suutu siitä, tai ala jänkätä jotain vastaperusteluita.
"Ei ole mitään velvollisuutta. Enkä todellakaan sellaista vaadi. Tämä oli mediassa ollut artikkeli. Joten sen pohjalta yleisellä tasolla olisi mielenkiintoista tietää onko mikään muuttunut / mitä kuuluu nyt? Aikaa on siis mennyt 8 vuotta kun tää ketju on avattu.
En mä sitä tietoa oikeasti vaadi keneltäkään. Ja kuten sanoin, se on asianomaisen kannalta hyvä juttu jos HÄN on päättänyt olla asiasta avoin. Koska tätä edelleen halutaan kiertää kuin kissa kuumaa puurua, että iso osa ihmisistä ei halua lapsia. Ja se on ihan täysin OK.
Pointti on että Mä en kysele asiaa keneltäkään mutta minulle saa kertoa jos haluaa, enkä todellakaan suutu siitä, tai ala jänkätä jotain vastaperusteluita."
Juu, ihmettelin vain tuota ettei saa jäädä epäselvyyksiä ja pitää olla vastaus perhekyselyihin.
Ei pidä, ellei halua. Älkää kyselkö. Minäkään en kysy mikset abortoinut lastasi tai antanut sitä adoptioon.
Joillekin on lapsuudenperheen elämästä niin rankkoja tunnemuistoja, että ajatus kauhugallerian paluusta ei huvita. Ei halua uusia vuosikymmenien pituisia ristiriitaisia ihmissuhteita tyyppeihin, joista ei pääse eroon. Saa olla rauhassa edes loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole mitään velvollisuutta. Enkä todellakaan sellaista vaadi. Tämä oli mediassa ollut artikkeli. Joten sen pohjalta yleisellä tasolla olisi mielenkiintoista tietää onko mikään muuttunut / mitä kuuluu nyt? Aikaa on siis mennyt 8 vuotta kun tää ketju on avattu.
Pointti on että Mä en kysele asiaa keneltäkään mutta minulle saa kertoa jos haluaa, enkä todellakaan suutu siitä, tai ala jänkätä jotain vastaperusteluita."
Juu, ihmettelin vain tuota ettei saa jäädä epäselvyyksiä ja pitää olla vastaus perhekyselyihin.
Ei pidä, ellei halua. Älkää kyselkö. Minäkään en kysy mikset abortoinut lastasi tai antanut sitä adoptioon.
Äh... Oma ajatus on että jos henkilö puhuu esim kahvipöydässä, että ei aio hankkia lapsia, niin tuskin sen tarvii sitten vastaillakkaan yltiöuteliaisiin kyselyihin. Lähinnä sellainen, että asiasta voi keskustella avoimesti, niin kuin tämä mediassa asian omilla kasvoillaan esiin tuonut teki.
Ei tarvii keskustella ellei halua. Mutta saa jos Haluaa
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat pieniä vain hetken ja kohta jo lentävät omilleen. Suomessa on paljon niitä vanhempia lapsettomia jotka itkevät yksinäisyyttään. Ei sitä ymmärrä 35-vuotiaana.
Mä kasvatan toivottavasti lapseni niin, että he lähtevät aikuistuttuaan tutkimaan maailmaa ja luomaan uraa. Että yksin minäkin sitten olen, jotain videopuheluja lukuun ottamatta. En oleta heidän käyvän kylässä kuin joskus ja jouluna. Enkä itsekään ajatellut elää kovinkaan vanhaksi - enkä varsinkaan niin vanhaksi että tarvisin lapsieni apua mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh... Oma ajatus on että jos henkilö puhuu esim kahvipöydässä, että ei aio hankkia lapsia, niin tuskin sen tarvii sitten vastaillakkaan yltiöuteliaisiin kyselyihin. Lähinnä sellainen, että asiasta voi keskustella avoimesti, niin kuin tämä mediassa asian omilla kasvoillaan esiin tuonut teki.
Ei tarvii keskustella ellei halua. Mutta saa jos Haluaa
Miksi kahvipöydässä, esim työpaikalla, pitäisi ottaa puheeksi miten työpaikan X osaa käyttää ehkäisyä vai meneekö limakalvokontaktilla? Mitä nuo asiat työkavereille kuuluu.
TirsK!
Kannattaa käydä tuolta toisesta ketjusta lukemassa miten kaikkein vaikein elämä on altiesynnyttäneillä äideillä valvoessaan lastensa takia, siivotessaan paskaa, ollessaan kiukkuikäisten potkusäkkinä ja voi voi sitä huolta ja murhetta 24/7 koko lasten loppuiän :D