Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Olen synnyttänyt Päksissä ja kahdessa muussa sairaalassa, ja voin sanoa että Päksissä omatoimisuuteen kannustetaan eniten. Hoitajat olivat vuodeosastolla vähän tylympiä kuun muualla, mutta synnytyssalissa kätilöiksi sattui ihan mahtavia tyyppejä. Ollaanhan siellä Lahdessa ehkä muutenkin vähän pidättyväisempiä kuin monessa muussa kaupungissa.
Jos vastaa itsestään, hakee ITSE ne pyyhkeet, painaa ITSE soittokelloa ja vaatii ITSE itselleen sen, mitä tarvitsee, eikä kuvittele, että muut tekee sen puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä tässäkin ketjussa on puoli tusinaa hoitsua vetämässä herneitä nenään siitä, että heiltä odotetaan jotain. Juujuu ette oo "palvelijoita", mutta kun ongelma on se, ettette oo mitään muutakaan hyödyllistä! Vittuilette vasta synnyttäneille äideille, jos jotain kehtaa kysyä. Koska totta kai pitäisi vain tietää, mistä ne pyyhkeet haetaan. Itseltäni mm. jäi yksi ateria kokonaan saamatta, kun kukaan ei vaivautunut kertomaan, mistä sekin pitää itse hakea. Juu oli mulla kutsukello, mutta auta armias jos sitä kehtasi soittaa! Johan tuli nyrpeä rouva sättimään, että ei sitä nyt sovi soitella jollei ole oikeata asiaa. Ja oikeaa asiaahan ei ole mikään niin triviaali kuin vasta synnyttäneen äidin syöminen.
Jos teiltä saisi sen "hoidon" edes pienellä empatialla, tuskin minäkään valittaisin mistään. Mutta kun ei, kaikki pitää tulla sillä asenteella, että kehtaatkin tulla tänne minun työtäni häiritsemään. Olin silloin vielä nuori ja arka, todella kohteliaskin, mutta eipä auttanut siinä ympäristössä. Nykyisin en sietäisi sellaista kohtelua hetkeäkään.
Niin, uskaltaisit nykyään ehkä painaa sitä kelloa ja toimia niin kuin odotetaan. Siis pyytää apua ja olla välittämättä muiden huonosta päivästä. Kuten AIKUISET tekee.
Jaha, ilmankos sulla on niin huono olo itsesi kanssa. Olet toivottoman tyhmä ja funktionaalisesti lukutaidoton. Sori siitä. Jos sulla olis edes ne kaksi aivosolua, joita hieroa toisiinsa, olisit tuosta ymmärtänyt, että SOITIN sitä kelloa ja KYSYIN kuin AIKUINEN, mutta sain vain vittuilua vastaukseksi. Eipä tosiaan tehnyt enää mieli soittaa uudelleen.
Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.
Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.
Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.
Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.
Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!
Pantataanko sitä lisämaitoa nykyisin jossain lukkojen takana? Omien synnytysten aikaan osastoilla oli ns. maitohuone, missä oli tarjolla lisämaidot, rintapumput, tuttipullot jne.
Onko tuollaiset maitohuoneet lähteneet tämän "vauvamyönteisyysbuumin" myötä kokonaan pois?
Entä, kun joskus oli tälläkin palstalla pitkä ketju siitä, ettei vauvoille olisi enää niitä omia sänkyjä? Pitääkö toi paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.
Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin
Ihmettelen, miksi äitejä pidetään ylipäätåän sairaalassa, jos hoitajat eivät anna apua. Kommenteista päätellen, monen äidin olisi parempi olla kotona, ainakin jos on tukiverkosto.
Ja mikä tekee tämän päivän äideistä synnytyksen jälkeen niin väsymättömiä ja hyväkuntoisia, että jaksat huolehtia vauvasta, itsestään ja huolehtia vielä liinavaatteistakin.
Vielä 80-luvulla saakka äidit olivat viikon sairaalassa toipumassa synnytyksestä ja lastenhoitajat hoitivat vauvat ja kotiin saatiin vielä kodinhoitaja avuksi. Ja lapsivuodeaikakin oli 6-12kk.
Nykyinen ilmiö on vain 20-25v vanha niin miten se näkyy äidin ja lapsen parempana hyvinvointina? Vai perustuuko tämä vain kustannusten säästöön? Vai mikä idea tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä pakkomielle monilla tuntuu olevan lisämaidosta synnärillä? On hoitohenkilökunnan tehtävä arvioida, milloin vauva tarvitsee lisämaitoa, ei äidin. Yleensä siihen vaaditaan lääketieteelliset syyt (esim. vauvan alhainen verensokeri tai painonlasku). Pienen vauvan vatsalaukku on pienenpieni ja ne muutamat maitotipat, joita rinnoista tulee jo ennen varsinaista maidonnousua, useimmiten riittävät vauvalle kyllä.
