Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Noh, kyllä nämä ketjut sen saavat aikaan, että sympatiat hoitsupuolta kohtaan on taas nollissa. Täälläkin vaan auotaan päätä ja ollaan röyhkeitä. Tukehtukaa pskaanne, kun ei muuta tule kuin vittuilua ja töissä ei mitään muuta tehdä kun juorutaan kahvitilassa ja potilaat saa hoitaa itsensä. Olette palkanalennuksenne ja työolosuhteenne ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Noh, kyllä nämä ketjut sen saavat aikaan, että sympatiat hoitsupuolta kohtaan on taas nollissa. Täälläkin vaan auotaan päätä ja ollaan röyhkeitä. Tukehtukaa pskaanne, kun ei muuta tule kuin vittuilua ja töissä ei mitään muuta tehdä kun juorutaan kahvitilassa ja potilaat saa hoitaa itsensä. Olette palkanalennuksenne ja työolosuhteenne ansainneet.
Kukahan se tässä tukehtuu omaan paskaansa :D Jos olisin hoitsu, niin sinunlaistesi takia naureskelisinkin kahvilla just sulle ja sä saisit kihistä paskoissasi.
Taaksepäin on menty synnyttäjien hoitamisessa vai miksi sitä pitäisi sanoa!-Ennenaikaan kuuskytluvulla äitiä ja lasta pidettiin arvossa ja hoito oli hyvää.Sai levätä synnytyksen jälkeen-oli lastenhoitajia erikseen etc.Tosin isiä ei päästetty touhuamaan sairaalaan.Vierihoito on hienoa, jos äitiä huomioidaan ja vauvaa.Kätilöiden ammattitaito on huonontunut moraalisesti näiden kirjoitusten perusteella-Vaatikaa äidit parempaa hoitoa ja valittakaaa!
Hoitajat ovat asiakaspalvelutyössä, mutta jostain syystä sillä alalla on paljon m*lkkuja jotka eivät tätä yksinkertaista asiaa ymmärrä. Ei ole oikein, että asiakkaita kohdellaan noin. Jos olet osastolla vuodelevossa, ihan mistä syystä tahansa, niin hoitajan tehtävä on auttaa ja palvella ilman v*ttuiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.
Hohhoijaa. Sairaala ei ole hotelli, mutta sielä yleensä ollaan sen takia että oma toimintakyky on hetkellisesti alentunut. Vai meinaatko että muillakin osastoilla potilas varmaan itse voi ihan hyvin tehdä osan töistä, koska eihän sairaala nyt mikään hotelli ole!
Tuo on nykyaikaa, että potilaita passataan sairaaloissa mahdollisimman vähän. Kaikki miten kuten kynnelle kykenevätkin huolehtivat itse pesuistaan, vaatteistaan ja ruuistaan. Idea on minusta ihan hyvä, ei se kunto sängyssä makaamalla kohene, päin vastoin. Silloin toki kirpasee, kun on kovat kivut ja huimaa leikkauksen jälkeen, mutta ei auta itku markkinoilla.
Niin, se riippuu ihan täysin siitä, mikä potilaalla on auttaako lepo, vai sairaalassa haahuileminen ja puuhasteleminen. Aika monessa sairaudessa ja leikkauksesta toipuessa nimenomaan vuodelepo, jonka aikana elimistö saa rauhassa korjata itseään on tärkeää. "Nykyaika" on massatyöttömyyden nykyaikaa, kun kaikesta pitää leikata ja mihinkään ei ole enää varaa, eikä töitä muka ole. Siinäkin olisi monta työpaikkaa ihan vaan vaihtaa liinavaatteita, tuoda ruokaa ja hoitaa perussiisteydestä ja puhtaudesta, ei tarvitsisi edes kummoista koulutusta olla. Hoitajat voisivat keskittyä omaan työhönsä ja toipilaana oleva asiakas saisi levätä ja toipua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaa itsestään, hakee ITSE ne pyyhkeet, painaa ITSE soittokelloa ja vaatii ITSE itselleen sen, mitä tarvitsee, eikä kuvittele, että muut tekee sen puolestani.
Huoh. Puhuin itsestään vastaamisesta sen yhteydessä,kun sanoit hoitajien tiuskimisen syyn olevan esimiehissä. Oli syy missä tahansa,jokainen työntekijä vastaa itse omasta käytöksestään eli jokainen päättää itse onko asiallinen ja hyvä hoitaja vai ei. Et voi sysätä vastuuta ilkeilystäsi muille.
Potilas on sairaalassa POTILAANA.
Potilaan ei sairaalassa kuulu huolehtia itse itsestään,hän on sairaalassa koska tarvitsee apua.Höpö höpö, kyllä kuuluu. Ja jos ei osaa vaatia, on aivan turha syytellä muita.
Tähän ei voi muuta todeta kuin että jos on lusikalla annettu, ei tosiaan voi kauhalla vaatia. En tiedä voiko noin tyhmää ollakaan,provo taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.
Hohhoijaa. Sairaala ei ole hotelli, mutta sielä yleensä ollaan sen takia että oma toimintakyky on hetkellisesti alentunut. Vai meinaatko että muillakin osastoilla potilas varmaan itse voi ihan hyvin tehdä osan töistä, koska eihän sairaala nyt mikään hotelli ole!
Tuo on nykyaikaa, että potilaita passataan sairaaloissa mahdollisimman vähän. Kaikki miten kuten kynnelle kykenevätkin huolehtivat itse pesuistaan, vaatteistaan ja ruuistaan. Idea on minusta ihan hyvä, ei se kunto sängyssä makaamalla kohene, päin vastoin. Silloin toki kirpasee, kun on kovat kivut ja huimaa leikkauksen jälkeen, mutta ei auta itku markkinoilla.
Niin, se riippuu ihan täysin siitä, mikä potilaalla on auttaako lepo, vai sairaalassa haahuileminen ja puuhasteleminen. Aika monessa sairaudessa ja leikkauksesta toipuessa nimenomaan vuodelepo, jonka aikana elimistö saa rauhassa korjata itseään on tärkeää. "Nykyaika" on massatyöttömyyden nykyaikaa, kun kaikesta pitää leikata ja mihinkään ei ole enää varaa, eikä töitä muka ole. Siinäkin olisi monta työpaikkaa ihan vaan vaihtaa liinavaatteita, tuoda ruokaa ja hoitaa perussiisteydestä ja puhtaudesta, ei tarvitsisi edes kummoista koulutusta olla. Hoitajat voisivat keskittyä omaan työhönsä ja toipilaana oleva asiakas saisi levätä ja toipua rauhassa.
Niinpä, mutta tätähän ei rahvas (ap) tajua. Ei se hoitajien vika ole, mutta on niin kivaa olla tyhmä ja olla tajuamatta mitään, niin voi valittaa aina kun mieli tekee käyttämättä aivoja yhtään sen miettimiseen, miksi tilanne on tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaa itsestään, hakee ITSE ne pyyhkeet, painaa ITSE soittokelloa ja vaatii ITSE itselleen sen, mitä tarvitsee, eikä kuvittele, että muut tekee sen puolestani.
Huoh. Puhuin itsestään vastaamisesta sen yhteydessä,kun sanoit hoitajien tiuskimisen syyn olevan esimiehissä. Oli syy missä tahansa,jokainen työntekijä vastaa itse omasta käytöksestään eli jokainen päättää itse onko asiallinen ja hyvä hoitaja vai ei. Et voi sysätä vastuuta ilkeilystäsi muille.
Potilaan ei sairaalassa kuulu huolehtia itse itsestään,hän on sairaalassa koska tarvitsee apua.Höpö höpö, kyllä kuuluu. Ja jos ei osaa vaatia, on aivan turha syytellä muita.
Tähän ei voi muuta todeta kuin että jos on lusikalla annettu, ei tosiaan voi kauhalla vaatia. En tiedä voiko noin tyhmää ollakaan,provo taidat olla.
Ihmisellä on AINA vastuu itsestään, ei ole olemassa mitään hoitajien armaadaa, jonka kuuluu tehdä asiat puolestasi. Jos ei ole. Tajuatko? Heillä on MUITA tehtäviä, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.
Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.
Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.
Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.
Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!
Tuskinpa kyseessä on oma-aloitteisuuskoulutus, kuten lapsellisuuksissasi kuvittelet, vaan ihan yksinkertaisesti se, että hoitajat vetävät rajan johonkin. Ymmärrän heitä todella hyvin. Mutta sä et, sä kuppaisit itsellesi kaiken toisilta, vaikka he uupuisivatkin.