Moni vastasyntynyt haluaa olla koko ajan rinnalla, koska hän hakee siitä myös turvaa. Ainoat tutut asiat maailmassa ovat äidin lämpö ja tuoksu. Lisämaitoa antamalla vauvan saa toki ähkyyn, jolloin hän nukkuu ihan siksi, että on niin täynnä. Pelkään, että jotkut äidit yrittävät välttää jatkuvan imettämisen lisämaidon (tai tutin) avulla. Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, että vastasyntyneen imettäminen palvelee paljon muitakin tarpeita kuin pelkkää nälkää.
Ymmärrän pointtisi, mutta entäpä tilanteessa jossa vauva nukkuu ainoastaan 15min pätkiä imetyksen yhteydessä ja muuten huutaa kokoajan? Äidillä ollut hankala raskaus ja synnytys ja on huonossa kunnossa,eikä nukkunut paria tuntia enempää useaan vuorokauteen. Lisämaidolla vauva nukkuu jopa pari tuntia ja äitikin saa levätä, pitäisikö lisämaitoa vain olla antamatta ja äidin vaan jaksaa?
Mullekin jäi trauma kohtelusta synnytyksen jälkeen. Menetin synnytyksessä puolet verestäni, ja minut kursittiin kokoon nukutuksessa. Silti minun piti hoitaa vauvaa yksin osastolla loppuyö heti nukutuksesta herättyäni, miehen piti lähteä osastolta kotiin. Perhehuonetta emme saaneet. Koskaan en ole ollut niin huonossa kunnossa, peloissani ja väsynyt. Se tuntui silloin täysin epäinhimilliseltä ja tuntuu yhä.
Pk-seutu 2017
ap, mulla on myös huonoja kokemuksia PHKS:sta. Kolme olen synnyttänyt (tai leikattuhan ne on lopulta) ja kaikkien kanssa jotain. Tottakai osa kätilöistä ja hoitajista oli hyviä, mutta aina on ollut yksi tai pari työhönsä ja kaikkeen kyllästynyttä.
Enkä tarkoita mitään pientä ainakaan esikoisen kohdalla, silloin kyse oli tosi ikävästä vallankäytöstä ja ilkeästä, välinpitämättömästä käytöksestä, joka lopulta päätyi hätäsektioon. Ikinä mua ei ole kohdeltu missään niin ja sitten vielä se kaikki kauhu siihen. Onneksi lapsi selvisi ja itsekin lopulta.
Toisen kohdallakin jouduin myös synnytyksestä sektioon, tällä kertaa kiireelliseen, ei sentään hätäsektio. Kolmas sektio tehtiin suunnitellusti lääkärin suosituksesta, en enää yritänyt synnyttää, koska nämä kaksi aiempaa menivät kuten menivät. Ja mitä sanoo kätilö heräämössä toiselle, kun mua oksetti.. "siinä pelkosektiopotilas näkee, että ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista", kerroin, että olen jo yhden hätäsektion ja toisen suunnitellun tässä talossa kokenut ja joo, itse asiassa pelotti aivan hirveästi, varsinkin kun lääkärikin tätä suositteli. Tämä siihen, että "sellaista se on, no, jotkut yrittää aina vaan uudelleen ja lopulta onnistuukin"
Olisi kyllä varmasti aivan loistava yritysidea perustaa se synnyttäneiden hotelli, jota täällä jatkuvasti hoetaan että ei ole. Mielelläni maksaisin siitä extraa että saisin ihmismäistä kohtelua synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä pakkomielle monilla tuntuu olevan lisämaidosta synnärillä? On hoitohenkilökunnan tehtävä arvioida, milloin vauva tarvitsee lisämaitoa, ei äidin. Yleensä siihen vaaditaan lääketieteelliset syyt (esim. vauvan alhainen verensokeri tai painonlasku). Pienen vauvan vatsalaukku on pienenpieni ja ne muutamat maitotipat, joita rinnoista tulee jo ennen varsinaista maidonnousua, useimmiten riittävät vauvalle kyllä.
Moni vastasyntynyt haluaa olla koko ajan rinnalla, koska hän hakee siitä myös turvaa. Ainoat tutut asiat maailmassa ovat äidin lämpö ja tuoksu. Lisämaitoa antamalla vauvan saa toki ähkyyn, jolloin hän nukkuu ihan siksi, että on niin täynnä. Pelkään, että jotkut äidit yrittävät välttää jatkuvan imettämisen lisämaidon (tai tutin) avulla. Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, että vastasyntyneen imettäminen palvelee paljon muitakin tarpeita kuin pelkkää nälkää.
Pelkät mitä pelkäät, asia ei kuulu sinulle tai hoitajille tippaakaan. Itse ainakin olin päättänyt, että minun vauvani ei joudu nälästä kärsimään hetkeäkään. Olisin vaatinut lisämaitoa, tai vaikka hakenut sitä itse, mutta "onneksi" ei tarvinnut, kun pienellä oli alhainen verensokeri. Tunsin itse, ettei maito ollut vielä noussut, ja sanoessani että hyvä kun lapsi saa lisämaitoa, kätilö mulkaisi pahasti! En hetkeäkään ajatellut etten imettäisi sen lisäksi, tai ettei imetys onnistuisi, ja tuo asenne otti aivoon rankasti. On se nyt hitto jos ei pieni vauva saa syödäkseen nälkäänsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.
Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin
Ihmettelen, miksi äitejä pidetään ylipäätåän sairaalassa, jos hoitajat eivät anna apua. Kommenteista päätellen, monen äidin olisi parempi olla kotona, ainakin jos on tukiverkosto.
Ja mikä tekee tämän päivän äideistä synnytyksen jälkeen niin väsymättömiä ja hyväkuntoisia, että jaksat huolehtia vauvasta, itsestään ja huolehtia vielä liinavaatteistakin.
Vielä 80-luvulla saakka äidit olivat viikon sairaalassa toipumassa synnytyksestä ja lastenhoitajat hoitivat vauvat ja kotiin saatiin vielä kodinhoitaja avuksi. Ja lapsivuodeaikakin oli 6-12kk.
Nykyinen ilmiö on vain 20-25v vanha niin miten se näkyy äidin ja lapsen parempana hyvinvointina? Vai perustuuko tämä vain kustannusten säästöön? Vai mikä idea tässä on?
Näinhän se on. Varmaan seuraavaksi perustetaan joku kuntouttava perunapelto jonne äidit laitetaan vetreytymään niin kuin mummo vainaa aikoinaan, suoraan vaan synnytyksestä.
Olen synnyttänyt niin Jorvissa kuin Tyksissä. Mulla ei ole todellakaan ole tuollaisia kokemuksia. Jorvissa synnytin esikoisen ja sain kyllä apua aina pyydettäessä. Ja mulle myöskin selitettiin, että lisämaitoa ei kannata antaa, häiritsee imetyksen alkua. En kyllä muista, että olisi herätelty osastolla, taisin heräillä ihan automaattisesti syöttämään. Kotiin sain kyllä ohjeen herätä kahden tunnin välein syöttämään, tein sitä ekan yön ja sen jälkeen menin vauvan tahtiin.
Tyksissä en paljon apuja tarvinnut, oli esikoisen hoito vielä tuoreessa muistissa ja osasin suhtautua takkuisen imetyksenkin alkuun ihan rauhallisesti.
Joko teille on sattunut tosi huono tuuri tai sitten juuri synnyttänyt ylitulkitsee tavallisen sanomisen piilovittuiluksi. Ymmärrän hyvin jos ei ihan jokaiselle jaksa juurtajaksaen selittää joka asiaa tai ei tule ajatelleeksi että kukaan ei ole vielä selittänyt asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut itse aiheutetun haimatulehduksen takia sairaalassa, olin ihan liikuntakykyinen, vaikka kipeä. Mulle kyllä tuotiin sänkyyn puhtaat pyjamat ja pyyhkeet ja vaihdettiin lakanat.
En voi ymmärtää miksi synnyttäneitä äitejä ei kohdella samalla tavalla! He ovat tehneet raskaan ponnistuksen ja ansaitsevat hoivaa ja lepoa. Ei synnytysosaston pidä olla mikään kasvatuslaitos.
Suomi on epäinhimillinen maa!
Mä taas olen joutunut, kuten myös muutkin potilaat, vaihtamaan itse lakanat laparoskopian (munasarjojen poisto) jälkeen Jorvissa. Käytännöt vaihtelee huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.
Hohhoijaa. Sairaala ei ole hotelli, mutta sielä yleensä ollaan sen takia että oma toimintakyky on hetkellisesti alentunut. Vai meinaatko että muillakin osastoilla potilas varmaan itse voi ihan hyvin tehdä osan töistä, koska eihän sairaala nyt mikään hotelli ole!