Ne hoitajat on siellä kuule töissä ja saa palkkaa potilaiden auttamisesta, ja se potilas on siellä maksavana asiakkaana. Arvaa kenen homma on tehdä ne työt siellä ja kenen ei, ja kenen "uupuminen" on tärkeämpi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on AINA vastuu itsestään, ei ole olemassa mitään hoitajien armaadaa, jonka kuuluu tehdä asiat puolestasi. Jos ei ole. Tajuatko? Heillä on MUITA tehtäviä, tajuatko?
No nyt menee jo koomiseksi. Mihinpä sitä hoitajia tarvitaankaan vuodeosastoilla,tehoilla tai vanhainkodeissa..todetaan vaan potilaille että jokaisella on itse vastuu itsestään, vaihda itse vaippasi ja pistä itse lääkkeesi. :D
Sinä vaikutat kyllä hoidon tarpeessa olevalta,psykiatrisen sellaisen.
Prototyyppi kirjoitti:
Pantataanko sitä lisämaitoa nykyisin jossain lukkojen takana? Omien synnytysten aikaan osastoilla oli ns. maitohuone, missä oli tarjolla lisämaidot, rintapumput, tuttipullot jne.
Onko tuollaiset maitohuoneet lähteneet tämän "vauvamyönteisyysbuumin" myötä kokonaan pois?
Entä, kun joskus oli tälläkin palstalla pitkä ketju siitä, ettei vauvoille olisi enää niitä omia sänkyjä? Pitääkö toi paikkaansa?
Jep. Maidot pitää hakea itse kätilöltä ja itse lämmittää. Tää on varsin kivaa keskellä yötä kun kätilöitä töissä 1-2 ja molemmat hukassa. Tää kuuluu vissiin siihen että siitä lisämaidosta tehdään mahdollisimman hankalaa jotta äidit itse suosisivat imetystä. Eipä estänyt mua ja seuraavalla kerralla otan omat maidot ja pullot mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.
Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.
Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.
Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.
Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!
Tuskinpa kyseessä on oma-aloitteisuuskoulutus, kuten lapsellisuuksissasi kuvittelet, vaan ihan yksinkertaisesti se, että hoitajat vetävät rajan johonkin. Ymmärrän heitä todella hyvin. Mutta sä et, sä kuppaisit itsellesi kaiken toisilta, vaikka he uupuisivatkin.
Ne hoitajat on siellä kuule töissä ja saa palkkaa potilaiden auttamisesta, ja se potilas on siellä maksavana asiakkaana. Arvaa kenen homma on tehdä ne työt siellä ja kenen ei, ja kenen "uupuminen" on tärkeämpi asia.
Hehän tekee töitä! Johan tässä kerrottiin, mitä ne ovat. He tekee NE työt, tajuatko, eivätkä passaa sinua, jolla ei ole mitään tietoa siitä, rasitatko heidät hengiltä siellä. He säätelevät sen, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan se tässä tukehtuu omaan paskaansa :D Jos olisin hoitsu, niin sinunlaistesi takia naureskelisinkin kahvilla just sulle ja sä saisit kihistä paskoissasi.
Aika hyvä esimerkki hoitsujen asenteista. En kyllä ymmärrä miksi kukaan viitsisi tuollaisten etuja missään ajaa tai miettiä että tarvitsisivat jotain tukea mihinkään. Parempi vaan tuoda Filippiineiltä ym paremmalla asenteella varustettuja hoitajia maahan ja potkia tuollaiset vähästä vallastaan juopuneet suomihoitsut vaan sinne kortistoon josta sitten voidaan tukitoimilla siirtää vaikka siivoamaan parilla eurolla päivä. Siihen hommaan nuo sosiaaliset taidot ja asenne ehkä riittäisi, just ja just. Ja varo vaan, tuolla asenteella pääse varsin pian keskustelemaan esimiesten kanssa jos tulee tarpeeksi valituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt menee jo koomiseksi. Mihinpä sitä hoitajia tarvitaankaan vuodeosastoilla,tehoilla tai vanhainkodeissa..todetaan vaan potilaille että jokaisella on itse vastuu itsestään, vaihda itse vaippasi ja pistä itse lääkkeesi. :D
Sinä vaikutat kyllä hoidon tarpeessa olevalta,psykiatrisen sellaisen.