Tuo on nykyaikaa, että potilaita passataan sairaaloissa mahdollisimman vähän. Kaikki miten kuten kynnelle kykenevätkin huolehtivat itse pesuistaan, vaatteistaan ja ruuistaan. Idea on minusta ihan hyvä, ei se kunto sängyssä makaamalla kohene, päin vastoin. Silloin toki kirpasee, kun on kovat kivut ja huimaa leikkauksen jälkeen, mutta ei auta itku markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaa itsestään, hakee ITSE ne pyyhkeet, painaa ITSE soittokelloa ja vaatii ITSE itselleen sen, mitä tarvitsee, eikä kuvittele, että muut tekee sen puolestani.
Huoh. Puhuin itsestään vastaamisesta sen yhteydessä,kun sanoit hoitajien tiuskimisen syyn olevan esimiehissä. Oli syy missä tahansa,jokainen työntekijä vastaa itse omasta käytöksestään eli jokainen päättää itse onko asiallinen ja hyvä hoitaja vai ei. Et voi sysätä vastuuta ilkeilystäsi muille.
Potilas on sairaalassa POTILAANA.
Potilaan ei sairaalassa kuulu huolehtia itse itsestään,hän on sairaalassa koska tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Mene sairaanhoitopiirin sivuille ja klikkaa palaute-linkkiä. Sinne vain viestiä.
Mutta sen kyllä sanon, että ei se oma maito pääse nousemaan, jos antaa lisämaitoa. Vauvan vatsa kasvaa ensimmäisen viikon aikana lasikuulan kokoisesta vain viinirypäleen kokoiseksi, ja ne pienet tippamäärät maitoa ennen maidon varsinaista nousemista riittävät vauvalle. Maidon nousemisessa voi mennä melkein viikkokin, eikä huoleen ole syytä. Paitsi jos antaa sitä lisämaitoa ja vauva ei sen takia jaksa olla rinnalla nostattamassa maitoa ja tilaamassa sitä tarvitsemaansa määrää. Lisämaidon antaminen alasajaa sen takia imetyksen, koska saa aikaan tilanteen, että oma maito ei tulekaan riittämään.
Lakkaa jauhamasta p-skaa. Siitä on kuule laajat ja kansainväliset tutkimustulokset, että parhaat onnistunut imetys -prosentit tulee kun äiti kombosyöttää eikä häntä syyllistetä tästä. Just tollaset imetysna-tsit aiheuttaa sen että monet lopettaa jo alkuunsa kun joku talipää väittää että korvike kuitenkin pilaa kaiken.
Noita väärällä alalla olevia "hoitajia" valitettavasti näkee paljon. Palkka on pieni ja resursseja ei ole mutta silti pitäisi osata käyttäytyä nätisti. olen sairaalassa töissä (en hoitajana) ja näen ihmisiä laidasta laitaan.. noista potilaille eemäisistä eivät tykkää työkaveritkaan. Kun onhan se toki vaikeaa neuvoa ystävällisesti että "tätä käytävää vasemmalle ja tuo ovi tuolla, siellä on liinavaatekärry." K-HKS synnyttäessäni muutamia vuosia sitten, elämäänsä kyllästynyt HOHHOIJJAAA -hoitaja toi naama väärinpäin kipulääkkeen kun muutaman tunnin välillä kärsin että edes uskallan/kehtaan soittaa kelloa, ja kun vauva itki nälkää sai lisämaitoa tipan kerrallaan kunnes oli kylläinen ja nukahti.. Olisivat voineet antaa kerralla vähän enemmän. Kaikki lapseni ovat olleen tyytyväisiä ja nukkuneet hyvin kunhan ruokaa on saanut tarpeeksi. Maitoa ei minulta tullut itkemällä, eikä kirveellä. Olin ilmeisesti viallinen (välillä itken vieläkin kun en pystynyt ruokkimaan lastani).
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.
Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.
Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.
Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.
Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!
Tuskinpa kyseessä on oma-aloitteisuuskoulutus, kuten lapsellisuuksissasi kuvittelet, vaan ihan yksinkertaisesti se, että hoitajat vetävät rajan johonkin. Ymmärrän heitä todella hyvin. Mutta sä et, sä kuppaisit itsellesi kaiken toisilta, vaikka he uupuisivatkin.
Kun kaikilta ei tule moneen päivään mitään tippoja. Pakko sille vauvalle on jotain nestettä antaa, niin kuin kaikille eläville olennoille.