Johan se selitettiin, etkö tajunnut, mitä ne tehtävät ovat?
Miten et tajua, ettei heillä ole voimia ja aikaa kuluttaa niiä sinun haluamallasi tavalla? Vaikka olisitkin miten itsekäs minä minä -ihminen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin Päksissä yli kuusi vuotta sitten ja v*tuttaa vieläkin joidenkin hoitajien toiminta siellä. Esim. olisihan ne sektion jälkeiset hoito-ohjeet ollut kiva saada silloin sektion jälkeen eikä viikkojen päästä neuvolassa. Ja miksi niissä leikkauksen jälkeisissä kipulääkkeissä pitää kitsastella? Kasvattaako se jotenkin potilaan luonnetta?
Ikävä kuulla että meininki on edelleen sama!
Ja vertailun vuoksi saman talon vastasyntyneiden teho-osastolla on mitä taitavin, empaattisin ja huolehtivaisin henkilökunta. Kiitollisuudella muistelen heitä.
Ai kamala miten ikävää! Itse synnytin esikoiseni sektiolla KYS:ssa toukokuun alussa ja ihan kaikki olisi passattu sänkyyn pyynnöstä. Vessaankin yrittivät sektioiltana kärrätä sängyllä, mutta sanoin että haluan kävellä kiitos vain. Myöskään kipulääkityksestä ei ollut pulaa, niitä vähennettiin minun pyynnöstäni kun kipupumpun lääke aiheutti kamalaa kutinaa. Kaikki tämä siksi että pääsisin niin nopeasti kotiin kun vain mahdollista, päästiinkin lähtemään reilun kahden vuorokauden päästä kun tyttö oli todettu olevan kunnossa. Meitä kohtaan oltiin todella kannustavia ja sanottiin että kaikkea saa kysyä ja pyytää. Suuri kiitos siis KYS:n kätilöille ja tunnille. Myös kipuhoitaja oli ihana!
Olin käsileikkauksessa ja sain kuusi tikkiä. Leikkauksen jälkeen talutettiin kahville, kysyttiin mitä haluan syödä ja vartin välein kysyttiin vointia. Lähtiessä avustettiin vaatteet päälle ja toivotettiin hyvää jatkoa. Ihanaa hoitoa oli.
Synnytyksessä sain melkein 60 tikkiä, 3 asteen repeämät, korjausleikkaus ja olin todella kipeä. Ei talteltu eikä kyselty ruokahaluista. Ei autettu vaatteiden, suihkun tai petivaatteiden kanssa. Lähtiessämme hoitaja tuhahti että kait te pärjäätte. En saanut hyvää hoitoa.
Asennevamma synnyttäjiä kohtaan on todella sairas Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä esimerkki hoitsujen asenteista. En kyllä ymmärrä miksi kukaan viitsisi tuollaisten etuja missään ajaa tai miettiä että tarvitsisivat jotain tukea mihinkään. Parempi vaan tuoda Filippiineiltä ym paremmalla asenteella varustettuja hoitajia maahan ja potkia tuollaiset vähästä vallastaan juopuneet suomihoitsut vaan sinne kortistoon josta sitten voidaan tukitoimilla siirtää vaikka siivoamaan parilla eurolla päivä. Siihen hommaan nuo sosiaaliset taidot ja asenne ehkä riittäisi, just ja just. Ja varo vaan, tuolla asenteella pääse varsin pian keskustelemaan esimiesten kanssa jos tulee tarpeeksi valituksia.
Kyllä ne filippiiniläisetkin hoitsut tekisivät hoitajan hoitotyötä, ei sinun unelmoimaasi apulaisen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä vaikutat kyllä hoidon tarpeessa olevalta,psykiatrisen sellaisen.Johan se selitettiin, etkö tajunnut, mitä ne tehtävät ovat?
Miten et tajua, ettei heillä ole voimia ja aikaa kuluttaa niiä sinun haluamallasi tavalla? Vaikka olisitkin miten itsekäs minä minä -ihminen tahansa.
Sairaanhoitaja-opiskelijana taidan olla hieman paremmin kärryillä hoitajien työnkuvasta kuin sinä. :D
Höpö höpö, kyllä kuuluu. Ja jos ei osaa vaatia, on aivan turha syytellä muita.